2023-06-11, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 031Hisingen
Han skrev nåt fult om en annan från bandhagen/skarpnäck i samma brev o fick ångra sig direkt
Aaa exakt. Han e en luffare och inget mer. Han dissar Einar för att han e död. Han hade aldrig vågat dissa HH när dom va aktiva efter de utförde mordet på Dara eller några andra av hans låtsasfiender. Sen att han spelar gangster i sina låtar och rappar om att skicka torpeder hit och dit är bara skitsnack hahaha.
Citera
2023-06-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baibai
Med tanke på att priset på Einar låg runt miljonen låter det högst osannolikt. Jag tror personligen inte att det var Dumle som goade honom heller. Fanns mycket mer pengar att tjäna genom Einar när han nu satsade på musiken

Inte många som tänker så, de flesta är riktigt korkade och kan inte tänka så långt och Dumle hade nog aldrig haft en karriär som rappare, inte ens om Einar hade varit med på hela albumet.

Men skulle jag satsa pengar på det så skulle jag satsat på att Dumle var inblandad, annars hade dom väl skjutit Dumle med för det fanns ju pengar på hans huvud med. Jag vet inte men det var hans stil i alla fall att lura folk in i döden, smuts.
Senast redigerad av CubanLinks 2023-06-12 kl. 09:58.
Citera
2023-06-12, 10:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baibai
Med tanke på att priset på Einar låg runt miljonen låter det högst osannolikt. Jag tror personligen inte att det var Dumle som goade honom heller. Fanns mycket mer pengar att tjäna genom Einar när han nu satsade på musiken

Själv tror jag Dumle gjorde det, och mer eller mindre på eget bevåg. Den kriminella världen är väldigt liten och rykten lär spridas mellan de olika kretsarna, såsom ryktet att folk kunde betala stora summor för att få Einar klippt. Det har nått Dumle, som insåg att han kunde komma nära Einar med hjälp av Adel. Så han såg till att få träffa honom via Adel, där han dels ville bli DP:s rappare, och dels åtog sig att hjälpa Einar mot sina fiender i Shottaz och Vårby. Einar nappade förstås på detta, då det kunde ge honom mer street cred och skydd.

När han kommit tillräckligt nära annonserar han på Insta, med trailern till sin musikvideo, som egentligen är mer en annons för att han kan lösa mordet, "När, var, hur?", sedan väntar han in att bli kontaktad, "Du får si och så mycket om du skakar fram honom". De som kontaktar honom har förmodligen band till Haval och i förlängningen Shottaz, så när mordet utförs så ser Dumle till att gå ut sist ur cykelrummet, och backar tillbaka in och låter dörren gå igen, för han är medveten om risken att skyttarna kanske fått order att klippa honom samtidigt också om de får chansen.
Citera
2023-06-12, 12:26
Medlem
Haval var tvungen att hjälpa Vårby/Dalen att kidnappa Einar.

Dumle var tvungen att goa Einar.

Det hade kanske lite med pengar att göra, men framförallt deras enda sätt att överleva själva.
Citera
2023-06-12, 12:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gnabry

Det hade kanske lite med pengar att göra, men framförallt deras enda sätt att överleva själva.

Att Haval var tvungen, måhända. Mer troligt är att han är lojal till ledaren för nätverket där han själv ingår, och håller med honom och delar hans motiv. Står man och poserar flinandes och pekar finger med offrets guldlänkar framstår det inte som att det endast var ett nödvändigt ont. Snarare att man varit med på det från början till slut och gillat det.

En annan sak är förstås låten "Hell Ye" där videon alltså släpps dagen efter kidnappningen, med tydliga anspelningar om Einar, i låten han själv ingår i. Både Haval och Abidaz är också vänner med Mario som är hjärnan bakom kidnappningen. Det här har planerats länge med Havals goda minne, man till och med gör en disslåt till offret där han själv medverkar, som droppas och går viral samma dag som han sitter hemma och är djupt traumatiserad och ångestladdad p.g.a det han blivit utsatt för natten innan, dubbel förnedring.

