2023-06-14, 23:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryska MOD ljuger inte alltid precis som ukrainska MOD inte alltid ljuger. Om det ryska MOD alltid ljög skulle det vara fruktansvärt ineffektivt som propaganda. Statlig propaganda mixar alltid sanning och lögn. Det är därför vi läser korsläser ryska och ukrainska källor.

När det gäller fiendens förlustsiffror så ljuger det ryska försvarsministeriet alltid.

Prigozhin kallar de siffror som försvarsministeriet släppt om de ukrainska förlusterna för fria fantasier / absurd science fiction:

Citat:
Prigozhin: "I think that Baron Munchausen is resting [was an amateur in comparison]. And judging by what is written here, we will soon get to the aliens - with such losses. To destroy one and a half thousand people, it must be such a massacre, per day, over 150 kilometers, that mother do not grieve. Therefore, I think that this is just from the realm of wild, sloppy fantasy. In general, you need to add up all the numbers that Konashenkov gives. I think that we have just destroyed the entire planet Earth five times."

https://t.me/Prigozhin_hat/3614
Citat:
'Absurd Science Fiction': Wagner Group Boss Slams Russian Claims Of Ukrainian Losses

https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/absurd-science-fiction-wagner-boss-slams-russian-claims-ukrainian-losses_uk_647ed019e4b091b09c347e57
Citat:
Prigozhin said the claims were "simply wild and absurd science fiction".

https://www.bbc.com/news/world-europe-65825304
Citera
2023-06-14, 23:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det bara dräller in befriade byar nu. Så härligt se ryssar på de sätt dom fungerar bäst, som gödningsmedel. Två stridsvagnar söndertrasade och några säckar kväverikt gödningsmedel:

https://twitter.com/GwarWorin/status/1669023548101328896?s=20

Den där bildserien är episk, bläddra till sista bilden med grinning Joe!
Citera
2023-06-14, 23:01
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ja, Ryssland säljer råmaterial för ett lägre pris till villiga kunder där bland Kina givet situationen. Jag förstår inte riktigt hur Kina "utnyttjar" Ryssland? Din artikel skriver detta;

Notera det understrukna. Din artikel vidimerar det jag skriver - att Ryssland och Kina samarbetar med varandra. Den påpekar också det jag påpekade - att USA är oroliga för samarbetet mellan Ryssland och Kina.

Så om jag binder fast dig och våldtar dig så samarbetar vi i din värld?

Sluta tramsa och skifta fokus.
Vi alla vet att de största vinnarna i den här konflikten (ekonomiskt) varken är Ryssland, USA eller något Västland.
Det är det Kina som är.

Men nu drar vi offtopic, så jag diskuterar inte ekonomi med dig mer.
Du förstår inte helt enkelt.
Citera
2023-06-14, 23:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Fransmännen bråkar med turken genom stödja Grekland. Ryssland verkar vara på väg ut från Armenien. Landet verkar nästan kapitulera för Azerbajdzjan genom Nakorno-karabach. Frankrike har "alltid" stött Armenien. De har historiska relationer. Och Ryssarna vill nog tillbaks.

Jag tog bara upp det som ett exempel. Ryssarna och Frankrike ska göra upp i Mali. Frankrike är inte glada över situationen Mali. Sen vet jag inte hur det ser ut I Libyen. Sist jag läste något där så verkade det som att Ryssland gjorde det smartaste. Satsa på båda hästarna i loppet. Men det var ett tag sen. Vet inte om Frankrike är med i Libyen. Det är väl mest Italien.

Jag vet inte riktigt vad Frankrike egentligen tycker om Ukraina. Att Frankrike hjälper Ukraina är det för de verkligen vill eller är det för EU, England och USA gör det.
Aha. Ja, det har du rätt i. Det känns ändå som en dum lösning att ge Ryssland en chans i den konflikten i utbyte mot att de ger sig i Ukraina, men kriget i Azerbajdzjan är kanske lättare att hantera i långa loppet.

