2023-06-14, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Lika bra att de höjer med 50 nu innan sommaren. Helt absurt att prata om 25 när inflationen är nästan 10 procent. Bolånetorskarna är inget att bry sig, de har misskött sin ekonomi.
I USA blev det en "hawkish paus."

Mitt under kemoterapin bestämmer onkologen sig för att hoppa över en behandling och se hur patienten reagerar.
Citera
2023-06-14, 22:04
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Så går det när man kört minusränta i evigheter och låtit felinvesteringarna hagla.

Ränta är den avkastning som den som skapar värde förväntar sig av sin ansträngning, inte ett verktyg för att få ekonomiska idioter som tex liksom-fb att känna sig inbillat rika.
Ersätter du ansträngningen med en sedelpress får du förr eller senare massiv inflation, det är inget nytt, ändå sker det gång på gång.
Sen står såna som du och undrar vad som hände.
Grattis till ytterligare ett år med massiv reallönesänkning.

Äntligen ett vettigt inlägg bland "liksomar" och bolånetorskar.

Marknadsräntorna (säg 4-4,2 % - Thedéen har 3,72 men också bättre bankkänningar än de flesta) är FORTFARANDE LÄGRE ÄN INFLATIONEN!!!!

Att folk ens andas "räntesänkning" är ett tecken på hur snabbt en befolkning kan fördummas och dopas med QE.
Citera
2023-06-14, 22:07
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Varför tror du det?
De med höga lån har väl rimligtvis även de höga inkomsterna, iaf om banken har gjort sitt jobb.

är inte så igenkligen alla som inte har höga lån har hög inkomst och tvärtom pga bank har haft pk-tivoli i pengar och nu när ränta ska upp till 15 percent minst är det ajöss för bolåne torsk ock villa i förort kommer sjänkas bort till smart ej bolåne torsk
Citera
2023-06-14, 22:16
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemsson
Ja men bland privatpersoner så slår det oproportionerligt hårt mot högt belånade människor.

Tough luck! Jag drar ett rör lössnus ā 609 :- på Coopen i veckan. Av det är ca 80 % skatt. Och nu ska "högerregeringen" höja tobaksskatten ännu mer. Men "bland privatpersoner så slår det oproportionerligt hårt mot högt" nikotinberoende människor.

Vi gör alla våra val. Köpte min borätt på 90-talet med hopsparade pengar. Levt m min sambo i HR i 20 år. Alla semestrar etc har vi tagit av sparade löner. Landet är arvegods i princip. Har levt på stor fot tycker jag själv men har inte en jävla spänn i skuld till någon.

// MVH Med en megaprilla under läppen, högbeskattad, ja inte läppen.
Citera
2023-06-14, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Äntligen ett vettigt inlägg bland "liksomar" och bolånetorskar.

Marknadsräntorna (säg 4-4,2 % - Thedéen har 3,72 men också bättre bankkänningar än de flesta) är FORTFARANDE LÄGRE ÄN INFLATIONEN!!!!

Att folk ens andas "räntesänkning" är ett tecken på hur snabbt en befolkning kan fördummas och dopas med QE.

Ligger väl något i det du säger, kom att tänka på Argentina.

Argentina har 114% inflation
https://www.msn.com/en-us/money/companies/argentina-annual-inflation-hits-114-but-monthly-rate-slows-unexpectedly/ar-AA1cyDfh

och 97% i ränta https://www.bangkokpost.com/business/2571659/argentina-ramps-interest-rate-to-97-as-inflation-soars
Citera
2023-06-14, 22:48
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Ligger väl något i det du säger, kom att tänka på Argentina.

Argentina har 114% inflation
https://www.msn.com/en-us/money/companies/argentina-annual-inflation-hits-114-but-monthly-rate-slows-unexpectedly/ar-AA1cyDfh

och 97% i ränta https://www.bangkokpost.com/business/2571659/argentina-ramps-interest-rate-to-97-as-inflation-soars

Där borde man omedelbums höja styrräntan till åtm 114 % - man kan teoretiskt visa (kräver en hel del matte som jag förträngt och att man går tillbaka ända till Wicksell...) att så länge realräntan är negativ finns det ingenting som stoppar accelererande inflation - i synnerhet inte efter att man fört idiotisk penningpolitik i tio år... (hamnade KPIF på 1,99 % sägs det att man 24-7 kunde se Ingves stå personligen vid sedelpressarna... ).

