2023-06-12, 00:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är omöjligt att följa detta drama. Men det surrar av rykten nu på olika twitterkonton att Ryssland retirerar på många ställen nu och man drar sig tillbaka till 2:a försvarslinjen...

Jag kan inte se någon fördel att förlora byar hela tiden, var inte första försvarslinjen försvarbar eller vad är det frågan om?

Samtidigt verkar Ukraina attackera även på andra platser som norr om Bakhmut och nära Svatove.

Men inget officiellt, Ukraina håller tystnad...

Helt klart är att Ukraina i vart fall befriat Makarivka i Zhaporitzia oblast.
Om vi sansar oss lite, har vi egentligen sett någon verifierad framryckning ens till den första försvarslinjen (eller första linjen av befästningar)? Jag säger inte att det inte kan ha skett, men jag har inte sett något verifierat om detta.
Citera
2023-06-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om vi sansar oss lite, har vi egentligen sett någon verifierad framryckning ens till den första försvarslinjen (eller första linjen av befästningar)? Jag säger inte att det inte kan ha skett, men jag har inte sett något verifierat om detta.

Ukraina håller ju tyst för att inte vägleda Ryssland. Nej ingenting är egentligen bekräftat hur nära andra försvarslinjen man är och om den första är genombruten. Det kan vara ett lapptäcke.

Weeb Union på youtube har markerat andra försvarslinjen med rött men han är pro-ryss.Sällan jag läser honom.

Sedan har vi detta med fördröjning av nyheter
Citera
2023-06-12, 00:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

I princip all information de senaste 3 dygnen har kommit för fort och från osäkra källor / Ukraina har haft sin tystnad och hur Ryska kanaler gör vet vi ju ?

Jag väntar tills Brittiska MOD kommer med ett uttalande och en analys .
Citera
2023-06-12, 00:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja ryssen har sprängt flera mindre dammar i södra Ukraina senaste dagarna. Enligt kommentarer man kan se på tg så är de förhållandevis små och har ingen större påverkan på kriget. Förmodligen så har det kommit en order från fettot Surovikin att man ska spränga alla dammar. Och sen gör man det oavsett om det har nån egentlig mening eller inte.

Det kommer att serveras en närmast abnorm räkning utav närmast bibliska mått till det ryska folket, den dag detta är slut. "Om" Ukraina klarar av att "knyta ihop säcken". Jag säger "om" i.o.m att detta inte är färdigt än, på långa vägar. Mycket är uppe i luften än..

Helt sjukt med denna förstörelse, och hur Putins egna våta dröm som har blivit hans egna lands.., och befolknings ja.., tar inte ordet "slut" för för landet Ryssland , men i det minsta ett åderlåtande.., som kommer att hänga på länge.., samtidigt som Xi kommer att suga ut märgen.
Citera
2023-06-12, 00:47
Medlem
Sqrbankens avatar
"Ryssland ljuger om ukrainska förluster" - Skallepär

https://www.bbc.com/news/world-europe-65825304

Kan fortfarande inte sluta foliehatta mig en smula kring Prigozhin som sedan ~ Februari på nått vis tycks arbeta åtminstone deltid för Ukraina. Han skiter i hur körd han är inom tsardömet eftersom en deal med Kiev nåtts som rör fina arvoden och garantier kring hans personliga säkerhet i utbyte mot rysk intel.

Nej, tror egentligen inte på detta själv men satan vad allt som har med denna karl att göra är jättemärkligt.
Citera
2023-06-12, 00:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De används, men de skjuts med ett speciellt raketartilleri som heter TOS. Jag tror de har ganska få av dem relativt sett så Ukraina har nog specifikt försökt förstöra dem. De skjuter inte längre än andra artilleri så jag tror Ukraina kan slå ut dem för de måste vara ganska nära fronten. Sedan finns det en liten sort som är bärbar, de används också när ryssarna stormar skyttegravar.

Det kallas "fuel-air-explosives" på engelska.
De gick in i kriget med 45 stycken TOS-1 och TOS-1A. Ett dussintal har blivit förstörda och fyra stycken har erövrats av Ukraina och används nu av AFU.

Jag skulle tro att 20-25 fortfarande kan användas. Systemen är sårbara eftersom de i praktiken bara har ca en kilometers porté och därför riskerar att upptäckas, varvid fienden kan flytta på sig eller bekämpa enheterna.

