2023-06-12, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag kom att tänka på att J säger att de satte på plastpåsar på T för att M tyckte det var obehagligt att se kroppen. Nu vet vi inte om det stämmer som J sa men bara att J yttrar det kan ju kanske tyda på att hon ser M som 'lite 'känslig' eller känsligare . Hur tyckte M i så fall det hade varit att planera ett strypmord eller hjälpa till att utföra det...? Kan man undra.

Jag ser att mitt autospel är helt galet 😜.
Ja, du darrade ändå.

Jag vet inte hur man ska tänka runt plastpåsarna.

De säger ju olika. Det mest logiska borde ju vara att trä påsarna innan, även om det blir halt o prassligt i trapphuset. Skydda kroppen om någon ser och skydda bilen. Det kanske inte Johanna vill erkänna. Låter så välplanerat då.

Kanske Maja ändå har rätt i att påsarna sattes på sedan i bilen vid dumpningen. Kanske inte funkade att nära med plastpåsarna på, de gled kanske av och de fick inget bra grepp?

Tror ändå att Maja skulle tycka att det var abnormt svårt att hålla masken, vara glad och filma medan de lurade in Tove.

Jag tror att hela ” projektet” alltid har varit Johannas. Då även när det gällt de två mordbränderna och andra hemska planer på bestraffning mot ovänner.

Det är inget vanligt tänk. Och inte vanligt ser man blir så hatisk. Sist men inte minst är det ovanligt att man inte kan gå vidare utan finner löningar med tankar om att döda.

Mycket allvarliga signaler där tidigt vid mirdbränderna.
Citera
2023-06-12, 18:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tror inte heller att hon skulle ha berättat för någon om all kriminalitet.

De kom nog överens där på Illharjen om att helt enkelt hålla tyst och att hålla sig till det dom bestämde där.
Båda har kastat varandra under bussen, men den som gjorde det först var Maja.
Jag tror inte att M medvetet kastade J under bussen när hon berättade om bränderna och om euforin dagen efter utan det var starka känslor som hon fick utlopp för.
Citera
2023-06-12, 18:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom hon inte berättat för någon om bränderna är jag tveksam till att hon skulle berättat om mordet.
Förutsättningen var nog att FL hjälpte henne att se sammanhangen och att J försökte lägga skuld på henne för googlingarna, vilket avslöjade att J inte var den trogna vän hon trott.

Det var nog ingen i hennes bekantskapskrets som talade särskilt mycket om bränderna.

Men Toves försvinnande pratade hela Sverige om, och hela Vetlanda var ute och letade i veckor. Det är en skillnad mellan de händelserna som är så vid att de är helt ojämförbara.

Det är just det konstanta fokus på Tove och hennes försvinnande från alla, särskilt de närmsta vännerna, som blev efter försvinnandet som är det som jag menar skulle få Maja att berätta. Det är också avsaknaden av precis det fokuset som jag menar saknades när Maja hamnade i häkte. På närmare 50 dagar fram tills dess att Maja till sist berättade blev hon bara förhörd 11 gånger inklusive de två gångerna innan hon greps. Flera av förhören är inte mer 5-10 minuter och de längsta, ett par stycken bara, ett par timmar (om jag inte missat något). Under senare halvan av hennes häktesvistelse fram till hon erkände kunde det gå mer än en vecka och upp till två veckor mellan förhören.

Nog för att Maja skall hållas moraliskt ansvarig för att inte ha berättat under så lång tid, men det faller också ett inte så litet ansvar på rättsväsendet för att inte ha utsatt Maja för fler och längre förhör med tätare intervaller.

Som du skriver, att Förhörsledarna hjälpte Maja att förstå sin relation med Johanna, och att Johannas lögner om Maja hjälpte Maja att förstå, det tror jag också hade en helt avgörande betydelse. Ungefär på samma vis som jag menar att pressen från alla andra vänner att hitta Tove också hade fått Maja att börja prata.
Citera
2023-06-12, 18:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Impulshandlingar utan konsekvenstänk blir ofta väldigt tokiga.

Då är det extra viktigt att samhället sänder ut tydliga signaler till alla med npf-diagnoser och deras föräldrar. Man får inte mörda någon. Inte ens om någon säger åt dig att göra det. Konsekvensen kan bli livstids fängelse. Även om du har en npf-diagnos.
Citera
2023-06-12, 18:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då är det extra viktigt att samhället sänder ut tydliga signaler till alla med npf-diagnoser och deras föräldrar. Man får inte mörda någon. Inte ens om någon säger åt dig att göra det. Konsekvensen kan bli livstids fängelse. Även om du har en npf-diagnos.

Du tycker inte att det är ännu extra viktigare att de signalerna skickas till psykopaterna, än till de med NPF-diagnoser?

