Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Även om viljan fanns där är det en fysisk omöjlighet om T var vid medvetande.
AL uttryckte att bådas berättelse var möjlig.
Citat:
Hon ville ju ha hjälp vid dom två bränderna hon startade.
Jag kan då undra varför J vill ha M med? Är det "premiär" för J och hon behöver "moraliskt" stöd? Eller har hon vanan inne och bara vill ha sällskap? Det är endast rykten och Ms berättelser vi vet något om. J har kanske fler "lik I garderoben"?
Hon har själv gjort tankearbetet inför bränderna, alla inköp och alla förberedelser och hon har inte nödvändigtvis behövt Ms hjälp. M har dessutom försökt klara sig undan. Att M upplevt det skrämmande och obehagligt framgår av hennes forcerade berättelser, så frågan om varför hon ändå hängt på inställer sig.
Citat:
Vid bilsprayen var dom två. Faktum är att Johanna aldrig gjort något på egen hand utan att Maja varit delaktig eller införstådd.
Vi vet inget om vad J haft för sig före hon och M blev ett "team", inte M heller för den delen.
Var det en gemensam idé? Det vet vi inte. Tyckte M det var en spännande, förbjuden grej? Det vet vi inte. Eller var hon med för att inte vara taskig mot J, som ville ha henne med, och att hon känslomässigt inte var illa berörd, även att hon visste att det var fel?
Det vet vi inte heller.
Citat:
Att J aktivt skulle hålla M utanför detta genom att låsa badrumsdörren och försöka transportera bort kroppen medans M sov är väldigt osannolikt. Det bryter tidigare mönster.
Ja, det bryter mönstret av Js vilja att ha M med.
J har nämnt att M är känslig och hon är väl medveten om att M försökt slingra sig ur bränderna. Skulle J våga ta risken att M skulle tycka att det var för "risky" och banga ur sekunden innan?
Litade inte J fullt ut på att M inte skulle gå emellan när hon förstod vad som höll på att hända? Eller var det en lögn av M med den låsta dörren. Det vet vi inte.
M rörde ju till det lite för sig med att påstå att J låste dörren för att M inte skulle se och höra. Vad skulle hon inte se och höra? Eller var det J som berättade det också för henne I Illharjen? Den sekvensen låter märklig.
Jag ser det inte som helt otänkbart att M inte såg T förrän hon låg invirad I hallen, då jag inte tror att M var på toa utan T låg kvar där.
Om M låg i den belamrade sängen är jag något fundersam över, men kanske den inte var full av lådor då. Eller har hon snurrat ihop sig mellan lådorna. Som ung och något påverkad kan man ju inta i princip vilken ställning som helst.
Om hon sov, bara var mentalt avstängd eller något mitt emellan vet jag inte vad jag tror om, men fullt allert tror jag inte att hon var.
Som jag ser det väger argumenten ungefär lika avseende Ms deltagande och jag anser inte någondera bevisat utan att det helt och hållet är en tolknings- och bedömningsfråga.
TRs motivering tycker jag haltar betänkligt, så det ska bli intressant att se hur HR värderar indicierna. Inget känns givet.