2023-06-11, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tror istället på att ryssland plan var att kriget ska pågå i över ett år. Lida enorma förluster, visa för världen att deras militär är ett skämt, deras vapen så urusla att man skrattrar. Att man medvetet ska döda civila , stjäla tvättmaskiner osv osv osv.

Kan man få vad man söker någon gång, tack. Jag ber om källan - om den finns - och är inte intresserad av det gamla vanliga tjafset istället. Vet ni NATO-hjon verkligen aldrig hur diskussioner går till? Svara inte. Det är källan jag vill ha, om den nu existerar.
Citera
2023-06-11, 17:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukraina verkar köra runt med Leo-vagnarna lite random.

https://twitter.com/thatdayin1992/status/1667902789396185089

De kanske de gör. Ryssarna verkar vara lite mer stationära på baser:
https://twitter.com/anno1540/status/1667889926904397825?s=20
Citera
2023-06-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
De ukrainska styrkorna lider inte oväntat stora förluster mot några av de bäst förberedda ryska styrkorna i Ukraina”, skriver ISW.

Källa: Expressen, OMNI. Idag.

Länk…….
Har du svårt med det?
Citera
2023-06-11, 17:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Om tweeten som hänvisas till är denna, och att uppgifterna stämmer, så är det definitivt ett viktigt genombrott.

Vet inte hur väl mitt sökresultat renderas i era browsers men kanske att det är denna by som åsyftas.

Verkar gå tretton byar på ett dussin med samma namn i Ukraina. Den "Blahodatne" som nätet under dagen hittils fått mig att tro det rör sig om ligger västerut på sydfronten söder om Zaporizjzja.
Det finns minst fyra Blagodatne/Blahodatne. Stor förvirring. Det verkar som att UAF tagit kontroll över två av dem nyligen, och att det är två olika som avses i olika tweet. Om det inte skulle vara så att det skett en förväxling.

Det står mellan Blagodatne längs väg T-05-09 sydost om Vuhledar och ett pyttelitet samhälle betydligt närmare Dnepr.
Citera
2023-06-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina har genomfört allmän mobilisering. Det finns ingen som är civil längre i ryska ögon.
Du menar: ”Det finns ingen, barn eller gamling, människa eller djur som inte får dödas i ryska ögon”.
Så har det alltid varit. Ryzzarna är inte människor som andra människor.
Hoppas deras armé utplånas.
Citera
2023-06-11, 17:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ukraina har genomfört allmän mobilisering. Det finns ingen som är civil längre i ryska ögon.
Det behöver du inte påpeka då särskilt det gör dom ryska förbrytelserna så avskyvärda - avskyn gäller även er som sålt sin själ till dess försvar.
24 Aug, 2022
Citat:
Ett halvår av krig i Ukraina – fem barn om dagen har skadats eller dödats
I dag har det gått ett halvår sedan konflikten i Ukraina eskalerade. Nya siffror visar att 356 barn dödats under de senaste sex månaderna. Rädda Barnen är på plats för att hjälpa barn i Ukraina, längs gränserna och hela vägen till Sverige.

Mellan den 24 februari och den 10 augusti dödades eller skadades minst 942 barn i Ukraina - i genomsnitt fem barn varje dag - varav 356 barn miste livet och 586 skadades, enligt uppgifter från FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR). Minst 16 procent av de barn som bekräftas ha dödats i Ukraina sedan kriget eskalerade för sex månader sedan var under fem år, uppger Rädda Barnen i dag.
https://press.raddabarnen.se/pressreleases/ett-halvaar-av-krig-i-ukraina-fem-barn-om-dagen-har-skadats-eller-doedats-3199082
Senast redigerad av Taggad 2023-06-11 kl. 17:48.
Citera
2023-06-11, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Förstår inte varför ryssarna ska skjuta mot de civila, och evakueringsbåtarna, tragiskt
Så där har ryzzarna gjort hela tiden, skjutit, torterat, våldtagit civila. Ryzzarna gillar också att bomba statiska mål som sjukhus, skolor, köpcentrum, lekplatser och bostadshus. Dom bombade ett rödakorslager för ett tag sen och nu senast sprägde ryzzarnaden där kraftverksdammen.

Det är inte bara ukraina som ryzzarna har hållt på så här utan i alla krig efter vk 2. Alltid. Det är deras miltärdoktrin
Allt det där hade Sverige också råkat ut för om ryzzarna gått in i vårat land eller vilket annat land som helst.

Det värsta är att det finns ett gäng dårar i denna tråd som gillar ryzzarnas krigföring och försvarar detta med näbbar och klor. Helt galet.
Citera
2023-06-11, 17:48
Medlem
Citat:

Ryssarna bombar civila i terrorsyfte. Det vet alla. Inte för att du tror att allmän mobilisering innebär att alla är mål.
Citera
2023-06-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det här är det närmaste på ISW jag kunde hitta. Betydligt mer nyanserat:
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1667881229042024451

Du tog det ur kontext.
Citera
2023-06-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Prigozjin vägrar order från Sjojgu.

Myteri?

https://omni.se/prigozjin-skriver-inte-pa-nagot-kontrakt-med-kreml/a/KnkKxG

Jag tror och hoppas fortfarande på att Rysslands slits sönder inifrån.
Lyckas Ukrainas offensiv så är nog sammanbrottet ett faktum.

Ryzzhelvetet kommer att slitas sönder inifrån och lida sammanbrott.

Det är skrivet i stjärnorna.
Citera
2023-06-11, 17:51
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Kan man få vad man söker någon gång, tack. Jag ber om källan - om den finns - och är inte intresserad av det gamla vanliga tjafset istället. Vet ni NATO-hjon verkligen aldrig hur diskussioner går till? Svara inte. Det är källan jag vill ha, om den nu existerar.

Propagandisten Skabajeva sa redan i Februari 2022 att kriget skulle vara över på två-tre dagar. Lukasjenko kunde tänka sig tre-fyra dagar. Att det skulle ta två veckor faller eventuellt tillbaka på ett uttalande av Putin från 2014 då européerna protesterade mot annekteringen av Krim. Putin skulle ha sagt i ett telefonsamtal med Barroso att han skulle kunna ta Kiev på två veckor. Putin sa att det var vad Ukraina skulle kunna vänta sig om européerna fortsatte att provocera Ryssland med sanktioner.

Jag har en ryskspråkig länk
-
Citera
2023-06-11, 17:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
De ukrainska styrkorna lider inte oväntat stora förluster mot några av de bäst förberedda ryska styrkorna i Ukraina”, skriver ISW.

Källa: Expressen, OMNI. Idag.

Liten språkövning:

ISW skriver "Ukrainian forces are unsurprisingly taking casualties in initial attacks against some of the best-prepared Russian forces in Ukraine", vilket Expressens översätter med "De ukrainska styrkorna lider inte oväntat stora förluster mot några av de bäst förberedda ryska styrkorna i Ukraina". Inget vidare kvalitet på den översättningen, tycker jag. Skillnader fettade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in