2023-06-11, 02:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och det sväljer du förstås oreflekterat? Det Maja säger är ju ”bevis”. Sorry my bad. Jag trodde man skulle förhålla sig skeptisk inför vad en mordåtalad säger i egen sak.

Så då kan vi alltså inte lita på att Johanna har gjort dom här sakerna som Maja berättar om, för vi kan ju inte lita på en mordåtalad, eller hur!?

Och då faller hela diskussionen om att Maja minnsan borde ha berättat om dessa saker tidigare. Det är ju ingen skugga över henne då för att hon inte berättat om något som aldrig hänt.

Märkligt bara att andra personer berättar samma sak, oberoende av Maja. Bevisligen är det så att vi kan lita på Maja i mycket av det hon säger. Eller hur!? Eller förnekar du detta? Du menar kanske att de som berättat om detta har pratat ihop sig som en komplott emot Johanna. När skulle de ha pratat ihop sig om det då, under söndagen? Eller pratade de ihop sig långt innan eftersom de visste att Johanna skulle döda Tove?

Ja, jag bedömer Majas berättelse om det som trovärdig? Att du tror att jag inte reflektat över saken säger allt om dig och inget om mig.

Det var visst någon som skrev något om foliehatt alldeles nyss.
Citera
2023-06-11, 02:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Märkligt att du inte har haft anmärkningar om "rasistkortet" när massa andra skribenter i tråden har haft rasistiska åsikter om Maja. Men när jag påpekar det, då är du genast framme till rasisternas försvar.
Ja, jag anser att de som kallar Maja för n-ordet är rasister.
Jag förstår att du inte delar min mening. Det är uppenbarligen en av rasisterna.
Att du inte förstått frågan har du redan klargjort.
Och ja, kallar man Maja för missfoster pga hennes utseende, då är man nog också rasist, tänker jag.

Majas utseende har ingen som helst betydelse för hennes eventuella delaktighet under mordnatten. Men det verkar finnas en del som tror det. Även om du inte förstår det. Bevisen mot Maja är obefintliga, och det finns inte heller något motiv för henne. Hon var förmodligen bara på fel plats vid fel tidpunkt. Det gör henne inte till något missfoster.

När har jag kallat henne för missfoster eller något rasistiskt? När har jag försvarat någon rasist?
Citera
2023-06-11, 02:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hennes mamma uppger i förhör att hon inte varit mobbad. Att hon var introvert och inte haft något behov av vänner.

Du kunde alltså inte citera den delen, nej. Som jag trodde. Du undvek frågan helt och hållet.
Ännu en ren lögn alltså?
Citera
2023-06-11, 02:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Du kunde alltså inte citera den delen, nej. Som jag trodde. Du undvek frågan helt och hållet.
Ännu en ren lögn alltså?

Jag skulle kunna citera det om jag orkade. Men jag bryr mig inte tillräckligt för att leta reda på FUP nu mitt i natten. Jag vet att jag har läst det. Det räcker för mig.
Citera
2023-06-11, 02:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ingen aning faktiskt. Maja verkar inte direkt levt efter den kristna läran hon fostrats i. Men samtidigt har hennes uppväxt präglats till den hon är idag.

Själv tror jag hon haft konflikter inombords under ett par års tid, där hon ställt frågor till sig själv om sin adoption, sina diagnoser, vem hon är, är den kristna läran rätt osv. Detta tror jag hon försökte frigöra sig ifrån efter att hon träffade Johanna, och skapade därefter en egen identitet.

Ja och se hur bra det blev.

"Har man tagit f*n i båten får man ro honom i land."
Citera
2023-06-11, 02:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
När har jag kallat henne för missfoster eller något rasistiskt? När har jag försvarat någon rasist?

När jag nämner att hudfärg kan ha något med saken att göra att Johannas ex inte får utstå spott och spe och skuldbeläggning, så går du i taket och börjar gorma om rasistkort och det ena och det andra.

Men när andra kallar Maja för missfoster, svart apa och n-ordet, då har du ingenting alls att anmärka.

