2023-06-12, 23:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det där ska föreställa något självgående artilleri, typ bandhaubitsen Gvozdika. Kul ändå!

Ryssarna rapporterar allt som leoparder nuförtiden. Även traktorer!
Citera
2023-06-12, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Vet du hur många ryska stridsvagnar som slagits ut?
Det är klart att det kommer gå åt materiel. Hade Leo 2 varit oförstörbar hade det ju räckt att skicka en enda, så hade den sopat rent med tiden.

Procentmässigt är det ett enormt tapp på Leo, kan man ha fått 100 nu? 7% bekräftat borta enligt oryx. Verklig siffra?
Citera
2023-06-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mjae, någon katastrof lär det inte bli men kanske ett spännande pansarslag, för Ukraina.

T90 existerar inte i något betydande antal. Blir som att hävda att Mållgan vinner slaget. Patetiskt.
Citera
2023-06-12, 23:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna rapporterar allt som leoparder nuförtiden. Även traktorer!
Det är iofs. sant. Det är ju skottpengar på dem!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Inget gore men bara så jävla otäckt. Strid nattetid i skogen. Vilken jävla mardröm. https://twitter.com/warinukraineua/status/1668362283150450690

Ser ut som en krigsfilm (Jag menar inte att det är det, utan kunde vara det)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tror du detta är en lek? Finns det inget tv-spel eller gammal film att se på istället

T-90 är ett toppmodernt och livsfarligt vapensystem. Det kommer bli en katastrof

Nu ljuger du allt
Eller ja toppmodernt enligt rysk kvalitet som är 30 år efter väst.

Det T90 är överlägset bäst på jämfört med väst är att dom blir sageliter när tornen flyger.
Citera
2023-06-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Procentmässigt är det ett enormt tapp på Leo, kan man ha fått 100 nu? 7% bekräftat borta enligt oryx. Verklig siffra?

Lögn igen. Men egentligen helt ointressant då väst kan producera mer än 100 ggr mer materiel än kremldiktaturen kan varje månad. Tvättmaskinerna börjar ta slut nu...
Citera
2023-06-12, 23:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har också funderat på det du skriver angående Ryssland. Jag är säker å att Ukraina är en amerikansk proxy men om syftet är att blöda Ryssland vet jag inte. Det som talar för att syftet är att blöda Ryssland är att väst inte hjälper Ukraina mer än nödvändigt - annat än med propaganda. Om Ryssland inte skulle intervenerat (om man nu kan kalla det en "intervention") vad skulle ske då? Jag vet inte. Kanske skulle Ukraina ha släppts in i NATO och EU - men kanske inte. I EU hävdar en del att Ukraina endast är en proxy och aldrig skulle ha släppts in. Andra hävdar motsatsen. Jag läser både ryska, ukrainska, kinesiska och västerländska medier och bloggar samt statliga dokument. Det är inte helt lätt att få grepp om det här kriget. I det större sammanhanget är Ukraina utan tvekan en "sideshow". Det är en (för)konflikt till ett nytt kallt krig. Det är jag säker på men vilken roll Ukraina spelar är jag osäker på.

Knappast en sidoshow när den militärt starkaste diktaturen i världen mals ned i ett utnötningskrig och ett ekonomiskt krig.
Citera
2023-06-12, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ja det är så jävla konstigt. De hade Tyskland precis där de ville och gav upp det för det här. Det är så sjukt att det är svårt att ta in. Ett tredje alternativ hade ju varit att bedriva schysst handel utan hot och bli ett vanligt välmående och starkt land på sikt men det var tydligen inget att satsa på.

Hade Putin styrt upp det här från början utan korruptionen och kleptokratin så tror jag nog att de hade haft en chans att vinna. Det tredje alternativet hade såklart varit det bästa, välstånd för hela det ryska folket och kanske en ny era i samarbetet på jorden. Jag blir helt matt i tanken när jag räknar på vad upprustningen och hela det här kalaset har kostat och kommer att kosta, tänk vad vi hade kunnat uträtta i utbildning, utveckling inom medicin, teknik, rymdfart och allt annat som hade kunnat komma mänskligheten till godo. Istället får vi total förödelse både i materiel och människoliv, det är helt galet. Kanske lär vi oss något av det, min erfarenhet är att det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien? Sorgligt.
Citera
2023-06-12, 23:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
T90 existerar inte i något betydande antal. Blir som att hävda att Mållgan vinner slaget. Patetiskt.

Ja så är det, men enligt ryssidan här på forumet så finns det tusentals av dessa i Uralbergens hemliga skrymslen, de ska bara hitta nyckeln som någon på fyllan tappade.
Citera
2023-06-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade Putin styrt upp det här från början utan korruptionen och kleptokratin så tror jag nog att de hade haft en chans att vinna. Det tredje alternativet hade såklart varit det bästa, välstånd för hela det ryska folket och kanske en ny era i samarbetet på jorden. Jag blir helt matt i tanken när jag räknar på vad upprustningen och hela det här kalaset har kostat och kommer att kosta, tänk vad vi hade kunnat uträtta i utbildning, utveckling inom medicin, teknik, rymdfart och allt annat som hade kunnat komma mänskligheten till godo. Istället får vi total förödelse både i materiel och människoliv, det är helt galet. Kanske lär vi oss något av det, min erfarenhet är att det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien? Sorgligt.

Du gör tankefelet att tro att det går att separera Putin från kleptokrati och korruption.
Hela psykdvärgens game hänger ju på detta. Utan korruptiin och kleptokrati- ingen dvärg.
Citera
2023-06-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Knappast en sidoshow när den militärt starkaste diktaturen i världen mals ned i ett utnötningskrig och ett ekonomiskt krig.
Ukraina är upptakten till ett kallt krig precis som Korea var på 1950-talet och Vietnam på 1970-talet. Du kanske har noterat de fördjupade relationerna mellan Ryssland, Kina, Iran osv. Det är på strategisk och politisk nivå som krig avgörs. Under Kalla kriget hade vi mängder av proxykonflikter liknande den i Ukraina. Detta handlar om mer än Ukraina. Den analysen gör även Foreign Policy, National Interest, RUSI och Foreign Affairs - så det är knappast en kontroversiell iakttagelse från min sida.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-13 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in