2023-06-15, 13:23
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Nu har man ju lurkat i tråden ett bra tag, där det intressanta för mig inte bara varit själva kriget i sig utan även att förstå de psykologiska mekanismerna till stödet av ett till synes helt besinningslös invasion.
Många ryssapologetiker är tämligen ointressanta där de mest verkar följa tvärtom-språket, men du verkar åtminstone försöka lägga lite tankekraft bakom argumenten.

Till att börja med kan vi konstatera att vi är överrens om att Ryssland just begår "våldtäkt" som en simpel våldtäktsman, och du tar helt avstånd från narrativet att Ryssland gör moralisk tjänst att befria Ukraina från nazister och satanister. Gott så.

För att få din logik att gå ihop vad gäller moralisk skuld till kriget förutsätter det då två antagande:

1. Ryssland är helt okapabel till moraliska överväganden så att inget kan förväntas från deras håll, lika lite som man moraliskt klandrar kackerlackor och kloakråttor för att sprida smuts och sjukdomar utan annan möjlighet än att följa sin natur.

2. Ryssland är till synes helt övermäktig där motstånd bara förlänger lidandet, vilket motsvarar att anticimex visat sig helt oförmögna att bekämpa skadedjuren utan bara gör det värre.

Talar man då om ett hypotetiskt fall där horder av skadedjur invaderar och anticimex bara gör situationen värre, ja då kan man ju faktiskt lägga viss moralisk skuld till dem som fortsätter att anlita anticimex.

Detta är ju förutsättningar för att få din logik att gå ihop, vi kan börja med förutsättning #2:
I det fall Ryssland visat sig oövervinnerligt på slagfältet och bara tar alltmer mer mark så är det ju ett rimligt antagande, men då verkligheten inte stödjer detta utan de snarare förlorar mark så är den inte särskild befogad.

Med det sagt finner jag det inte särskilt besynnerligt att du och likasinnade tycker så, för det är ett allmänt känt faktum att det är svårt att se situationer objektivt när man är väldigt känslomässigt investerad i en part. På motsvarande sätt är det ju inte ovanligt att anhöriga till en värsting beskriver denne som en missförstådd liten gosepojke, när all objektiv fakta pekar på att han snarare är ett rötägg.

Däremot finner jag förutsättning #2 som helt anmärkningsvärd, det förekommer ju mycket nedsättande kommentarer om ryssar i tråden, men att anse att de är helt omoraliskt kapabla till att begå annat än skada visar ju på att din Ryssofobi är av värsta slaget.

Det enda alternativet är att du inte anser det särskilt nedsättande utan snarare beundransvärt att ha en inneboende natur att bara kunna skada, förtrycka och döda andra.

Det sätter dig lite i samma kategori som en människo-roll jag såg i en Aliens-film häromdagen, som uttryckte sig beundrande om Xenomorpherna trots eller kanske tom tack vare att de var extremt destruktiva varelser.

Många talar om landsförräderi att hålla på ryssen, men att som i ditt fall känna beundran för destruktiva krafter mot mänskligheten kvalar då snarare till människoförräderi.

Tja, en möjlighet är ju förstås också att din välformulerade logik i grunden är ogenomtänkt bullshit.
Om man inte begriper att fler vapen och ammunition betyder fler döda då är man inte riktigt slug. Det är ganska uppenbart för de flesta med tankeförmåga att det här handlar om ett proxykrig med USA och NATO i ena ändan och Ryssland i den andra. Man t.o.m. gör sådana uttalanden på USA och NATO-sidan som att det viktigaste här är att besegra Putin och få väck regimen i Kreml.

I det här så är det min absoluta uppfattning att det är helt omoraliskt att låta Ukaina ta fighten. Till den sista ukrainaren som Lindsey Graham m.fl. helt öppet har deklarerat. Det är bortom alla ondska att låta två broderfolk ha ihjäl varandra och sedan sitta i det trygga Sverige och mana på och uppmuntra till fler vapenleveranser för att höja tempot i kriget. I synnerhet som att Ukrainas chanser till seger inte är speciellt stora.
Citera
2023-06-15, 13:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ryssland har utlyst val i de annekterade områdena nu. Även i de delar Ryssland inte håller.

