2023-06-14, 19:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om och jag skriver om SE var Pusselbiten var det väl extra avledande att skriva brevet på en skrivmaskin? Ingen skulle väl misstänka "mästertextaren" eller "det kalligrafiska geniet" SE som upphovsman till breven om det kallhamrats fram på en vid tidpunkten relativt generisk skrivmaskin?

GM-SE tog här en betydande risk då gamla skrivmaskiner ofta hade "signaturskador" på typerna som kunde spåras bakåt från brevet till den maskin som användes. GM-SE kan tänkas ha dumpat den "heta" skrivmaskinen under andra halvan av maj månad 1986 eftersom Pusselbiten inte återkom med nya brev, vilket SE gjorde både i fallet Norrtälje och Skelleftehamn.

SE kan ha stulit den aktuella skrivmaskinen på tygförvaltningen långt innan mordet. Att SE även hade tillgång till skrivmaskiner på Skandia kan vara Facit till mordgåtan. SE hade både motiv och möjlighet att skriva "Pusselbrevet" så GM-SE är nog som du skriver en given kandidat som upphovsman till brevet.

Om någon annan mot förmodan är "Pusselbiten" så är SE bara ett vittne, men själva signaturen "Pusselbiten" är och förblir ett hån mot HH och PU och värdig en osannolik mördare även om hånet är väl maskerat.

Som jag skrev så har vi ett brev till från samma dag och som även misstänkliggör LJ. EH 5411
(Pusselbiten, tidigare diskuterat, har uppslags nummer EH 5413)

Tillägg och betraktelse:
Jag tror inte det är unikt för just SE, men denna hysteri och iver när något litet (och osäkert) dyker upp som möjligen möjligen och ytterst "kanske" kan vara en liten pusselbit till att peka mot/för den egna teorin och gärningsmannen?! Motståndarsidan beskylls för halmstrån, men där det är likadant åt andra hållet. Hur stark är teorin egentligen? Den har ju dragit till sig en del som vill bygga sin egna teori med och utan konspiration o.s.v.

Som jag sagt förut, CA tråden är mer balanserad och kritiskt tänkande.. (Beror såklart även på följare o.s.v..)
Möjligen även CP-tråden faktiskt, men som inte alls är lika aktiv.*
Stora tråden är ett sammelsurium av teorier där hårda ord avlöses med ryggdunk och förståelse...

Intressant är allt att följa.
Citera
2023-06-14, 20:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Intressant. Förutom att här lägga till att det skreks "dom" så lägger han till en detalj som jag tidigare bara antog från sättet han beskrev det på. Men nu säger han rakt ut att personen som sa det var bland personerna runt OP.

Det tar ju bort JÅS som alternativ, för han var inte där framme. HJ är jag lite osäker på exakt var han var, men han var väl inte där heller?

Runt 40 är ju lite märkligt att beskriva SE som dock. Men det är ju också ett rätt gammalt minne av en man han såg under en kort tid. Då är ju HJ, 32, och JÅS, 34, närmare i ålder. Men de båda borde ju snarare beskrivas som runt 30 iofs.

Det borde ju rimligtvis vara lättare att minnas placering på personen och vad denne sa än exakt vilken ålder det var. Jag är ju också svag för när specifika detaljer stämmer överens över flera vittnesuppgifter, trots att de egentligen borde vara avvikande. I det här fallet användandet av "dom". Det är märkligt av SE att säga "Dom", och det är märkligt av GS att minnas "Dom" om det är felaktigt. Nu har vi ju dessutom vetskapen om att LP initialt pratade om flera gm. Så det är ju ett ytterst intressant sammanträffande detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jaha, du hittade detta gamla inlägg.
Söderström berättar bl.a. om denna man i Hovrätten... Han bedömde honom kring 40 år som skrek "dom sprang ditåt". (Tror även han berättar
En felbedömning av ålder om det skulle vara SE.

https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=562

En del önsketänkande här.

Sa inte SE, enligt egen utsago, det till piketen? Detta är innan den börjar springa, och riktat till GS.

Med tanke på åldern så bör det vara JÅS: "Så fort denna polisbil, som hade stannat på gångbanan, stoppat så hade Svensson talat om för poliserna åt vilket håll gärningsmannen sprungit."

Ja, vem kan det vara tro? Troligen befann han sig då mellan kroppen och GS. Verkar konstigt om GS minns en dubbelgångare som sa exakt samma sak vid exakt samma tidpunkt som JÅS, men som enligt er alltså inte är denne.

Det är mycket dubbelgångare i era invändningar överlag.
Citera
2023-06-14, 21:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Sa inte SE, enligt egen utsago, det till piketen? Detta är innan den börjar springa, och riktat till GS.

Med tanke på åldern så bör det vara JÅS: "Så fort denna polisbil, som hade stannat på gångbanan, stoppat så hade Svensson talat om för poliserna åt vilket håll gärningsmannen sprungit."

Ja, vem kan det vara tro? Troligen befann han sig då mellan kroppen och GS. Verkar konstigt om GS minns en dubbelgångare som sa exakt samma sak vid exakt samma tidpunkt som JÅS, men som enligt er alltså inte är denne.

varför säger du att han troligen befann sig mellan kroppen och GS? GS själv säger ju att han var en av dom runt OP.

