2023-06-11, 13:49
Medlem
berger.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Hur var Blues Pills?
Dom var rätt bra men jag var lite ofokuserad då dom spelade.
Citera
2023-06-11, 13:52
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berger.
Dom var rätt bra men jag var lite ofokuserad då dom spelade.
Trevligt.
Citera
2023-06-11, 14:44
Medlem
rtyuios avatar
Hahaha Vem har gjort Sweden Rock till en "helig plats" på Google Maps?
Citera
2023-06-11, 15:29
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Märkligt då att SRF alltid måste ha dragnamn från 70/80 talet..!!

Du vet att på festivaler kring 83 till 86 så var det Mötley och Metallica samt Iron Maiden och Accept som var Headline va ?

40år senare så har alltså inte något ungt hungrigt band slagit ut dessa Headline...

Sjukt märkligt

Äldre publik har mer pengar och denna publik (som var barn/tonåringar när dessa band slog igenom) vill se de gamla rävarna. De har en helt annan ekonomi än den yngre publiken= galet hög vinst för SR/Live nation

Pratat med en del 50+, och SR är enda gången på året de går ut - och då kommer de ändå från hyfsat stora städer som Jönköping o liknande. Så det isig, och kanske inte vilka band som kommer drar den äldre publiken...
Citera
2023-06-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Äldre publik har mer pengar och denna publik (som var barn/tonåringar när dessa band slog igenom) vill se de gamla rävarna. De har en helt annan ekonomi än den yngre publiken= galet hög vinst för SR/Live nation

Pratat med en del 50+, och SR är enda gången på året de går ut - och då kommer de ändå från hyfsat stora städer som Jönköping o liknande. Så det isig, och kanske inte vilka band som kommer drar den äldre publiken...

Fast på festivaler kring 80-87 så var ju fansen också unga men hade råd ändå..

Du tycker inte det är lite märkligt att exakt samma band som Headlinade 1983 är dom som Headlinade 2023 ?
Citera
2023-06-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Topplistorna har väl aldrig haft metal. En del på 80-talet kanske och lite grunge på 90-talet.
Det finns ju många festivaler och band. I europa och sydamerika är det stort.

Har svårt att tro att rock och hårdrock kommer försvinna. Gitarrer är primitivt för det ligger nära sång i frekvenser och ton.

Det kan ju inte bara vara barnpop som Benjamin Ingrosso.

Det kommer inte försvinna, men det kommer bli mycket mindre. Stora festivaler och stora band som alla känner till kommer försvinna och scenen kommer bli mer likt t ex jazzscenen som någon skrev.
Citera
2023-06-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Fast på festivaler kring 80-87 så var ju fansen också unga men hade råd ändå..

Du tycker inte det är lite märkligt att exakt samma band som Headlinade 1983 är dom som Headlinade 2023 ?
Iom festivalen startade 1992 är det oerhört överraskande.
Citera
2023-06-11, 16:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det kommer inte försvinna, men det kommer bli mycket mindre. Stora festivaler och stora band som alla känner till kommer försvinna och scenen kommer bli mer likt t ex jazzscenen som någon skrev.

Jag tror inte det. De finns gott om ung tillväxt. Tvärtom så växer metalscenen världen över.
Citera
2023-06-11, 16:19
Medlem
Pekka-s avatar
Så där då var resan fulländad. Åkte ner till campingen och fastnade i bilkö i cirka 50 minuter, började dagen med att vara irriterad att folk inte fattar hur en rondell funkar, eller hur man kan göra så att den flyter på så bra som möjligt. Men dagen blev otroligt bra ändå, var verkligen kokhett så ölen smakade bra.

Onsdagen:
Deathstars - Troligen det bästa bandet jag såg under hela festivalen. Det höll riktigt bra, allting satt som ett smäck. 4 av 5.

