2023-06-11, 18:33
Medlem
Har inte följt tråden så jättenoga senaste.
Men var det inte nu i veckan som kommer som hovrätten skulle köra sin rättegång eller blev det uppskjutet?

Edit:
Fick ju svaret bara minuter senare efter mitt inlägg via Efter fem på tv4.
Uppskjutet.
Senast redigerad av Crustis 2023-06-11 kl. 18:44.
Citera
2023-06-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, de sociala kraven blev för höga med utmattningsdepression som följd. Att M själv skulle ha burit sig illa åt mot sina kompisar och mobbat, det påståendet saknas stöd för.
Tvärtom vittnas det om att hon var en god lagkamrat och stöttande.

Gymnasiet i dag är mycket svårare än det var innan år 1994 då läroplanen blev ändrad. I dag är det mycket svårare att klara sin gymnasieutbildning med betyget Godkänd i alla ämnen. Och innan år 1994 hade man inte heller några Nationella prov som man var tvungen till att klara av. Så det är inte alls konstigt att många elever misslyckas.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-06-11 kl. 18:44.
Citera
2023-06-11, 18:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
MHs riktiga försvarsadvokater, som träffat henne IRL, verkar ju inte bry sig nämnvärt. Det kanske betyder att de förstår / tror att hon är skyldig och inte tycker att hon ska springa omkring ute i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Exakt de har varit väldigt tysta..
hon har väl bara haft en som hon sen bytte ut efter tingsrättens dom?

Vad tycker ni att de skulle gjort? gått ut i pressen och skrika sig blå?
Den nya försvarsadvokaten förbereder sig nog inför hovrätten, det är ju liksom deras jobb?
brukar andra försvarsadvokater gå ut i media innan rättegångar och bedyra sin klients skuld/oskuld?
Citera
2023-06-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Har inte följt tråden så jättenoga senaste.
Men var det inte nu i veckan som kommer som hovrätten skulle köra sin rättegång eller blev det uppskjutet?

Edit:
Fick ju svaret bara minuter senare efter mitt inlägg via Efter fem på tv4.
Uppskjutet.

Uppskjutet till början på augusti.
Citera
2023-06-11, 18:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
.'Man säger att man istället ändå inte vill vara med. Man vill vara ifred. Sen får man problem med relationer. Typiskt efter mobbning.'

Väldigt bra beskrivet! En väns son blev mobbad i skolan, men sa ingenting hemma. De märkte efter hand att han fick sömnproblem och inte ville gå till skolan. Till slut uppdagades allt och det framkom att det var svår mobbning det handlade om. Barn verkar kunna känna båda skuld och skam över att bli mobbade.
Alltför sällan berättar den mobbade eleven om vad som pågår, inte ens för sina föräldrar. Åtgärdsplaner finns, men lyckas långtifrån alltid genomföras.
Suicidsiffran är hög bland unga eller så drabbas den mobbade av psykisk ohälsa senare i livet. Att känna sig utanför, inte få tillhöra gruppen på samma villkor, ignoreras, skrämmas upp, att utsättas för fysiskt våld...
Citera
2023-06-11, 18:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Just precis MH gick på Komback antagligen för att hon kanske tyckte det var för svårt i gymnasiet.

Maja kom in i utmattningsdepression: ”Komback har blivit min räddning”

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning

KomBack i Vetlanda: Stöd till unga som hoppat av gymnasiet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/projekt-i-vetlanda-stod-till-ungdomar-som-hoppat-av-gymnasiet

Min uppfattning av det jag läst i ärendet är att det var flera olika delar som samverkade till Majas frånvaro under det året, och att mobbningen hon utsattes för var en central del i det. Det påpekades också att när hon sedan kom tillbaka till gymnasiet efter att KomBack lagts ner, så mötte hon återigen de som mobbat henne, och att det var jobbigt. Att KomBack hade en en mycket viktig del i hennes utveckling är jag helt övertygad om.
Citera
2023-06-11, 18:48
Medlem
Citat:
Just precis MH gick på Komback antagligen för att hon kanske tyckte det var för svårt i gymnasiet.

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/projekt-i-vetlanda-stod-till-ungdomar-som-hoppat-av-gymnasiet

Det finns ingen i tråden som förnekat M problematiska skolgång och problem

Frågan är om man kan se henne som oskyldig pga det?
Jag vet inte och ingen annan i tråden heller vet sanningen

Det finns så många ungdomar som just gör sig skyldig till brott pga att de haft en traumatisk uppväxt och utsatthet på olika sätt
Mycket sorgligt 😢
men att se någon som oskyldig pga av det
blir ett dilemma och lätt att snöa in sig i

Jag tänker på pojken som våldtog och ströp en liten flicka i skogen
hon överlevde men är skadad fysiskt/psykiskt
och kommer aldrig blir normalt fungerande igen

Pojken hade problem i skolan och svårigheter på olika sätt
Och just därför hände detta tragiska

Allt är inte svart eller vitt
pga av M svårigheter
Citera
2023-06-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack! Ja, jag är i all fall väldigt mycket mer än dig!

