2023-06-11, 18:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Arvid bor i ett hus för 10 mille, tät grabb det där.

Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Han bor väl ihop med sin farmor/mormor i hennes hus?

Hon måste ju trilla av pinn först för att han ska få ut något av det? Och även hans mamma?

Dröjer lite innan arvet kommer.

Tänk att få både massa ex och mormodern på köpet, om man gängar sig med Arvid.
Erotikdödare deluxe.
Iallafall för mig.

Edit: Men jag tycker det är helt i ordning om han säger att han inte trivs med en sprit-Ida, som förvandlas till en Kerstin.
Varför får han inte reagera på det om han inte trivs med det?
Senast redigerad av dialektiker 2023-06-11 kl. 18:48.
Citera
2023-06-11, 18:49
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Numera? Snacka om att vissa av er saknar bildning som det tjattrats om sida upp och ned här. Att associera det med fylla och att göra saker man inte kan stå för säger ju mer om hur inrutat tänkande du har och hur lite allmänbildning du har. Alter egon är kreativa sätt att vara lekfull på, tex måste man vara mer än lovligt efterbliven för att tro att Lars-Åke Wilhelmsson inte kan stå för sina handlingar när han blir Babsan. Att studenter spexar och ger varandra och sig själva skojiga smeknamn borde heller inte vara en nyhet för någon, även om man själv saknar eftergymnasial utbildning. Att dessa alter egon lever kvar som internskämt är heller inte unikt för just Ida.

Det som stör mig är att det hade inte diskuterats såhär om Ida om inte Arvid pratat om henne som nån slags fyllekärring i tv, och om då klippteamet i sin tur då inte spunnit vidare på det. Normalbegåvade människor förstår att han överdriver och att Ida inte gjorde något anmärkningsvärt varken under parhelgen eller i Grekland, men när det sänds såhär i tv och internet finns så får man ju ta med i beräkningen att det sitter en hop människor som kommer fånga upp Arvids andemening och sen dra det in absurdum. Och det är inte etiskt av SVT. Ida precis som resten av deltagarna verkar bara vända irritationen över sådana här situationer mot tittare som reagerar, men dom verkar ha någon kultur av att trycka på att dom själva saknar ansvar för hur dom beter sig i tv, eller hur experterna matchat (tex ambivalent anknytning med undvikande anknytning), eller hur SVT klipper. Det borde inte klippas för att ”skapa drama” i detta program som sänds i public service och inte på MTV. Inte när det framställs som ett seriöst sätt att med vetenskaplig grund matchas med någon som är bra för en.

Att kalla varandra för smeknamn är ju en sak. Här handlar det tydligen om att bli en annan person och gå in i en roll. Jag har ingen i min omgivning som använder alter egon. Har bara hört det i kändiskretsar. Att jämföra med Babsan som har drag queen som yrke, är ju något helt annat.

Kan man inte bara konstatera att man blir förändrad när man dricker, måste man gå in en roll och ha ett särskilt namn?

Fånigt värre!
Citera
2023-06-11, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Älskar det uttrycket!
Du tänker klokt och insiktsfullt.
Jag känner ibland att det vore bättre att hålla tyst, så lätt att uttrycka mig okänsligt och klumpigt.
Ska bli roligt med ett nytt avsnitt av GVFÖ imorgon! Ha en fin dag

Tänkte att du säkert kände till det uttrycket sen innan, men alltid värt att påminna sig om

Tack för dina fina ord <3
Övning ger färdighet när det kommer till kommunikation. Vet inte vilken ålder du är i, det blir lättare med åren eftersom man får mer och mer erfarenhet av både sig själv och andra. Sen att gå en kurs kan också vara mycket värd.

FN hade en kurs som jag gick för många år sen tillsammans med min partner då han var engagerad i deras fredsbevarande arbete. Kursen liknade denna https://www.hastutveckling.se/wp-content/blogs.dir/24/files/2016/04/Det-goda-samtalet.pdf

Jag vet att jag såg att de sen körde den speciellt för ungdomar, den var väldigt värdefull om man vill lära sig hur att kommunicera på ett bra sätt med andra och lyssna in andra.

