2023-06-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bortsett från den lilla detaljen att när förhörsledarna frågar Johanna om Maja la sig i sängen när de kom till lägenheten från Nöjet, så svarar Johanna att det kan ha varit så.

Johanna sa INTE att Maja var FÖRBJUDEN att lägga sig i Johannas säng och därför inte skulle göra det. Så som du med flera försöker hitta på.

Du menar alltså att varje gång Johanna berättar något för förhörsledarna som är till fördel för Maja så talar Johanna sanning men i övrigt så ljuger Johanna enligt dej, Har jag förstått dej riktigt då?.

Vilket otroligt sammanträffande att hon lyckas pricka in sanningen när det gäller Maja men inte i övrigt.
Konstigt sa Bill, Verkligen sa Bull.
Citera
2023-06-13, 11:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Maja säger ju i förhör att hon alltid brukar sova antingen på en luftmadrass eller i en fåtölj de gånger hon sovit hos Johanna.
Varför skulle hon just denna natt lägga sig och sova i sängen.
Det tycker åtminstone jag, pekar på att J inte vill ha någon i sin säng.

Instämmer. Varför skulle M, som inte brukade ligga i Js säng och inte heller fick göra det, plötsligt lägga sig där när de kom från Nöjet? Och djupsova i omgångar?

Nej, M har sannolikt inte legat i sängen när T dog. Inte har hon djupsovit heller.
M och J var båda aktiva i det som hände T liksom i dumpningen efteråt.
Citera
2023-06-13, 11:58
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer. Varför skulle M, som inte brukade ligga i Js säng och inte heller fick göra det, plötsligt lägga sig där när de kom från Nöjet? Och djupsova i omgångar?

Nej, M har sannolikt inte legat i sängen när T dog. Inte har hon djupsovit heller.
Tror att hon ”placerar” sig där just mordnatten så att hon lättare kan distansera sig bort ifrån själva händelsen.
Sovalkoven har ju en liten murstock och en tunn vägg med draperi, det utrymmet är väl det enda där man inte kan se in till badrummet.
En dålig efterhandskonstruktion.
Citera
2023-06-13, 12:12
Medlem
Citat:
Vet inte exakt vad de uppgav, men det var promenadavstånd till Nöjet, de hade en bag-in-box med vin och hade väl tänkt att umgås och ha kul hela kvällen.

Maja berättade i FUP att hon brukade sova i en fåtölj eller på golvet när hon sov över hos J.
Hon berättade också att J inte tillät att M låg i Js säng.

JJ har lite att jobba med vad gäller gästvänlighet kan man konstatera rent generellt.
Citera
2023-06-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ har lite att jobba med vad gäller gästvänlighet kan man konstatera rent generellt.

Hon har ju några år på sej att jobba med den biten . En charmkurs på Hinseberg kanske kan ordnas för JJ.
Citera
2023-06-13, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tror att hon ”placerar” sig där just mordnatten så att hon lättare kan distansera sig bort ifrån själva händelsen.
Sovalkoven har ju en liten murstock och en tunn vägg med draperi, det utrymmet är väl det enda där man inte kan se in till badrummet.
En dålig efterhandskonstruktion.

Precis som hon "distanserar sig bort" genom att "placera" sig på brottsplatsen exakt vid tiden för mordet eller strax efter då?
Citera
2023-06-13, 12:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Undrar hur många tidsinställda bomber det går omkring i samhället?

Undrar om det finns någon statistik på hur många av skolskjutarna som har npf-diagnos?
Jag har ingen statistik att hänvisa till, men någon/några har autismdiagnos, vilket givetvis inte innebär att personer inom autismspektrat skulle vara mer mordbenägna än andra. Udda fåglar finns över allt, med eller utan diagnoser.
Citera
2023-06-13, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Det visar väl på en ganska stor egoism hos Johanna, iaf inte stor omtanke som du säger.