Ska inte vi passa på och hålla val i Kaliningrad och Viborg då?
Citera
2023-06-15, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland bombar bara kyrkor och ambulanser

Ukraina bombar bara onda militära mål

Korrekt?

Eller är rapporterandet snedvriden?
Du glömde att ryzzar ävenbombar bostadshus, köpcenters, sjukhus, dagis, kraftverksdammar och annat.

I övrigt har du rätt för en enda gångs skull.
Citera
2023-06-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Om man inte begriper att fler vapen och ammunition betyder fler döda då är man inte riktigt slug. Det är ganska uppenbart för de flesta med tankeförmåga att det här handlar om ett proxykrig med USA och NATO i ena ändan och Ryssland i den andra. Man t.o.m. gör sådana uttalanden på USA och NATO-sidan som att det viktigaste här är att besegra Putin och få väck regimen i Kreml.

I det här så är det min absoluta uppfattning att det är helt omoraliskt att låta Ukaina ta fighten. Till den sista ukrainaren som Lindsey Graham m.fl. helt öppet har deklarerat. Det är bortom alla ondska att låta två broderfolk ha ihjäl varandra och sedan sitta i det trygga Sverige och mana på och uppmuntra till fler vapenleveranser för att höja tempot i kriget. I synnerhet som att Ukrainas chanser till seger inte är speciellt stora.
Tycker du inte att en lika bra lösning, utifrån dina urusla argument, vore att Putin slutar beväpna ryska styrkor istället? Då tar kriget slut mycket snabbare och färre kommer att dö? Vad tycker du om detta förslag din korkade ryss?
Citera
2023-06-15, 13:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Pushar för det här igen då det uppmärksammas i stor omfattning på Twitter

The Dreizin Report påstod sig ha planen för Ukrainas offensiv vid Zaporozhie-fronten redan i början av maj och publicerade den:

Dreizin Publishes Complete Ukrainian Battle Plan for Entire Zaporozhie Front
/.../Yes, Russia’s understanding of the entire Ukrainian battle plan has been published online by a source with a long history of receiving information from the Russian military. I have translated it for you. It is further below.
Complete Ukrainian TBC Battle Plan for the Zaporozhie Front

https://thedreizinreport.com/2023/05/08/dreizin-publishes-complete-ukrainian-battle-plan-for-entire-zaporozhie-front/

Jag har inte läst den så jag kan inte uttala mig om trovärdigheten. Någon som dock har gjort detta är en namngiven twittrare som har ganska gott rykte och han går igenom den i en jättelång Twittertråd. Och det kan man ju göra själv också genom att kolla i facit på vad som hittills har hänt. ;in känsla är dock att det är fullt möjligt att det är åtminstone ett utkast som har legat till grund. Det gör jag då jag uppfattat Ukrainas offensiv som framjäktad efter krav på igångsättning från Washington. Allt med tanke på hur urusel starten har varit. Vi kör igång liksom, bära eller brista. Dessutom ska det vara Zaluzhnyi som lagt upp planen och han verkar nu få ta skulden för det mesta som Nordstream-sprängningen och då kan han väl också ta ansvaret för en misslyckad offensiv. Han verkar ju helt bortkopplad på sistone om han inte t.o.m. är en grönska.