Jag sökte lite på nätet och fick fram dessa länkar också
https://www.astrakan.se/kurs/konflikthantering/
https://www.kurser.se/utbildning/mymagiclife/relation-och-konflikthantering-1717070

Det ska bli kul att se avsnittet imorgon, hoppas de får nya insikter om sig själva som kan leda dom framåt på livets väg. Det är ju också en del av konceptet med detta program.

Ha det gott! Vi ses här igen antar jag
Citera
2023-06-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jag kan bo i ett hus värt 10 milj, det behöver inte vara mitt för det. Han är ju inneboende då han flyttat ner till Sthlm. Och ett radhus för 10 milj är inte nån lyx i Sthlm. Det är ju rätt billigt för att vara i området hon bor.

Ok jag bor långt ifrån Stockholm så har dålig koll på priserna. Men Danderyd är fint område har jag för mig.
Citera
2023-06-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon måste ju trilla av pinn först för att han ska få ut något av det? Och även hans mamma?

Dröjer lite innan arvet kommer.

Tänk att få både massa ex och mormodern på köpet, om man gängar sig med Arvid.
Erotikdödare deluxe.
Iallafall för mig.

Edit: Men jag tycker det är helt i ordning om han säger att han inte trivs med en sprit-Ida, som förvandlas till en Kerstin.
Varför får han inte reagera på det om han inte trivs med det?

Om huset är avbetalt och värt 10 mille kan hon säkert låna upp någon mille iallafall och ge till guldgossen 🤗
Citera
2023-06-11, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Att kalla varandra för smeknamn är ju en sak. Här handlar det tydligen om att bli en annan person och gå in i en roll. Jag har ingen i min omgivning som använder alter egon. Har bara hört det i kändiskretsar. Att jämföra med Babsan som har drag queen som yrke, är ju något helt annat.

Kan man inte bara konstatera att man blir förändrad när man dricker, måste man gå in en roll och ha ett särskilt namn?

Fånigt värre!

Nu sysslar du med falsk ryktesspridning igen . Det där är en trådsanning som du och Dialektiker och några till alter egon sprider. Ska jag behöva citera mig själv igen? Nej det orkar jag inte, du skapar halmgubbar och hoppar över det mesta jag skrev som redan svarar på ditt trams.

Sen dock, känner jag inte för att försvara Ida så värst då hela gänget av deltagare i år verkar överens om att all feedback på hur en partner behandlar en annan är hat. Dom själva har givetvis rätt att ha åsikter om tittarna men tittarna har inte rätt att ha andra åsikter än ”Gud vad fantastiska allihop är, gud vad modigt”. Tex hur Grävis blev behandlad, det var inte ok. Det är inte hat att kritisera Carro för hur hon behandlat Agust eller hur Lina behandlat Alex. Det är inte hat att reagera på Arvids sätt mot Ida.
Det är heller ingen mänsklig rättighet att vara med i en folklig reality på SVT och kunna bete sig hur som helst mot sin match utan att få kritik för det och feedback som är något annat än ”wow, vad modig du är!”, men det verkar hela produktionen plus deltagarna glömt. Det är ett program som finansierats med skattepengar och sänds i public service, tittarna får tycka och tänka och uttrycka precis det dom ser. Hat är en annan sak. Hat är att som tex Dialektiker skriva att Arvid är ful eller ligger med sin mormor. Att identifiera manipulativt och kontrollerande beteende och bry sig om kvinnors rättigheter är då fan inte hat förutom i boken 1984.
Jag känner lite att I wash my hands nu.
Citera
2023-06-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag har noterat den. Men jag tror inte han är sjuk, inte kroppsligt i alla fall. Han har bara fått ärva lite taskiga gener när det gäller hud- och hårfärg. Tror det kommer från mamman för hon såg lite likadan ut när de hälsade på henne i nån stuga där i Knutby.

