Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ryssland;
- Reguljära soldater i Ukraina: 200,000
- Reserv soldater vid gränsen: 500,000
- Milistrupper Donbas, Wagner etc. : 100,000 (varav 50,000 i reserv)
Ukraina;
- Reguljära soldater och milistrupper: 700,000+
Ryssland har inte rört sig markant framåt på ett år. De har istället satt upp defensiva positioner längs de områden de har ockuperat. Skälet är tämligen simpelt och som du själv påpekar. Ryssland kan inte ockupera Ukraina med den mängd soldater som de har tillgängliggjort. Syftet är att låta Ukraina attackera de ryska positionerna och förstöra så mycket ukrainskt material som mycket. Det är den offensiva parten som i regel förlorar mest soldater. Under den tidigare ukrainska offensiven backade Ryssland tillbaka för att spara personal.
Vi kommer säkert få veta hur det gått för Ryssland och Ukraina om ett par månader. Vad vi kan säga är att Ukraina inte har tagit sig igenom första försvarslinjen. Ukraina befinner sig i en grå zon som är 5-10km där de rysk bekämpar förtrupp. Vi får se vad som sker men risken finns att Ryssland backar tillbaka och Ukraina lyckas men jag vet inte. Det här kriget ser ut att kunna pågå under många år.
Helt fel.
RU har inga 500 000st soldater på sin sida gränsen. Dom hade INGENTING att plugga igen Belgorod oblast med när fria ryska rebellerna brakade in där.
Dom fick köra förband från vuhledar upp dit för att stabilisera läger.
Jag tror inte dom har någonting kvar i Ryssland om jag skall vara ärlig, från armen alltså.
Japp dom har en bit över 200 000st i stridande förband i Ukraina.
Rebellerna är nog runt 50 000st kanske men det är nog allt.
Ukraina bör ha 500 000st i manöverbrigader dom kan strida med och sedan en hel massa andra förband, 700 000st inte otroligt.