Här går Matt Davies igenom artikel och ger sin bedömning av trovärdigheten i en jättelång Twittertråd. Han verkar vara ansedd som seriös och driver annars denna substack: https://mnormandavies.substack.com/

Matt Davies
@MNormanDavies
🧵 UKRAINE’S ZAPOROZHYE OFFENSIVE
Operations Order (OPORD): ‘General Outline of Operations / Commander’s Summary’

It seems clear the Russian Army had explicit forewarning of plans for the AFU’s plans main recent attack

That would all but guarantee disastrous failure for the AFU
Tråd: https://twitter.com/MNormanDavies/status/1669134153496039430

Ska läsa det själv ikväll.
Jag är ledsen men den där planen är alldeles för uppenbar för att vara sann. Jag skulle också kunna skriva den planen för det är precis vad alla har förväntat sig att Ukraina ska göra. Vi vet redan att Ryssland allokerat styrkor till just dessa områden.
Citera
2023-06-15, 13:34
Medlem
Verklighetsfrånvända ryssar, men Putin får väl fortfarande rapporter om att Kiev faller snart. Större chans att Ukraina håller val i Belgorod i September
Citera
2023-06-15, 13:40
Medlem
Citat:

Och Putin startade ett krig mot sitt ukrainska broderfolk eftersom dom och deras folkvalda regim både var satanister och nazister och allt däremellan samt mördade ryssar i östra Ukraina. Trovärdigt? Inte det minsta om man lever i verkligheten. Putin startade ju kriget av ren hämnd mot Ukraina och Kievs nya politiska kurs mot väst. Det för diktatorer så vanliga tillståndet långsinthet fanns ju med i bilden, Ukraina skulle näpsas. Kriget var planerat sedan många år enligt Putin själv.
Trovärdigt däremot är att ryssen får hjälp av bl.a Iran för att slå ihjäl sitt broderfolk.
Tycker faktiskt lite synd om dig när du inför inloggning på FB klär dig i den berömda ryska offerkoftan och sedan exponerar din hemsnickrade spegelvända uppfattning helt öppet.
Senast redigerad av Lucas49 2023-06-15 kl. 13:54.
Citera
2023-06-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vilken jävla clown nation de är. Ingen som någonsin kommer ta ryssarna på allvar igen

Troligtvis ett desperat försök att fortsätta att lura den inhemska korkade befolkningen att "specialoperationen" går bra. Att de blir utskrattade utomlands verkar inte bekomma Kreml.
Citera
2023-06-15, 13:50
Medlem
Bartman777s avatar
Jag ser flera nämna att om Putin använder kärnvapen så kommer USA/NATO se till att Ryssland försvinner omedelbart, typ.
Om man har den förmågan, varför förintar man inte redan ryssarna då, för att slippa dra ut på kriget mer och låta det bli ännu dyrare?

Fan, springa runt och släcka bränder har väl aldrig löst någonting? Angrip ordentligt på en gång om man nu kan det. Varför gör man det inte?
Citera
2023-06-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Varför kan folk inte skriva normalt? Varför måste det heta "ryzzar", "Putler" och "dvärgen" hela tiden? Jag får intrycket att de som skriver så är känslostyrda, snarare än att tänka rationellt eller ens ha några argument.

Skriver man så för att visa att man är på rätt sida? Eller är det ett resultat av det rådande samhällsnarrativet, där befolkningen fått lära sig vad de skall känna och därmed tycka i en viss fråga?

Ja men nu är ju dvägen puttler en ryzz..
Man skriver det för att irritera ryssar och alla som tycker det dom gör är helt okej.
Citera
2023-06-15, 13:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF närmar sig Robotyne meter för meter. Ny atatck på gång nu kanske?? Ryssen har ju redan dragit tillbaka sina tyngre vapen mot Novoprokopivka så det bör finnas chans att avancera där för UAF. Fast som det ser ut nu så är det rena rama djungelstrider på sydfronten så inte lätt alltså.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1669311051878244355
Citera
2023-06-15, 13:56
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag ser flera nämna att om Putin använder kärnvapen så kommer USA/NATO se till att Ryssland försvinner omedelbart, typ.
Om man har den förmågan, varför förintar man inte redan ryssarna då, för att slippa dra ut på kriget mer och låta det bli ännu dyrare?

Fan, springa runt och släcka bränder har väl aldrig löst någonting? Angrip ordentligt på en gång om man nu kan det. Varför gör man det inte?
Svaret från Ryssland kan ju också bli kärnvapen.
Hade inte Ryssland haft kärnvapen hade ju landet varit demokratiskt och kanske bra för längesedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in