2023-06-13, 00:24
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
igen, det finns tiotusentals tonåringar som passar in på alla 4 punkterna som inte är vidare kriminella alls, utan bara dumma ungar som idioliserar kriminella och vill se ut som dom.

det går inte att kalla någon form utav bevis. det är ungefär lika dumt som att häva ur sig att alla som röker gräs blir heroinister pga alla heroinister någon gång har rökt gräs under sin umgdom.

folk verkar inte förstå att det är popkultur att klä sig som en liten töntig gangster. det är populärkultur att vilja förknippas med våld och kriminalitet. dom allra allra flesta som ser ut som dom är becknare från orten är inte det.

Fast det är ingen som flashar med 10.000 ? i 500-lappar... visst kopior för att verka tuff. Men att bli skjuten , då kan man börja undra
Citera
2023-06-13, 00:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamley
Kanske är detta redan skrivet i tråden.

Jag passerade hur som helst bilen där den stod uppställd i mittrefugen max en timme efter gripandet.

Bakpå fanns en regplåt, tysk tror jag. Fram saknades det.

Självklart kan den tyska vara falsk, det är nog till och med litet "smart" att smälla dit en utländsk plåt som tar längre tid för polis och civilsamhälle att identifiera.

Regplåten har nog ingen nämnt tidigare så tack för lite extra info!
Citera
2023-06-13, 00:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamley
Kanske är detta redan skrivet i tråden.

Jag passerade hur som helst bilen där den stod uppställd i mittrefugen max en timme efter gripandet.

Bakpå fanns en regplåt, tysk tror jag. Fram saknades det.

Självklart kan den tyska vara falsk, det är nog till och med litet "smart" att smälla dit en utländsk plåt som tar längre tid för polis och civilsamhälle att identifiera.
Den som folk tror är rätt bil var stulen för ett år sedan så det kanske inte var den.
Citera
2023-06-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag måste erkänna att jag inte blir klok på den här vansinnesskjutningen. - Om 1 person var det tilltänkta målet, eller två eller tre (60-års-damen har jag definitivt avskrivit) eller någon helt annan (GM sköt ju så jävla illa, det flög kulor hit och dit så de kan helt missat den de försökte träffa, någon som kanske la benen på ryggen i 220)... - Eller så fanns det inget specificerat mål överhuvudtaget. - Bara ett par höga gärningsmän som hade fått för sig eller fått order om att göra "kaos".

- Om någon/några av de 3 skjutna skulle vara målet så ju måste ju GM vetat att BO skulle vara där vid den tidpunkten det skedde. Att någon "deal" skulle göras. Och då måste ju BO haft något att "deala" med (kontanter eller knark, typ). Och det borde ju polisen hittat i så fall. - Men från polisen är det tyst som muren. - Jag har svårt att tänka mig at GM satt i sin skrikiga bil och väntade på att Elias skulle åka på Tivoli... (Och isåfall, vem har berättat det för GM...) - Ja frågorna bara staplas på hög.

På filmen efter skottlossningen syns det tydligt att en är skjuten i huvudet (Elias) och att den andre som ligger på marken är den 43 årige mannen, skjuten i magen. - Det ser ut som att de ligger med 4-5 meters avstånd från varandra. Och det är ju uppenbart att de stupat där de träffats. - Så djävla illa skjuter man inte ens med automateld om man har ett specifikt mål - Är det så att GM har "sprayat" tunnelbaneentrén utan att bry sig om vem man träffat? - Tanken verkade först för mig främmande, men nu är jag inte säker...

/WTF

Jag undrar samma sak och resonerar ganska precis som dig…

Tycker det känns för osannolikt att Elias skulle varit det tilltänkta offret (vore isf enklare att ”knäppa han” nånstans där det är med folktomt, skulle ju göra det bra mkt lättare att komma undan med det också då (GM skulle iaf slippa bli jagade av 20 poliser längs e4 en halvtimme efter dådet medan det filmas när de grips och de blir uthängda som åtlöje online i princip).

