Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Alltför sällan berättar den mobbade eleven om vad som pågår, inte ens för sina föräldrar. Åtgärdsplaner finns, men lyckas långtifrån alltid genomföras.
Suicidsiffran är hög bland unga eller så drabbas den mobbade av psykisk ohälsa senare i livet. Att känna sig utanför, inte få tillhöra gruppen på samma villkor, ignoreras, skrämmas upp, att utsättas för fysiskt våld...
Ja, och jag tänker att det är sådant som påverkat Maja mycket negativt. Det nämndes att hon varit borta från skolan pga utmattningsdepression, och att det var för att hon hade för höga krav på sig själv.
Nu har jag inte så mycket information om Majas krav på sig själv, men av den bild jag fått av det jag läst om henne, så förefaller hon inte vara en sådan person som har så högt ställda krav på sig själv att de skulle leda till utmattningsdepression. Däremot är jag rätt övertygad om att den mobbing hon utsatts för kan ha en stor del i det, och som du säger att mobbingen inte var något hon pratade om, och istället blev den "officiella" orsaken "för höga krav på sig själv". Jag tänker det är precis som du varit inne på flera gånger, att Maja skuldbelägger sig själv för saker som egentligen orsakats av yttre omständigheter.