2023-06-15, 11:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vi har redan konstaterat ett stort antal gånger att båda väktarna minns öronlappar på Skandiamannens keps, medan SE bestämt hävdar att han inte hade några öronlappar. Men ok, nu repeterar vi det igen.

Jag har sannerligen inte för avsikt att starta en öronlappsdiskussion. Vi vet båda vad väktarna uppger och tolkar det olika får man anta.

Av något större intresse är vem som klär på GM en keps med öronlappar (fästa uppe på skulten)? Är det AD i rätten? Eller något som spiller över från Grand? Varifrån kommer uppgiften i signalementet 1/3? Det är inga mordplatsvittnen som nämner detta 1986?

Citat:
SE uppvisar dels ett kontrollerande drag, med t.ex. det eviga klocktittandet, och tidskontrollen dagen efter dådet, samt ett tveksamt förhållningssätt till att skildra sanningen. Om det är vita lögner för att framstå som ädlare, eller något allvarligare ... Tror en psykiatrisk analys av vad som är känt skulle kunna leda till en del.

Nej, inga cirkelresonemang här, utan källor jämfört med andra källor, vilket leder till berättigade frågor. Något även KP var inne på under konferensen.
Citera
2023-06-15, 12:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har sannerligen inte för avsikt att starta en öronlappsdiskussion. Vi vet båda vad väktarna uppger och tolkar det olika får man anta.

Av något större intresse är vem som klär på GM en keps med öronlappar (fästa uppe på skulten)? Är det AD i rätten? Eller något som spiller över från Grand? Varifrån kommer uppgiften i signalementet 1/3? Det är inga mordplatsvittnen som nämner detta 1986?

För egen del tolkar jag AD:s uppgift, "Sherlock Holmes-mössa" eller om det var "-hatt", som en deerstalker. D.v.s en kepsliknande huvudbonad med öronlappar. Noteras bör att hans passagerare nämner "keps", liksom LJ inne i grränden.

Det dessa tre har gemensamt är att det är de enda vittnen som får en något längre vy av gärningsmannen i profil, medan de flesta andra mest ser ryggtavlan. (De som såg från andra hållet hade väl motljus ...)

Försöker se rörelserna framför mig i 3D.

(Jaja, good for me.)
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-15 kl. 12:21.
Citera
2023-06-15, 12:41
Medlem
matsqqs avatar
Jag tycker som sagt det finns fler öppningar för SE som inblandad i mordet än vad som diskuteras här.

Alf Enerström hade mest hat/motiv av alla att sätta P för OP. Hela hans liv är ju i princip ett enda långt korståg mot Palme. Tala om motiv.
Han hade också pengar som han ju samlade in enkom för att få bort Palme. Dessutom skjutit skarpt mot polis (om än på äldre dar) och var våldsam enligt frun.
Tycker han är logisk som anstiftare.

AE och de kretsar han rörde sig i kan definitivt ha flera beröringspunkter gemensamma med SE:s kontakter. (direkt eller indirekt via EAP, Stay Behind, högerextrema poliser, miltärer, Contra etc) (Syftet med Stay Behind var ju att gå under radarn för ALLA , så även om inte det var en organiserad stay behind-operation kan ju vissa personer med ömsesidig kontakt i rörelsen brytit mot normen och använt delar av nätverket för egna syften.)

Varför inte en mindre konspiration med utlovad belöning via AE:s insamlade pengar.

SE kunde kanske ha en motivbild i form av svarta pengar om han nu också redan från början kände aversion mot Palme.

Sen är det väl just den lilla väskan på DBG där måtten stämde överraskande väl som gör att man sätter SE som möjlig GM ihop med de faktum att han säger sig ha sprungit in i gränden och så alla dessa varianter på vad han gjort som verkar rent felaktiga.

Tänker mig att han i så fall efter dådet blivit lugnad via telefonsamtal med sina kontakter som gett honom beröm/hjältestatus och kan då även ha fått rådet att det är lika bra att vara lugn, låtsas som ingenting och fronta utpekandet då man kan ha förstått att han kan ha blivit sedd av YN.

