2023-06-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broncovich
Scar var inte skytt.. som sägs ovan. Skyttarna klippta, anstiftare sitter

Varför ska tråden tro mer på dig än på Diamantens nya bok?
Det är ju inte direkt så han inte förklarar varför en av figurerna i lejonkungen misstänkts vara en av skyttarna.

Men, det är självklart inte helt osannolikt att
Snickers
(FB) Man skjuten till döds i Skarpnäck, Stockholm (2022-04-10)
Och Mariachi
(FB) En person skjuten och avliden, Skarpnäck,Stockholm 2022-02-13.
Skulle vara skyttarna, då bägge stod D nära. (Vilket i så fall skulle kunna få Havals osläppta låt att bli "logisk")

Men att en av landets mest insatta journalister skulle vara så fel på de, känns extremt osannolikt. Men du får gärna övertrumfa Diamanten kring den rena faktan... ingen skulle nog va gladare än Nisses nära och kära + fans, om saker nystades upp och flöt upp till ytan samma dag som det flyttats över till konstapelns kalla brott (eller va dom nu kallar den avdelningen)
Citera
2023-06-14, 19:32
Medlem
Diamant skriver sina artiklar och böcker baserat på uppgifter han får. Jag tvivlar inte på att han har bättre koll på den här världen än många av oss andra.

Men I just det här fallet behöver du inte vara särskilt insatt i den kriminella världen. Folk i Stockholm snackar och i fallet Einar har det snackats i snart 2 år. Man får helt enkelt välja vems uppgifter man väljer att lita på.
Citera
2023-06-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Det är ju inte direkt så han inte förklarar varför en av figurerna i lejonkungen misstänkts vara en av skyttarna.

Snickers
Och Mariachi
Skulle vara skyttarna, då bägge stod D nära. (Vilket i så fall skulle kunna få Havals osläppta låt att bli "logisk")

Men att en av landets mest insatta journalister skulle vara så fel på de, känns extremt osannolikt. Men du får gärna övertrumfa Diamanten kring den rena faktan... ingen skulle nog va gladare än Nisses nära och kära + fans, om saker nystades upp och flöt upp till ytan samma dag som det flyttats över till konstapelns kalla brott (eller va dom nu kallar den avdelningen)

Om man nu hävdar så tvärsäkert att skyttarna är döda - vilka var de?
Vilken gruppering/gäng tillhörde de?

Angående skyttarna så har de flesta i tråden beskrivit mordet som ett proffsjobb. Nisse pangades ner execution style. Proffsjobb behöver nödvändigtvis inte vara sant. Att Nisses tagg inte funkade i grannporten visste Nisse bevisligen inte om, men jag tvivlar starkt på att skyttarna visste det heller! Tänk om den sjukt sega handikapporten börjat glida upp och Nisse fullpumpad med dödsångest-adrenalin slitit upp den så pass att han kan åla sig in och med sina sista dödsångestkrafter kubbar upp i trapphuset för att säcka ihop på tredje våningen. Ska skytten remma efter, skjuta Nisse, remma ner bara för att möta Farbror Blå ute på gårn. Not so much execution style. Eller om Adel istället för att lägga benen på ryggen konfronterar skyttarna ( spelar hjälte helt enkelt), vad hade hänt då? De hade ju kontrakt på Nisse, skulle de skjutit Adel också eller skulle de flytt?

Det upplägget blir nästan för logiskt:
Vårby ( mfl?) lägger potten.
Dalen plockar den och lägger jobbet på två av Daras gamla kompisar, Snickers och Mariachi som vill hämnas sin döda kompis.
De har tur(?) och lyckas göra ett snyggt jobb. Återstår då frågan, hade beställarna bara tur och skyttarna dog i gängkriget Skarpnäck-Farsta, eller var man rädda för att de här unga killarna höll på att spricka under trycket? Som talesättet säger ”Dead men tell no tales”

Vill definitivt inte hävda att Diamanten har fel ( han har säkert bra källor) men att Scar sköt Nisse har sagts så många gånger att det rentav kan vara en lögn som har blivit en sanning.
Citera
2023-06-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnabry
Diamant skriver sina artiklar och böcker baserat på uppgifter han får. Jag tvivlar inte på att han har bättre koll på den här världen än många av oss andra.

Men I just det här fallet behöver du inte vara särskilt insatt i den kriminella världen. Folk i Stockholm snackar och i fallet Einar har det snackats i snart 2 år. Man får helt enkelt välja vems uppgifter man väljer att lita på.

Klart folk snackat och snackar, kolla den tråden tex... den har väl hamnat i alla orter snart?

Den kroniska grabben försökte väl tex skjuta ner allt som handlade om orten Haval tillhör, att allt och alla där knappt var kapabla att knyta sina egna skor.
Sen hamnar den orten plötsligt i ett av de blodigaste krigen som funnits här på FB, med offer på bägge sidorna.
Så nja, skribenter här driver egna agendor, agendor knappast en oberoende journalist driver med potemkinkulisser.

