2023-06-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Idag åkte ett 20 tal plantor ut.
Har inte tid nästa helg och inte heller helgen därpå (midsommar) så dom fick åka ut idag.
Va några cm höga och när jag klippte bort pappmuggarna såg man långa rotsystem så dom klarar sig nog.

Jorden på spoten var extremt torr och det verkar som torkan kommer fortsätta, det är ett orosmoment för mig då min spot är ganska kass när det kommer till vatten.

Borde tänkt ut någon annan spot eller grävt djupa hål....

Jag bärde ut 60L vatten i samband med planteringen så jag får hoppas det håller en stund och att det regnar något framöver.
Täckte även över jorden med massa gräs, kvistar, barr och ormbunkar i hopp om att det tar bort lite av direktsolen iallafall.

Kanske får göra mig tid på midsommar och bära ut mer vatten...

All lycka!

Varför klipper du bort pappmuggen? Det är bara sätta din seedling mellan fingrarna i handflatan och sen vända på den så kommer den ut.

Ska bli kul o följa dig. Roligt att du kör i år också
Citera
2023-06-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Varför klipper du bort pappmuggen? Det är bara sätta din seedling mellan fingrarna i handflatan och sen vända på den så kommer den ut.

Ska bli kul o följa dig. Roligt att du kör i år också

Äsch då, funkar göra så också 👍

Jag har massa ormbunkar omkring min spot. Växer som bara fan gör dom... Är osäker på sort eller så men till min fråga:
Är det något jag kan täcka min spot med istället för gräs?
Finns knappt gräs omkring så det är mycket mer jobb attt få upp gräs. Om jag kan använda ormbunkarma vore det ju grymt.
Tänker att vissa ormbunkar är giftiga att äta... Dom kanske släpper ut sitt gift och mördar mina plantor om jag lägget 500kg ormbunke på min spot 😂
Citera
2023-06-10, 14:27
Medlem
Citat:
Äsch då, funkar göra så också 👍

Jag har massa ormbunkar omkring min spot. Växer som bara fan gör dom... Är osäker på sort eller så men till min fråga:
Är det något jag kan täcka min spot med istället för gräs?
Finns knappt gräs omkring så det är mycket mer jobb attt få upp gräs. Om jag kan använda ormbunkarma vore det ju grymt.
Tänker att vissa ormbunkar är giftiga att äta... Dom kanske släpper ut sitt gift och mördar mina plantor om jag lägget 500kg ormbunke på min spot 😂

Ja!!! Funkar Utmärkt. Har gjort det ett antal år utan problem. Det är mycket döda löv i ormbunkrar som täcker bra. Har fyllt flera IKEA säckar och lagt på mina spotar utan problem.
Citera
2023-06-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ja!!! Funkar Utmärkt. Har gjort det ett antal år utan problem. Det är mycket döda löv i ormbunkrar som täcker bra. Har fyllt flera IKEA säckar och lagt på mina spotar utan problem.

Ja det ligger miljontals döda torra överallt men tänkte mer på att rycka upp levande? För att även få ut lite näring kanske
Citera
2023-06-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ja det ligger miljontals döda torra överallt men tänkte mer på att rycka upp levande? För att även få ut lite näring kanske

Funkar också men har mest kört på döda ormbunkrar och så fått med mig levande när jag samlat döda.
Citera
2023-06-13, 17:43
Medlem
Citat:
Idag åkte ett 20 tal plantor ut.
Har inte tid nästa helg och inte heller helgen därpå (midsommar) så dom fick åka ut idag.
Va några cm höga och när jag klippte bort pappmuggarna såg man långa rotsystem så dom klarar sig nog.

Jorden på spoten var extremt torr och det verkar som torkan kommer fortsätta, det är ett orosmoment för mig då min spot är ganska kass när det kommer till vatten.

Borde tänkt ut någon annan spot eller grävt djupa hål....

Jag bärde ut 60L vatten i samband med planteringen så jag får hoppas det håller en stund och att det regnar något framöver.
Täckte även över jorden med massa gräs, kvistar, barr och ormbunkar i hopp om att det tar bort lite av direktsolen iallafall.

Kanske får göra mig tid på midsommar och bära ut mer vatten...

