Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Jag skiftar inte någon skuld. Vi kan komma överens om att Ryssland t.ex. är helt skyldig till att kriget startade.
Men det är vi som ser till att det blir ett utdraget krig med massor av oskyldiga som dör och massiv förstörelse överallt.
Man kan göra annorlunda när man står vid sidan om och vill ingripa. Man lan göra som Turkiet, Kina, Brasilien, Indonesien och flera andra länder. Försöka få igång fredssamtal.
Det motsatta att mata på med vapen ger alltid mer förödelse. Och i det här fallet kan det gå riktigt illa då konflikten kan utvidgas till något riktigt obehagligt för oss alla.
Det märks att du inte har en aning om hur diplomati förs. Den sker ofta i det dolda, ingen får reda på den. Jag kan tex tänka mig att väst informerat putin om att han ska sluta hota med kärnvapen. Typ hotar du med kärnvapen då spränger vi din flotta men om du inte hotar så låter vi bli. Just detta är bara fria fantasier från min sida men det är så det går till. Så bara för att du inte tror att vill ha fredssamtal så behöver det inte vara så.
Sen är det ju som det är. Och det vet du. Ryssland har enligt Ukraina och väst tagit sin in på ukrainsk mark olovandes. De har således inte rätt till nånting alls. Offentliga Fredssamtal är meningslösa om sidorna redan på förhand vet att de inte kommer komma överens.
Enda vägen till fred just nu är att ryssland backar ut ur Ukraina för det är det enda världssamfundet kommer acceptera. Ukraina kan förvisso ge bort territorium för att rädda liv, men det skulle antagligen göra att Zelensky straffas för landsförräderi. Läget är rätt låst med andra ord. Så då fortsätter kriget.
Båda sidorna kan avsluta kriget genom att erkänna förlust. En som inte kan avsluta kriget är Donald Trump, eller Biden för den delen. Endast Zelensky eller Putin kan göra det, med en förlust som konsekvens. Ingen vill ha krig men ingen vill heller förlora.
Din polare Putin kan avsluta kriget när som helst, så ta aldrig bort hans skuld (det var ju trots allt han som startade, ingen annan).