2023-06-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Ok ! Jag förstår det. Det är ju svårt att veta exakt hur det ser ut i fronten men det som är konstaterat är att Ukraina brutit igenom fronten. Slava Ukraina 🇺🇦

Hoppas att du inte menar Blahodatne. Oförsvarlig position, ryssarna sitter bekvämt på höjderna till väster.
2023-06-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Svensk strategi under kalla kriget var att strida nära angriparna - eftersom det ansågs givet att taktiska kärnvapen skulle sättas in = angriparen skulle i så fall drabbas själv. Om jag uppfattar det rätt så strider man front mot front nu i Ukraina. Ryssarna vinner således inget på att att kärnvapenbomba.
Tror du inte ryssarna skiter i det? De verkar ju helt likgiltiga till egna döda hittills.
2023-06-11, 20:54
Medlem
VetVemDuArs avatar
Tre byar fritagna, Blahodatne, Neskutchne och Makarivka.
Och inte minst:
“By the way, we didn’t move our main forces yet,” a Ukrainian officer texted from the southern front. “So there are grounds to believe in the best.”
2023-06-11, 21:12
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Hoppas att du inte menar Blahodatne. Oförsvarlig position, ryssarna sitter bekvämt på höjderna till väster.
Tre byar fritagna, Blahodatne, Neskutchne och Makarivka.
2023-06-11, 21:17
Medlem
VetVemDuArs avatar
Nu är även Urozhayne fritagen. Det går fort nu.
2023-06-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Jag varken runkar eller är ryss, ok det var ett sidospår, jag lider väl av post kalla kriget syndrom.

Det behöver det inte vara. Men att sätta in kärnvapen taktiskt ger nog inte önskad effekt. Hur som helst att Ryssarna sätter in kärnvapen nu är extremt osannolikt. Att ryssarna sätter in kärnvapen någon gång är mycket osannolikt. MEN

1 Ingen vad de än säger vet hur Putin tänker. Det gäller från så kallade flashbackexperter till verkliga experter på Putin.

2 Personligen tror jag det finns två möjliga scenarion där Putin och den ryska ledningen skulle kunna sätta in kärnvapen men det är mycket osannolikt

A Riskerar att förlora Krim - Extrem osannolikt att använda kärnvapen

B Om Putin börjar förlora kontrollen över sin militär i Ukraina och deras försvar har brutit ihop. Då är risken för kärnvapen något högre men det är högst osannolikt.

Men i slutändan ingen vet.
2023-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det behöver det inte vara. Men att sätta in kärnvapen taktiskt ger nog inte önskad effekt. Hur som helst att Ryssarna sätter in kärnvapen nu är extremt osannolikt. Att ryssarna sätter in kärnvapen någon gång är mycket osannolikt. MEN

1 Ingen vad de än säger vet hur Putin tänker. Det gäller från så kallade flashbackexperter till verkliga experter på Putin.

2 Personligen tror jag det finns två möjliga scenarion där Putin och den ryska ledningen skulle kunna sätta in kärnvapen men det är mycket osannolikt

A Riskerar att förlora Krim - Extrem osannolikt att använda kärnvapen

B Om Putin börjar förlora kontrollen över sin militär i Ukraina och deras försvar har brutit ihop. Då är risken för kärnvapen något högre men det är högst osannolikt.

Men i slutändan ingen vet.

Lugnande att allting av det ännu mer otäcka är så osannolikt. Jättebra

Nu kan jag sova gott
2023-06-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Nu är även Urozhayne fritagen. Det går fort nu.
Finns det någon bra karta där de här orterna är utmärkta så man kan få ett hum om hur stor genombrytning Ukraina lyckats med?
2023-06-11, 22:07
Medlem
Eurypteridas avatar
Ni som tror att det spelar nån roll om den ena eller andra sidan tar nån by vid fronten kan ju absolut ingenting om krig. Vänta tills ena sidan kollapsar och när den segrande sidan rullar in utan motstånd och tar precis vilket område de vill. Det är så krig vinns.
2023-06-11, 22:10
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Finns det någon bra karta där de här orterna är utmärkta så man kan få ett hum om hur stor genombrytning Ukraina lyckats med?
Sök på Google maps så hittar du orterna snabbt.
2023-06-11, 22:11
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Sök på Google maps så hittar du orterna snabbt.
Problemet är att man får förslag på femtioelva byar med samma namn, så det är svårt att veta vilken som avses.
2023-06-11, 22:13
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni som tror att det spelar nån roll om den ena eller andra sidan tar nån by vid fronten kan ju absolut ingenting om krig. Vänta tills ena sidan kollapsar och när den segrande sidan rullar in utan motstånd och tar precis vilket område de vill. Det är så krig vinns.
Hjälper nog ganska bra att ta by efter by innan man tar över helt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in