2023-06-12, 21:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna kartan är det. Men ingen vet ju hur korrekt den är utan man får ju ta det som rykten.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668320187530067969
Ja, jag hittade den. Den hade jag sett. Det är ju två ryska anfallsriktningar, eller har jag fel? Stämmer överens med en rysk "servettskiss" jag såg vid lunch.
Citera
2023-06-12, 21:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En ukrainsk grupp/pluton överlämnar sig till ryssarna efter ö k. Ett sätt att rädda livet.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1668331484925825025

Eller så är det fejk och en del av den ryska psykologiska krigföringen.
Citera
2023-06-12, 21:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Rivnopil befriat och två olika ukrainska trupper från olika håll sammanstrålar.
https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/1668311079745728519
Citera
2023-06-12, 21:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ajdå vilken otur. Var det sista rycket från ryssen i "battle of the bulge" tro??

Kanske de kommer förskansa sig i sin berömda befästa försvarslinje nu. Får se om det hjälper dem något.

Jag undrar lite hur Ukraina på denna front kommit förbi minorna? Fronten längre västerut var ju var de förlorade många fordon och 3 minröjningsleoparder.
Citera
2023-06-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg (igen). Ja, det surras rätt bra om ryska motanfall i Makarivka för att förhindra vidare ukrainsk framryckning kring Staromaiorske. Har inte sett några utlåtanden alls, faktiskt, men det stämmer säkert att det förekommer.

VDV-förband gjorde bra ifrån sig i krigets absoluta inledning, i Hostomel, Sumy och Kharkov. Plus Kherson i september, det har du rätt i. I övrigt finns väl nästan inga exempel alls på strid där ryssarna effektivt gjort rent hus med jämbördiga ukrainska förband. Jag tvivlar på att det är nu det händer.

Om VDV gjorde en bra insats i Hostomel, så kan vi ju revidera betydelsen utav "elit"förband.
Nej, de gjorde verkligen ingen bra insats där då de -

1. SKALL agera självständigt förband som aldrig förlitar sig på reguljära förbands löften och strategier om understöd. (här gjorde de tvärtemot, vilket gör att de bröt mot både doktrin som eget kodex)

2. De rusade in på en mer eller mindre tom flygplats för att intaga, säkerställa och sedan möjliggöra för befästande reguljära styrkor att ta över så att flyg kunde anlända. Detta lyckades de inte med och föll kort mot vanliga polisiära trupper från Ukraina. Ukrainas trupper var dessutom oförberedda och med dålig utrustning.
Inget alls lyckat och ännu mindre bra utfört uppdrag utav VDV. Mer som en lokal operation utförd utav kongoleser utan både kompass och karta

3. I Sumy gjorde de heller ingenting som har med deras riktiga syfte och arbete att göra. Utan istället bröt de ännu en gång mot kodex och blandade ut sig i en gröt tillsammans med allt från artillerister till bestyckade hemvärnare från Luhansk. Att kalla det " göra bra ifrån sig" är egentligen så tokigt som det kan bli och mer där till. För sådant beteende skulle de bli av med både basker som vingar i andra "armeer".

4. I Kharkov sprang de också runt på backen för hjälpa till att att hålla det ryska infanteriets ställningar, DVS statiskt försvar. Fullständigt rakt emot deras kodex igen. Gjorde bra ifrån sig är en grav överdrift även där.

Att detta sedan kan sägas bero på dålig stridsledning osv osv är så tvetydigt att det i så fall bevisar hur icke fungerande VDV är eftersom att det följer/litar på stridsledning från vilken annan avdelning som helst så länge det "sjunger i radion" från någon med befälsgrad från infanteri eller artilleri.
Detta skall inte beskyllas någon militärledning utan rakt gällande problemet som sådant att grabbarna i VDV agerade som vilsna höns som sprang för att de inte kunde skilja på order och utförande. Rakt emot allt som gör att det nu är (skulle vara) just, VDV

Alla dessa platser visar på en gravt ICKE FUNGERANDE sektion inom sk "elit"styrkorna.
På alla dessa platser har de bara en sak gemensamt, nämligen att de förlorade mer än vad de hade råd med = misslyckande och rakt emot syftet med förband av den sorten
Citera
2023-06-12, 21:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske de kommer förskansa sig i sin berömda befästa försvarslinje nu. Får se om det hjälper dem något.