Det känns inte som att hela denna händelse är så enkel som det först verkar….

Men varför hör man inget om den andra killen?? De har bekräftat att den äldre mannen och Elias avled och kvinnan som träffades i benet har gått ut och berättat om det men det är knäpp tyst gällande det fjärde offret som ska vara Elias kompis…..

I den oscensurerade videon som visar när de gör livräddande insatser på Elias och den andra mannen, ses en lång mörk kille med ljus keps som är uppenbart chockad och upprörd, han ropar förtvivlat till Elias att svara honom. Men denne ser inte det minsta skadad ut nånstans.
Så kan de ha varit flera vänner i sällskap på väg till tunnelbanan och den killen som träffades kanske blev rädd och därför stack iväg från platsen medan de andra vännerna var kvar hos Elias.

Hur skulle killen annars ha hunnit dit till platsen och nära Elias så snart efter skjutningen.

Men å andra sidan verkar den upprörda killen försvinna både ur bild och från platsen.

Oavsett tycker jag det är skumt att inte nån bekräftar vem det fjärde offret är….
Citera
2023-06-13, 00:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Den som folk tror är rätt bil var stulen för ett år sedan så det kanske inte var den.
Röda BMW 1-serie ser man ofta stå på refug på motorväg? Fattar du inte att de stal den för ett år sedan och haft i ett år?
Citera
2023-06-13, 00:35
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Den enda lösningen är att varje område bildar grupper där man har koll på problembarn, vem kontaktar dem. vad rör sig de etc etc. Alltså de barn som ännu inte är riktigt kriminella men som groomas att göra ärenden och sen värre saker. Dessa ska bevakas och rapporteras till polisen. Gå samman, olika kvällar. Killar. Pappor, män får ställa upp

Du snackar om åtgärder som kräver gemenskap, sammanhållning, gemensamma värderingar... Sverige saknar allt detta idag vilket resulterar i att inga beslut tas och ingen förankring sker som skulle få till någon förbättring.

Skickar du ett gäng småbarnsföräldrar till ett utsatt område blir de garanterat misshandlade och tas för att vara polis/myndighet/socialen/Sverige...
Citera
2023-06-13, 00:38
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Det är inte säkert att det finns en specifik måltavla över huvud taget. Nu för tiden siktar dom inte alltid på nån speciell utan drar bara till ett ställe där dom vet att fienderna hänger och skjuter alla som dom känner igen från sin värld. Dom ser på långt håll vilka som är av samma sort och skiter i vilka som blir träffade, bara de får nån av dom. Och oftast blir det då tonåringar eftersom det är tonåringarna som hänger på centrala platser och leker. De äldre är inte ute lika mycket.
Citera
2023-06-13, 00:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Röda BMW 1-serie ser man ofta stå på refug på motorväg? Fattar du inte att de stal den för ett år sedan och haft i ett år?

Men hur vet man att det är samma bil som den stulna? Nog måste det finnas fler av samma modell och med samma färg i Sverige och om bilen som stoppades hade utländska skyltar, även om de kan vara falska, kan man väl inte ha konstaterat att flyktbilen var samma bil som den stulna utifrån regnummer?
Citera
2023-06-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Det är inte säkert att det finns en specifik måltavla över huvud taget. Nu för tiden siktar dom inte alltid på nån speciell utan drar bara till ett ställe där dom vet att fienderna hänger och skjuter alla som dom känner igen från sin värld. Dom ser på långt håll vilka som är av samma sort och skiter i vilka som blir träffade, bara de får nån av dom. Och oftast blir det då tonåringar eftersom det är tonåringarna som hänger på centrala platser och leker. De äldre är inte ute lika mycket.
detta är helt och hållet påhittat och stämmer inte alls. snälla sluta dela med er av era fantasier här i tråden, det finns säkert andra forum där egendiktade berättelser passar bättre in! tack.
Citera
2023-06-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richkid
Tycker de borde testa i ca 1 år i alla fall..
bara för att se om våldet minskar eller inte

