2023-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Nepp för mongot drar sagor ur röven och slösar pixlar på våra skärmar.
Cv9040 skall enligt utsago från ukr användas som en del av pansarnäven som ska rulla fram när den riktiga offensiven inleds och den riktiga genombrottet sker.

Vill se cv90 använda sitt zonrör över ryska värn.

de kanske når fram till försvarslinjerna.. just nu verkar det gå trögt med det, men nya fordon verkar spottas då de kommer fram i stridslinjen, så vi får nog reda på det då de kommer fram

kommer ryssarna att ha en utställning av CV90 utanför sveriges ambasad i morkva? det har kommit ett förslag på detta för leoparder och bradleys utanför respektive ambassad i moskva.
Citera
2023-06-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok så bra! Vi kan ändå konstatera att han erkänner egna förluster så korn av sanning finns som kan tyda på det. Isåfall, ett monumentalt fiasko.

Samma som med Sparta, så länge de inte kriga var de bäst. Sen så… katastrof

Nu, Leo och cv90 går åt fort. Jag tycker det dummaste vi kan göra är att förneka. Utred istället varför och byt taktik och utrustning där det behövs

Se på kartan, vi pratar meter och inte km eller mil. Trots världens bästa stridsvagn

Utred vad ?
Det är ett självmordsupodrag. Inget CAS , underläge i artilleri, luftförsvar som inte biter på ryska glidbomber.
Man harvar runt i en minerad gråzon.
Citera
2023-06-14, 12:08
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Alltså, jag försöker inte förneka ryska förluster eller andra tillkortakommanden men alltför mycket är ren mytbildning och hittepå.

Det tråkiga med den övertron på den ukrainska armén samtidigt som man underhåller mytbildning som rysslands misslyckade försök att erövra Kiev på tre dagar och allt annat som inkompetent militärledning och värnpliktiga med uråldrig utrustning är att man överskattar Ukrainas utsikter att besegra Ryssland. Det vore väl en sak att allmänheten och överintresserade OSINT:are lever med dessa föreställningar om en underlägsen rysk armé. Tyvärr är det också bilden som sprids i våra medier och det mest olyckliga i det är att det verkar som att våra politiker i väst genomgående förlitar sig på den informationen. De som försöker påtala att det inte riktigt ligger till på det viset blir direkt angripna och beskyllda för att gå Putins ärenden.

Fortfarande är det bara början vi ser men det är egentligen inga större svårigheter att ana var Ukrainas offensiv riskerar att sluta med. Det märkligaste tycker jag är att i princip alla västanalytiker och tyckare missat att vi går mot en möjlig ukrainskt nederlag trots vetskapen om den ryska mobilisering som har fått bedrivas i fred under minst ett halvår. Men jag antar att det hade betytt att man behövt ta till sig Ukrainas tillkortakommanden och avslöjat många av de ukrainska framgångarna som hittepå. Efter mer än ett år uppvisar Ukraina inga segrar mot fasta ryska positioner eller i rena högintesiva slag armé mot armé. Man har förblindats av tillfälliga segrar mot flodöverskridande logistiska ryska misstag, dåligt understödda konvojer i början av konflikten, mobilt försvar mot en alldeles för utspridd fiende i numerärt underläge. Man har trott att allt detta skulle leda till någon form av magisk förmåga att attackera försvarslinjer som har blivit etablerade under flera månader bemannade med fullt utrustade soldater med understöd och som inte viker en tum utan istället går till attack.

Och jag upprepar det jag sagt tidigare. Vi går mot en överlägsen rysk seger eller alternativt ett NATO-ingripande med alla de konsekvenser som det kan få. Och det säger jag faktiskt utan att gå Putins ärenden. Tvärtom då jag tror på det senare alternativet; och att vi därför har en ganska dyster framtid framför oss. Det är synd att inte fler inser situationen och att det istället bedrivs propaganda att någon faktiskt kan gå segrande ur detta.

Ehhh?

Och jag upprepar det jag sagt tidigare. Vi går mot en överlägsen rysk seger eller alternativt ett NATO-ingripande med alla de konsekvenser som det kan få. Och det säger jag faktiskt utan att gå Putins ärenden. Tvärtom då jag tror på det senare alternativet; och att vi därför har en ganska dyster framtid framför oss. Det är synd att inte fler inser situationen och att det istället bedrivs propaganda att någon faktiskt kan gå segrande ur detta.

Jag tycker ditt ryska narrativ får ett stort skimmer av parodi.
1. Överlägsen rysk seger...baserat på vad då?? Ditt tyckande?
2. Det bedrivs propaganda att någon kan gå segrande ur detta. VA?? Du sitter och säger emot dig själv och inledningsvis bara ett tyckande.