Jag undrar lite hur Ukraina på denna front kommit förbi minorna? Fronten längre västerut var ju var de förlorade många fordon och 3 minröjningsleoparder.
Unconfirmed reports of Russian forces withdrawing to a defensive line just above Staromaiors'ke and Urozhaine where battles continue and also withdrawing from the town of Rivnopil under pressure.

12:53 em · 12 juni 2023 · 563 tn visningar
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1668209871513165825

(Detta var alltså åtta timmar sedan, så vem vet. Det var innan det kom uppgifter om något motanfall.)
Citera
2023-06-12, 21:36
Medlem
Spännande natt. Hoppas de kan göra större framsteg och hålla momentum igång
Citera
2023-06-12, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs kvällsuppdatering för de som är intresserade

Citat:
Kvällsuppdateringen för 12.06.2023. Vår kil vid Levadne har vuxit från 2 km bredd till hela 8 km. Som ni förstår är då Levadne helt befriat. Vissa källor ger även beskedet att Staromairoske är helt under vår kontroll samt att vi närmar oss Zavitne Bazhannya. Det skulle ha varit ett avancemang på 6 km från Makarivka. Det är möjligt att vi kan ha rek trupper där men att vi skulle attackera håller jag ännu inte för troligt, bla pga minfälten.
Vid Bakhmut har det bekräftats att vår anfallsvector är mot Yahidne samt mot Krasna Hora.
Fortsättningsvis anfaller vi med relativt små styrkor. En god nyhet är att det nu strömmar in nya västvapen och ammunition från väst
Vid Lymann fronten har de våra också avancerat ett par km, det som började som en rek attack slutade i intagande av turist positioner. Vårt företags fabrikchef är på denna del av fronten. Han var på permis och kom tillbaka till sin position igår kväll bara för att finna att den nya positionen var 2 km längre österut. Just nu omgrupperar de så det tyder på att anfallet kommer att fortsätta.
Hittills har det gått överraskande lätt, varför måste analyseras några dagar.
Ny uppdatering imorgon bitti.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-12, 21:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller så är det fejk och en del av den ryska psykologiska krigföringen.

Tydligt fejk.
Citera
2023-06-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Hur fan kan du dra den slutsatsen genom att titta på ett kort klipp.

Det brukar väl inte vara så mycket "pro-ryska" användare i den här tråden. Ni pro-ukrainare har ju tagit över tråden. Gjort den till ert eget forum. Vi andra får ingen syl i vädret.

Alla ryssar är inte positiva till hur det går just nu. Från Voenhronika (maskinöversättning)

Trovärdigt? Vad vet jag men alla ryssar är inte positiva till hur det går vid fronten. Sant är att många människor avlider.

Finns det också några ryssar som tycker kriget som Putin dragit in dem i är onödigt från början? Såna som hellre hade fortsatt exportera gas och kanske kunnat ha råd och lust att semestra i Europa som pensionärer. Eller är alla överens om att Nato och EU ville förstöra dem?
Citera
2023-06-12, 21:47
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs kvällsuppdatering för de som är intresserade

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Vad gör Gregg i Ukraina egentligen. Någon som vet?
Citera
2023-06-12, 21:48
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En ukrainsk grupp/pluton överlämnar sig till ryssarna efter ö k. Ett sätt att rädda livet.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1668331484925825025

Nu är inte jag världens smartaste person. Men det där såg aningen regisserat ut. Det som jag i synnerhet inte kan släppa helt är den "plötsliga" backen stridsvagnsföraren lägger in. Nästan som att föraren inte riktigt är bekant med eländet. Men visst, det kan ju bero på tusen andra saker ...

Vi lär veta snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in