Dessa kan nog bara vara sunt att syna, framförallt när "halva landet" är inne här och läser.
Citera
2023-06-14, 20:08
Medlem
Citat:
Klart folk snackat och snackar, kolla den tråden tex... den har väl hamnat i alla orter snart?

Den kroniska grabben försökte väl tex skjuta ner allt som handlade om orten Haval tillhör, att allt och alla där knappt var kapabla att knyta sina egna skor.
Sen hamnar den orten plötsligt i ett av de blodigaste krigen som funnits här på FB, med offer på bägge sidorna.
Så nja, skribenter här driver egna agendor, agendor knappast en oberoende journalist driver med potemkinkulisser.

Dessa kan nog bara vara sunt att syna, framförallt när "halva landet" är inne här och läser.

+1 !!
Enbart den här tråden är bevis på att sanningar dör, för att omarbetas och dyka upp i en ny version. Den som vet den vet -och den sitter inte och talar om det här. Så många på FB vet nästan hela sanningen, men alla tolkar den på sitt sätt.
Källkritik och sunt förnuft. Tro inte på allt.
Citera
2023-06-14, 21:04
Medlem
Citat:
Scar var inte skytt.. som sägs ovan. Skyttarna klippta, anstiftare sitter

Jo de var han
Citera
2023-06-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen457
Jo de var han

Baserat på vad? Fakta tack.
( säger inte att du har fel, men ditt argument är lite tunt )
Citera
2023-06-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialgrupp4
Baserat på vad? Fakta tack.
( säger inte att du har fel, men ditt argument är lite tunt )

Säger jag hur jag vet bränner jag mig själv på en sekund
Citera
2023-06-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialgrupp4
+1 !!
Enbart den här tråden är bevis på att sanningar dör, för att omarbetas och dyka upp i en ny version. Den som vet den vet -och den sitter inte och talar om det här. Så många på FB vet nästan hela sanningen, men alla tolkar den på sitt sätt.
Källkritik och sunt förnuft. Tro inte på allt.

Naturligtvis. Man väljer själv vad man anser vara trovärdigt och inte.

Jag vet inte om jag tror mer eller mindre på någon i den här tråden, men noterar att det är en handfull åtminstone som hört samma saker som mig. Om folk har agendor vet jag inte.

Diamant kanske har rätt, kanske inte. Jag vet vad jag har hört och vad jag tror på, alla har rätt att tro motsatsen.

Men jag tror inte att det här fallet hade blivit ett ”cold case” ifall polisens misstänkta fortfarande var i livet,
Citera
2023-06-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnabry
Naturligtvis. Man väljer själv vad man anser vara trovärdigt och inte.

Jag vet inte om jag tror mer eller mindre på någon i den här tråden, men noterar att det är en handfull åtminstone som hört samma saker som mig. Om folk har agendor vet jag inte.

Diamant kanske har rätt, kanske inte. Jag vet vad jag har hört och vad jag tror på, alla har rätt att tro motsatsen.

Men jag tror inte att det här fallet hade blivit ett ”cold case” ifall polisens misstänkta fortfarande var i livet,

Du skrev tidigare att skyttarna var döda.
Var det Snickers och Mariachi du avsåg??

Håller med, när Dumle dog så fick man känslan att luften gick ur hela Einar- fallet.
Han var väl den enda Polisen hoppades på skulle börja snacka.

Att anstiftarna sitter behöver ju inte vara ett problem. Men att man låter dem sitta kan jag bara tolka som att inget i några knäckta chattar har gett någon ny info i det här fallet. Vilket åtminstone jag tycker är skumt. I Encro, Anom mfl så har ju allt från födelsedagar till tjejers tuttar diskuterats men tydligen inte ett jävla pip om mordet på Einar.
Citera
2023-06-14, 23:48
Medlem
Citat:

Snickers
Och Mariachi

Man får välja tro på vad man vill, men Jag tänker inte förklara varför jag säger scar inte var skytt..
Sen om Diamanten är en 100% pålitlig källa får man väl oxå tro vad man vill om.
Citera
2023-06-15, 00:44
Medlem
Citat:
Man får välja tro på vad man vill, men Jag tänker inte förklara varför jag säger scar inte var skytt..
Sen om Diamanten är en 100% pålitlig källa får man väl oxå tro vad man vill om.

Där har du kanske grunden till pålitlighet?

Den ena sidan är en objektivt styrd journalist, som dessutom redovisar både källor och eget namn.

Den andra sidan är en anonym person på ett anonymt forum som inte kan redovisa mer källa än att den anonyma personen på ett anonymt forum "vet" och sen punkt och slut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in