Nej, som du skriver är det högst oklart vad Frankrike egentligen vill med Ukraina. AMX-10 i all ära.
Citera
2023-06-14, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
De som säger att Ryssland ska nöta ner det Ukrainska försvaret borde se detta klipp. USA kan skicka materiel till Ukrainska tills det sista ryska panzarfordonet slagits ut.

https://twitter.com/Fella_IA_X25/status/1669014682957406208?t=-T1lBULqvgYFNkp-IJLcHw&s=19

Precis, det där vara bara en depå i USA, sen är hela Europa nerlusat med material som bara står och väntar på att användas. Ryssarna är chanslösa, jag tror de vet det, det är bara katsaps här på forumet som tror något annat.
Citera
2023-06-14, 23:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En sådan granat kostar runt miljonen 103K Euro, beror nog på hur många man köper. En pansarbandhaubits (MSTA) kostar betydligt mer, exempelvis en 2S19 kostar 1,6 miljoner US$. Så ja, väl investerade pengar.
En rysk lastbil åkte i luften en bit norr om artilleripjäserna. Vågar man gissa på att den skulle leverera ammunition till de?

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1669067954938363907?s=20
Citera
2023-06-14, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En rysk lastbil åkte i luften en bit norr om artilleripjäserna. Vågar man gissa på att den skulle leverera ammunition till de?

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1669067954938363907?s=20

Med tanke på smällen så är det nog en kvalificerad gissning, snyggt.
Citera
2023-06-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Japp det stämmer. Såg andra kommentarer som också gissade på Excalibur. Hursomhelst så var det lite utslagna ryska vapen så det var väl investerade pengar som senator Graham hade sagt.
https://www.youtube.com/watch?v=CgntySNsy_4

den här videon påstår att det rör sig om GMLRS raketer.
Citera
2023-06-14, 23:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Prigosvin om hur ryzzland militariserat Ukraina o förvandlat Ukrainas armé till en av de starkaste.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1669075226007617536?t=W1m-5H3k3eFvd02GHbwiMQ&s=19

Inte för att jag gillar honom, men jag gillar att han är ärlig och säger som det är. Precis som han gjorde på Ormön när ryssarna ljög om att det var en Ukrainsk helikopter som sköts ner, då sa Wagner att det var deras helikopter och mannar.
Citera
2023-06-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ryska MOD ljuger inte alltid precis som ukrainska MOD inte alltid ljuger. Om det ryska MOD alltid ljög skulle det vara fruktansvärt ineffektivt som propaganda. Statlig propaganda mixar alltid sanning och lögn. Det är därför vi läser korsläser ryska och ukrainska källor.

Du som har mer koll än mig. Fordonet längst till höger - vad är det för typ?
Mja, problemet är väl att Ryska MOD ljuger så ofta att de flesta idag går direkt till att anta att 100% är lögn. Om det sedan är 87% eller 91% av gångerna spelar inte så stor roll.

Och det ser ut som en BMP-1. https://en.wikipedia.org/wiki/BMP-1
Men kan såklart vara något annat, lite dålig vinkel och ljus där.
Citera
2023-06-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Så om jag binder fast dig och våldtar dig så samarbetar vi i din värld?
Sluta tramsa och skifta fokus. Vi alla vet att de största vinnarna i den här konflikten (ekonomiskt) varken är Ryssland, USA eller något Västland.Det är det Kina som är. Men nu drar vi offtopic, så jag diskuterar inte ekonomi med dig mer. Du förstår inte helt enkelt.
Jag svarade på detta sätt till dig;

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Javisst, kul att du frågar.
Var så god, lite siffror också.
Säg till om du vill ha några fler källor.

https://www.russia-briefing.com/news/china-russia-trade-breakdown-and-future-development-trends.html/
Ja, Ryssland säljer råmaterial för ett lägre pris till villiga kunder där bland Kina givet situationen. Jag förstår inte riktigt hur Kina "utnyttjar" Ryssland? Det står detta i sammanfattning till din artikel;

Citat:
"China buys Russian raw materials at a discount of US$10-12 per barrel compared to similar grades from other suppliers, meaning the discount is equivalent to about 20-30% of the cost."Both Russia and China are consciously and systematically diversifying their partnerships, while the complementarity of the two economies is obvious. Russia can relatively painlessly compensate for the loss of Western goods in China. In turn, Russia can obtain a reliable supplier of relatively cheap strategic resources; important for both, as short overland logistics minimizes the risks of transportation and supplies in the event of a potential trade or military conflict with the United States. That fear is already being raised by Washington over claims China could supply Russia with weapons in its conflict with Ukraine.