Om man tror att våldet beror på försäljning av knark främst så har de fel. Folk har knarkat i mängder i ett halvt sekel. Förr sköts inte folk ihjäl till höger och vänster var och varannan dag.
Citera
2023-06-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Jag måste erkänna att jag inte blir klok på den här vansinnesskjutningen. - Om 1 person var det tilltänkta målet, eller två eller tre (60-års-damen har jag definitivt avskrivit) eller någon helt annan (GM sköt ju så jävla illa, det flög kulor hit och dit så de kan helt missat den de försökte träffa, någon som kanske la benen på ryggen i 220)... - Eller så fanns det inget specificerat mål överhuvudtaget. - Bara ett par höga gärningsmän som hade fått för sig eller fått order om att göra "kaos".

- Om någon/några av de 3 skjutna skulle vara målet så ju måste ju GM vetat att BO skulle vara där vid den tidpunkten det skedde. Att någon "deal" skulle göras. Och då måste ju BO haft något att "deala" med (kontanter eller knark, typ). Och det borde ju polisen hittat i så fall. - Men från polisen är det tyst som muren. - Jag har svårt att tänka mig at GM satt i sin skrikiga bil och väntade på att Elias skulle åka på Tivoli... (Och isåfall, vem har berättat det för GM...) - Ja frågorna bara staplas på hög.

På filmen efter skottlossningen syns det tydligt att en är skjuten i huvudet (Elias) och att den andre som ligger på marken är den 43 årige mannen, skjuten i magen. - Det ser ut som att de ligger med 4-5 meters avstånd från varandra. Och det är ju uppenbart att de stupat där de träffats. - Så djävla illa skjuter man inte ens med automateld om man har ett specifikt mål - Är det så att GM har "sprayat" tunnelbaneentrén utan att bry sig om vem man träffat? - Tanken verkade först för mig främmande, men nu är jag inte säker...

/WTF
Jag håller med, dådet är väldigt oklart. Jag har dock en teori efter att ha sett den mest groteska videon, samt en bild som visar vart samtliga fyra offrena hittades (tror det var DN).

MGM åker till Munkforsplan, passagerare kliver ur och skjuter tjugotalskott mot Elias, Elias vän och den 45 åriga mannen (skotten skjuts mot Kroppaplan). Den 45 åriga mannen står i denna teori närmast MGM, och förstnämnda duon bakom honom. Elias är på sin elsparkcykel och hans vän likaså, Elias och mannen avlider på plats men Elias vän lyckas fly runt hörnet (Kopparplan 3) och hittas senare vid buss 181 hållplats ute på Larsbodavägen. Den 65 åriga kvinnan står med sin cykel vid Kroppaplan 30, träffas av ett skott men lyckas ta sig till kyrkan på adress Kroppaplan 18. MGM lämnar sedan via Larsbodavägen, och via väg 271. Upptäckts av polispatrull och stoppas utanför Burger King i Järna ca 4,5 mil bort från Farsta.

Jag tänkte tidigare att MGM kom via Kroppaplan, och sköt mot Munkforsplan men jag fick inte ihop hur kvinnan blev vådaskjuten i det scenariot. Ovan tror jag är det mest troliga scenariot.
Citera
2023-06-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Men hur vet man att det är samma bil som den stulna? Nog måste det finnas fler av samma modell och med samma färg i Sverige och om bilen som stoppades hade utländska skyltar, även om de kan vara falska, kan man väl inte ha konstaterat att flyktbilen var samma bil som den stulna utifrån regnummer?

Om vi jämför bilarna. Båda har likadana fälgar, taklucka samt den udda färgen. Finns totalt 84st M140i registrerade i sverige, osäker hur många av dessa är oranga men tvivlar på att det är så många.
Känns som väldigt specifika faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in