2023-06-14, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja man kanske är lite trött…?
Tankarna går i kors. Kanske ljuger alla eller ingen.
Men det är lite konstigt allt det där som framkommit att M berättat för medsittaren.

Det jag reagerade på i medsittarens förhör är att M har bara snackat om Mordet och om hur hemsk J var

Om man mår dåligt så har man väl ett behov av att ventilera sina egna känslor
Och kanske sina egna handlingar

Känns lite medvetet av M att bara framställa sig själv som offer

Medsittaren verkade tycka att det var jobbigt för hon bad om pauser fr M
Citera
2023-06-14, 01:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det var så lite.

De kan dock ha stött på tekniska utmaningar hösten 2022. Lämpligt nog har de utelämnat den information i fup som behövs för att dra den slutsatsen fullt ut. Så bedömningen är att de stött på viss patrull. Läget kan dock ha förändrats då utvecklingen gått framåt.
Det stod I fup att de fick vänta på mjukvara för att kunna tömma mobilerna, jag tror det var två veckor. Anledningen stod också. Jag tyckte den var märklig, minns jag, men jag kommer inte ihåg vilken det var.
Citera
2023-06-14, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, hon behöver inte ha sovit. Hon kan ha slumrat med ett öga öppet, läst, vilat i soffan eller spelat på J:s piano.
Men för att fällas för mord måste hon ha varit närvarande i badrummet.

Är det verkligen så att det är tvunget att bevis måste finnas att hon befann sig i badrummet?.

Finns ju fall där folk har blivit dömda utan bevis om de tex hålltt i en pistol eller inte vid dödsskjutningar och det har tidigare berättats i tråden om andra fall där det inte funnits bevis om exakta plats vid brott för den dömde
Citera
2023-06-14, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok. Då är jag med hur du tänker, att båda ville ta livet av T och hade för avsikt att göra det.

Jag tror inte att tanken fr början var att ta Toves liv
De skulle ju ge igen och ge henne en omgång
men med bakrunden till J bränder hattexter osv så var det kanske inte så konstigt med hennes psyke att ge igen blev döda
Citera
2023-06-14, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag trodde faktiskt inte att du var som de övriga Maja-hatarna. Jag hade väl fel. Tråkigt.

Du får lyssna igen eller söka i tråden, rättsläkaren har citerats otaliga gånger i tråden där hon uttalar sig om dessa delar. Såväl kring motvärnsskador, som medvetandesänkning och skadorna på armbågarna. Där säger hon till och med att det är mer sannolikt att skadorna på armbågarna orsakats av att Johanna sitter på dem, än att Maja håller i Toves armar.

Jag har lyssnat på rättsläkaren MEN det jag fokuserade mest på då var dödsorsaken. Det är ändå här det inte går ihop sig för mig, angående hur en person som blir strypt inte gör allt för att ta sig loss och därmed orsakar skador på sin/sina angripare. Både JJ och MH var utan några skador. Hur går detta ihop om inte Tove var totalt däckad och medvetslös? Det finns väl inga bevis på att hon var detta? Enligt grannen hörde han t.o.m. sparkar mot väggen där badrummet låg. Vem orsakade dessa sparkar kan inte tänka mig att det var JJ eller MH.
Citera
2023-06-14, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Bra fundering där
Vad finns det för anledning för J att beskriva exakt hur hon dödar T för M?

J hade ju haft tillfälle här att göra en hittepåhistoria till sin egna fördel

Men varför skulle JJ beskriva för MH hur hon dödar T när hon själv har deltagit i mordet?

Och som jag ser det är det en hittepåhistoria till bådas fördel eftersom de antagligen skyddar en tredje person som också har deltagit i mordet. Det är därför som allting verkar konstigt.
Citera
2023-06-14, 03:21
Medlem
Citat:
Jag tror inte att tanken fr början var att ta Toves liv
De skulle ju ge igen och ge henne en omgång
men med bakrunden till J bränder hattexter osv så var det kanske inte så konstigt med hennes psyke att ge igen blev döda

Jag tror att tanken från början var att ta livet av Tove var när tillfälle gavs. Och det visade sig att tillfället blev när Tove besökte Nöjet den kvällen. Så då smidde JJ sin plan tillsammans med MH för att ta livet av T och därmed skred till verket.
Citera
2023-06-14, 03:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Är det verkligen så att det är tvunget att bevis måste finnas att hon befann sig i badrummet?.

Finns ju fall där folk har blivit dömda utan bevis om de tex hålltt i en pistol eller inte vid dödsskjutningar och det har tidigare berättats i tråden om andra fall där det inte funnits bevis om exakta plats vid brott för den dömde

Det är en bra fråga.

Vi har ju ett färskt exempel.