Det kan då också finnas någon medhjälpare i närheten som försett SE med information när vi nu undrar hur han kan ha vetat vissa saker.

Jag förstår att vissa inte tror på SE som GM , men det är en helt annan sak att utesluta det och raljera över omöjligheten.

Sen verkar många TOTALT se förbi att SE:s bakgrund mycket väl matchar AE:s möjliga kontakter. När SE beter sig som han gör vid mordplatsen och saker inte stämmer så blir man misstänkt i mina ögon.

Folk som tror på CA borde t.ex. fråga sig varför, om denne nu tänkte ta livet av sig - han inte på något sätt avslöjade att han släckt OP - via bara en enda liten efterlämnad lapp/notering/dagbok - eller varför inte nämna det under samtalet med brodern där denne ju tydligen började förstå att CA tänkte ta sitt liv.

Ska man ändå ta livet av sig så borde väl sådana skuldkänslor varit en mycket starkt bidragande orsak - skotten mot Palme kan jag inte tänka mig var en så lite bisak att han bara hastigt lämnade jordelivet utan att ge någon som helst form av indikation om vad han gjort.

Nej, då verkar AE:s motivbild mycket mer logisk för mig - hela hans livsverk - och vi har ju sett att när till och med Ö (bara 100 meter från mordplatsen) hade sådan ammunition så den var inte extremt ovanlig.

AE kan dådet ha skett på en mängd olika sätt - men kan absolut vara relativt amatörmässig utfört.

T.ex. via SE, men det är inte ens fullständigt omöjligt att man till och med använt sig av en person i stil med CP för själva skotten. Bara att förneka all inblandning efteråt.
Citera
2023-06-15, 13:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om han såg GM på mordplatsen så har han väl även då sett mördaren? Plus han kan då ge ett förledande signalement på GM som framstår som trovärdigt. Och ”skylla ifrån sig”.

Tre flugor i en smäll.

Nu ringer han istället in och ”befäster sig” som vittne samt ”skyller ifrån sig” genom meningslösa antydningar om att ett vittne kan vara GM (enligt hur saken i första hand tolkas).
Nu skäller du under fel träd. Det är inte jag som tror att SE har sett vittnet Lars J.
Senast redigerad av Draifos 2023-06-15 kl. 13:45.
Citera
2023-06-15, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag tycker som sagt det finns fler öppningar för SE som inblandad i mordet än vad som diskuteras här.

Alf Enerström hade mest hat/motiv av alla att sätta P för OP. Hela hans liv är ju i princip ett enda långt korståg mot Palme. Tala om motiv.
Han hade också pengar som han ju samlade in enkom för att få bort Palme. Dessutom skjutit skarpt mot polis (om än på äldre dar) och var våldsam enligt frun.

AE och de kretsar han rörde sig i kan definitivt ha flera beröringspunkter gemensamma med SE:s kontakter. (direkt eller indirekt via EAP, Stay Behind, högerextrema poliser, miltärer, Contra etc) (Syftet med Stay Behind var ju att gå under radarn för ALLA , så även om inte det var en organiserad stay behind-operation kan ju vissa personer med ömsesidig kontakt i rörelsen brytit mot normen och använt delar av nätverket för egna syften.)

Varför inte en mindre konspiration med utlovad belöning via AE:s insamlade pengar.

SE kunde kanske ha en motivbild i form av svarta pengar om han nu också redan från början kände aversion mot Palme.

Sen är det väl just den lilla väskan på DBG där måtten stämde överraskande väl som gör att man sätter SE som möjlig GM ihop med de faktum att han säger sig ha sprungit in i gränden och så alla dessa varianter på vad han gjort som verkar rent felaktiga.

Tänker mig att han i så fall efter dådet blivit lugnad via telefonsamtal med sina kontakter som gett honom beröm/hjältestatus och kan då även ha fått rådet att det är lika bra att vara lugn, låtsas som ingenting och fronta utpekandet då man kan ha förstått att han kan ha blivit sedd av YN.

Det kan då också finnas någon medhjälpare i närheten som försett SE med information när vi nu undrar hur han kan ha vetat vissa saker.