Och vad är då din teori angående att JÅS använde ordet "dom"?

Och varför har du uteslutit HJ?
Citera
2023-06-14, 21:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja mycket önsketänkande är det. GS begärde för övrigt att bli inkallad som vittne för att vederlägga "elefantens" vittnesmål om LP:s psykiska tillstånd, vilket också framgår av förhöret.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-14 kl. 21:33.
Citera
2023-06-14, 22:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
varför säger du att han troligen befann sig mellan kroppen och GS? GS själv säger ju att han var en av dom runt OP.

Och vad är då din teori angående att JÅS använde ordet "dom"?

Och varför har du uteslutit HJ?

Därför att JÅS säger det: "han befann sig söder om Tunnelgatans mynning när den första polisbilen anlände".

Ordet "dom" kan vara det som GS minns. Det är tre år senare, och det hade förekommit i en rubrik. Förmodligen samma rubrik som SE fick ordet "dom" ifrån när han redogör för vad LP hade sagt.

Var ett tag sedan som jag såg den artikeln. Någon annan som sett den eller har en screenshot?

Den dyker inte upp på Google bildsök ...

Har inte uteslutit HJ, men innan piketen gav sig av så var det JÅS som gjorde sig hörd inför GS.
Citera
2023-06-14, 22:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Och tänk att jag tycker att det är ni som kör önsketänkandet. Märkligt.
För det är ju just ni som behöver komma med bevis eller starkare indicier, men det sträcker sig endast till spekulationer, svagare indicier och önsketänkande.

Andra sidan ser möjligheter(enligt dig önsketänkande då) att alternativ finns.
Citera
2023-06-14, 22:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som jag skrev så har vi ett brev till från samma dag och som även misstänkliggör LJ. EH 5411
(Pusselbiten, tidigare diskuterat, har uppslags nummer EH 5413)

Tillägg och betraktelse:
Jag tror inte det är unikt för just SE, men denna hysteri och iver när något litet (och osäkert) dyker upp som möjligen möjligen och ytterst "kanske" kan vara en liten pusselbit till att peka mot/för den egna teorin och gärningsmannen?! Motståndarsidan beskylls för halmstrån, men där det är likadant åt andra hållet. Hur stark är teorin egentligen? Den har ju dragit till sig en del som vill bygga sin egna teori med och utan konspiration o.s.v.

Som jag sagt förut, CA tråden är mer balanserad och kritiskt tänkande.. (Beror såklart även på följare o.s.v..)
Möjligen även CP-tråden faktiskt, men som inte alls är lika aktiv.*
Stora tråden är ett sammelsurium av teorier där hårda ord avlöses med ryggdunk och förståelse...

Intressant är allt att följa.

Har ni lyckats släpa CA eller CP till Sveavägen, kl. 23:19, ännu?

CP sprang visserligen fort, och var mer uthållig, men SE sprang garanterat fortare.

Kunde CA springa alls? GM tar trappen med två eller tre steg i taget ...
Citera
2023-06-14, 22:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och tänk att jag tycker att det är ni som kör önsketänkandet. Märkligt.
För det är ju just ni som behöver komma med bevis eller starkare indicier, men det sträcker sig endast till spekulationer, svagare indicier och önsketänkande.

Andra sidan ser möjligheter(enligt dig önsketänkande då) att alternativ finns.

Problemet är att JÅS säger att han kontaktade GS innan piketen dök upp och nämnde riktningen.

Och GS säger att någon sa riktningen innan han gav piketen instruktioner ...

Det är varken spekulation, indicier eller önsketänkande. Det är två källor som skildrar samma sak.

Du har fastnat i gamla hjulspår och de är nu så djupa att du inte klarar av att ta dig upp ur dem.
Citera
2023-06-14, 23:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fick du ett nytt brev att titta på och redan har du dina teorier om SE bakom detta.
Apropå det fetstilta så tycker jag du kastar sten i glashus... dina SE-hypoteser får ju teorin om honom att verka "helknäpp"! För att citera dig själv.
Det var 'ursprungligen' som först kom på att det kanske var SE som skrev Pusselbits-brevet, och jag tycker inte att det är en tokig idé alls.

Citat:
Du kanske även bör kolla brevet som pekar ut LJ?
Ok. Kan du länka?
Citera
2023-06-14, 23:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var 'ursprungligen' som först kom på att det kanske var SE som skrev Pusselbits-brevet, och jag tycker inte att det är en tokig idé alls.

Ok. Kan du länka?

Nu hänger jag inte med. Vad är pusselbits-brevet?

Har du länk?

Ursprungligen har som huvuduppdrag att driva med tråden. Men men, även en blind höna kan ...

Som det heter!
Citera
2023-06-14, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Vad är pusselbits-brevet?

Har du länk?
//
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2023/06/pusselbit.jpg
Citera
2023-06-15, 01:54
Avstängd
Förlåt min franska, men känns inte "pusselbits-brevet" som rent trams, eller skrivet av en person som inte har alla hästar hemma? Man får ju spader av alla byten av masker, osv. Det känns som att folk hade lite att göra om kvällarna 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in