2023-06-14, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag tror att tanken från början var att ta livet av Tove var när tillfälle gavs. Och det visade sig att tillfället blev när Tove besökte Nöjet den kvällen. Så då smidde JJ sin plan tillsammans med MH för att ta livet av T och därmed skred till verket.
Ja kanske?
Jag tänkte ett extra varv på det här att ge igen
Hur hade de kunnat svära sig fri fr det om en misshandlad T kom hem till familjen
De hade ju åkt dit på det så kanske var planen fr början att döda eller kanske de kom på att ge igen och kommer på att de kan då åka dit så de ändrade planen i sista stund
Det är ju trots allt inte två supersmarta tjejer
Senast redigerad av Anedin 2023-06-14 kl. 04:46.
Citera
2023-06-14, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Jag har lyssnat på rättsläkaren MEN det jag fokuserade mest på då var dödsorsaken. Det är ändå här det inte går ihop sig för mig, angående hur en person som blir strypt inte gör allt för att ta sig loss och därmed orsakar skador på sin/sina angripare. Både JJ och MH var utan några skador. Hur går detta ihop om inte Tove var totalt däckad och medvetslös? Det finns väl inga bevis på att hon var detta? Enligt grannen hörde han t.o.m. sparkar mot väggen där badrummet låg. Vem orsakade dessa sparkar kan inte tänka mig att det var JJ eller MH.

Jag tror att Tove föll och slog i huvudet ganska ordentligt iom att det inte fanns något som visade motvärnsskador på judinnan eller negern.
Citera
2023-06-14, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Jag tror att Tove föll och slog i huvudet ganska ordentligt iom att det inte fanns något som visade motvärnsskador på judinnan eller negern.
Kanske men jag tror att om T slog i huvudet så kraftigt så hon blev försvarlös så hade ju inte J behövt sätta sig på henne och då hade det inte heller blivit något turmult och hur fick då T övriga skador?
Citera
2023-06-14, 06:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers

Om man slår i huvudet så ordentligt att man blir medvetslös - så blir det skador i hjärnan som just orsakar medvetslösheten. Det fanns inga sådana skador i Ts hjärna vid obduktionen.

Jämför med att någon har ont av ett brutet ben. Då bör det finnas tecken på benbrott vid obduktionen.
Finns inga benbrottsskador - har inte heller personen inte kunnat gå eller haft smärta från just ett benbrott. Det går inte att bryta benen utan att det syns vid obduktion eller när hela kroppen röntgas inför obduktionen.

Man kan inte heller bli medvetslös av ett slag eller fall mot huvudet - utan att det blir småblödningar i hjärnan som just orsakar medvetslösheten. Medvetslösheten är just ett tecken på att hjärnan har blivit skadad och har fått småblödningar i hjärnvävnaden.
Sådana blödningar hittas vid obduktion och mikroskopisk undersökning. T hade inga.

Man kan bli yr - övergående medvetandepåverkad av ett slag mot huvudet utan att det syns tydliga skador i hjärnan. Men då är man inte medvetslös och låter sig inte heller strypas till döds under flera minuter utan att kämpa emot.

————————————————————

Det är just på grund av att medvetslöshet kommer av blödningar i hjärnvävnaden, som man alltid får frågan om och hur djupt/hur länge någon varit medvetslös efter en olycka. Om medvetslöshet har förekommit finns det småblödningar i hjärnan som behöver observeras och röntgas. De kan nämligen fortsätta blöda och bli större. Har personen inte varit medvetslös är sjukhusvård inte lika viktigt.
Senast redigerad av coli 2023-06-14 kl. 06:55.
Citera
2023-06-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att det begås tusentals våldsdåd i världen utan att GM skadas är inte riktigt relevant, våldsdåd kan vara av många olika typer, även med tillhygge.
Det som är intressant är att avvärjningsskador är ett typiskt kardinalsymptom vid manuell strypning framifrån.

Trots att flera av oss här nagelfarit litteraturen har ingen lyckats hitta ett enda exempel på när en frisk vaken ung kvinna strypts ihjäl framifrån utan att GM fått skador på sin kropp, eller offret i sina försök att få bort stryptaget rivit sig själv fr a på halsen. Inte om offer och GM varit i stort sett jämnbördiga och offret inte bundet och GM inte haft skyddskläder.