Tror inte heller Dumle var tvungen. Han visste att det fanns pengar att hämta och han styrde upp mordet. Han har tjänat pengar på det sättet förr och har inga problem med det för att han saknar samvete. Det är nog inte svårare än så.
Citera
2023-06-13, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanni
"Wastecrime" får man ju verkligen säga att kidnappningen var. H*val sjunger att det kändes bra att han "vann".
Och vad var priset för denna så kallade vinst? Fängelse, få sin bror och sin vän ihjälskjutna? Och behöva vara orolig konstant för att själv bli mördad och gömma sig resten av sitt liv? Jag skulle inte kalla det att vinna direkt.

Om vi hoppar tillbaka i tiden före kidnappningen. Jag förstår inte hur H*val tänkte där när han deltog i kidnappningen. Han kände ju Nisse. De var vänner och Nisse hjälpte honom. Således borde H ha förstått hur Nisse var som person och att han har en historik av uttalad aggressivitet. Det kan inte direkt ha varit svårt att förutspå att Nisse skulle se det som ett stort svek och därav försöka hämnas på H.

Men som många har sagt tidigare. H kanske inte hade något annat val än att delta i kidnappningen. Han kan ha blivit tvingad. Men en sak kan man konstatera. Hade H inte deltagit så hade hans liv sett annorlunda ut, till det bättre. Han hade kunnat tjäna betydligt mer pengar på att samarbeta med Nisse och fortsätta göra musik med honom, än vad han fick för att delta i kidnappningen.
Vad man kan se i videos från före kidnappningen, instaLives och sånt så verkar Nisse vara stolt över H och vill verkligen att det skulle gå bra för honom. Jag får känslan av att Nisse betraktade H som en riktigt bra vän och därför kanske sveket blev ett så hårt slag för Nisse.

Du har suttit nu här i dagar och förklarat vad andra har gjort. Du borde nog fundera lite grann över Nisse också. Det som hände honom hände inte utan en anledning. Hade Einar varit true to the game så hade inget av det här har hänt. Du kan inte bo i Södermalm, rappa en ort du bodde i för länge sen när du var barn, rappa om grabbarnas livstil som dessutom finansierar dig och ekonomiskt och beskydd för att sen när du blir känd så sticker du eftersom din morsa inte låter dig dela med dig till grabbarna.

Det fanns nån som skrev "MEN DET BORDE INTE VARA SÅ, HAN BORDE GÖRA VA FAN HAN VILL OSV OSV". Det stämmer. I den civiliserade världen så är det helt riktigt. Men verkligheten är inte så. Deras verklighet är andra lagar, andra koder. Om Nisse bara hade följt dom korrekt så hade han varit här idag. Du kan bara inte bo i Södermalm och reppa Dalen, ha med grabbarna i musikvideos i/från Dalen, prata om kulor, pistoler och pengar i/från Dalen, prata om livet grabbarna lever och sen bara gitt när du blir känd. Det funkar inte så. "Vi finansiera dig, vi hjälpte dig, vi gav dig tillåtelse att sätta upp våran ort namn på din album, vi posera bredvid dig, vi gav dig skydd, vi gav dig streetcredd". Nisse fattade inte gatulivet och kunde inte spela det där spelet. Det var därför det sluta som det sluta.
Citera
2023-06-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
Du har suttit nu här i dagar och förklarat vad andra har gjort. Du borde nog fundera lite grann över Nisse också. Det som hände honom hände inte utan en anledning. Hade Einar varit true to the game så hade inget av det här har hänt. Du kan inte bo i Södermalm, rappa en ort du bodde i för länge sen när du var barn, rappa om grabbarnas livstil som dessutom finansierar dig och ekonomiskt och beskydd för att sen när du blir känd så sticker du eftersom din morsa inte låter dig dela med dig till grabbarna.

