Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Eftersom hon inte berättat för någon om bränderna är jag tveksam till att hon skulle berättat om mordet.
Förutsättningen var nog att FL hjälpte henne att se sammanhangen och att J försökte lägga skuld på henne för googlingarna, vilket avslöjade att J inte var den trogna vän hon trott.
Det var nog ingen i hennes bekantskapskrets som talade särskilt mycket om bränderna.
Men Toves försvinnande pratade hela Sverige om, och hela Vetlanda var ute och letade i veckor. Det är en skillnad mellan de händelserna som är så vid att de är helt ojämförbara.
Det är just det konstanta fokus på Tove och hennes försvinnande från alla, särskilt de närmsta vännerna, som blev efter försvinnandet som är det som jag menar skulle få Maja att berätta. Det är också avsaknaden av precis det fokuset som jag menar saknades när Maja hamnade i häkte. På närmare 50 dagar fram tills dess att Maja till sist berättade blev hon bara förhörd 11 gånger inklusive de två gångerna innan hon greps. Flera av förhören är inte mer 5-10 minuter och de längsta, ett par stycken bara, ett par timmar (om jag inte missat något). Under senare halvan av hennes häktesvistelse fram till hon erkände kunde det gå mer än en vecka och upp till två veckor mellan förhören.
Nog för att Maja skall hållas moraliskt ansvarig för att inte ha berättat under så lång tid, men det faller också ett inte så litet ansvar på rättsväsendet för att inte ha utsatt Maja för fler och längre förhör med tätare intervaller.
Som du skriver, att Förhörsledarna hjälpte Maja att förstå sin relation med Johanna, och att Johannas lögner om Maja hjälpte Maja att förstå, det tror jag också hade en helt avgörande betydelse. Ungefär på samma vis som jag menar att pressen från alla andra vänner att hitta Tove också hade fått Maja att börja prata.