Det finns en tänkvärd text i prof Erikssons utlåtande kring om de var två.
sidan 9-10 ur ”Angående mål 1735-23”

”Att ställa diagnosen strypningsdöd utan fynd som stas, petekier och tecken till våld mot halshuden och halsregionen, samt utan förekomst av avvärjningsskador måste dock sägas vara utomordentligt vanskligt.

Samma sak står även i läroboken ”Rättsmedicin” från 2006, sid 133, kapitlet skrivet av prof Eriksson.

Det är således i litteraturen ansett som ”vanskligt” att klassa något som ett strypmord om
bl a avvärjningsskador saknas. I Ts fall fanns inga uppräknade petechier, ingen tydlig stas, inga skador i halshuden och inga avvärjningsskador.

Man fann vid obduktionen endast tecken på blodutgjutning och tryck mot halsens inre mjukdelar/brosk av de uppräknade kardinalsymptomen. Därtill aspirerat maginnehåll i bronker samt tecken på att kroppen dött av kvävning med kvävningsorsakade skador på hjärna och hjärta.

Man glider lätt in på det prekära dilemmat att antingen var M med och höll fast Ts armar när J ströp - därför har inte T lyckats klösa, riva, slå och fäkta. Då är både J och M skyldiga till mord.

Eller så handlar det inte om ett 2-4 minuter* långt strypmord, utan det har istället kanske bara tagit 10 sekunder innan T kvävdes av sin aspiration.
Då kan det möjligen vara så att M verkligen inte höll i, även om också ett så kort strypgrepp borde föranlett att T kämpade.
Men då går det inte heller att döma J för mord.

*Prof Erikssons skrivelse ”Angående mål B1735-23” sid 9, E2.2, rad 5-6.
”Tidsutdräkten till medvetandeförlust (och efter detta död, min anmärkning) vid manuell strypning brukar uppskattas till några (3-4?) minuter, men är naturligtvis osäker i det enskilda fallet.”

Du får gärna citera hela mina inlägg när du svarar så man ser vad du väljer att inte svara på.

Det första du citerar där från hans bok är ju på temat ”lönnmördartrycket”. Han menar att det är vanskligt att fastställa en strypning enbart på den grunden utan diagnosen måste istället ställas utifrån någon av de andra fynden. Inte nödvändigtvis alla tänker jag då alla strypmord inte har alla.

Tänker att du måste nagelfara en enorm mängd litteratur och det finns kanske risk i övrigt att du missförstår textens sammanhang och då även missar andra viktiga detaljer.

”Tur” (?) att inte Tove hann döda JJ med sitt kortvariga strypgrepp först. Men där kom ju MH lägligt till undsättning. Vad hade hänt annars? Hade de strypt varnadra tills båda tuppade av eller en dog då det kan gå så snabbt?
Citera
2023-06-14, 07:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
En väldigt märklig fundering:

Maja berättade för medsittaren att T dött av strypning. Enligt uppgift från Maja hade Johanna berättat det för Maja under söndagen när de träffades.

Men varför skulle J berätta att T dog av strypning - om J själv släppte strypgreppet efter 10 sekunder varefter T fortsatte att andas, men sedan ulkade, hostade och slutade andas?

Antingen ljuger M - hon var med och såg med egna ögon vad som hände och tolkade det som att T dog av strypgreppet.
Eller så talade J sanning till M i bilen, men ljuger nu. Eller tvärt om.

Annars går det inte ihop.
Det behöver inte vara mer märkligt än att de tänkt orsak - verkan, oavsett vem av dem som talar sanning. De vet båda att man kan dö av stryptag, J tog stryptag på T och hon dog.

De 10 s tror jag är Sangborns påfund efter att hon kollat runt/förhört sig med någon.
Citera
2023-06-14, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det stod I fup att de fick vänta på mjukvara för att kunna tömma mobilerna, jag tror det var två veckor. Anledningen stod också. Jag tyckte den var märklig, minns jag, men jag kommer inte ihåg vilken det var.