För du tror väl ändå inte på fullt allvar att det är Maja som är orsaken till mordet på Tove här?

Inte heller har någon sagt åt Maja att mörda Johanna, som du antyder ovan. Inte ens Johanna påstår det.
Citera
2023-06-12, 18:45
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Jag tror inte att M medvetet kastade J under bussen när hon berättade om bränderna och om euforin dagen efter utan det var starka känslor som hon fick utlopp för.
Där skiljer sig våra uppfattningar åt.
Den bild jag har av Maja är att hon ljuger, som många gånger förr.
Av skam, skuld..Vem vet
Citera
2023-06-12, 18:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det här har jag också reflekterat över.
Lyssnade på Aftonbladet podd om detta fall, som släpptes i veckan.
Just att så många visste om att Tove var med Johanna och Maja. Toves pojkvän var väl den sista.
Jag tror heller inte detta var planlagt utan något hände och Tove blev mördad i någon slags affekt.

Jag försökte lyssna på del två, verkar låst?

Hur som helst, påminner det långa oförsonliga hatet om sådant som finns i nära relationer.

Det har inte sällan föregåtts av mörka tankar om att döda innan.

Strypvåld är ett allvarligt tecken på hur farlig personen är.

Därför ser jag också det här mordet som ett mord, och ingen olycka. Att ta steypgrepp på någon som just fallit och slagi i huvudet så hårt att det låter jättehögt ner till grannen, det visar på en avsikt.
Citera
2023-06-12, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Va?

Vad menar du med det?
Så alla föräldrar till barn med dessa diagnoser ska specifikt tala om för dom att det är förbjudet att mörda???

Du menar att man ska utgå från att de är presumtiva mördare?

Jag utgår från att de flesta föräldrar försöker uppfostra sina barn på bästa sätt, och det bästa skyddet är kärlek och omtanke.

De flesta vet att det är fel att döda, då en sådan åtgärd är ju helt meningslös dessutom.

Snacka om att svartmåla barn med diagnoser!! Jag tappar hakan.
Citera
2023-06-12, 19:09
Medlem
Citat:

Det var JJ som överrumplade TT, som misshandlade henne och fällde henne till golvet.

Det var JJ som slog TTs huvud mot det hårda golvet, som satte ett finger i hennes öga.

Det var JJ som med sin fulla tyngd satte sig på TTs buk och bröstkorg, lungorna komprimerades, det blev omöjligt för TT att andas och revben knäcktes.

Det var JJ som med ett hårt och bestämt strypgrepp medvetet och uppsåtligt mördade TT.
Citera
2023-06-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det var JJ som överrumplade TT, som misshandlade henne och fällde henne till golvet.

Det var JJ som slog TTs huvud mot det hårda golvet, som satte ett finger i hennes öga.

Det var JJ som med sin fulla tyngd satte sig på TTs buk och bröstkorg, lungorna komprimerades, det blev omöjligt för TT att andas och revben knäcktes.

Det var JJ som med ett hårt och bestämt strypgrepp medvetet och uppsåtligt mördade TT.

Och Maja spelade tv spel målade tånaglarna och åt ostkrokar och varken såg eller hörde någonting och det i en liten enrumslägenhet Bravo Maja Bravo.
Citera
2023-06-12, 19:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

1. det har inte framkommit att T skulle blivit misshandlad innan hon fälldes till golvet. Samtliga skador på T överensstämmer med beskrivning av en fällning, fall till golvet och ”bök/tumult” när T låg på golvet och J tog ett strypgrepp sittande på T framifrån, där sannolikt M också höll i Ts armar och någon av dem råkade skada Ts öga.

2. det har inte framkommit vem som skadade Ts öga
3. det har inte framkommit att Ts huvud skulle slagits i golvet förutom vid fallet
4. det har inte hittats några knäckta revben på T
5. att T till slut inte kunde andas och kvävdes har inte berott på att Ts lungor blev komprimerade av Js tyngd. Lungorna var inte komprimerade, de var luftfyllda och uppblåsta vid obduktionen. Ts död har antingen berott på strypgreppet eller på aspiration.

Det här fallet är tillräckligt tragiskt och hemskt. Man behöver inte lägga till egna påhittade uppgifter.
De fakta som finns räcker gott, vänligen håll dig till fakta och skapa inga falska trådsanningar.
Senast redigerad av coli 2023-06-12 kl. 20:10.
Citera
2023-06-12, 19:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
En märklig kommentar!
Det finns väl ingen, med eller utan diagnoser som inte vet att man inte får mörda någon?

Impulshandlingar kan man inte styra över eller informera bort, dock blir de oftast mer rumsrena med tiden. Den absoluta majoriteten av alla med npf-problematik begår dock inga mord, inte ens av impuls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in