2023-06-14, 21:28
Bannlyst
Vf vill man ens välja bort galler på hjälmarna? Ser man sämre?

Är det verkligen värt att bli blind, tappa tänder, eller få en skridsko i fejset som Salming?

Uppfattas det som töntigt om man som pro spelare i NHL väljer att ha Galler som 30 årig spelare?
Citera
2023-06-14, 21:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepSwedenSwedish
Vf vill man ens välja bort galler på hjälmarna? Ser man sämre?

Är det verkligen värt att bli blind, tappa tänder, eller få en skridsko i fejset som Salming?

Uppfattas det som töntigt om man som pro spelare i NHL väljer att ha Galler som 30 årig spelare?

Jag gissar att du får bättre sikt med plexi då du inte har gallertrådarna som kan störa synfältet.
Citera
2023-06-14, 22:09
Avslutad
Finns ju hjälmar med heltäckande visir som lär vara bättre än galler. Men gissar att de flesta vill ha sitt vanliga toppvisir för ögonen bara och munskydd. Tjänar man som en NHL-spelare kan det kanske vara värt risken också. De flesta tänker väl "det händer inte mig". Men sen är ishockey ingen sport för veklingar och man måste vara mentalt stark för att lira i NHL. Jag hade inte klarat det, men beror inte på att jag saknar fysiken utan det mentala där det gäller att vara orädd för att puckla på någon.
Citera
2023-06-14, 23:16
Medlem
Fyllefyllots avatar
Det är en sån där machogrej som hänger kvar och ingen har tänkt eller yttrat åsikten "vad fan håller vi på med?" för att det "alltid" har varit så. Skulle det försämra synen med galler så kan man ju undra varför målvakter har galler, eller kvinnor.

Sen är det ju snyggare med visir såklart, skulle ju se töntigt ut om alla åkte runt med galler när man är van med visir, men smart, det är det fan inte.
Citera
2023-06-14, 23:27
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Töntigt, efter karriären köper man nya tänder om man känner för d
Citera
2023-06-14, 23:30
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Bra fråga.
Upp till U18 kör ju alla med galler men så fort de blir över 18 plockar alla av det?
Det är ju inte så att det kan kännas ovant för dem - de har ju kört med det hela livet fram till dess?

Men det är helt klart en machogrej.

Heltäckande plexi suger däremot fett - immar konstant igen.
Kombination av plexi för ögonen och galler nertill skulle nog funka bättre.
Citera
2023-06-15, 02:39
Medlem
Statsminister2030s avatar
Vem minns inte VM 1981 i Sverige. Tuffingen Guy Lefleur ville absolut inte spela med hjälm, men va tvungen.

I första matchen mötte man soplaget Holland. 41 sekunder in i matchen åker Guy Lefleur på en jättesmäll och förs av isen och kan inte spela mera.

Hade han inte haft hjälm så hade han antagligen varit stendöd.
Citera
2023-06-15, 04:36
Medlem
En statusfråga. Vissa, äldre spelare, behöver/behövde inte ens ha visir. Mats Sundin vet jag lirade utan.

Sedan händer det inte superofta att man får en puck på munnen.
Citera
2023-06-15, 06:10
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
En statusfråga. Vissa, äldre spelare, behöver/behövde inte ens ha visir. Mats Sundin vet jag lirade utan.

Kolla in Sundins tänder. Är ju inga äkta tänder i hans leende.
Citera
2023-06-15, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepSwedenSwedish
Hellre mes än att få tänder utslagna och se ut som en hemlös alkoholist redan vid 20.

Det är ju hur man spelar.

Det går att köpa nya tänder.

Galler är obekvämt och du ser sämre. Så enkelt är det.
Citera
2023-06-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Kolla in Sundins tänder. Är ju inga äkta tänder i hans leende.

Han var för snål eller så bryr han sig inte. Tro mig, det går att få vackrare leende än vad du ser på Sundin.
Citera
2023-06-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO

Detta gäller i europeisk hockey:

Herrseniorer födda 1965 eller tidigare:
Hjälm

Herrseniorer födda 1966 - 1983
Hjälm + visir

Herrseniorer födda 1984 eller senare, samt J20
Hjälm + visir + tandskydd

Övriga
Hjälm + galler eller guldfiskskål.
Citera
  • 1
  • 2