Ett annat problem är den absurda ryska militärbyråkratin. Systemen får inte användas av den ryska arméns artilleribrigader, vilket hade gjort att de hade kunnat sättas in snabbt där det behövs, av en brigadgeneral på plats. Istället sorterar vapnen under "Enheten för försvar mot nukleära, biologiska och kemiska vapen". Endast denna myndighet kan disponera "eldkastarna" och bestämma var de ska sättas in, vilket drabbar flexibiliteten.
Citera
2023-06-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det har jag också tänkt på var är alla ryska tanks och flyg? De har I principinte setts till sen Ukraina starta sin offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Flyg tror jag de har, och förväntar sig sätta in OM det blir ett genombrott. Men, de är inte fantastiska i mörker, vilket Ukraina förstås bör utnyttja med att bryta igenom på natten och dölja sig dagtid så gott det går.

Sen måste Ukraina ta med sig mängder med MANPADs, så de kan hålla områden om de nu skulle ta sig igenom nånstans.
Vi vet att ryssarna har mycket att flyga med, även om de inte vågar.

Men hur är läget med ukrainska luftvapnet? Är de aktiva under offensiven? Ukraina har ju fortfarande kvar en hel del av sina Mig-29 och SU-27. Hoppas att de kan hålla ställningarna till F16 anländer.
Senast redigerad av Chillgren 2023-06-12 kl. 00:56.
Citera
2023-06-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Men hur är läget med ukrainska luftvapnet? Är de aktiva under offensiven? Ukraina har ju fortfarande kvar en hel del av sina Mig-29 och SU-27. Hoppas att de kan hålla ställningarna till F16 anländer.

Ukraina har fått fler Mig 29 och Du 27 av Slovakien och Polen. Polen har väl sagt att de skickat 14 flyg, men har säkert skickat fler då de har 28. Slovakien har skickat de 13 de hade. Polen ska ju ändå uppgradera sitt flygvapen, så lika bra att skicka alla 28. Polen är väldigt offensivt i sitt stöd för Ukraina, så skulle inte förvåna mig om de skickat alla 28. I så fall har de fått 41 totalt. Men minst 27 alltså. Rätt substantiellt för Ukraina som hade 43 innan kriget, och de lär ha förlorat 18. De har alltså antagligen fler nu än när kriget började.
Senast redigerad av NisseD 2023-06-12 kl. 01:10.
Citera
2023-06-12, 01:10
Medlem
Dagens asgarv.

Skabbeyeva i rysk statstelevision:

"Vi får inte avfärda tanken på två eller tre miljoner kinesiska soldater. Det är vad vi behöver nu! Jag tittar på Belgorod och tänker på hur mycket vi behöver det kinesiska folkets befrielsearmé!"

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1470yzd/dont_dismiss_two_or_three_million_chinese/

Det gick fort från att mobilisera 300k ryssar till att behöva tre miljoner kineser.

Den dagen Kina skickar soldater så kommer det vara för att ta över stora stycken av ett kollapsande Ryssland.
Senast redigerad av Chillgren 2023-06-12 kl. 01:19.
Citera
2023-06-12, 01:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Och låt oss vänta tills F16 "löften", har blivit tills just det : Löften, som skall levereras..och inom vilken tidsperiod ?

Leo2 pratet var ju "vitt och brett" bara om tyskarna skulle ge sitt "amen" till vidare-export. Dessa "löften" blev tunnare när det kom till kritan..

Har själv en "hälsosam" skepticism.., angående detta.
Citera
2023-06-12, 01:21
Medlem
Tiktok svämmar över av tillfångatagna ryssar nu. Säkert en ukrainsk propagandamanöver att de pumpar ut dessa videos nu. Eller🧐 spännande dagar. Även om nu ryssvinen drar sig tillbaks till andra linjen kan man ju fråga sig om de har tyngre utrustning OCH utbildning för att kunna stå emot Ukraina.
Citera
2023-06-12, 02:12
Avslutad
Citat:
"Ukrainian forces liberated Makarivka.

Overall within 36h more than 100 km² have been liberated by the Ukrainian army.
"

Det trodde man ju inte och Ukraina har inte ens satt in huvudanfallet än. Vågar man säga att det ser bra ut (även om det lär komma bakslag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in