Jag förstår att vissa inte tror på SE som GM , men det är en helt annan sak att utesluta det och raljera över omöjligheten.

Sen verkar många TOTALT se förbi att SE:s bakgrund mycket väl matchar AE:s möjliga kontakter. När SE beter sig som han gör vid mordplatsen och saker inte stämmer så blir man misstänkt i mina ögon.

Folk som tror på CA borde t.ex. fråga sig varför, om denne nu tänkte ta livet av sig - han inte på något sätt avslöjade att han släckt OP - via bara en enda liten efterlämnad lapp/notering/dagbok - eller varför inte nämna det under samtalet med brodern där denne ju tydligen började förstå att CA tänkte ta sitt liv.

Ska man ändå ta livet av sig så borde väl sådana skuldkänslor varit en mycket starkt bidragande orsak - skotten mot Palme kan jag inte tänka mig var en så lite bisak att han bara hastigt lämnade jordelivet utan att ge någon som helst form av indikation om vad han gjort.

Nej, då verkar AE:s motivbild mycket mer logisk för mig - hela hans livsverk - och vi har ju sett att när till och med Ö (bara 100 meter från mordplatsen) hade sådan ammunition så den var inte extremt ovanlig.

AE kan dådet ha skett på en mängd olika sätt - men kan absolut vara relativt amatörmässig utfört.

T.ex. via SE, men det är inte ens fullständigt omöjligt att man till och med använt sig av en person i stil med CP för själva skotten. Bara att förneka all inblandning efteråt.

Mycket bra, viktigt och tänkvärt inlägg. Jag skulle även vilja lägga till vapensamlaren, för min del känns han som en stereotyp som ingår i Stay Behind. Ska man tro på förhöret med TP från 2017, så var vapensamlaren precis som SE en sann nationalist och rojalist, han stod även än mer till höger än SE. I mitt tycke en intressant liten detalj, var när jag sökte på vapensamlarens namn i DN-arkiv, fick jag enbart en träff (förutom att han vann ett gäng korsordstävlingar), och det var när han hade bemödat sig att skicka in en insändare till tidningen där han rättade en skribent om den tyska "polisen" Gestapo.
Citera
2023-06-15, 14:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Det här är ju iofs rent teoretiskt möjligt.

Men det finns väl ändå inte det minsta som tyder på det? Vad är det för beröringspunkter de har gemensamt? SE har väl ändå ingenting med EAP att göra vad vi vet?
Citera
2023-06-15, 14:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Mycket bra, viktigt och tänkvärt inlägg. Jag skulle även vilja lägga till vapensamlaren, för min del känns han som en stereotyp som ingår i Stay Behind. Ska man tro på förhöret med TP från 2017, så var vapensamlaren precis som SE en sann nationalist och rojalist, han stod även än mer till höger än SE. I mitt tycke en intressant liten detalj, var när jag sökte på vapensamlarens namn i DN-arkiv, fick jag enbart en träff (förutom att han vann ett gäng korsordstävlingar), och det var när han hade bemödat sig att skicka in en insändare till tidningen där han rättade en skribent om den tyska "polisen" Gestapo.
Tack! ... och Ja,... vapensamlaren kan helt klart vara av intresse - absolut en möjlig länk !

PS Jag känner ingen press alls att fäktas i det här forumet utan går sakta fram i min egen takt med mina egna funderingar över vad som verkar rimligt och inte. Prövar olika tankar och ser om de fäster, backar ibland etc.
Citera
2023-06-15, 14:29
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det här är ju iofs rent teoretiskt möjligt.

Men det finns väl ändå inte det minsta som tyder på det? Vad är det för beröringspunkter de har gemensamt? SE har väl ändå ingenting med EAP att göra vad vi vet?
Om du inte tror på SE som GM eller ens som misstänkt så tänker jag inte öda ens 2 minuter av min tid på att övertala dig angående det. (Bevis har jag av naturliga skäl inga men min kommentar blir något i stil med : "Personliga kontakter som tas mellan folk i syfte att släcka Palme kan förstås ha förekommit utan att de blir allmänt kända")

Om du vill kan du nöja dig med att notera att jag anser att AE kan vara en trolig anstiftare (med kontakter till enskilda personer på högerkanten - t.ex. i EAP/Contra etc enligt vad jag skrev) med tanke på att dådet är amatörmässigt utfört och att jag tror betydligt mindre på KGB/CIA och större konspirationer etc.

