2023-06-10, 03:24
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
.....Det "skåpet" som bars ut var formodligen ett serverskåp, som polisen anslutit ett UPS-batteri till, för att hålla det levande.

Kriminella kör uteslutande med laptops, servrar förekommer mest när det handlar om bitcoins.
Hade det varit ett serverskåp kan du glömma lösa ups-batterier, för en ups ger nödström typ 10-15 min, skulle dom släpa in en server till Bergsgatan räknar man kallt c:a 80-90min från tillslag, en UPS som ska fixa den tidsramen väger över 100kg med batterier.

Mycket enklare med en lös bensin-inverter på 2kw.

Skåpet som togs ut är nog snarare hans vapenskåp eftersom han hade vapenlicenser (hur fan han nu kunde ha kvar vapenlicenserna efter förra utredningen).
Citera
2023-06-10, 07:23
Medlem
neiges avatar
Citat:
Troligtvis så är det så att han själv inte hanterat narkotika utan varit förmedlare för grova narkotikaaffärer, därav grovt penningtvättbrott också, och därför denna insats behövdes.
Om han själv inte hanterar narkotika, så är spårsäkring viktigt eftersom dessa kriminella har krypterade datorer med en "nödstoppknapp" som bryter strömmen.

Det handlar troligtvis heller inte om kontanter, utan bitcoins

Hade det handlat om "vanligt" grovt narkoti
Hade det rört sig om kontanter så hade man ju garanterat hittat dem, oavsett om man gjort ett "normalt" ingripande eller inte.

Det "skåpet" som .
Det är ju du som var bergsäker på att han som dödade två i sitt hem i nödvärn skulle sitta livstid så jag hade besparat mitt tangentbord lite mer om jag vore du.

Om jag själv får prova en teori är det för att han har vapenlicenser. Varför han skaffar vapenlicens eller varför han beviljas kan man däremot undra över
Senast redigerad av neige 2023-06-10 kl. 07:27.
Citera
2023-06-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Exakt hur ser det ut att vara det? Syns extremt tydligt på videon i din första länk att de går in minst 3-4 meter till höger om "Indian kitchen & bar"-skylten. 92:an ligger till vänster om samma skylt. Det är liksom ingen som helst tvekan om att de går in ovanför fotobutiken och ingen annanstans.

Förstår att det i Flashback-anda är väldigt angeläget att tillskriva det till kebabstället, men lite ordning får det väl ändå vara?

Japp, alla har konstaterat att det är nr 90 som är den korrekta adressen.
I så fall är det mera D*vas än kebaben som gäller
Citera
2023-06-10, 09:44
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Hade det varit ett serverskåp kan du glömma lösa ups-batterier

Jag såg i alla fall en sak på youtube som bestod av en dosa som kunde användas för att "parallell-mata" en dator både från en UPS och vägguttaget samtidigt, för att kunna sedan beslagta datorn medans den är gång.

Mycket möjligt att man har "vägguttag" i bilen som går på bilens strömförsörjning via inverter, dvs UPSen behövs bara för transporten mellan beslagsplatsen och transportfordonet.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
han hade vapenlicenser
Citat:
Ursprungligen postat av neige
varför han beviljas kan man däremot undra över

Jag uteslöt vapenlicenser helt och hållet eftersom polismyndigheten regelmässigt nekar vapenlicenser med hänsyn till "fel umgänge" och liknande saker. ( (FB) Uppfyller alla krav för vapenlicens - Nekas eftersom hon är gift med NMR-ledare. )
Han om någon borde ju pipit rött i varenda vapenlicenssystem oavsett tidigare brottslighet eller ej med hänsyn till hans umgänge.
Citera
2023-06-10, 10:22
Medlem
Citat:
Jag såg i alla fall en sak på youtube som bestod av en dosa som kunde användas för att "parallell-mata" en dator både från en UPS och vägguttaget samtidigt, för att kunna sedan beslagta datorn medans den är gång.