Två 19-åriga män kommer åkande i en bil till Farsta C. Bilen parkeras på ett taxiområde/vändzon, en går ur, den andre sitter sannolikt kvar (sover?).
Vid en viss tidpunkt fullkomligt sprayar den som gått ur med ett automatvapen mot folk, troligen främst mot någon utsedd måltavla. 21 skott avlossas, två döda och två skadade, massvis med skotthål i omgivningen. Efter skjutningen hoppar skytten in i bilen (väcker sin kompis?) och båda åker iväg. Efter en stund stoppar polisen bilen 4 mil bort och båda grips. I bilen hittas ett vapen, troligen mordvapnet. Båda är idag anhållna, båda nekar.

Finns det någon som tror att killen som kanske sov kommer kunna komma undan ett straff för mord?
För att han hävdar att det inte var just han som höll i vapnet?
Trots att de tog sig dit gemensamt och flydde/undanröjde bevisen gemensamt och nu nekar.

Inte helt olikt omständigheterna med mordet på T. Två anhållna utpekade GM, men enbart en som kanske kommer erkänna att han höll i vapnet. Men moraliskt och sannolikt också juridiskt anses nog båda som GM och lika skyldiga och ansvariga.
Citera
2023-06-14, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Jag har lyssnat på rättsläkaren MEN det jag fokuserade mest på då var dödsorsaken. Det är ändå här det inte går ihop sig för mig, angående hur en person som blir strypt inte gör allt för att ta sig loss och därmed orsakar skador på sin/sina angripare. Både JJ och MH var utan några skador. Hur går detta ihop om inte Tove var totalt däckad och medvetslös? Det finns väl inga bevis på att hon var detta? Enligt grannen hörde han t.o.m. sparkar mot väggen där badrummet låg. Vem orsakade dessa sparkar kan inte tänka mig att det var JJ eller MH.

Återigen JJ överföll TT mycket snabbt och våldsamt men fullt fokus på att döda.

TT kan ha blivit tillfälligt medvetslös av fallet alt av dukandet av hennes huvud i golvet.

Oavsett blev hon snabbt medvetslös när JJ satte sig på hennes bröstkorg samtidigt som hon tog ett hårt och direkt dödande strypgrepp på TT.
Citera
2023-06-14, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är en bra fråga.

Vi har ju ett färskt exempel.

Två 19-åriga män kommer åkande i en bil till Farsta C. Bilen parkeras på ett taxiområde/vändzon, en går ur, den andre sitter sannolikt kvar (sover?).
Vid en viss tidpunkt fullkomligt sprayar den som gått ur med ett automatvapen mot folk, troligen främst mot någon utsedd måltavla. 21 skott avlossas, två döda och två skadade, massvis med skotthål i omgivningen. Efter skjutningen hoppar skytten in i bilen (väcker sin kompis?) och båda åker iväg. Efter en stund stoppar polisen bilen 4 mil bort och båda grips. I bilen hittas ett vapen, troligen mordvapnet. Båda är idag anhållna, båda nekar.

Finns det någon som tror att killen som kanske sov kommer kunna komma undan ett straff för mord?
För att han hävdar att det inte var just han som höll i vapnet?
Trots att de tog sig dit gemensamt och flydde/undanröjde bevisen gemensamt och nu nekar.

Inte helt olikt omständigheterna med mordet på T. Två anhållna utpekade GM, men enbart en som kanske kommer erkänna att han höll i vapnet. Men moraliskt och sannolikt också juridiskt anses nog båda som GM och lika skyldiga och ansvariga.

Ja det fallet finns det likheter med T fall

Nu har inte jag följt det
men ett annat fall jag tänker på och jag minns inte hela storryn men där var det flera ( 3 ungdomar tror)
som var med när någon av dem sköt hjäl en person
Alla håller tyst om vem som höll i vapnet
alla 3 fick livstid

Min tro är att det är med stor sannorlighet var både M och J i samförstånd som hjälptes åt att få T hjälplös och att J ströp henne
Jag kan absolut inte få ihop det som vissa här att M sov och inte hört eller vet någonting
I min värld så får jag inte ihop det tidsmässigt
Och jag tror att M har nu ett starkt press på sig fr anhöriga att hålla fast vid det
just sömnen
det är den enda räddningen hon har att slippa undan straff om nu inte rätten anser att det inte krävs bevis för att hon befann sig i badrummet
vilket det inte borde när man jämför med vissa andra domar
Citera
2023-06-14, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men varför skulle JJ beskriva för MH hur hon dödar T när hon själv har deltagit i mordet?

Och som jag ser det är det en hittepåhistoria till bådas fördel eftersom de antagligen skyddar en tredje person som också har deltagit i mordet. Det är därför som allting verkar konstigt.

Ja precis jag håller med att de båda ljuger men det där med en 3.e person får jag inte ihop alls
Men din tanke som du haft fr början är väldigt intressant
Citera
2023-06-14, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Återigen JJ överföll TT mycket snabbt och våldsamt men fullt fokus på att döda.

TT kan ha blivit tillfälligt medvetslös av fallet alt av dukandet av hennes huvud i golvet.

Oavsett blev hon snabbt medvetslös när JJ satte sig på hennes bröstkorg samtidigt som hon tog ett hårt och direkt dödande strypgrepp på TT.
Oavsett vem som gjorde vad så tror jag inte att M sov och är helt oskyldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in