På tal om det förresten, så sa Arvid nåt jäkligt skumt till Ida när de närmade sig mammans bostad. Det var nåt i stil med att mamman kanske inte skulle vara så tillmötesgående eller accepterande mot Ida och att det var bra om Ida kände till det innan de sågs.
Minns inte ordvalen fullt ut men jag vet att jag tyckte det var jättekonstigt. När ens partner ska träffa föräldrarna (och det är lite nervöst i början) så brukar man tvärtom lugna sin partner och säga ”det kommer gå galant, morsan kommer gilla dig och ni kommer trivas ihop”.

Nån annan som minns? Det var inget trevligt förberedande han kom med där i alla fall.

Det minns jag! Måste nästan se om det. Så säger man ju bara (förvarnar) om personen verkligen är lite knepig.
Citera
2023-06-11, 22:07
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nu sysslar du med falsk ryktesspridning igen . Det där är en trådsanning som du och Dialektiker och några till alter egon sprider. Ska jag behöva citera mig själv igen? Nej det orkar jag inte, du skapar halmgubbar och hoppar över det mesta jag skrev som redan svarar på ditt trams.

Sen dock, känner jag inte för att försvara Ida så värst då hela gänget av deltagare i år verkar överens om att all feedback på hur en partner behandlar en annan är hat. Dom själva har givetvis rätt att ha åsikter om tittarna men tittarna har inte rätt att ha andra åsikter än ”Gud vad fantastiska allihop är, gud vad modigt”. Tex hur Grävis blev behandlad, det var inte ok. Det är inte hat att kritisera Carro för hur hon behandlat Agust eller hur Lina behandlat Alex. Det är inte hat att reagera på Arvids sätt mot Ida.
Det är heller ingen mänsklig rättighet att vara med i en folklig reality på SVT och kunna bete sig hur som helst mot sin match utan att få kritik för det och feedback som är något annat än ”wow, vad modig du är!”, men det verkar hela produktionen plus deltagarna glömt. Det är ett program som finansierats med skattepengar och sänds i public service, tittarna får tycka och tänka och uttrycka precis det dom ser. Hat är en annan sak. Hat är att som tex Dialektiker skriva att Arvid är ful eller ligger med sin mormor. Att identifiera manipulativt och kontrollerande beteende och bry sig om kvinnors rättigheter är då fan inte hat förutom i boken 1984.
Jag känner lite att I wash my hands nu.

Bra, sluta springa till Idas försvar hela tiden, det gör ingen skilland ändå och alla vet vad du tycker.
Citera
2023-06-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bra, sluta springa till Idas försvar hela tiden, det gör ingen skilland ändå och alla vet vad du tycker.

Undringar ser upp till henne och tycker hon är cool.
Citera
2023-06-11, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Säg inte till mig vad jag ska skriva eller inte, dina åsikter inte viktigare.
Citera
2023-06-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
För en majoritet i Sverige kanske alkohol och att ibland supa sig full är ett självklart inslag i deras liv. Men så är det inte för alla.
Om man i tanken istället byter ut alkohol mot cannabis(en på många sätt mindre skadlig drog) kanske det är lättare att sätta sig in i hur människor som inte ser alkohol som en självklarhet tänker.

Att "festa" i Sverige är nästan en synonym till att supa, mer än att sjunga och dansa är festa att dricka alkohol.

Har själv mött folk från länder där man inte dricker lika mycket som tycker det är "intressant" att jag dricker på fest trots att min pappa är alkoholist som dricker varje dag, medan det i mitt huvud är två helt separata grejer och jag vet att jag aldrig skulle hamna i samma situation som min far.

Du har ingen aning om hur ofta Ida är full. Jättekonstigt att bygga resonemang på antaganden.
Citera
2023-06-11, 22:34
Avslutad
https://youtu.be/pZ4jwlgjwtg

Ny reaktionsvideo på ’Parhelgen’ från underbara Anis Don Demina och Behrouz Badreh. Håller alltid med om precis allt dom reagerar på i det här programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in