2023-06-12, 11:52
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det förekom ju förslag på att göra om folkomröstningarna med oberoende internationella valobservatörer närvarande, men det vill ju inte väst veta av.
Hur kommer det sig att man inte håller liknande omröstningar i exempelvis Dagestan, Tjetjenien, Tatarstan, Kaliningrad, Karelska näset?

Det är säkert inga problem om man bara skickar dit observatörer? Och varför erkänner inte Ryssland Kosovo?
Citera
2023-06-12, 11:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det förekom ju förslag på att göra om folkomröstningarna med oberoende internationella valobservatörer närvarande, men det vill ju inte väst veta av.

Inte Ukraina heller, självklart inte , det fattar ju en byfåne men inte du?
Riggade omröstningar av en diktatur, vad kan gå fel?
Citera
2023-06-12, 11:56
Medlem
ariberts avatar
Har tittat på en massa videos på SouthFront. Kolossala mängder utslaget Ukrainskt krigsmaterial. Man undrar ju hur det har gått för de stackars personerna som satt i dessa vrak till fordon.

Jag vet att SouthFront är Rysk media så ingen behöver påpeka detta faktum.
Citera
2023-06-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Som jag skrev igår - smart drag från Kreml att göra Kadyrov till ”General”. Idag har hans styrkor ”skrivit på” för ryska MoD:

https://t.me/moscowtimes_ru/13407

Men eftersom Kadyrov är General i ryska armén så lär det ha i stort sett noll påverkan.
Bra deal för Kadyrov, inte för att det lider någon nöd på den fetknoppen men som general kan man skumma många extra miljoner USD av militärbudgeten varje år. Värmer gått på det schweiziska nummerkontot.
Citera
2023-06-12, 11:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Har tittat på en massa videos på SouthFront. Kolossala mängder utslaget Ukrainskt krigsmaterial. Man undrar ju hur det har gått för de stackars personerna som satt i dessa vrak till fordon.

SouthFront är en propagandasajt / fake news-sajt som kontrolleras av den ryska säkerhetstjänsten FSB. De tillhör fienden. Vad de postar är helt irrelevant. Det är ändå bara Kreml-propaganda och fake news.

Mer om SouthFront: https://www.flashback.org/sp84550386
Citera
2023-06-12, 12:01
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:

Du behöver inte oroa dig. Västs pansar är byggt för att faktiskt skydda soldaterna och kastar inte torn omkring sig hursomhelst.

Enligt uppgift klarade alla sig i den misslyckade attacken där larvbandet på en leopard behövde bytas.
Du vet den där filmen ni postar ur olika vinklar och påstår att det är flera händelser.
Citera
2023-06-12, 12:02
Medlem
Citat:
Det fanns ju en källa med en video med förstörda Leopardstridsvagnar här alldeles nyss. Användaren på Twitter skrev att han postat bilder, men blev anklagad för att dessa var fejk, så han postade en 55 sekunder lång video med rykande Leopardtanks i Ukraina. Den försvann. Tekniskt fel kanske?
Finns det någon som påstått att väst-tanks är omöjliga att förstöra? Lyckades inte den lindrigt vältränade irakiska armén med några turträffar under Gulfkriget?
Citera
2023-06-12, 12:02
Medlem
Citat:

Vad är ”kolossala mängder” enligt dig? Eftersom Ukraina avancerar med en mycket begränsad del av sin armé så kan det inte röra sig om så mycket.
Citera
2023-06-12, 12:06
Moderator
-Info-s avatar
Följande Leopard-förluster är dokumenterade på Oryx:

Citat:
Documenting Ukrainian Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine

1 Leopard 2A4: (1, destroyed)
3 Leopard 2A6: (1, destroyed) (1, abandoned) (2, abandoned)
3 Leopard 2R mine-clearing tank: (1 and 2, damaged and abandoned) (3, abandoned)

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Citera
2023-06-12, 12:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Nej .

Inga val och folkomröstningar som sker på redan ockuperat område har någon validitet . Vi har redan diskuterat detta sisådär 1000 gånger i tråden

Får du slut på ämnen att diskutera från din handledare kan du väl vara lite kreativ . Du kan ju förklara för oss hur Sjojgu fått sin position exempelvis
Citera
2023-06-12, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De gick in i kriget med 45 stycken TOS-1 och TOS-1A. Ett dussintal har blivit förstörda och fyra stycken har erövrats av Ukraina och används nu av AFU.
Jag skulle tro att 20-25 fortfarande kan användas. Systemen är sårbara eftersom de i praktiken bara har ca en kilometers porté och därför riskerar att upptäckas, varvid fienden kan flytta på sig eller bekämpa enheterna. Ett annat problem är den absurda ryska militärbyråkratin. Systemen får inte användas av den ryska arméns artilleribrigader, vilket hade gjort att de hade kunnat sättas in snabbt där det behövs, av en brigadgeneral på plats. Istället sorterar vapnen under "Enheten för försvar mot nukleära, biologiska och kemiska vapen". Endast denna myndighet kan disponera "eldkastarna" och bestämma var de ska sättas in, vilket drabbar flexibiliteten.
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du brukar vara påläst så jag frågar dig. Dessa ”vacuumbomber” man pratade om så mycket om i början av kriget, används de inte längre? Helt tyst om det.

Påstås att här spränger Ukraina en sådan TOS raketartilleri för termobariska/fuel-air explosives/”vacuumbomber”-raketer.
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668187764020461570
Citera
2023-06-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En övergiven rysk fortifikation med kvarlämnade vapen.
https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668179554299412480
(men det är ingen fortifikation och inte heller en försvarslinje för Ukraina har inte kommit till 1a försvarslinjen ännu! Jag vet att jag är tjatig, men jag kan inte släppa dessa kartor med försvarslinjer!)
nej nej, det kan omöjligt vara en fortifikation då trovärdiga källor i tråden hävdar att ukrainarna inte kommit i närheten av de ryska försvarslinjerna. Kanske ett souterräng-utedass, eller en lekpark för mullvadar/rumpnissar?

Rysk propaganda som konstant vidareförmedlas av folkmordsrunkarna i tråden, är pinsamt usel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in