2023-06-14, 23:30
Medlem
Inget nytt av värde i nya GW-dokumentären tyvärr. Han påtalar igen att tidslinjen enligt beskrivningen i domen är rätt tajt. Men det visste vi redan.
Citera
2023-06-14, 23:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Stamp eller tramp med fötter?
Tove hade ju klämskador på händer, någon har ju orsakat detta.

Så nu stod Maja upp där takhöjden var en meter bara, och hoppade på Toves händer, för att hindra Tove att strypa Johanna? Och Tove som var frisk och stark som en nötkärna passade inte bara på att dra undan sina händer? Ja jösses vilken idioti.

Men det kanske berodde på att Johanna satt på Toves armar, har du tänkt på det?
Citera
2023-06-14, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Inget nytt av värde i nya GW-dokumentären tyvärr. Han påtalar igen att tidslinjen enligt beskrivningen i domen är rätt tajt. Men det visste vi redan.

För tajt, till och med. Men som du säger, det visste vi redan.

Det enda han tog upp som inte diskuterats, så mycket i alla fall, i tråden är möjligheten att Maja låg på sängen men var vaken och hörde att Johanna och Tove bråkade. Det är ju också en möjlighet. Den möjligheten tillmötesgår då de skeptiker som menar att det hade varit omöjligt att sova av en eller annan anledning.
Citera
2023-06-14, 23:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det finns inte ett enda fall där ”viktklasser” har utgjort någon bevisning

Självklart gör det inte det, däremot säkert väldigt många fall där det väckt mer än rimligt tvivel. Och det är allt Maja behöver. Bara en retard fattar inte det.
Citera
2023-06-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Korrekt som du skriver.

Det var kort och koncist en bra sammanfattning av fallet som GW gjorde.
Det är väl egentligen bara det där med att han tror att Johanna måste frias om Tove dog av sitt eget kräks där han är ute och cyklar, han missar helt att fundera över uppsåtet och dess betydelse för domen.

Ja jag är lite kluven angående huruvida uppsåtet spelar in även om jag håller med om det.

J har haft uppsåt att döda/elda under långt tid, hennes vinst blir att stilla sitt sjuka begär.

M har aldrig påvisat något uppsåt och skulle inte få någon form av vinst utav det överhuvudtaget.
Hon har snarare velat undvika konflikter/våld/skadegörelse i den mån hon kunnat.
Rimligt att anta att ex hon höll för öronen och blundade.
Att hon inte skulle hört något i en 30m2 lgh är orimligt men inte omöjligt.

Det borde inte få vara möjligt att fria J oavsett dödsorsak. Det hade inte skett om inte J satt på Ts bröst med strypgrepp.
Isf är det bara att konstatera att det är den svenska lagstiftningen det är fel på.
Men det är redan allmänt känt.

Vad som hände och hur många som var med kommer vi troligen aldrig få reda på.
Citera
2023-06-14, 23:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Ja jag är lite kluven ange uppsåtet även om jag håller med om det.

J har haft uppsåt att döda/elda under långt tid, hennes vinst blir att stilla sitt sjuka begär.

M har aldrig påvisat något uppsåt och skulle inte få någon form av vinst utav det överhuvudtaget.
Hon har snarare velat undvika konflikter/våld/skadegörelse i den mån hon kunnat.
Rimligt att anta att ex hon höll för öronen och blundade.
Att hon inte skulle hört något i en 30m2 lgh är orimligt men inte omöjligt.

Det borde inte få vara möjligt att fria J oavsett dödsorsak. Det hade inte skett om inte J satt på Ts bröst med strypgrepp.
Isf är det bara att konstatera att det är den svenska lagstiftningen det är fel på.
Men det är redan allmänt känt.

Vad som hände och hur många som var med kommer vi troligen aldrig få reda på.

Precis som du skriver, det borde inte få vara möjligt att fria Johanna pga dödsorsak. Och precis det har varit min hållning hela tiden. Det är uppsåtet det hänger på. Om Johannas avsikt var att döda Tove, då spelar det ingen roll HUR Tove dog, det som spelar roll är ATT hon dog, och att det var Johanna som orsakade döden. Och det är det jag tror att hovrätten kommer att säga. Johanna hade uppsåt att döda Tove, därför här hon skyldig till mord, oavsett dödsorsak. Det är heller inte nytt eller unikt. Det finns till och med fall där en kropp aldrig ens hittats, men någon har ändå dömts till mord. Kan man bara bevisa uppsåt och gärning, så är teknikaliteterna utan betydelse, även om det ofta är teknikaliteterna som bevisar just gärningen. I detta fallet strypning. Till och med Johannas egna expert AE medger att det var det våld som Johanna utsatte Toves hals för, som ledde till Toves död. Hade då Johanna avsikt, då är det mord.
Citera
2023-06-14, 23:49
Medlem
Citat:
Här är två exempel på hur du framställer det som att Maja inte varit mobbad, de välkända vittnesmålen om motsatsen till trots

I det senare antyder du att hon inte kan ha varit mobbad om hon betedde sig illa, men inte heller det belägger du. Bara smutskastning av Maja från början till slut, hela tiden. Det är ett hat som inte ser några gränser verkar det som. Och som någon sa, dessutom har det ingen inverkan på mordet om Maja var mobbad eller inte, ändå klamrar du dig fast vid frågan med skitsnack som ovan.