Det fanns nån som skrev "MEN DET BORDE INTE VARA SÅ, HAN BORDE GÖRA VA FAN HAN VILL OSV OSV". Det stämmer. I den civiliserade världen så är det helt riktigt. Men verkligheten är inte så. Deras verklighet är andra lagar, andra koder. Om Nisse bara hade följt dom korrekt så hade han varit här idag. Du kan bara inte bo i Södermalm och reppa Dalen, ha med grabbarna i musikvideos i/från Dalen, prata om kulor, pistoler och pengar i/från Dalen, prata om livet grabbarna lever och sen bara gitt när du blir känd. Det funkar inte så. "Vi finansiera dig, vi hjälpte dig, vi gav dig tillåtelse att sätta upp våran ort namn på din album, vi posera bredvid dig, vi gav dig skydd, vi gav dig streetcredd". Nisse fattade inte gatulivet och kunde inte spela det där spelet. Det var därför det sluta som det sluta.

Mamme90 jag uppskattar dina bidrag i tråden.
I mina tidigare inlägg i tråden återkommer frågan "Varför vägrade Nisse betala de 20% till SSTV?".
Dvs jag identifierar det som det grundläggande problemet bakom all skit som hänt.
Så nog har jag funderat mycket över Nisses roll. Och jag inser att inget av detta hade hänt om han hade betalat sin andel. Han hade fortsatt varit vän med Dalen, inkl H*mko H*val M*riachi etc.
Det mest tydliga är när Nisse släppte videon till Frank Lucas. Då är plötsligt alla Dalengrabbarna borta. Det är bara Nisse i videon, och Adel. Så där förstod jag att något skurit sig. Och ganska kort efter hände kidnappningen.
Sen om han förtjänade konsekvenserna han fick, pga att han inte betalade, det är en annan fråga. Och det tycker jag inte. Jag tror att Nisse förstod och visste vad konsekvenserna skulle bli om han inte betalade sina grabbar från Dalen, men att han tog den risken. Man får en hint i låten Dansa där han sjunger "Knulla alla jag tog mig helt själv till toppen". Den meningen säger mycket. Han ansåg således att han gjort allt arbete själv och således inte var skyldig någon något. Men det hade varit intressant att höra mer om varför Nisse inte ville dela med sig, av någon som stod nära honom och kanske har andra perspektiv på frågan.

Varför fallet är så intressant är för att det är typiskt för vår tid, med ett parallellt samhälle med oskrivna lagar och koder att förhålla sig till.
Men att jag förstår hur det hänger ihop. Absolut. Och att Nisses val resulterade i varför det blev som det blev. Absolut. Tragiskt
Citera
2023-06-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnabry

100%
Citera
2023-06-13, 14:28
Medlem
Citat:
Mamme90 jag uppskattar dina bidrag i tråden.
I mina tidigare inlägg i tråden återkommer frågan "Varför vägrade Nisse betala de 20% till SSTV?".
Dvs jag identifierar det som det grundläggande problemet bakom all skit som hänt.
Så nog har jag funderat mycket över Nisses roll. Och jag inser att inget av detta hade hänt om han hade betalat sin andel. Han hade fortsatt varit vän med Dalen, inkl H*mko H*val M*riachi etc.
Det mest tydliga är när Nisse släppte videon till Frank Lucas. Då är plötsligt alla Dalengrabbarna borta. Det är bara Nisse i videon, och Adel. Så där förstod jag att något skurit sig. Och ganska kort efter hände kidnappningen.
Sen om han förtjänade konsekvenserna han fick, pga att han inte betalade, det är en annan fråga. Och det tycker jag inte. Jag tror att Nisse förstod och visste vad konsekvenserna skulle bli om han inte betalade sina grabbar från Dalen, men att han tog den risken. Man får en hint i låten Dansa där han sjunger "Knulla alla jag tog mig helt själv till toppen". Den meningen säger mycket. Han ansåg således att han gjort allt arbete själv och således inte var skyldig någon något. Men det hade varit intressant att höra mer om varför Nisse inte ville dela med sig, av någon som stod nära honom och kanske har andra perspektiv på frågan.

