Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Problemet är sekretessen. Jämför med Peter Mangs. Han var mångårig kund hos psykiatrin, men det visste inte Polismyndigheten om när de utfärdade vapenlicenser. Det hjälpte inte ens att styrelsen i hans klubb kontaktade PM med en uppmaning att kolla honom extra noga, eftersom han var en smula säregen. (Och omvänt så kände inte psykiatrin till att Mangs var pistolskytt.)
Om Polisen hade kontaktat psykiatrin så hade de alltså inte fått veta någonting. Och eftersom Polisen inte gick ut med någon varning till allmänheten så var det ingenting som skyddade skolflickor i området.
Kanske har vi just här något som vi faktiskt kan förbättra. Kanske bör vapenlicens och körkort stå på första sidan i våra patientjournaler. Och inte då bara för psykiatrin utan för all sjukvård. Vi blir trotts allt äldre tex.
Jag har svårt att se att det skulle vara svårt att administrera eller eller anses djupt kränkande.
Jag låter säkert som en gammal sur gubbe (vilket jag är). men jag är mer intresserad av att lära oss något av det inträffade än att bara hänga ut enskilda. Fast ibland måste vi faktsikt veta vem det är som gjorde vad för att första varför.