2023-06-10, 11:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
...som i slutändan får betalas via skattesedeln. Skräpobligationer som aldrig borde köpts son nu är i mångmiljardförlust. Varenda kr av dessa skräpobligationer borde vräkas ut på marknaden. Så kommer BLT få se den verkliga kostnaden av ett bolån. Och hur jävla subventionerat det egentligen är. Låt marknaden till fullo sätta bolånetorskens räntor. Utan vansinnesstimulanser från RB för att pressa nere procenten.

Istället för BLT kan du skriva bostadslåntagare så man förstår vad du försöker skriva.
Citera
2023-06-10, 12:28
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Svamlar alltså trollet tillbaks som skriver snudd på femton inlägg varje dag under fyra års tid. Undrar vems ärenden du går och som betalar dig för den desinformation du tillhandahåller på Flashback. I mitt inlägg fanns ett par relevanta frågor som förbigicks med tystnad. Bara nedvärderande epitet på flera sätt om min person. Alla har väl rätt till åsikter och svenska nationalekonomer verkar inte ha mer kunskap om den ekonomiska framtiden än vilken spåtant med kristallkula som helst.
Det har jag påstått under lång lång tid, men fått många inlägg bortplockade av moderatorer när man kritiserat denna betalda tomte. Det är som om Flashback skyddar detta as till skribent som bara hela dagarna trycker ut svammel och rent ordbajseri. Dystopiskt skit. Även flashback har rämnat.
Citera
2023-06-10, 14:33
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som det är känslor och inte fakta som styr här.

Hur stora är kreditförlusterna?

Kommer du svara på det eller blir det ad hominem.

RB investerade inte.
RB lånade i bank och köpte obligationer för få ned långa räntor. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så var det dock en investering, som ledde till färre skador på ekonomin. Staten får in mer skatt och betalar ut mindre bidrag så att ta en del av det och rekapitalisera RB är en "vinst".

Nästan alla CB i hög BNP länder gjorde likadant.

I t ex Schweiz har CB både hållit lägre ränta och köpt mer obligationer.

Jag fattar inte varför lånar RB från vanliga banker? Varför köper de obligationer för att få ned långa räntor i vilket syfte? Och hur kommer det sig att de får in mer skatt och betala mindre bidrag att de gör på detta sättet? I vilket sammanhang?
Citera
2023-06-10, 16:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svenska folket är dock ibland de mest skuldsatta i den industrialiserade världen och de får dessutom betala ibland de högsta skatterna i världen.
På 90 talet var staten skuldsatt, nu är folket skuldsatt.

Nä det stämmer inte. Såväl Danmark och Luxemburg och Holland har klart högre skulder privat än vad Sverige har.
Citera
2023-06-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nä det stämmer inte. Såväl Danmark och Luxemburg och Holland har klart högre skulder privat än vad Sverige har.

Så kan man också göra! Jämföra Sverige med den värsta skiten som finns!

Jämfört med Ukraina så har vi väldigt lite skottlossningar och sprängningar och jämfört med Etiopien är vi bortskämda med att kunna äta oss mätta.

Är det nu jag ska hjula av glädje?
Citera
2023-06-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Istället för BLT kan du skriva bostadslåntagare så man förstår vad du försöker skriva.

BLT står för bolånetorsk. Tro inte något annat.
Citera
2023-06-10, 18:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Läs om vad jag skrev igen så kanske det klarnar.
Citera
2023-06-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
BLT står för bolånetorsk. Tro inte något annat.

Tycker du att du är smart som inför egna förkortningar som vi läsare ska antas kunna?
Citera
2023-06-11, 17:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag fattar inte varför lånar RB från vanliga banker?
Ja hur ska dom annars göra?

RB köper obligationer och säljaren vill få betalt med fordringar på ett bankinstitut.

Säg att Folksam säljer och använder Nordea. Det RB kan göra är att skita i att betala till Nordea och så får Nordea en fordran på RB (dvs RB lånar av Nordea), och då kan Nordea kreditera Folksams konto. (Dvs Nordea får en tillgång i en fordran på RB och då kan dom skuldsätta sig lika mycket till Folksam).

Jag ser inte direkt att det finns någon annan möjlighet.

Citat:
Varför köper de obligationer för att få ned långa räntor i vilket syfte?
CB har mest köpt vid rejäla "kriser". Och då är det mer för att ta ned risk med obligationer (varvid räntan minskar). Då blir det inte totalstopp i finansieringen för näringslivet och så konkar inte lika många företag.

Nu kan man se att en del SBB-obligationer handlas till under 30% av nominellt värde. Dvs det är skyhög ränta för att låna ut till SBB. Kanske med viss rätt. Då fungerar det inte för SBB att rulla om ett obligationslån. Och så är det kk som gäller. (Nu lär just dom har förberett sig så dom klarar året ut iaf). SBB skulle behöva göra en nyemission i avsikt att köpa upp sina egna obligationer. Dom kan ju köpas till ett extremt "reapris". Men skulle en sådan nyemission göras så skulle i sig obligationerna genast stiga i pris.

Citat:
Och hur kommer det sig att de får in mer skatt och betala mindre bidrag att de gör på detta sättet? I vilket sammanhang?
Iom att företagen inte konkar kan man fortsätta plundra (beskatta) dom.
Iom att företagen inte konkar kan man fortsätta plundra (beskatta) deras anställda.
Iom att företagen inte konkar slipper man betala ut understöd till deras fd anställda.

Staten kan alltså investera en hel del för att hålla liv i företag.
Därav att du ser att överheterna gärna betalar ut stöd till etableringar av fabriker mm. Då blir det en massa anställda dom kan plundra (beskatta).

Detta hade inte gällt i en nyliberal ekonomi. Där plundrar knappt överheten något och betalar inte ut stöd. Men reglerar inte heller fram arbetslöshet och konkurser. Där får anställda och kapitalisterna själva dra ned på löner och avkastning när det är lågkonjunktur.
Citera
2023-06-11, 17:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Jämfört med Ukraina så har vi väldigt lite skottlossningar och sprängningar och jämfört med Etiopien är vi bortskämda med att kunna äta oss mätta.

Det är väl inte så dumt att vara lite positiv över det. Då kan man spendera energi på profitabla saker istället för att bara överleva.

Det är genom att folk arbetar med, och investera i, sådan som kan bli profitabelt som tillväxte ökar och levnadsstandarden lika så.
Citera
2023-06-11, 20:36
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Danmark och Luxemburg är det den ”värsta skiten”?
Du bör läsa på länders utveckling och ekonomi.
Citera
2023-06-12, 13:33
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Ränta är priset på att låna pengar. Priset på pengar = 1 / prisnivån.

Jag förstår inte din uträkning. Har du någon sida där man kan läsa om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in