2023-06-12, 00:40
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Grejen är att det spelar ingen roll eftersom allt ska antingen slås ut eller tvingas till kapitulation/flykt.

Då är det helt enkelt lika bra att sätta in några längs fronten och sen ha en reserv som är mobil och utöver det slå till på mitten och krossa ryssarna tills gränsen är nådd. Alltså om ukrainarna verkligen vill riskera att förlora hela Ukraina till ryssarna finns det liksom inte så mycket att tjäna på att fjanta runt vid frontlinjen och rekognisera, det är bara slöseri med manskraft att småprovocera ryssarna lite här och där.

Men visst, förlöjliga denna strategi men kom då med en bättre själv eller förklara hur ukrainarna ska göra om de inte ska sätta in huvudstyrkan på mitten?

Varför ska jag komma med en strategi? Jag har ett arbete som jag är mycket bra på som dock inte är inom det militära och absolut inte innebär att jag behöver ta fram en strategi för Ukraina. Skillnaden mellan dig och mig är att jag inser mina begränsningar och sätter min tilltro till de som har mycket bättre kunskap och data att de fattar beslut baserade på goda grunder med hjälp av i princip underrättelser från större delen av västvärlden. Du å andra sidan tror dig veta bättre än dessa när du lägger fram din dagisstrategi vilket jag finner festligt. Tack för att du bjuder på dig själv utan den minsta självrannsakan.
2023-06-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är väldigt svårt att säga, då det beror på så många olika faktorer, t.ex. vad det är för trupp du ska genomföra offensiven med, terrängbeskaffenheten, vilket luftvärns eller flygskydd du har, o.s.v. o.s.v. in absurdum.

Vanlig taktik på brigadnivå är att man försöker att nyttja en del av sin tillgängliga trupp som genombrottsförband, medan man har en operativ reserv ett antal kilometer bakom frontlinjen, som kan rulla fram och utnyttja eventuella genombrott som åstadkommits. Om manöverreserven sätts in och fienden retirerar, kan man sedan begära hos kårchefen att få förstärkningar för att "pressa angreppet i botten" och gå så långt som möjligt.

Det svåra i offensiva operationer, särskilt i nutid där man har fordon som färdas fort och långt, är att man inte kan tappa kontakten bakåt, då man i sådana fall riskerar att bli avskuren vid de fientliga motangreppen som nästan helt säkert kommer i flankerna (förutsatt att fienden inte är helt utslagen och springer för sina liv, d.v.s.). I ett sådant scenario riskerar man att både tappa förstärkningar och underhållsförbandens drivmedel, ammunition och livsmedel.

Så, ett exempel:

En brigad bestående av, exempelvis, 3 mekaniserade bataljoner och 1 stridsvagnsbataljon, kan formeras så att den 1a mekbataljonen, tillsammans med ett kompani eller två av stridsvagnsbataljonen, genomför de initiala angreppen. Dessa går bra och brigadchefen ger order om att ytterligare 1 mekbataljon, samt resterande stridsvagnskompanier ska tillföras angreppet. Den 3e mekbataljonen hålls i reserv.

När angreppet lyckas och fienden är på reträtt, så tar brigadchefen kontakt med kårchefen (som alltså är hans chef och basar över flera brigader, på samma sätt som brigadchefen basar över flera bataljoner) och begär att antingen få sin brigad förstärkt med ytterligare en eller två bataljoner från en annan brigad för att fortsätta angreppet, eller så tar kårchefen över det övergripande kommandot och använder de brigader han har till förfogande för att utnyttja det genombrott som skett. Detta beror lite på hur den taktiska situationen ser ut i övrigt, och om de möjliga målen med angreppet är tillräckligt viktiga för att meritera att man går från en bataljonsoperation till en brigadoperation och därefter upp till en kåroperation.

Naturligtvis är det här grovt förenklat, men ungefär såhär går det till. Det finns också ett steg som egentligen är emellan brigad och kår, vilket är "division" som på svenska ofta kallas "fördelning", men den används inte lika flitigt längre operativt, utan är mest en administrativ och utbildningsmässig enhet (på ungefär samma sätt som "regemente").

Då tycker jag att du ska skriva en bok om saken, och skyndsamt ringa alla militära överkommandon av vikt i världen, då du går emot militärtaktiska och strategiska storheter som, för att ta några få exempel, Norman Schwarzkopf, Napoleon I, Fredrik den Store, Erich von Manstein, Erwin Rommel, Georgij Zjukov, Karl XII, Harold Moore och Võ Nguyên Giáp, med flera med flera med flera, som alla använt sådana taktiska manövrer på slagfältet.

Det är lite fräckt ändå, att vi har en användare här på Flashback som slår sådana herrar på fingrarna...

