Citat:
Ursprungligen postat av
Mamme90
Du har suttit nu här i dagar och förklarat vad andra har gjort. Du borde nog fundera lite grann över Nisse också. Det som hände honom hände inte utan en anledning. Hade Einar varit true to the game så hade inget av det här har hänt. Du kan inte bo i Södermalm, rappa en ort du bodde i för länge sen när du var barn, rappa om grabbarnas livstil som dessutom finansierar dig och ekonomiskt och beskydd för att sen när du blir känd så sticker du eftersom din morsa inte låter dig dela med dig till grabbarna.
Det fanns nån som skrev "MEN DET BORDE INTE VARA SÅ, HAN BORDE GÖRA VA FAN HAN VILL OSV OSV". Det stämmer. I den civiliserade världen så är det helt riktigt. Men verkligheten är inte så. Deras verklighet är andra lagar, andra koder. Om Nisse bara hade följt dom korrekt så hade han varit här idag. Du kan bara inte bo i Södermalm och reppa Dalen, ha med grabbarna i musikvideos i/från Dalen, prata om kulor, pistoler och pengar i/från Dalen, prata om livet grabbarna lever och sen bara gitt när du blir känd. Det funkar inte så. "Vi finansiera dig, vi hjälpte dig, vi gav dig tillåtelse att sätta upp våran ort namn på din album, vi posera bredvid dig, vi gav dig skydd, vi gav dig streetcredd". Nisse fattade inte gatulivet och kunde inte spela det där spelet. Det var därför det sluta som det sluta.
Mamme90 jag uppskattar dina bidrag i tråden.
I mina tidigare inlägg i tråden återkommer frågan "Varför vägrade Nisse betala de 20% till SSTV?".
Dvs jag identifierar det som det grundläggande problemet bakom all skit som hänt.
Så nog har jag funderat mycket över Nisses roll. Och jag inser att inget av detta hade hänt om han hade betalat sin andel. Han hade fortsatt varit vän med Dalen, inkl H*mko H*val M*riachi etc.
Det mest tydliga är när Nisse släppte videon till Frank Lucas. Då är plötsligt alla Dalengrabbarna borta. Det är bara Nisse i videon, och Adel. Så där förstod jag att något skurit sig. Och ganska kort efter hände kidnappningen.
Sen om han förtjänade konsekvenserna han fick, pga att han inte betalade, det är en annan fråga. Och det tycker jag inte. Jag tror att Nisse förstod och visste vad konsekvenserna skulle bli om han inte betalade sina grabbar från Dalen, men att han tog den risken. Man får en hint i låten Dansa där han sjunger "Knulla alla jag tog mig helt själv till toppen". Den meningen säger mycket. Han ansåg således att han gjort allt arbete själv och således inte var skyldig någon något. Men det hade varit intressant att höra mer om varför Nisse inte ville dela med sig, av någon som stod nära honom och kanske har andra perspektiv på frågan.
Varför fallet är så intressant är för att det är typiskt för vår tid, med ett parallellt samhälle med oskrivna lagar och koder att förhålla sig till.
Men att jag förstår hur det hänger ihop. Absolut. Och att Nisses val resulterade i varför det blev som det blev. Absolut. Tragiskt