Ja det var en uppdatering av något slag. En del krångel ser det ut att ha varit och svårt att avgöra med endast fup vad de begränsats av i sitt arbete.
Citera
2023-06-14, 07:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte att tanken fr början var att ta Toves liv
De skulle ju ge igen och ge henne en omgång
men med bakrunden till J bränder hattexter osv så var det kanske inte så konstigt med hennes psyke att ge igen blev döda
För Js del stämmer det troligtvis.
Men M? Vill hon för att J vill eller har hon egen avsikt?
Citera
2023-06-14, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja säger att hon låg i Johannas säng
Johanna säger att Maja låg i Johannas säng
Polisen säger att Maja låg i Johannas säng

dina försök att bevisa motsatsen med dina egna påhittade superlativ är bara löjliga och fruktlösa.

Ja Maja/Johanna säger att Maja låg i Johannas säng... ingen av dessa två har jag någon större tilltro till.

Därav min fråga till dig när du skriver:

"Polisen säger att Maja låg i Johannas säng".

Har du på fötter för det uttalandet eller är det bara "hittepå"?

Var går det att läsa att polisen säger att Maja låg i Johannas säng?

Ps Med tanke på dina +50 inlägg i tråden bara det senaste dygnet så borde du väl kunna svara på min enkla fråga? Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-06-14 kl. 07:42.
Citera
2023-06-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Om jag inte minns helt fel så var det väl samma sak i LW tråden att IT teknikern missade väsentliga saker med tömning av telefoner.

Ja där var det en hel del men blickar man bakåt så gjorde de en hel del bra saker också. Det tog tid men de var grundliga med det som till slut gjordes. De hade väldigt mycket digitala spår med i fupen. Det berodde ju på att offret och GM hade haft väldigt mycket kontakt genom SMS och sociala medier i många år.

Det kommer ta lite tid men jag tror vi dår en del svar kring den IT-forensiska processen även i det här fallet vart det lider.

Jag skrev igår ett längre inlägg på det här temat och det är många som ska samverka för att då allt rätt. Förhoppningsvis så lär man sig på vägen.

Sen höjs det röster i den ”branschen” har jag sett för att man är lite väl beroende av ett par stora aktörer/leverantörer . Samtidigt så är det de som har de ekonomiska resurserna att göra den research som krävs i lab för att ”knäcka” mobilerna när Apple kommit med nya uppdateringar.

Fram till iPhone X (sån som var JJ:s gamla mobil som togs i beslag) så hade IT-forensikerna en ganska enkel resa. Från och med iPhone 11 (JJ) och iPhone 12 (MH) har det blivit knepigare särskilt i kombination med senaste versionen av iPhonens operativsystem. När det här mordet sker så har utvecklarna precis börjat få ordning på tömningarna efter Apples uppdatering så är ju intressant hur det har påverkat analysen av mobilerna i det här fallet.
Citera
2023-06-14, 07:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du får gärna citera hela mina inlägg när du svarar så man ser vad du väljer att inte svara på.

Det första du citerar där från hans bok är ju på temat ”lönnmördartrycket”. Han menar att det är vanskligt att fastställa en strypning enbart på den grunden utan diagnosen måste istället ställas utifrån någon av de andra fynden. Inte nödvändigtvis alla tänker jag då alla strypmord inte har alla.

Tänker att du måste nagelfara en enorm mängd litteratur och det finns kanske risk i övrigt att du missförstår textens sammanhang och då även missar andra viktiga detaljer.

”Tur” (?) att inte Tove hann döda JJ med sitt kortvariga strypgrepp först. Men där kom ju MH lägligt till undsättning. Vad hade hänt annars? Hade de strypt varnadra tills båda tuppade av eller en dog då det kan gå så snabbt?

Jag svarade inte på din långa text om olika stadier av medvetslöshet dels därför att det inte är något som har praktisk relevans - den skalan används inte kliniskt - och dels därför att det inte finns några tecken på att T skulle fått någon skada av fallet som skulle gjort henne medvetslös.

(Att citera hela texter, när man enbart svarar på de första raderna i ett mycket långt inlägg blir dessutom lite tokigt och ökar textmängden i tråden ytterligare - och nog minns du väl vad du själv skrev )
Senast redigerad av coli 2023-06-14 kl. 07:46.
Citera
2023-06-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För Js del stämmer det troligtvis.
Men M? Vill hon för att J vill eller har hon egen avsikt?

Att J är psykopatisk vet vi alla men jag tror att M var med på att de skulle ge igen och hjälpte till
Att det blev mord var nog inte M medveten om att det skulle bli
Sen vet vi ju inte hur de tönkte när de gav sig på Tove i stundens hetta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in