Du tog det ur sitt sammanhang
och jag ställde frågan det var en fundering runt det som har sagts i fup om ett par tillfällen då M inte varit så snäll

Ibland kan det vara så att det bråkas mellan barn och att det inte alltid är ens fel
sen om det nu var ren mobbing av M förnekar jag inte.
Jag vet att barn kan vara väldigt elaka och M enl beskrivning av mamman som säger att hon har varit introvert som kan uppfattas av andra barn som konstigt och att barn kan bli väldigt utanför av en sån anledning

Nu känner ju jag inte Maja men att tänka utanför boxen åt alla håll är ingen sanning det är rena spekulationer
Men du verkar veta exakt allt om Maja och hennes liv och du utger dig inte för att du spekulerar du utger dig för att veta sanningen

Glöm inte att det inte är samma sak
Citera
2023-06-14, 23:49
Medlem
No Way in Hell att Maja låg vaken i sängen och hörde de andra i en kamp för Toves liv. Hon ville inte bli inblandad!? Hon var redan inblandad. vad hände med 112 hade hon inte sin mobil? Hon hörde någon ringa på dörren de andra var inlåsta på toaletten varför öppnade hon inte då? Nej här ligger en hund begraven. Hon var strängt förbjuden att ligga i JJ.s säng. Men sedan ville hon plötsligt bli inblandad med att dumpa kroppen. Nej det stämmer inte det stämmer inte på långa vägar.
Citera
2023-06-14, 23:50
Medlem
BayouXs avatar
Citat:

Så nu stod Maja upp där takhöjden var en meter bara, och hoppade på Toves händer, för att hindra Tove att strypa Johanna? Och Tove som var frisk och stark som en nötkärna passade inte bara på att dra undan sina händer? Ja jösses vilken idioti.

Men det kanske berodde på att Johanna satt på Toves armar, har du tänkt på det?
Maja är väl stel som en 90-åring och kan inte böja sig alls Ingen av oss i tråden vet om mordet skedde där takhöjden endast var 1/2 meter, inte ens du - Allvetaren
Citera
2023-06-14, 23:52
Medlem
Citat:
För tajt, till och med. Men som du säger, det visste vi redan.

Det enda han tog upp som inte diskuterats, så mycket i alla fall, i tråden är möjligheten att Maja låg på sängen men var vaken och hörde att Johanna och Tove bråkade. Det är ju också en möjlighet. Den möjligheten tillmötesgår då de skeptiker som menar att det hade varit omöjligt att sova av en eller annan anledning.

Det blir tajt om man ska slåss i en minut och strypa någon i tre minuter. Men jag tror det gick fortare. Jag är inte rättsläkare men jag tycker att tre minuter för en strypning låter länge. Juha på perrongen blev strypt i kanske 60-80 sekunder och dog.

Det är kanske en av GWs sämre teorier att M skulle varit vaken. M och J var väldigt tajta. Självklart skulle M rycka ut till Js försvar om det blev bråk i lägenheten.
Citera
2023-06-14, 23:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du tog det ur sitt sammanhang
och jag ställde frågan det var en fundering runt det som har sagts i fup om ett par tillfällen då M inte varit så snäll

Ibland kan det vara så att det bråkas mellan barn och att det inte alltid är ens fel
sen om det nu var ren mobbing av M förnekar jag inte.
Jag vet att barn kan vara väldigt elaka och M enl beskrivning av mamman som säger att hon har varit introvert som kan uppfattas av andra barn som konstigt och att barn kan bli väldigt utanför av en sån anledning

Nu känner ju jag inte Maja men att tänka utanför boxen åt alla håll är ingen sanning det är rena spekulationer
Men du verkar veta exakt allt om Maja och hennes liv och du utger dig inte för att du spekulerar du utger dig för att veta sanningen

Glöm inte att det inte är samma sak

Fy fan vilket skitsnack. "Maja var inte så snäll vid något tillfälle säger någon", alltså kan hon inte varit utsatt för mobbing Om det värsta någon har att säga om Maja var att hon vid något tillfälle inte var så snäll, då lär hon ha varit rena ängeln. Ändå är det vad du kommer dragandes med i dina försök att vränga ord och smutskasta Maja. Så gör bara en mobbare.

Det är du som påstår dig veta allt om Maja, inte jag. Jag återger vad de som känner henne säger. Du påstår en massa andra saker och ifrågasätter helt utan grund sådant som de som känner henne berättar om henne. Jag säger att hon kan varit med vid mordet, eller så var hon inte det. Du påstår med bestämdhet att hon var det. Så lägg du ner ditt skitsnack och lögner om att jag vet exakt allt om Maja, när det är du som hela tiden påstår dig veta bättre än till och med de som känner henne.
Citera
2023-06-15, 00:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det blir tajt om man ska slåss i en minut och strypa någon i tre minuter. Men jag tror det gick fortare. Jag är inte rättsläkare men jag tycker att tre minuter för en strypning låter länge. Juha på perrongen blev strypt i kanske 60-80 sekunder och dog.

Det är kanske en av GWs sämre teorier att M skulle varit vaken. M och J var väldigt tajta. Självklart skulle M rycka ut till Js försvar om det blev bråk i lägenheten.

Kan inte fallet Juha i detalj, men 3-4 minuter verkar vara vad som anses normalt för en strypning, jag har läst om 5-7 också, och faktiskt ända upp till 10 minuter. Dock aldrig om 10 sekunder.

Ser det inte alls som "självklart" att Maja skulle "rycka ut" till Johannas försvar om det blev bråk, särskilt inte om hon var trött och låg och sov och precis vaknat. Det kan också vara så att hon låg och lyssnade och övervägde att gå upp när hon hörde en duns, men så tystnade det och då låg hon kvar. Sen kanske hon hörde knackningarna, undrade vad det var, och gick upp för att se, och då var Tove redan död. Det kan ha varit på många olika vis, väldigt många olika vis, som kan vara helt rimliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in