Meanwhile, achieving a mutual US$300-400 billion in trade between China and Russia appears possible, firstly, as the infrastructure of the Russian Far East develops; secondly, as a result of increased supplies of natural gas to China. Without Russian gas, China cannot solve its ambitious transition to green energy resources, which should be completed by 2050. Russia delivers ten times less gas to China via pipeline than it supplied to Europe in 2021, meaning the growth potential is enormous, and China in turn can achieve its green energy targets.

These developments will require serious political decisions and significant investments. The result will be mutually beneficial cooperation with China, one of the largest economies in the world, and genuine development of the Russian Far East, turning the region from a subsidized periphery into a new growth pole for the whole country – as well as a trade resource, especially in agriculture and energy transit to feed China – and Southeast Asia’s additional rapid growth and needs.

https://www.russia-briefing.com/news/china-russia-trade-breakdown-and-future-development-trends.html/
Notera det understrukna. Din artikel vidimerar det jag skriver - att Ryssland och Kina samarbetar med varandra. Den påpekar också det jag skrev - att USA är oroliga för det uppenbart fördjupade samarbetet mellan Ryssland och Kina.

Foreign Affairs skriver detta;

Citat:
What’s Really Going on Between Russia and China
- Behind the Scenes, They Are Deepening Their Defense Partnership

https://www.foreignaffairs.com/united-states/whats-really-going-between-russia-and-china

Men du kanske anser att Foreign Affairs är ett rysstroll?

Så här skriver Congressional Research Service (CRS)

Citat:
The People’s Republic of China (PRC or China) and the Russian Federation (Russia) maintain a strategic and multifaceted relationship with extensive military, diplomatic, and economic connections...

(...)

The two countries’ apparent mutual affinity has led some U.S. policymakers and Members of Congress to express concern that Beijing and Moscow constitute a de facto alliance, and to seek ways to counter their global influence. The PRC and Russia’s bilateral relationship falls short of a mutual defense pact, more closely resembling a non-binding alignment based on shared opposition to what they describe as the U.S.-led international order

(...)

Building on the foundation of the 1991 Sino-Soviet Border Agreement, the 2001 Treaty of Good-Neighborliness and Friendly Cooperation, among other things, noted Beijing’s and Moscow’s satisfaction on border issues and set broad areas of cooperation ranging from economics and trade to counterterrorism. The renewal of the treaty in 2021 reflects the overall positive trajectory of relations

(...)

In 2019, PRC and Russian leaders announced their intention to develop a “Comprehensive Strategic Partnership of Coordination for a New Era,” professing a “high degree of political trust” and “all-around cooperation.” Military cooperation between the PRC and Russia is significant, encompassing exchanges and joint exercises, as well as intelligence sharing and joint development of weapons systems.

In November 2021, the two sides signed a Road Map for Military Co-operation for 2021-2025 to guide collaboration in this sphere. The PRC and Russia are founding members of the Eurasia-based Shanghai Cooperation Organization (SCO), an intergovernmental group mainly focused on security affairs. The PRC and Russia also enjoy strong commercial and financial ties and are partners in their attempts to “dedollarize” the global economy, which they see as beholden to the United States.

(...)

Where frictions may arise, the PRC and Russia have tried to harmonize the interests of overlapping ventures, such as the Belt and Road Initiative (BRI) and the Eurasian Economic Union (EEU).

(...)

The PRC and Russia view each other as partners in their efforts to challenge the U.S.-led global order. During a phone call with Putin on December 30, 2022, Xi expressed that “in a changing and turbulent international environment, it is important that China and Russia remain true to the original aspiration of cooperation, maintain strategic focus, enhance strategic coordination,” and “continue to be each other’s development opportunity and global partner.”

