2023-06-16, 00:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför skulle Ms anteckningar vara med i FUPen? Hon berättade ju vad hon skrivit.

På samma vis som massvis med fotografier på olika saker, som t.ex. Johannas mobiltelefon med en beställning på en hamburgare är med, eller för all del på samma vis som transkriberingen av alla förhör är med. Det handlar om att dokumentera. Notera också att polisen hade uppsökt Maja i häktet för att få ta del av hennes anteckningar, så då ville de ha dem. Men vem vet, de kanske ligger i slasken.
Citera
2023-06-16, 00:23
Medlem
Citat:
Jo, om man bara relaterar till sig själv är det väl den mest "naturliga" reaktionen.

Men jag förmodar att Ms förutsättningar skiljer sig markant ifrån dina. Hon hade blivit itutad att de skulle gå fria om hon bara höll sig till storyn och om de åkte fast skulle den person som hela hennes liv var upphängt på ta livet av sig, vilket då hon skulle bära skuld för om hon avvek från storyn.

Att hon klarade av det, kan hon nog tacka sin adhd-diagnos och sina autistiska drag för.

Jag tror inte det går att föreställa sig den sitsen M satt i.

Ja fast då är det ju viktigare att gå fri för att slippa undan själv och att Tove skulle ligga kvar och aldrig någonsin hittas. Att alla anhöriga skulle vara helt förtvivlade och få sina liv helt krossade var alltså värt mindre än att de skulle komma undan. Då har man inte ett uns av samvete oavsett alla diagnoser i världen.
Citera
2023-06-16, 00:30
Medlem
ziracorns avatar
JJ kommer ALDRIG ändra sin berättelse om att MAJA var med vid MORDET!!!!

Huruvida hon (Maja) var med i badrummet vid strypningen har jag ingen aning om. Vem har det, i sanningens namn!?

Så då är det upp till "pingst-parenteserna" att försöka "lirka ut" nåt från dottern Maja. Finns den viljan? Nej, troligtvis inte.

Gåtan kommer då förbli en gåta.
Citera
2023-06-16, 00:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det gjordes inga "1-timmes-DOK" på SVT om Palmemordet innan CP friades av HR år 1989! Inslag, nyhetsflöde - javisst! Men inga personliga betraktelser av professorer påbästa sändningstid!

Sen var ju i och för sig Hans Holmérs bok "Olof Palme är skjuten" utgiven 1988, men det var FÖRE DOM ENS GREP Christer P.

Gör om, gör rätt - Flashmaner!

ps Du verkar vara rätt "VAKEN" ändå! Typ 24/7... ds
pss Till skillnad från många andra tycker jag att du tillför tråden en extra krydda, kanske ibland "too spicey" dock... dss

Väldans vad du var picky helt plötsligt. Det har gjorts massvis program utan att dom fallit. Christer Pettersson dömdes inte för mordet. Så nu helt plötsligt är det ok att göra ett program innan dom faller, bara det då också är innan de griper någon som inte var skyldig? Jösses vilket trams.

Och om du menar att dom fallit i palme-mordet bara för att pettersson friades, ja då har ju dom fallit i detta målet också. Båda misstänkta i tove-mordet dömdes till livstids fängelse i tingsrätten.

Vi ska vara glada att tredje statsmakten för en gångs skull gör sitt jobb. Extra bra jobbat av Sveriges Radio som avslöjar lite nytt och verkligen ifrågasätter på riktigt. GW's program är mer bara av smask-karaktär för kreti och pleti.

Sömn är bara till för vanliga dödliga, vi gudomliga står över sådant
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-16 kl. 01:10.
Citera
2023-06-16, 00:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
JJ kommer ALDRIG ändra sin berättelse om att MAJA var med vid MORDET!!!!

Huruvida hon (Maja) var med i badrummet vid strypningen har jag ingen aning om. Vem har det, i sanningens namn!?

Så då är det upp till "pingst-parenteserna" att försöka "lirka ut" nåt från dottern Maja. Finns den viljan? Nej, troligtvis inte.

Gåtan kommer då förbli en gåta.

Det kan nog mycket väl hända att hon ändrar den. När domen i tove-mordet har vunnit laga kraft kommer Johanna inte längre att ha någon anledning att hålla tillbaka sin stolthet över det hon gjort. Då kommer hon säkerligen inte att vilja dela med sig av äran för mordet hon begick till Maja, så stolt psykopat hon är.

Ta som exempel Peter Madsen, det tog inte lång tid efter att hans dom fallit och vunnit laga kraft innan han erkände för en journalist att han mördat Kim Wall.

Du ska se att Johanna nog börjar sippra ut sanningen vad det lider. Att få prata med journalister och få uppmärksamhet den vägen kommer kanska vara det enda hon till sist har kvar när hon sitter i fängelset och börjar bli uttråkad.

