Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Jag såg i alla fall en sak på youtube som bestod av en dosa som kunde användas för att "parallell-mata" en dator både från en UPS och vägguttaget samtidigt, för att kunna sedan beslagta datorn medans den är gång.
Mycket möjligt att man har "vägguttag" i bilen som går på bilens strömförsörjning via inverter, dvs UPSen behövs bara för transporten mellan beslagsplatsen och transportfordonet.
Bortsett från de rent praktiska problemen med att koppla in datorn på en UPS när den redan är igång (dvs du kan inte ta ut sladden ur varken dator eller vägguttag utan att den stängs av, med mindre du börjar skala upp kablarna med ström på och parallell-matar, vilket är ett ganska riskfyllt moment), så brukar polisen ha med sig IT-forensisker redan vid tillslaget om de tror sig behöva säkra datorer som är påslagna.
Alla försök att flytta en startad dator innebär större eller mindre risker att något går fel, det är i de lägena bättre att säkra informationen direkt på platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Jag uteslöt vapenlicenser helt och hållet eftersom polismyndigheten regelmässigt nekar vapenlicenser med hänsyn till "fel umgänge" och liknande saker. (
(FB) Uppfyller alla krav för vapenlicens - Nekas eftersom hon är gift med NMR-ledare. )
Han om någon borde ju pipit rött i varenda vapenlicenssystem oavsett tidigare brottslighet eller ej med hänsyn till hans umgänge.
Nu hade han uppenbarligen fram tills ganska nyligen en vapenlicens, och redan av det skälet fanns det viss anledning att anta att han fortfarande kunde ha tillgång till vapen. Kombinerat med vem han är och vilka han uppgetts umgås med, så hade polisen nog skäl att gå in på det sätt man gjorde. Skåpen man bar ut kan både varit vapenskåp eller någon form av kassaskåp, de bilderna jag sett är inte så tydliga så
att det går att se. Men det ser inte ut som ett typiskt rackskåp.