Du är mera korkad än tåget!
Citera
2023-06-14, 12:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Solovyov säger att Ryssarna skall förbereda sig på det eviga kriget där alla män skall vara soldater. Uppmuntrande framtidsutsikter. Vem kan se det som lockande om man inte själv slipper som han? Han pratar också om olika nationaliteter i RF som är patrioter för fosterlandet. För mig är det motsägelsefullt. Vad är det de skall försvara om de är olika nationer? Vad har de gemensamt?
https://www.youtube.com/watch?v=rbAWex0hFbI
Citera
2023-06-14, 12:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det där en av de videor som postades här i förrgår, som Kennet Gregg pratar om? T.ex som postades här?:

Måste vara dessa fake videos som ligger till grund för Alis fantastiska analyser
Citera
2023-06-14, 12:11
Medlem
Någon skriver hur Ryssland redan vunnit bla bla bla

Man fick en ny Nato granne hur är det en vinst ?
Citera
2023-06-14, 12:26
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ehhh?

Jag tycker ditt ryska narrativ får ett stort skimmer av parodi.
1. Överlägsen rysk seger...baserat på vad då?? Ditt tyckande?
2. Det bedrivs propaganda att någon kan gå segrande ur detta. VA?? Du sitter och säger emot dig själv och inledningsvis bara ett tyckande.

Du är mera korkad än tåget!

De här jepparna är ju konditionerade att skapa opinion för fredsförhandlingar. Men de är lite som dåliga trollkarlar, vad de tror är fantastiska illusioner är i själva verket totalt genomskinligt.
Citera
2023-06-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Någon skriver hur Ryssland redan vunnit bla bla bla

Man fick en ny Nato granne hur är det en vinst ?

Enkelt.

Nato är en försvarsorganisation, länder som är med i Nato anfaller ingen. Till skillnad från länder som står utanför Nato, dessa länder kan angripa andra. Därför ökar Rysslands trygghet och säkerhet ju fler grannländer som ansluter sig Nato. Detta bevisas av att ingen Nato-medlem anfallit Ryssland sedan Natos bildande 1949.
Citera
2023-06-14, 12:30
Medlem
lapons avatar
Volya:

”Summering för den 13:e och för morgonen den 14:e Juni. Ryska armén försöker slå till sig förlorade ställningar. Båda sidorna har använt stridsflyg.

Hela gårdagen och idag på morgonen har ryska stridande krafter engagerat sig på tre vägar i Staromlynovka, Pologov och Tokmak-regionerna. Den 13:e Juni genomfördes attacker av kompanier med attackerande grupper som täcktes upp av stridsfordon och tanks. Båda sidorna började aktivt att använda sig av stridsflyg vid fronterna. Den ryska militären började också att använda strids-helikoptrar från baser i Dzjankoje, Melitopol och Rostov-området.

'Striderna är krävande, och förlusterna hos oss är stora, liksom hos dem (ryska armén). Vi väntade att det skulle komma motangrepp, det blev tydligt att de koncentrerade reserverna och förde in nya. Vi slår tillbaka, och gör också framryckningar på vissa håll', sa en ukrainsk officer som helt kort blev tillgänglig för kommunikation idag på morgonen.

Med de flesta källor som befinner sig i zonen för striderna går det inte att kommunicera. Källor vid staberna på båda sidor om fronten bedömer situationen ganska lika. Den ryska armén kunde omgruppera en del av sina styrkor för motangrepp. Och enligt vad en rysk stabsofficer sa, så fick de tillåtelse den 13:e Juni att använda reserver från Krim, de gick in för att återta de ställningar som förlorades den 4:e Juni. Hittills har motattackerna inte gett några resultat.

Att exakt återge förlusterna för båda sidor är omöjligt för närvarande. En ungefärlig uppskattning ser ut så här: sedan den 4:e Juni har den ukrainska armén genom död, fångenskap eller spårlöst försvinnande förlorat 4800 – 5000 personer, och deras sårade är 16000. Den ryska armén har under samma period förlorat 11000 genom död, fångenskap eller spårlöst försvinnande, och antalet sårade bedöms vara 22000. Förlusterna för den ryska militären är mycket ungefärlig, eftersom många avdelningar antingen inte går att få kontakt med, eller inte lämnar uppgifter om döda och sårade.

'11000 – det är de som vi inte kan få kontakt med, de som har försvunnit ur synfältet efter en veckas strider. Hur många av dem som är döda, hur många som har tagits till fånga och hur många som försöker ta sig till våra ställningar – det är en öppen fråga. Olyckan vi upplever är också den, att vi inte hinner komma de sårade till hjälp, vi hinner inte evakuera dem, igen ser vi hur tre hundraden blir två hundraden. Förhållandet mellan sårade och döda är c:a 2 mot 1 på grund av detta', förklarar en rysk stabsofficer, som befinner sig i Berdjansk-regionen.

Ukrainska militärer säger att när det gäller att evakuera de sårade så är allt i sin ordning hos dem, men sjukhusen i Zaporizj-regionen är fullpackade. I samband med offensiven ställdes det upp ytterligare sjukhus, även i näraliggande områdena. Hittills så klarar de av belastningen.