Jag kommer som sagt inte ödsla energi på att försöka övertala dig eller någon annan om just SE:s inblandning, men personer på högerkanten som känner sådana som vapensamlaren och annat folk som starkt ogillar Palme är då för mig klart möjliga att ha en koppling direkt eller indirekt till AE .
Citera
2023-06-15, 14:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om du inte tror på SE som GM eller ens som misstänkt så tänker jag inte öda ens 2 minuter av min tid på att övertala dig angående det. (Bevis har jag av naturliga skäl inga men min kommentar blir något i stil med : "Personliga kontakter som tas mellan folk i syfte att släcka Palme kan förstås ha förekommit utan att de blir allmänt kända")

Om du vill kan du nöja dig med att notera att jag anser att AE kan vara en trolig anstiftare (med kontakter till enskilda personer på högerkanten - t.ex. i EAP/Contra etc enligt vad jag skrev) med tanke på att dådet är amatörmässigt utfört och att jag tror betydligt mindre på KGB/CIA och större konspirationer etc.

Jag kommer som sagt inte ödsla energi på att försöka övertala dig eller någon annan om just SE:s inblandning, men personer på högerkanten som känner sådana som vapensamlaren och annat folk som starkt ogillar Palme är då för mig klart möjliga att ha en koppling direkt eller indirekt till AE .
Nä, du behöver inte försöka övertala mig om någonting. Jag undrade bara om det fanns någon substans i det hela. Finns det det så är det ju helt klart värt att kolla vidare på.

Finns det inte det så är det ju inget mer än ett hypotetiskt scenario utan grund.

Jag vill för övrigt poängtera att man lätt kan förvirra sig själv om man tar för givet att ens antagande är rätt. Vi vet inte om dådet är amatörmässigt eller proffsigt. Det går att argumentera för båda alternativen. Men sanningen är att vi har för lite data för att kunna avgöra det. Så det är lite farligt att börja sin utredning med att slå fast ett av alternativen.
Citera
2023-06-15, 14:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Förlåt min franska, men känns inte "pusselbits-brevet" som rent trams, eller skrivet av en person som inte har alla hästar hemma? Man får ju spader av alla byten av masker, osv. Det känns som att folk hade lite att göra om kvällarna 1986.

Pusselbitens teori är mer lättsmält än teorin att SE är ensam GM. Det finns flera punkter i Pusselbitens brev som förklarar hur GM-SE kan komma med diverse uppgifter, vilka måste bortförklaras när det gäller en ensamagerande GM-SE.

Pusselbiten vs Filter 1-0.

Som avledande manöver är pusselbitens brev något av ett mästerstycke om SE skrev det själv, även om jag är medveten om att det fanns droger i omlopp redan 1986 och att en okänd person kanske skrev brevet. Däremot strider okända personer mot grundtesen i Cluedo vilket gör en okänd brevskrivare mindre sannolik.

Jag har inget "brevalibi" för maj 1986 men det är inte jag som är Pusselbiten.

Det vore intressant att få veta var Pusselbiten postade sitt brev. Postades brevet inom området Idre, Skelleftehamn, Mariehamn, Täby, Stockholms innerstad och Norrtälje vet vi att GM-SE kan ligga bakom.
Citera
2023-06-15, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja det är ju den första tanken man får, att "Pusselbitens" brev bara är något random trams. Men om vi tänker oss hur läget såg ut i palmerummet i maj 1986 så går det kanske att göra en annan tolkning. Det brevskrivaren tycks vilja lyfta fram är väl det absurda i att misstänka SE. SE hade ett par veckor tidigare varit inne på ett längre förhör, ett förhör där det nog inte var helt självklart att han betraktades som enbart "varande". Han verkar i något märkligt och tyst samförstånd med polisen ha fått "känna igen" (och t.o.m. "rita av") vittnet Lars J, allt för att kunna diska sig från utredningen. Men kanske var han trots det här lite orolig för att vara/bli misstänkt.