Soilwork - Spelade inte mina favoritlåtar, men det är klar dom är trötta på att spela samma låtar som de gjorde från 2003-2009. Lite för mycket nytt men det var bra! 3 av 5

Clutch - Inget stort fan men lät bra, 3 av 5.

Mötley Crue - Dom var nog lika dåliga som Guns förra året. Jag avskyr musiken, men hade varit bättre ifall Vince höll käften hela spelningen. Gick efter låt 3 och skrattade något kopiöst åt Shout at the devil. 0.1 av 5.

Torsdagen:

Planen vara att se Goijra och Katatonia men orkade inte ta mig in till området.

Vill minnas att jag bara såg Deep purple. Visst dom är gamla men dom höll bra standard, inte favoritmusiken men de förtjänar 3 av 5. Många som hatade på dom, att de spelade ut alla instrument för att sångaren inte palla. Men det är ju väldigt rimligt att inte orka när man är 70+.

Fredagen:

Vended - Inget jag lyssnat på innan, har lyssnat på något låt men inte fattat tycke för bandet. Jag ÄR ett gigantiskt Slipknot fan, men tänkte att barnen bara gled på en räkmacka. Otroligt bra öppning och var riktigt bra tryck! Synd att de skulle damma nå förjävligt på området, och värmen och tidigare dagar och samma dag med alkohol tar död på en i solen. Men de levererade verkligen 100% och förtjänar 4 av 5!

Missade Rancid och Raised fist, hamnade andra saker emellan. Men dom jag campade med sa att Raised Fist verkligen höll! Sett dom innan och då har dom varit kanon!

Blue Öyster cult var ett av mina måsten, men var grymt besviken och gick när de spelade Burnin for you. Fick bocka av dom på listan, men sången var katastrof...

Iron Maiden - Hann se Caught somewhere in time sen bestämde sig magen för att gå loss. Så missade resten av spelnigen och Behemoth efteråt..

Lördag:

Pantera - 4 av 5, Phils röst var otroligt bra, hade extremt låga krav på dom. Men de körde på riktigt bra! Synd att man bara fastnat för hitsen. Och ett stort minus att de bara körde breakdownet i Domination istället för hela.

Ghost - 2 av 5. Sett spöket 8-9 gånger nu totalt, det kändes tråkigt och man har sett det så många gånger. Ghost är verkligen ett band som är anpassat för arenarock. Men kan nog säga att det var den tredje sämsta spelningen jag sett med dom. Folk i Ghost grupper är helt sålda, men inte jag tyvärr.

Annars så var festivalen bra, lätt och trevligt att prata med främlingar.
Citera
2023-06-11, 17:04
Medlem
berger.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Planen vara att se Goijra och Katatonia men orkade inte ta mig in till området.

Du missade festivalens bästa spelning Gojira var helt underbara.
Citera
2023-06-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Snackade nyss med en kompis som är där med flera vänner. Iron sög något av det sämsta dom hört tydligen. O då är ett par riktiga iron fans. Dom funderar tydligen på att iron nu o då är en jävla skillnad. Finns som sagt andra band än enligt mig med överhyppade iron maiden band som tur är.
Det är ofta då man är som mest kritisk.
Jag hörde ATG från Slovenien och herre min jävla gud vilket magplask. Och den har varit min favorit sedan dryga 35 år.
Citera
2023-06-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Nu är jag ju lite sen då deras lista redan ligger ute, men skulle älskat att ha dit några av dessa band i framtiden

- Machine Head
- Lamb of god
- System of a down
- Five finger death punch
- Rise Against
- Slipknot
- Disturbed
och några fler

Dock så tror jag nog tyvärr inte de flesta av dessa band någonsin kommer uppträda på Sweden Rock, förutom möjligen FFDP eller Slipknot. SOAD uppträder ju primärt i USA (som jag fattat), samma med RA och MH
FFDP och Disturbed har redan uppträtt där. Och det var nog inte många som kunde gissa att Maiden skulle spela där.
Hope springs eternal för de övriga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in