2023-06-10, 15:06
Medlem
Nu borde FUPen finnas tillgänglig?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fyra-atalas-for-mord-pa-30-aring-i-mala
Citera
2023-06-10, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Nu borde FUPen finnas tillgänglig?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fyra-atalas-for-mord-pa-30-aring-i-mala

Jag frågade tingsrätten igår om att få FUPen på mail och fick detta till svar:

"FUPar lämnas bara ut utskrivna på papper.

Avgift enligt avgiftsförordningen 1992:191
Sida 1-9 gratis
Sida 10, 50kr
Sida 11 och varje sida därefter 2 kr styck

Begärda sidor 1972 st kostnad 3974kr + eventuellt porto avgift (145 kr)."
Citera
2023-06-10, 19:50
Medlem
F0ck-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolltea
Jag frågade tingsrätten igår om att få FUPen på mail och fick detta till svar:

"FUPar lämnas bara ut utskrivna på papper.

Avgift enligt avgiftsförordningen 1992:191
Sida 1-9 gratis
Sida 10, 50kr
Sida 11 och varje sida därefter 2 kr styck

Begärda sidor 1972 st kostnad 3974kr + eventuellt porto avgift (145 kr)."

Jag vill verkligen ha tag i fuppen, men jag är inte så sugen på att betala 4000 spänn för den...
Citera
2023-06-10, 20:35
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Men nu med alla kort lagda på bordet tänker jag att någon måste ju haft med den här Bengtsson att göra? Lite matnyttiginformation måste ju gå att få fram om honom och hans nära? Hur i helvete flyttade han från södra Sverige till Malå och där verkat tro sig vara någon Tony Soprano efter vad som kommit fram.
Citera
2023-06-11, 16:18
Avslutad
Läste det här på tingsrättens hemsida angående fallet:

"Utlämnande av allmän handling

Med hänsyn till den omfattande förundersökningen kommer utlämnande av allmänna handlingar att ske onsdagen den 14 juni. Sekretessprövning kommer att ske."

Innebär det att FUPen inte kommer att finnas tillgänglig digitalt förrän onsdag 14 juni eftersom den är på så många sidor och därför bara lämnas ut som papperskopior just nu? Och kan man då få ut den gratis som en pdf-fil efter det datumet?

Någon som har insikt om det?
Citera
2023-06-12, 09:55
Medlem
F0ck-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolltea
Läste det här på tingsrättens hemsida angående fallet:

"Utlämnande av allmän handling

Med hänsyn till den omfattande förundersökningen kommer utlämnande av allmänna handlingar att ske onsdagen den 14 juni. Sekretessprövning kommer att ske."

Innebär det att FUPen inte kommer att finnas tillgänglig digitalt förrän onsdag 14 juni eftersom den är på så många sidor och därför bara lämnas ut som papperskopior just nu? Och kan man då få ut den gratis som en pdf-fil efter det datumet?

Någon som har insikt om det?

Jag frågade dom, fick det här svaret.

"Beslut om i vilken form förundersökningen kommer att lämnas ut fattas efter sekretssprövningen. För att få ut den digitalt krävs utgivningstillstånd, privatpersoner kan endast få ut handlingen i pappersform. Kostnaden för utfående i pappersform är 50 kr från sidan 10, därefter 2 kr/sida. Förundersökningen omfattar ca 2 000 sidor."
Citera
2023-06-12, 19:17
Medlem
Vilken tid på måndag? 8?
Citera
2023-06-12, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snonk
Vilken tid på måndag? 8?
Om du menar när rättegången börjar så startar det kl. 09.00 men allmänheten kommer inte att få plats i rummet. Det står så här på tingsrättens hemsida:

"Huvudförhandlingen

Rättegången i målet kommer preliminärt att påbörjas måndagen den 19 juni 2023 och som utgångspunkt pågå under fyra dagar (den 19 juni, den 20 juni, den 21 juni och den 22 juni). Den 28 juni är reservdag. Förhandlingen startar kl. 09.00 alla dagar. Förhandlingen kommer att hållas i Skellefteå tingsrätt.

Utlämnande av allmän handling

Med hänsyn till den omfattande förundersökningen kommer utlämnande av allmänna handlingar att ske onsdagen den 14 juni. Sekretessprövning kommer att ske.

Åhörarplatser

Antalet åhörarplatser är begränsat och är främst avsedda för anhöriga och media. Allmänheten kommer inte att kunna boka plats. Tingsrätten kommer att från kl. 08.00 varje förhandlingsdag - för aktuell dag - dela ut bokningslappar utanför ingången till tingsrätten.

Press bokar plats via jan.johansson@dom.se senast onsdagen den 14 juni kl. 10:00.

Uppge förhandlingsdag för närvaro. Presslegitimation krävs.
Citera
2023-06-14, 10:48
Medlem
Pratade nyss med Skellefteå tingsrätt, FUP skulle vara sekretess-kollad i dag men är försenad. Preliminärt kommer den vara klar i morgon på eftermiddagen.
Citera
2023-06-14, 13:03
Medlem
F0ck-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightslayer666
Pratade nyss med Skellefteå tingsrätt, FUP skulle vara sekretess-kollad i dag men är försenad. Preliminärt kommer den vara klar i morgon på eftermiddagen.

Hoppas krimfup.se tar in den.
Citera
2023-06-14, 14:37
Medlem
F0ck-its avatar
"Även den åtalade 50-årige mannens advokat Jens Nyström har lämnat in en begäran om kompletterande uppgifter:

– Det handlar om två förhör som vi påkallat. Det ena rör återigen en närstående som hade kunnat lämna uppgifter om morgonen efter gärningen. Den andra är en person som skulle kunna ge min klient ett alibi. Vad utgången av det blir får vi se, säger han till Norran."

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/mordatalades-advokater-tar-strid-i-sista-sekunden-kan-ha-alibi/l7xe9g5r

Det här kan bli intressant att se om och vart det eventuellt leder. Hitta ett alibi nu.
Citera
2023-06-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0ck-it
"Även den åtalade 50-årige mannens advokat Jens Nyström har lämnat in en begäran om kompletterande uppgifter:

– Det handlar om två förhör som vi påkallat. Det ena rör återigen en närstående som hade kunnat lämna uppgifter om morgonen efter gärningen. Den andra är en person som skulle kunna ge min klient ett alibi. Vad utgången av det blir får vi se, säger han till Norran."

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/mordatalades-advokater-tar-strid-i-sista-sekunden-kan-ha-alibi/l7xe9g5r

Det här kan bli intressant att se om och vart det eventuellt leder. Hitta ett alibi nu.

Helt klart, ett trovärdigt alibi väger tungt. Dock finns det många sätt att fabricera alibin i efterhand….

Att dessa jeppar skulle hitta något trovärdigt alibi som rättsväsendet finner seriöst nu blir jag väldigt tveksam till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in