Citat:
Ursprungligen postat av
Hans66
Om jag inte minns helt fel så var det väl samma sak i LW tråden att IT teknikern missade väsentliga saker med tömning av telefoner.
Ja där var det en hel del men blickar man bakåt så gjorde de en hel del bra saker också. Det tog tid men de var grundliga med det som till slut gjordes. De hade väldigt mycket digitala spår med i fupen. Det berodde ju på att offret och GM hade haft väldigt mycket kontakt genom SMS och sociala medier i många år.
Det kommer ta lite tid men jag tror vi dår en del svar kring den IT-forensiska processen även i det här fallet vart det lider.
Jag skrev igår ett längre inlägg på det här temat och det är många som ska samverka för att då allt rätt. Förhoppningsvis så lär man sig på vägen.
Sen höjs det röster i den ”branschen” har jag sett för att man är lite väl beroende av ett par stora aktörer/leverantörer . Samtidigt så är det de som har de ekonomiska resurserna att göra den research som krävs i lab för att ”knäcka” mobilerna när Apple kommit med nya uppdateringar.
Fram till iPhone X (sån som var JJ:s gamla mobil som togs i beslag) så hade IT-forensikerna en ganska enkel resa. Från och med iPhone 11 (JJ) och iPhone 12 (MH) har det blivit knepigare särskilt i kombination med senaste versionen av iPhonens operativsystem. När det här mordet sker så har utvecklarna precis börjat få ordning på tömningarna efter Apples uppdatering så är ju intressant hur det har påverkat analysen av mobilerna i det här fallet.