2023-06-13, 14:57
Medlem
Reimers avatar
Ny rapport från Kenneth Gregg, situationen vad Makarivka verkar helt stabil, de ryssar som finns vid Rivnopli har stora problem att ta sig därifrån, blir nog en del POW,s där.

Citat:
Mellandagsrapport 13.06.2023. det sker kontinuerligt saker just nu på Makarivka-Novodarivka linjen. Makarivka är helt rensad på turister och helt i vår kontroll, stabiliseringsåtgärder har vidtagits och turisterna backar. Vi utvidgar vår offensiv sydväst och situationen för turisterna i Rivnopil blir allt med desperat. de försöker ta sig i riktning mot Novoradivka för att sedan svänga österut mellan två små vattendrag och där komma sig in på bättre försvarade linjer. V
Den enda vägen som de kunde ha tagit är nu under vår kontroll, så de flyr över öppna fält. De har därmed problem med egna minfält. Om de inte sträcker vapen kommer de nog att raderas.
I Bakhmut har det inrapporterats om ca 400 m avancemang vid Berkhiv reservoaren samt söderut i jämnhöjd med Toretsk. Turistenheten 137 Guards Airborn Regemente skulle ersätta Wagners men lämnade sig 2 km längre mot öster, dvs man övergav Wagners positioner och grävde nya 2 km längre hemåt. Även 217 Airborne regementet flyttade sig söderut ur själva staden för att ta nya positioner. Just nu är det väldigt dåligt väder i regionen vilket också lugnar ner aktiviteterna.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-13, 15:01
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de som befinner sig i fordonen klarar sig antagligen för de är byggda för det. Det är skillnaden mellan väst och Ryssland. Ryssland bygger sina fordon för att personerna i dem inte ska klara sig.

Jag är väldigt nyfiken på antalet ryska soldater som skadats på grund av automatladdaren i tornet . I fredstida övningar brukar det vara mängder som kläms jag undrar hur det fungerar under riktig stress som nu ?
Citera
2023-06-13, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu visar ryssland upp beslagtagna leo och bradley på röda torget.
Fan vad ironiskt att dom skulle hamna i moskva till allmän beskådan.
Bild eller så har det inte hänt.
Citera
2023-06-13, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Fruktansvärda scener utspelar sig nu i Zaporozhye där massor av Ukrainska stridsvagnar levererade av väst tillintetgörs till förvridet stålskrot.
Knappast mer än ryska plåtburkar och omotiverade mobiks, stackars satar som offrar sig för ingenting och familjen får en säck potatis som tack. Hur efterblivet är det.
Citera
2023-06-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Bild eller så har det inte hänt.

Det står i Aftonbladet också.
Citera
2023-06-13, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Såg du några bilder i aftonblaskan? Jag såg inga när jag kollade sist.
Citera
2023-06-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Nej, men skulle det ha gått så långt så hade jag nog ifrågasatt min egen regering med. För bristande diplomati.

Vad bra.
Då startar du en filosofisk tråd om dina samer då, så håller vi oss till ämnet i denna tråden.
Citera
2023-06-13, 15:13
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Påstående var att de har kört "beslagtagna" Bradleys och leoparder på röda torget. Det hittar jag inget om i Aftonbladet. Eller på annat håll.

Att de har skadat några råder det däremot ingen tvekan om.
Citera
2023-06-13, 15:13
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Vänta, är aftonbladet en korrekt källa nu?
Har ju fått läsa här att alla som läser i den och tror på det, är totalt hjärntvättade.
Men nu kan vi alltså lita på aftonbladet?
Trodde "väst-media" bara förde fram propaganda?
Ja, flera rysstroll har idag använt aftonbladet som källa. Därmed är vi fria att använda den. Tummen upp
Citera
2023-06-13, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Här kan du njuta och beundra skrothögarna.
https://southfront.org/ukrainian-military-lost-most-of-its-us-made-m2-bradley-afvs-in-counterattack/

sigh, det måste verkligen gå så illa som det raporteras för ryssarna. är det 6+ dagar sedan man måste hänvisa till fortfrande i kreml media….

området är ju dessutom under ukrainsk kontroll. så stor skillnad om man jämför med likvärdiga (eller mycket större) enskilda förluster för ryssarna . typ , flykten från lyman, izium, flodövergångar nära sevrodonetsk. kollonen utanför kiev, 1 guards tank army ”skrotning” i kharkiv oblast….

usa har 2000+ bradlys som de kan avara utan att det påverkar deras egna förmåga…
Citera
2023-06-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Nyfiken fråga, varför skulle Indien och Kina vissna om Ryssland använder taktiska kärnvapen?

Jag ska försöka svara på din fråga.
Kärnvapendoktrin baseras på att avskräcka fienden, inte att användas.

Att både Indien och Pakistan har det, då råder det balans.
Hade inte Ukraina överlämnat sina kärnvapen till Ryssland så hade vi inte haft detta krig idag.
Nu tar jag i lite, men vi hade haft mer krig idag på jorden om vi inte hade haft dessa vapen.

Oavsett vad man tycker om Putin så tror jag inte att han tappat allt.
Han har gjort ett katastrofalt misstag, men så länge han får styra så ser jag inte
att han använder kärnvapen.
Så rubbad är han inte.

Några alternativ istället för honom kan jag inte se.
Ska man gråta eller skratta åt eländet?
Jag vill sannerligen inte se ett nytt Libyen.

Du tog upp Kina och Indien, det är sant att de inte går hand i hand.
Ändå så pratas Brics upp av ett visst klientel som inte begriper bättre.
Jag vill inte nämna människor som saknar kunskap för nedvärderande ord, även i detta fall.
Citera
2023-06-13, 15:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF 47 mek som misslyckades med den inledande attacken på Robotyne har de senaste dagarna gått över till artilleri istället. Ryssen verkar ha dragit sig tillbaka en bra bit nu alltså. Kan nog snart bli en ny attack av UAF mot Robotyne.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1668588549749239809
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in