Sedan finns det ju idioter på forat som snackar om just "höj räntan till inflationen" vilket troligen skulle resultera i ett BNP-fall realt på 20 %.... nuvarande politik lite för duvaktig - sätter man in patienten på avgiftning kan man inte (kan kan man, men det verkar brutalt) ha ihjäl honom med > 6 % styrränta - men heller inte avgifta så pass långsamt att suger kvarstår för länge, typ.
Citera
2023-06-14, 23:01
Medlem
Hushållen kommer inte må bra av 50 punkter i juni så tror det blir 25. Smärtgränsen börjar bli nådd så krävs fingertoppskänsla ifrån rb framöver. Eftersom de varit klåpare så här långt så har jag inga större förhoppningar
Citera
2023-06-14, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Där borde man omedelbums höja styrräntan till åtm 114 % - man kan teoretiskt visa (kräver en hel del matte som jag förträngt och att man går tillbaka ända till Wicksell...) att så länge realräntan är negativ finns det ingenting som stoppar accelererande inflation - i synnerhet inte efter att man fört idiotisk penningpolitik i tio år... (hamnade KPIF på 1,99 % sägs det att man 24-7 kunde se Ingves stå personligen vid sedelpressarna... ).

Sedan finns det ju idioter på forat som snackar om just "höj räntan till inflationen" vilket troligen skulle resultera i ett BNP-fall realt på 20 %.... nuvarande politik lite för duvaktig - sätter man in patienten på avgiftning kan man inte (kan kan man, men det verkar brutalt) ha ihjäl honom med > 6 % styrränta - men heller inte avgifta så pass långsamt att suger kvarstår för länge, typ.

Som en bra film, tycker det är svårt att lista ut slutet. För mig iaf.
Citera
2023-06-14, 23:30
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Som en bra film, tycker det är svårt att lista ut slutet. För mig iaf.

Om vi kör som Hollywood där folk får pröva ut alternativa "lyckliga slut" så....

Nja... svag oundviklig lågkonjunktur, viss höjning av arbetslösheten. Rb får skit för att styrräntan är 4 % men redan innan Jul är inflationen 3 % (YoY -> MoM under 2 %). Kronan ordentligt stärkt; Euron kostar 10,20, dollarn 9,60. (i övrigt har Regeringen börjat föra "riktig Tidöpolitik". Slut med lallande inom kriminalpolitik och socialpolitik. Totalstopp för fuskMENA-flyktingar samtidigt som the best and the brightest kommer hit (och är mer än välkomna). Åkesson och Nooshi sitter och snackar reduktionsplikt och "plötsligt händer det" efter att Jimmie tittat djupt ner i hennes dekolletage. Årets snackis 2024, sedan levde de lyckliga i alla sina dagar.

Typ så sluter det. Inte ett öga torrt m a o!
Citera
2023-06-15, 00:40
Medlem
För er som fortfarande ställer er frågande till vad som sker.

Mitt tips är att läsa riksbankens senaste penningpolitiska rapport för april 2023.

Diagram 35 fungerar som bra beslutsunderlag och rådet är att ta höjd redan nu för detta. Speciellt ni som är högt belånade.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2023/230426/penningpolitisk-rapport-april-2023.pdf
Citera
2023-06-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunzet
För er som fortfarande ställer er frågande till vad som sker.

Mitt tips är att läsa riksbankens senaste penningpolitiska rapport för april 2023.

Diagram 35 fungerar som bra beslutsunderlag och rådet är att ta höjd redan nu för detta. Speciellt ni som är högt belånade.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2023/230426/penningpolitisk-rapport-april-2023.pdf

Den är bra och det är lätt att se varför priserna utvecklats som de gjort de senaste 10 åren. Sen är väl riksbanken notoriskt dåliga på att göra prognoser men om all framtid är exakt som det är just precis när rapporten gjordes så kanske de har rätt.
Citera
2023-06-15, 21:46
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Den är bra och det är lätt att se varför priserna utvecklats som de gjort de senaste 10 åren. Sen är väl riksbanken notoriskt dåliga på att göra prognoser men om all framtid är exakt som det är just precis när rapporten gjordes så kanske de har rätt.

(min fetning) Ha ha - tänkte precis samma sak. Skummade rapporten och hittade inget häpnadsväckande, en mer rigorös analys av den "onaturligt" svaga SEK hade varit intressant iofs.

Men ger ett litet vederhäftigare intryck än på Stefan "Sedelpressen" Ingves tid. Högre i tak nu (enligt förstahandskälla).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in