Min dotter har natt gäster här ibland efter att de varit ute och festat, och då sover de tillsammans i hennes bolott 1,20 säng. Likaså berättar hon om övernattningar hos sina kompisar att de gör. Man samas. Nu fanns det inte heller någon soffa väl, men annrs hr någon av mina söner kompisar sovit i soffan här.

Jag minns att fåtöljerna är väldigt små. Ser enormt obekvämt ut att sova i dom.
Luftmadrass snackades det om någon gång, men den verkar inte vara framplockad inför denna natt.

Det är väl ytterligare ett tecken på att Maja och Johanna inte har ett jämbördigt förhållande, utan Johanna är inte beredd att offra sig så mycket för Majs skull.
Citera
2023-06-13, 12:51
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis som hon "distanserar sig bort" genom att "placera" sig på brottsplatsen exakt vid tiden för mordet eller strax efter då?
Du menar hennes mobil antar jag.
Ja, det var klantigt av Maja.
Citera
2023-06-13, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men hur kom barren i sängen?
Är det Johanna som lagt något i sängen efter att de kom hem?

Och jag kan inte heller se att man inte kan ha sovit efter att ha kommit hem på fyllan, brukar man inte sova ganska gott efter några drinkar? Själv somnar jag ganska fort när man varit på middag eller liknande, och sover djupare än jag brukar.

Maja hade väl sömnbrist, kan det inte ha påverkat någonting?

Och som jag ser det, betyder inte att man kanske inte sover att man per se är med och mördar.
Citera
2023-06-13, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
25 juli skulle Rättsliga rådet sammanträda enl tidigare info.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nästa månad är samrådet

Tack.

Ja, då får vi vänta.

Jag utgår då frn att Majas förvar och att åklagaren väntar med sina ev kompletteringar då det inte är någon brådska med det.

Jag tror nog att AL och hennes chef redan har åtgärdat de brister som AE har klagat på, och tydliggjort varför man inte tror på aspiration.

Nu har vi inte hela rapporten, eftersom den är avskalad för att ta upp det väsentliga för det här brottet.
Citera
2023-06-13, 12:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Läkaren som undersökte henne skriver ”M erbjöd en god formell kontakt och en adekvat känslomässig ömsesidighet utan tecken till de sociala interaktionssvårigheter som typiskt ses vid svåra
autismtillstånd. Hellman uppvisade en normal psykomotorik utan tecken till svår tvångsmässighet eller andra ändamålslösa beteenden. Hellman uppvisade inga kliniska tecken på ökad ångest såsom kroppslig oro eller ökad kroppslig spänning”

I samma läkarintyg kan man också läsa att häktets sjuksyster beskrev M som tystlåten och ledsen av och till. M uppgav själv för läkaren att tiden i häktet varit påfrestande. Så känslor kan hon visa. Frågan är om hon är ledsen över sin egen situation eller över vad som hänt T? Eftersom hon inte gjort någonting för att underlätta för T s anhöriga och alla andra som bryr sig, är det lätt att misstänka att hon är ledsen och orolig över sin egen situation. Att hon bryter ihop när hon berättar att J tänkte ta livet av sig om dom åkte dit, ligger ju i samma linje. När den smartare J sa dom orden gick det väl upp för den lite trögare M att dom båda riskerade långa fängelsestraff.

Förhörsledarna tar upp hur oroliga T s anhöriga är och ber M berätta om hon vet nåt. Men hon sitter tyst eller ljuger. M s advokat sa även att hon mådde väldigt dåligt i häktet vilket inte är så konstigt. Dom flesta vill ta sig ut fortast möjligt. Det finns t.o.m exempel på falska erkännanden från framförallt unga människor som erkänner för att få komma ut. Men M pallar trycket och fortsätter ljuga!
Det var inte interaktionssvårigheter jag syftade på, utan mimik.

Jag tror också att hon är mest bekymrad över sin egen situation, men jag ser inte det som så märkligt. Vore det inte mer märkligt om hon inte brydde sig?

Även om hon i första hand tänker på sig själv måste det inte innebära att hon inte tänker på T och hennes familj, men kanske sådana tankar är för ångestladdade för att släppa fram. Vi vet inte det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in