Maja kommer nog inte att ha så mycket att tiillföra, hon har nog redan berättat det mesta av det hon vet.
Citera
2023-06-16, 00:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
På samma vis som massvis med fotografier på olika saker, som t.ex. Johannas mobiltelefon med en beställning på en hamburgare är med, eller för all del på samma vis som transkriberingen av alla förhör är med. Det handlar om att dokumentera. Notera också att polisen hade uppsökt Maja i häktet för att få ta del av hennes anteckningar, så då ville de ha dem. Men vem vet, de kanske ligger i slasken.
Jo, jo, det kan du ha rätt i om det skulle varit så att en och annan lögn också smugit sig in.
Citera
2023-06-16, 00:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det var väl lite både ock.
M berättade för samsittaren men inte för FL. Samsittaren berättade i förhör vad M sagt till henne och därefter konfronterades M med uppgifterna.

Eftersom M berättade för samsittaren hade hon klart behov av att få det ur sig, men om M skulle berättat för polisen om hon inte haft samsittaren att "kräka av sig" hos är svårt att sia om. Jag är nog tveksam till att hon skulle berättat, eftersom hon först nekade till att ha varit med vid dumpningen.

Jag vill bestämt minnas att Maja inte alls konfronterades med de uppgifter som Maja lämnat till Josefin. Det tog dessutom bara några få dagar efter förhöret med Josefin innan Maja självmant berättade sanningen, och däremellan var bara ett enda förhör med Maja, den första december.
Citera
2023-06-16, 00:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jo, jo, det kan du ha rätt i om det skulle varit så att en och annan lögn också smugit sig in.

Risken finns, och den är kanske inte så liten, att Maja efter denna tid började få svårt att skilja på sanning och lögn. Jag tänker att det var en del av anledningen till att hon satte sig och skrev dessa anteckningar. Hon behövde sortera minnena och få klart för sig själv vad som var vad i allt detta. Det hade trots allt gått en och en halv månad sedan mordet när hon skrev klart den andra omgången anteckningar i början av december. Och efter alla förhören och frågor hit och dit och inte minst ifrågasättanden från förhörsledarna om än det ena och än det andra så kan det nog ha blivit väldigt rörigt bland minnena, och det för precis vem som helst.
Citera
2023-06-16, 00:40
Medlem
Citat:
Det var väl lite både ock.
M berättade för samsittaren men inte för FL. Samsittaren berättade i förhör vad M sagt till henne och därefter konfronterades M med uppgifterna.

Eftersom M berättade för samsittaren hade hon klart behov av att få det ur sig, men om M skulle berättat för polisen om hon inte haft samsittaren att "kräka av sig" hos är svårt att sia om. Jag är nog tveksam till att hon skulle berättat, eftersom hon först nekade till att ha varit med vid dumpningen.

Blev M konfronterad med uppgifterna om vad hon sagt till samsittaren? Jag har för mig att hon inte blev det innan hon berättade den 2 december, men får kolla i FUP i morgon.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-16 kl. 00:45.
Citera
2023-06-16, 00:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja fast då är det ju viktigare att gå fri för att slippa undan själv och att Tove skulle ligga kvar och aldrig någonsin hittas. Att alla anhöriga skulle vara helt förtvivlade och få sina liv helt krossade var alltså värt mindre än att de skulle komma undan. Då har man inte ett uns av samvete oavsett alla diagnoser i världen.

Hur mycket det handlade om Ms förhållande till och beroende av J v s att slippa undan vet vi inte, men jag håller fullständigt med dig om att det definitivt inte är försvarbart.
Citera
2023-06-16, 00:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag vill bestämt minnas att Maja inte alls konfronterades med de uppgifter som Maja lämnat till Josefin. Det tog dessutom bara några få dagar efter förhöret med Josefin innan Maja självmant berättade sanningen, och däremellan var bara ett enda förhör med Maja, den första december.
Ok. Då mindes jag fel.
Citera
2023-06-16, 00:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Risken finns, och den är kanske inte så liten, att Maja efter denna tid började få svårt att skilja på sanning och lögn. Jag tänker att det var en del av anledningen till att hon satte sig och skrev dessa anteckningar. Hon behövde sortera minnena och få klart för sig själv vad som var vad i allt detta. Det hade trots allt gått en och en halv månad sedan mordet när hon skrev klart den andra omgången anteckningar i början av december. Och efter alla förhören och frågor hit och dit och inte minst ifrågasättanden från förhörsledarna om än det ena och än det andra så kan det nog ha blivit väldigt rörigt bland minnena, och det för precis vem som helst.
Jag kan också tänka mig att hon kan ha haft svårt att hålla i sär vad som var vad. T o m i TR sipprade ursprungslögnen fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in