Varför fallet är så intressant är för att det är typiskt för vår tid, med ett parallellt samhälle med oskrivna lagar och koder att förhålla sig till.
Men att jag förstår hur det hänger ihop. Absolut. Och att Nisses val resulterade i varför det blev som det blev. Absolut. Tragiskt

Han betalde de 20% säkert mer.. men giriga vill ha mer.. Dalen grabbarna hade inget val.. Einar skulle plockas på cash, hjälp till eller va i vägen, D Vårby som va bakom kidnappningen
Citera
2023-06-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Inte många som tänker så, de flesta är riktigt korkade och kan inte tänka så långt och Dumle hade nog aldrig haft en karriär som rappare, inte ens om Einar hade varit med på hela albumet.

Men skulle jag satsa pengar på det så skulle jag satsat på att Dumle var inblandad, annars hade dom väl skjutit Dumle med för det fanns ju pengar på hans huvud med. Jag vet inte men det var hans stil i alla fall att lura folk in i döden, smuts.

Dumle goa för han var bötad.. 100% Mem så andas han inte längre iof
Citera
2023-06-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broncovich
Han betalde de 20% säkert mer.. men giriga vill ha mer.. Dalen grabbarna hade inget val.. Einar skulle plockas på cash, hjälp till eller va i vägen, D Vårby som va bakom kidnappningen

Intressant. Så du menar alltså att Nisse faktiskt betalade i enlighet vad man kommit överens om från början? Dvs tvärtemot vad många andra hävdat att han inte betalade.

Om det är som du säger. Då är det verkligen extremt tragiskt att det blev som det blev.
Så det du säger iprincip att Nisse inte kunde göra något annorlunda vad gäller betalning till Dalen, han betalade Dalengrabbarna vad man kommit överens om?
Citera
2023-06-13, 16:00
Medlem
Citat:
Intressant. Så du menar alltså att Nisse faktiskt betalade i enlighet vad man kommit överens om från början? Dvs tvärtemot vad många andra hävdat att han inte betalade.

Om det är som du säger. Då är det verkligen extremt tragiskt att det blev som det blev.
Så det du säger iprincip att Nisse inte kunde göra något annorlunda vad gäller betalning till Dalen, han betalade Dalengrabbarna vad man kommit överens om?

Nej, broncobitch har snackat skit i hela den här tråden och gör det nu också. Det var Einars mamma (som fattar branschen eftersom hon själv är i underhållning branschen) som tog hand om Einars pengar. Och det var ett vägval av Einar: antingen grabbarna eller din morsa.

Och jag har inga problem med att han valde sin mamma, men då ska man också vara försiktig med vad man säger därför det man säger har konsekvenser. Du valde din mamma framför dina grabbar? Och spelar efter det tuff efter allt vi gjort för dig? Du bodde i Södermalm men reppade oss? Pratade om oss? Alltså såna här saker funkar inte. Det finns bevis på att det var Dalen som kidnappa Einar men bronkobitch ska det ändå få till att det var Vårby som tog initiativet vilket det finns belägg på att det inte finns.

Det finns inte någonstans att en ort ska kidnappa sin guld stjärna om inte den guld stjärnan har fuckat upp. Det finns inte! Därför om den guld stjärnan blir rik, då blir alla grabbarna rika. Om guld stjärnan åker på turné och får sätta på massa fina guzzar, det gör grabbarna också. Speciellt i den genren Einar själv verkade i. Hade det varit Ricky Rich eller Jireel så hade det varit helt annat. Men folk är så jäkla tröga att dom fattar inte. Grabben (Einar) var inte byggt för det där livet. Einar var en skådespelare som fascinerades av det livet efter att Kartellen pumpat hans hjärna sen han var liten. Hans livsval bekräftar detta (som att umgås med Dumle t.e.x). Killen fattade inte lojalitet och gatan och det är såna killar som försvinner lättast och fortast. Därför dom har ingen aning hur koderna funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in