All lycka!

Hej kompis!
Tror dom levererar grymt nere hos dig! Blir fina skapelser med 30-150g per plant här uppe i Norrland så med ditt klimat kommer dom säkert bli grymt fina!

Saknar att odla! Bästa intresset jag haft! Man fick knata runt och slita som fan!
Hoppas på lite uppdateringar från er skogsmullar

”Sleepy Joe en riktigt tung indica!” Växer grymt bra även i kallt klimat! Den luktar som haschet gjorde för 10 år sen ❤️

”Ebba Busch min absoluta favorit! Stor planta som blir lite grå/lila på slutet med mycket stora löv”

Bara de bästa

Och lycka till i skogen!

Mvh Bean
Citera
2023-06-13, 17:59
Medlem
Nä , de här var inte bra 😂
Jag har visst bränt upp mina små Seedlings med den starka solen..

Ja , så kan det gå..
Jag får väl ta fram nya frön för att kläcka 🌱.

I år kommer jag visst väldigt sent ut i skogen 😊 , man lever och lär som tur är

GoGumman
Citera
2023-06-13, 19:02
Medlem
potsorks avatar
Hej Gott folk. Nu gäller det att tackla värmen.
jag satte ut några vita dvärgar på tre spotar.
Det här är en av dem. https://imgur.com/a/yq85e85
Ska den här värmen hålla i sig så behöver man kanske vattna då och då.
jag köpte 3st. 5liters vattendunkar på Biltema, https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-2000023717
Och en hällpip https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/flexibel-hallpip-2000034146
Tre dunkar går ner i min ryggsäck och hällpipen var perfekt för att sprida vattnet jämt över åkern.

Men det är ju fler tomater som ska planteras ut så Då får man väl springa med vattedunkarna.
Får väl sprida lite gräsklipp ovanpå också.
Citera
2023-06-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potsork
Hej Gott folk. Nu gäller det att tackla värmen.
jag satte ut några vita dvärgar på tre spotar.
Det här är en av dem. https://imgur.com/a/yq85e85
Ska den här värmen hålla i sig så behöver man kanske vattna då och då.
jag köpte 3st. 5liters vattendunkar på Biltema, https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-2000023717
Och en hällpip https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/flexibel-hallpip-2000034146
Tre dunkar går ner i min ryggsäck och hällpipen var perfekt för att sprida vattnet jämt över åkern.

Men det är ju fler tomater som ska planteras ut så Då får man väl springa med vattedunkarna.
Får väl sprida lite gräsklipp ovanpå också.

Täck med gräsklipp, löv, ormbunkar, gräs eller vad du hittar. Inget du behöver bära in. Kolla runt spoten så hittar du massa. Fett viktigt för det kommer vara stor skillnad med vattningen om du gör så
Citera
2023-06-13, 23:04
Medlem
Citat:
Täck med gräsklipp, löv, ormbunkar, gräs eller vad du hittar. Inget du behöver bära in. Kolla runt spoten så hittar du massa. Fett viktigt för det kommer vara stor skillnad med vattningen om du gör så

Hur går det för dig kompis

Mvh bean
Citera
2023-06-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Hur går det för dig kompis

Mvh bean

Det går ok. Hälften av dina sorter har jag planterat ut. Andra halvan ska jag plantera ut på lördag. Ska då också direkt så en hel drös med autosar. Sen ska jag på semester i 1,5 månad och lämnar allt till moderjord.

Kan skicka bilder på PM efter att jag planterat ut på lördag.

Har redan dina sorter bredvid ett tiotal royal dane som jag vill korsa dom med.
Citera
2023-06-14, 10:22
Medlem
Har inte vattnat eller besökt min plats sedan runt 6 juni. Lite nervöst nu
Speciellt för stackarna som fortfarande bor I krukor. Det skulle göra ont i mitt hjärta att komma tillbaka och se döda plantor
Kommer försöka vattna rikligt och slänga massa grönt material på mina spots nästa gång jag besöker platsen för att behålla fuktigheten, som någon sade i tråden.

Detta är den längsta torr-perioden på länge! Låt mig gissa, när plantorna väl är i late-bloom så kommer det bli massivt regn varje dag?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in