Mycket möjligt att man har "vägguttag" i bilen som går på bilens strömförsörjning via inverter, dvs UPSen behövs bara för transporten mellan beslagsplatsen och transportfordonet.
Bortsett från de rent praktiska problemen med att koppla in datorn på en UPS när den redan är igång (dvs du kan inte ta ut sladden ur varken dator eller vägguttag utan att den stängs av, med mindre du börjar skala upp kablarna med ström på och parallell-matar, vilket är ett ganska riskfyllt moment), så brukar polisen ha med sig IT-forensisker redan vid tillslaget om de tror sig behöva säkra datorer som är påslagna.

Alla försök att flytta en startad dator innebär större eller mindre risker att något går fel, det är i de lägena bättre att säkra informationen direkt på platsen.

Citat:
Jag uteslöt vapenlicenser helt och hållet eftersom polismyndigheten regelmässigt nekar vapenlicenser med hänsyn till "fel umgänge" och liknande saker. ( (FB) Uppfyller alla krav för vapenlicens - Nekas eftersom hon är gift med NMR-ledare. )
Han om någon borde ju pipit rött i varenda vapenlicenssystem oavsett tidigare brottslighet eller ej med hänsyn till hans umgänge.
Nu hade han uppenbarligen fram tills ganska nyligen en vapenlicens, och redan av det skälet fanns det viss anledning att anta att han fortfarande kunde ha tillgång till vapen. Kombinerat med vem han är och vilka han uppgetts umgås med, så hade polisen nog skäl att gå in på det sätt man gjorde. Skåpen man bar ut kan både varit vapenskåp eller någon form av kassaskåp, de bilderna jag sett är inte så tydliga så
att det går att se. Men det ser inte ut som ett typiskt rackskåp.
Citera
2023-06-10, 15:45
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Bortsett från de rent praktiska problemen med att koppla in datorn på en UPS när den redan är igång (dvs du kan inte ta ut sladden ur varken dator eller vägguttag utan att den stängs av, med mindre du börjar skala upp kablarna med ström på och parallell-matar, vilket är ett ganska riskfyllt moment), så brukar polisen ha med sig IT-forensisker redan vid tillslaget om de tror sig behöva säkra datorer som är påslagna.

Alla försök att flytta en startad dator innebär större eller mindre risker att något går fel, det är i de lägena bättre att säkra informationen direkt på platsen.

Nu hade han uppenbarligen fram tills ganska nyligen en vapenlicens, och redan av det skälet fanns det viss anledning att anta att han fortfarande kunde ha tillgång till vapen. Kombinerat med vem han är och vilka han uppgetts umgås med, så hade polisen nog skäl att gå in på det sätt man gjorde. Skåpen man bar ut kan både varit vapenskåp eller någon form av kassaskåp, de bilderna jag sett är inte så tydliga så
att det går att se. Men det ser inte ut som ett typiskt rackskåp.
Vanligtvis struntar man i skåpet när vapen ska beslagtagas. Vad ska man med det till? Den ska dessutom vara så tung eller förankrad i bärande byggkonstruktion att den just inte ska gå att bära ut. Man bryter upp skåpen om man inte får nyckeln.
Citera
2023-06-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ni pratar om olika personer, han du citerar pratar om killen i tråden.

Ah… nu fattar jag! Sorry!
Senast redigerad av dapravda 2023-06-10 kl. 21:10.
Citera
2023-06-10, 21:42
Medlem
Isa är fortfarande gripen. Finns det någon som vet var han sitter gripen och när han häktas?
Citera
2023-06-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Han Isa bor med en tjej som har samma efternamn som pojken som blev påkörd i Märsta, men kan ju vara ett common efternamn från syrien.

Men borde vara kopplat till S-nätverket då, kan ju knappast vara en slump att han bor just där.

Skulle vara ett märkligt sammanträffande annars ja. Södertäljemaffian, dom driver väl en massa ställen på Södermalm?
Citera
2023-06-11, 01:46
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:

Snälla, förstör inte en tråd till…

Du hade fel om precis allt i Ulricehamn tråden och det verkar inte bättre i denna tråden…
Citera
2023-06-11, 09:23
Medlem
Häktning idag?
Citera
2023-06-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, alla har konstaterat att det är nr 90 som är den korrekta adressen.
I så fall är det mera D*vas än kebaben som gäller
Varför reacha så hårt och inte bara se det uppenbara att det är ovanför fotobutiken de gick in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in