Tack för beskrivningen men vad tror du kommer dom att nå ett genombrott .. Ryssarna har försökt och kört fast trots
Ryktesvis obestyrkta ? stora förluster .. Stämmer nog Det kan bero på bristande motivation och liknande ,:men situationen har jämförts med Första världskrigets
skyttegravskrig Ingen av sidorna lyckades då med ngt större genombrott.
Artilleri har varit rysarnas paradgren som även var viktigt 1 a världskriget
Utan flyg kan det vara svårt slå ut det .
Haft gott om tid gräva " Ner Sig "
Känns som att det kan bli svårt bryta igenom . I och för sig en gissning från min sida.
Anfalla mot starkt artilleri gick inte då Skogstokigt såhär efteråt.
Ryssarnas anfallsförsök gick inte så bra :Med inte så genomtänkta upplägg Kolonnen mot Kiev .osv
Det behöver inte gå lika kass i försvarsstrid.. Kanske att dom spekulerar i att stå kvar och sedan komma till Förhandlingsbordet . Om Ukraina misslyckas som i första världskriget
Den frusna konflikten med ryssen kvar i landet Paasikivi talar om.
Med raketbeskjutning + Nästa vinter ger sig på elförsörjningen igen .
2023-06-12, 01:19
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Jag inser mina begränsningar men till skillnad mot dig inser jag också "västvärldens" begränsningar.
Stoltenberg och Biden och deras idioter, däribland sveriges försvarsmakt, som inte ens kunde besegra talibanerna försöker visst besegra Ryssland med lite spaning och rekognisering, lite småjidder här och där eller köttkvarn i Bachmut.

Det är uppenbart, eftersom båda sidor tror sig tjäna på köttkvarn i Bachmut, att minst en sida har gjort en felbedömning.

Fan jävla amatörer som tror att USA och deras natofjantar ska knäcka hela Ryssland och få ett "regime-change" inte bara i Ukraina utan även göra Ryssland till en vasallstat åt NATO. Jävla amatörer!

Man blir nöjd när sista ryssen blir utkastad från Ukraina!

Typ som fyllot som gör bort sig på puben när man tagit nån öl för mycket!
2023-06-12, 01:27
Medlem
Helvete vad det krigas nu, ukrainarna attackerar rysska ställningar head on, stormar in. Det här är fan overkligt att kolla på. Att kunna se sånt mer eller mindre live.
2023-06-12, 01:33
Medlem
Raktinyllets avatar
Hur stor risk är det att Ryssland svarar med kärnvapen?
2023-06-12, 01:34
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Enda utvägen nu för Putin är kärnvapen. Frågan är om det finns något stöd för att använda det bland de höga generalerna… tveksamt

Skulle inte förvåna mig om just det är planerat. Att låta Ukrainarna svämma över med all sin kapacitet vid fronten för att taktiskt kärnvapenbomba, alternativt skicka ett regn av de största raketerna och utplåna allt.

Jag ser ingen annan förklaring äm 2 st, detta ovan eller totalt nederlag för Ryssland. Det sistnämnda tror jag inte Putin skulle gå med på.

Hoppas jag har fel
2023-06-12, 01:34
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Jaså jag har fel?
USA har ju aldrig misslyckats i något krig och Saddam hade massförstörelsevapen?

Hur jävla dum är man om man tar militär rådgivning från USA?
Ja du har fel.
2023-06-12, 01:40
Medlem
Christopher.s avatar
SVT säger att Ukraina inte kan försvara sig med nedstämd ton, vad är det som händer?
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hur stor risk är det att Ryssland svarar med kärnvapen?

Risken finns, naturligtvis, men jag tror personligen att det ligger en god bit längre fram om det skulle ske. I nuläget är det ju inte säkert att den ukrainska offensiven lyckas, men om det skulle bli ett faktum och Krim därför hamnar i vågskålen, så kan det bli avsevärt större risk för en insats med mindre taktiska laddningar.

Ingen här kan dock ge dig någon procentuell riskfaktor.
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Haha, och fjaskot i Afghanistan och Irak då? Haha
Har ungefär lika mycket att göra med vem som har "strategiska ansvaret" för Ukrainas militär som melodifestivalen.

Antingen bevisar du ditt absurda påstående att Nato skulle ha något ansvar över Ukrainas militär, eller så får du räkna med att ses som en lögnare.
2023-06-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Risken finns, naturligtvis, men jag tror personligen att det ligger en god bit längre fram om det skulle ske. I nuläget är det ju inte säkert att den ukrainska offensiven lyckas, men om det skulle bli ett faktum och Krim därför hamnar i vågskålen, så kan det bli avsevärt större risk för en insats med mindre taktiska laddningar.

Ingen här kan dock ge dig någon procentuell riskfaktor.
Är du officer T-80U? Du måste inte svara!
2023-06-12, 01:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Är du officer T-80U?

Det svarar jag inte på. Jag har viss grundläggande samt vidare militär utbildning. Utöver det viss annan statsvetenskaplig och underrättelseanalytisk utbildning, och ett intresse som sträcker sig över 30 års tid. Bl.a. har jag modererat Vapen och militär här på FB under ca 10 års tid.

Notera dock att det jag skriver är mina personliga uppfattningar. Låt vara att jag kanske har större kunskapsbas och ett avsevärt mer omfattande privat bibliotek att använda mig av än de flesta här inne, men det är ändå inte annat än just personliga åsikter och dragningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in