Igår var du mycket tydlig med att du tvivlade på det. Då försökte du till och med argumentera för att det var tvärtom hon som betedde sig illa. Underförstått anklagar du Maja för mobbingen hon utsattes för. Ett mycket fult sätt av dig att ägna dig åt victim blaming!

Så här skrev du igår!

Det är tydligt att ditt modus operandi är att högakta dig själv i ett inlägg för att sedan bära dig åt som en slusk i nästa, eller tvärtom.

Att Maja utsatts för allvarlig mobbing under lång tid är det flera som vittnat om, så det är knappast något du behöver tvivla på, ändå gjorde du det, uttryckligen. Hon var borta från skolan i ett helt år på grund av det. Och när hon om tillbaka till gymnasiet mötte hon sina gamla mobbare igen. Igen rolig situation. Och här står du och lägger skulden på Maja, fy fan vilket avskum till människa du är som håller på så.
Maja gick på det som i Vetlanda kallades för Comeback, som var ett projekt som hjälpte henne tillbaka till en mer normal tillvaro, och hennes coach där, som lärt känna henne väl, är en av de som berättar dessa saker om Maja, ett mycket trovärdigt vittne. Kanske det mest trovärdiga vittnet i hela utredningen faktiskt. Så att Maja var ett mobboffer, det råder det knappast några tvivel om, utom för dig.

Hallå! Vad har Majas mobbing med Toves mord att göra? Ska detta vara en förmildrande omständighet eller vad är det du försöker förmedla? Det finns många människor som varit mobbade, detta betyder inte att man blir en mördare och förlorar alla sina gränser och värderingar. Tycker du även att skolskjutningarna i USA är rättfärdigade för gärningsmännen varit mobbade?!? Du mobbar själv den ena efter den andra här i tråden och tror dig vara överlägsen allt och alla. Hoppa ner från dina höga hästar och kom tillbaka till verkligheten.
Citera
2023-06-11, 18:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Alltför sällan berättar den mobbade eleven om vad som pågår, inte ens för sina föräldrar. Åtgärdsplaner finns, men lyckas långtifrån alltid genomföras.
Suicidsiffran är hög bland unga eller så drabbas den mobbade av psykisk ohälsa senare i livet. Att känna sig utanför, inte få tillhöra gruppen på samma villkor, ignoreras, skrämmas upp, att utsättas för fysiskt våld...

Ja, och jag tänker att det är sådant som påverkat Maja mycket negativt. Det nämndes att hon varit borta från skolan pga utmattningsdepression, och att det var för att hon hade för höga krav på sig själv.
Nu har jag inte så mycket information om Majas krav på sig själv, men av den bild jag fått av det jag läst om henne, så förefaller hon inte vara en sådan person som har så högt ställda krav på sig själv att de skulle leda till utmattningsdepression. Däremot är jag rätt övertygad om att den mobbing hon utsatts för kan ha en stor del i det, och som du säger att mobbingen inte var något hon pratade om, och istället blev den "officiella" orsaken "för höga krav på sig själv". Jag tänker det är precis som du varit inne på flera gånger, att Maja skuldbelägger sig själv för saker som egentligen orsakats av yttre omständigheter.
Citera
2023-06-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
hon har väl bara haft en som hon sen bytte ut efter tingsrättens dom?

Vad tycker ni att de skulle gjort? gått ut i pressen och skrika sig blå?
Den nya försvarsadvokaten förbereder sig nog inför hovrätten, det är ju liksom deras jobb?
brukar andra försvarsadvokater gå ut i media innan rättegångar och bedyra sin klients skuld/oskuld?

Majas advokat var mer eller mindre tyst i hela rättegången mot henne i tingsrätten, jämför med Clea så ser du skillnaden vad beror detta på?
Citera
2023-06-11, 18:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Min uppfattning av det jag läst i ärendet är att det var flera olika delar som samverkade till Majas frånvaro under det året, och att mobbningen hon utsattes för var en central del i det. Det påpekades också att när hon sedan kom tillbaka till gymnasiet efter att KomBack lagts ner, så mötte hon återigen de som mobbat henne, och att det var jobbigt. Att KomBack hade en en mycket viktig del i hennes utveckling är jag helt övertygad om.

Ja, det var ju via någon kompis där som hon träffade JJ. Och det har ju påverkat hennes utveckling och fortsatta liv.
Citera
2023-06-11, 18:58
Medlem
Citat:

Nu är åldersgränsen för Komback 16 år men när M började var den lägre 13 tror jag. Så hon började där redan på högstadiet efter att ha varit borta från skolan en längre tid bland annat pga utmattningsdepression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in