Det brevskrivaren vill lyfta fram är kanske det absurda i att ens spekulera om SE som möjlig gärningsman. Eftersom det fanns en tydlig bild av mördarens ansikte (både Lisbeth och någon mer ansågs väl ha sett det), så skulle alltså SE ha behövt ha en mask med det utseendet för att kunna vara den här mördaren. Brevskrivaren tonar ner eller förklarar bort SE:s överensstämmelse med signalementet (mörk rock, keps och handlovsväska) med att han skulle ha en dubbelgångare (samma förklaring som SE gav i förhöret alltså), och han betonar olikheten i ansiktet.

Intressant också att brevskrivaren dessutom ger palmegruppen ett alternativt förslag till "springordningen". Brevskrivaren är inne på att SE springer först, sedan poliserna, och sist dubbelgångaren. Det här föreslagna händelseförloppet kan ju vid en jämförelse få SE:s förslag (först springer dubbelgångaren, sedan poliserna, och sist SE) att verka helt naturligt och rimligt.

Det är faktiskt inte uteslutet att Pusselbitsbrevet skrevs av en bitter utredare med god insyn i utredningen. Det bör beaktas att brevet skrevs i maj 1986 bara lite drygt två veckor efter SEs förhör.

Brevskrivaren Pusselbiten kanske driver med de teorier som cirkulerade inom PU vid tiden. En del utredare har till och med skrivit böcker senare där de pekar ut sin favoritkandidat och då ligger det nära till att håna GM-SE-hypotesen för att stärka dessa alternativa teorier.
Citera
2023-06-15, 17:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Pusselbitens teori är mer lättsmält än teorin att SE är ensam GM. Det finns flera punkter i Pusselbitens brev som förklarar hur GM-SE kan komma med diverse uppgifter, vilka måste bortförklaras när det gäller en ensamagerande GM-SE.

Pusselbiten vs Filter 1-0.

Som avledande manöver är pusselbitens brev något av ett mästerstycke om SE skrev det själv, även om jag är medveten om att det fanns droger i omlopp redan 1986 och att en okänd person kanske skrev brevet. Däremot strider okända personer mot grundtesen i Cluedo vilket gör en okänd brevskrivare mindre sannolik.

Jag har inget "brevalibi" för maj 1986 men det är inte jag som är Pusselbiten.

Det vore intressant att få veta var Pusselbiten postade sitt brev. Postades brevet inom området Idre, Skelleftehamn, Mariehamn, Täby, Stockholms innerstad och Norrtälje vet vi att GM-SE kan ligga bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är faktiskt inte uteslutet att Pusselbitsbrevet skrevs av en bitter utredare med god insyn i utredningen. Det bör beaktas att brevet skrevs i maj 1986 bara lite drygt två veckor efter SEs förhör.

Brevskrivaren Pusselbiten kanske driver med de teorier som cirkulerade inom PU vid tiden. En del utredare har till och med skrivit böcker senare där de pekar ut sin favoritkandidat och då ligger det nära till att håna GM-SE-hypotesen för att stärka dessa alternativa teorier.

Om inte annat så har du funnit en själsfrände. Om det inte fanns en datering skulle jag tro att det var du.

Undras förresten om det finns dokument som folk hittat på och kastat in i arkivet för skojs skull. Eller något övningsmaterial som glömts kvar.

Ändå märkligt att någon är så pass inläst på just SE, cirka en månad efter hans pusselbitsprat i TV. Brevet är så pass skruvat att det skulle kunna vara författat idag.

Likaså underligt att det finns TRE aktiva herrar, inom ett kort tidsspann, som samtliga förställer sitt skrivande, och har en om än vag koppling till saker kring SE.

Lägg därtill Ålandskvinnan ...

Något är lurt i vår herres hage.

Skandiamannen. The gift that keeps on giving!

En eloge till Otto som läste med aschbergskt gravallvar fast med en medlidande distans. Länge sen jag hade så här kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in