'För närvarande är vi i stort sett vid de ställningar som som du skrev en summering om den 12:e Juni. En korrigering när det gäller Pologi, det är omringat under operativa former, det är inte helt inringat. Det var på gång, men sedan gick ryssarna fram och vi fick föra undan avdelningarna. Nu är det vår uppgift att slå tillbaka. När de bara har hämtat andan, vi väntar att det ska komma fräscha enheter för ett genombrott. Till dess är det mellan 2 till 5 dagar nu', förklarar en äldre ukrainsk officer.

I strid mot meddelanden i ryska telegram-kanaler så bygger inte de ukrainska angreppen på tre till fem 'Nato'-brigader som är utrustade med västlig teknik, utan på fullskaliga, formerade angrepp. Först engagerade sig de nytillkomna enheterna. Deras uppgift bestod i att pröva de ryska stridskrafterna, och pressa dem dit det var möjligt. För det andra gällde det att organisera genombrytningar på olika vägar. Och vid dessa genombrytningar deltog enheter med stor strids-erfarenhet, som använde ukrainsk och rysk teknik, och även sovjetiska tanks som mottagits från länder från den tidigare Warsawa-pakten.

Det som sker nu i södra Ukraina, är den största sammandrabbning i Europa sedan det andra världskriget.

https://t.me/volyamedia/690
-
Senast redigerad av lapon 2023-06-14 kl. 12:43.
Citera
2023-06-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl snarare Ukrainas rätt att försvara sig mot en brutal invasion Paasikivi mfl stöder. Om Ryssland anfaller Sverige eller - i framtiden - ett Natoland är de väl beredda att försvara oss också.

Zelenskyy tyckte det var en bra idè att bjuda in Nato till att etablera baser i Ukraina men Putin tyckte precis tvärtom. Istället för att prata om saken så satte Nato igång att ladda upp med vapen, pengar och utbildning i hopp om att det skulle avskräcka Putin, men så blev det inte.
Sedan inbillade sig snillena i EU att det hela skulle lösas med 10-talet sanktionspaket men det förefaller snarare som att EU där drog en nitlott och att lågkonjunkturen i Europa kommer att få katastrofala konsekvenser till följd av utebliven billig rysk energi.

Bidén, Stoltenberg, von der Layen, Blinken, Passikivi & Co framstår som klåpare i mina ögon. Samtidigt förstår jag att väst inte kan backa för vad händer då med t.ex. Nato? Väst förefaller också ha slagit i taket vad gäller samhällsbyggande med billiga lån och kommer framöver behöva ställa om sin ekonomi vilket jag tror kommer bli smärtsamt och flytta fokus till mer närliggande problem.

Jag anser att Ukraina skulle gått på neutralitet och städat undan den omtalade korruptionen. Var det verkligen värt priset att insistera på att ta ett krig för Nato¨s rätt att etablera baser i landet. Jag lider med alla drabbade.
Citera
2023-06-14, 12:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Zelenskyy tyckte det var en bra idè att bjuda in Nato till att etablera baser i Ukraina men Putin tyckte precis tvärtom. Istället för att prata om saken så satte Nato igång att ladda upp med vapen, pengar och utbildning i hopp om att det skulle avskräcka Putin, men så blev det inte.
Sedan inbillade sig snillena i EU att det hela skulle lösas med 10-talet sanktionspaket men det förefaller snarare som att EU där drog en nitlott och att lågkonjunkturen i Europa kommer att få katastrofala konsekvenser till följd av utebliven billig rysk energi.

Bidén, Stoltenberg, von der Layen, Blinken, Passikivi & Co framstår som klåpare i mina ögon. Samtidigt förstår jag att väst inte kan backa för vad händer då med t.ex. Nato? Väst förefaller också ha slagit i taket vad gäller samhällsbyggande med billiga lån och kommer framöver behöva ställa om sin ekonomi vilket jag tror kommer bli smärtsamt och flytta fokus till mer närliggande problem.

Jag anser att Ukraina skulle gått på neutralitet och städat undan den omtalade korruptionen. Var det verkligen värt priset att insistera på att ta ett krig för Nato¨s rätt att etablera baser i landet. Jag lider med alla drabbade.

Om Ukraina vill anslutas till Nato är det endast en angelägenhet för Ukraina och Nato. Ryssland har liksom inte med det att göra.

Sen är ju Natoargumentet endast ett i en lång rad av svepskäl. Rysslands grannland Finland gick med utan att Ryssland vidtog någon endaste åtgärd. Snart är Sverige med - Ryssland har knappt märkt det.

Den ryska korruptionen, den är du helt okej med?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-06-14 kl. 12:39.
Citera
2023-06-14, 12:40
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Om du har förstahandsinformation får du gärna dela med dig av den, men till dess får vi försöka använda vårt kritiska tänkande (de av oss som har det) för att försöka avgöra vad som är sant och vad som är greuelpropaganda. Jag har ingen möjlighet att avgöra vem/vilka som ljuger men är medveten om att jag har bristfällig information, till skillnad från den stora majoriteten som tycks tro att de dricker från sanningens källa. Jag skulle verkligen vilja veta hur det förhåller sig på fronten.

Nu ligger ju bevisbördan på dig som påstår saker
Försök inte vända det Vatnik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in