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF12100
Den amerikanska kongressens utredningstjänst skriver exakt det jag skrivit. Kina och Ryssland samarbetar. Men du kanske menar att den kongressens utredningstjänst arbetar för Ryssland?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Jag har inte skiftat fokus. Jag påvisade bara att din källa inte sade det du hävdade. Jag hänvisade också till Foreign Affairs och samt den amerikanska kongressens utredningstjänst som explicit vidimerade det jag skrev om det fördjupade samarbetet mellan Ryssland och Kina. Ryssland är inte så isolerat som du tror. Jag vill hävda att farligt för Ukrainas intressen att sprida uppenbar desinformation så som att Ryssland är politiskt och ekonomiskt isolerat. Det leder till politiska, militära och ekonomiska missbedömningar som uppenbarligen gynnar Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
När det gäller fiendens förlustsiffror så ljuger det ryska försvarsministeriet alltid.Prigozhin kallar de siffror som försvarsministeriet släppt om de ukrainska förlusterna för fria fantasier / absurd science fiction:
Jag skulle inte ta allt som Prigozhin säger på orden. Du är säkert medveten om att han slåss på den ryska sidan och en produkt av den ryska säkerhetstjänsten - men visst skall man dra slutsatser av det han skriver. Det är därför jag anser att man skall läsa flera källor och sedan lägga ett pussel. Jag tycker tråden bör fokusera mer på att analysera konflikten än att gräva ned sig och agitera för en specifik sida.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Den ryska propagandan är ju numera enormt ineffektiv. Du har missat det? Öppnat någon tidning på sistone eller blir mest youtube?
Ja, utan tvekan vinner Ukraina "propagandakriget" i västvärlden. Givet vad jag kan läsa verkar Ryssland tämligen ointresserade av att vinna "hearts and minds" i västvärlden. Deras fokus ligger på att vinna "hearts and minds" i Latinamerika, Asien och Afrika. Det är något som Ryssland har varit duktiga på eftersom det finns en historisk fientlighet mot USA och EU i tredje världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle förstås även kunna vara så att han vill sondera lite och höra hur de ser på en fred eller vapenvila på Ukrainas villkor. Känns dock mer långsökt med tanke på vad det är för samling han vänder sig till. Svårt att veta med Frankrike rent generellt. Det är historiskt ett land som ofta går sin egen väg och söker egna uppgörelser som gynnar Frankrike. De är ju väldigt "full of themselves". Frankrike ska komma in och medla och så löser sig resten.
Jag vet faktiskt inte vad Macron har i tankarna. Det är möjligt att Frankrike vill avsluta kriget. Ungern är det enda landet som explicit har sagt att de vill få slut på kriget. Det finns vissa indikationer på att Rumänien också vill få ett slut på kriget. Ryssland och USA verkar vara tämligen ointresserade av att avsluta kriget. Ukraina är jag osäker på vad de vill. Vi kommer få mer klarhet efter den här offensiven eftersom det är en hyfsad blodig med tusen dödade och skadade per dag. Vi får se om Ukraina överlever detta inrikespolitiskt - antagligen gör de detta.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-15 kl. 00:03.
Citera
2023-06-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nja, inte riktigt. Ryssråttorna är och förblir de största lögnarna. Inte ens alla Putler-lapdogs i tråden når upp till deras eminenta nivå.
Vi bör undvika neologism som "Putler" samt onödig rasism som "ryssråttorna". Jag trodde detta var seriös debatt.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Mja, problemet är väl att Ryska MOD ljuger så ofta att de flesta idag går direkt till att anta att 100% är lögn. Om det sedan är 87% eller 91% av gångerna spelar inte så stor roll.
Och det ser ut som en BMP-1. https://en.wikipedia.org/wiki/BMP-1 Men kan såklart vara något annat, lite dålig vinkel och ljus där.
Jag kan inte avgöra när ryska MOD ljuger. Jag kan endast spekulera. Jag ingen insyn i ryska eller ukrainska MOD. Vidare har jag inte kunskapen att kunna avgöra när något är sant eller falskt. I synnerhet inte i militära frågor. Jag försöker läsa båda sidorna och bilda mig en uppfattning. Jag är fortfarande i mörker rörande den här konflikten. Framförallt är den militära sidan svår att bedöma eftersom jag saknar högre militär utbildning - vilket jag tror är en förutsättning för att kunna analysera det som sker utifrån statliga rapporter, uttalanden, sociala medier, bilder, medier osv.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-14 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in