Det är tydligt vad du har för agenda.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Majas utseende har ingenting med hennes eventuella aktiviteter under mordnatten att göra. Men det är flera i tråden som hela tiden återkommer till det, och du tar dem i försvar. Det finns inga bevis för att Maja mördade Tove. Det finns ingenting som antyder någon som helst avsikt för Maja att mörda Tove, vilket tingsrätten också påpekade. Tingsrätten fick till och med hitta på sina egna bevis för att kunna fälla Maja. Åsså valde de att tro på en mördare som de vet ljuger om allt annat vid just samma skeende. Om Maja skall skuldbeläggas för att Johanna kunde ha hindrats från att mörda Tove om Maja berättat om mordbränderna, ja, då skall så klart Johannas ex också skuldbeläggas på samma vis, för han hade samma information, men sa ingenting han heller. Han kunde ha sagt något på precis samma vis som Maja kunde. Han var dessutom inte i någon form av relation till Johanna längre, och på så vis mer fri och borde till och med kunna ha varit lite motiverad, men ändå sa han ingenting. Ändå betraktas han som helt fri från skuld för det som Maja hela tiden skuldbeläggs för. Att hudfärg har något med saken att göra är inte far-fetched. Hur mycket du än ogillar att det uppenbara påpekas.
Citera
2023-06-11, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Majas coach som blev ett sånt stöd för henne, extrapappa. att han t o m fick följa med Maja till BUP på föräldrarnas önskan nämner mobbning. Syftet var ta reda på varför hon hade så mycket ångest (15). Även pappan nämner mobbning t ex när hon började på gymnasiet efter Komback så mötte hon sina gamla mobbare igen. Och trivdes därför inte lika bra.

Det som slår mig när det pratas mobbing
att M var mobbad
är att det här stora gänget Vetlanda ungdomar som är förhörda och som festade en hel del med både J och M har inte sagt något negativt om M hudfärg eller att hon va typ knäppt annorlunda pga hennes diagnoser
Jag tänkte på det redan när jag läste fup förhören
Som jag ser det utifrån förhören så acepterades M och ingen betedde sig illa mot henne
hon fick vara med och var acepterad
ingen av dem mobbade henne
så var M mobbad så kanske det var i småskolan/skolan och gick hon i specialskola så hade säkert även de barnen problem och kan ha vart stökiga vilket inte är ovanligt
att de har ett språkbruk med fula ord till varann
Sen tänker jag på berättelserna om M hur illa hon uppförde sig mot lagkamrater i idrotten
så hon var inte alltid så snäll själv och behandlade andra dåligt ibland och då blir man inte så poppis
När det handlar om mobbing så kan föräldrar inte alltid se vad deras egna barn gör
och i M fall så kanske det är lättare att ta till att barnen var dumma mot henne för att hon är svart och kanske blundade för att det kanske berodde på andra faktorer som att tex M inte alltid var snäll
Vem vet?
Mobbing är aldrig ok mot någon men var verkligen M mobbad eller betedde hon sig också illa?
Citera
2023-06-11, 02:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det som slår mig när det pratas mobbing
att M var mobbad
är att det här stora gänget Vetlanda ungdomar som är förhörda och som festade en hel del med både J och M har inte sagt något negativt om M hudfärg eller att hon va typ knäppt annorlunda pga hennes diagnoser
Jag tänkte på det redan när jag läste fup förhören
Som jag ser det utifrån förhören så acepterades M och ingen betedde sig illa mot henne
hon fick vara med och var acepterad
ingen av dem mobbade henne
så var M mobbad så kanske det var i småskolan/skolan och gick hon i specialskola så hade säkert även de barnen problem och kan ha vart stökiga vilket inte är ovanligt
att de har ett språkbruk med fula ord till varann
Sen tänker jag på berättelserna om M hur illa hon uppförde sig mot lagkamrater i idrotten
så hon var inte alltid så snäll själv och behandlade andra dåligt ibland och då blir man inte så poppis
När det handlar om mobbing så kan föräldrar inte alltid se vsd deras egna barn gör
och i M fall så kanske det är lättare att ta till att barnen var dumma mot henne för att hon är svart och kanske blundade för att det kanske berodde på andra faktorer som att tex M inte alltid var snäll
Vem vet?
Mobbing är aldrig ok mot någon men var verkligen M mobbad eller betedde hon sig också illa?

Det här var något av det mest naiva jag sett på länge.

Ja du, varför tror du att polisen inte har intervjuat någon av dem som mobbade eller mobbar Maja?
Seriöst, hur mycket tror du att de skulle ha att tillföra denna utredning?
Att Maja inte var mobbad av någon i sin umgängeskrets är väl rätt naturligt. Tycker du inte?
Och att polisen inte förhör de som föraktar Maja och inte har något med saken att göra är väl också rätt naturligt. Tycker du inte?
Nu ska du istället vända att Maja blivit mobbad till att det var hon som bar sig illa åt. Nästa fråga blir väl då om inte Tove bar sig illa åt. Ska du inte köra lite victim blaming där också

Jag vet att du är lättkränkt och kommer gå i taket bara för att man skriver att du är naiv och rent av äcklig, trots att själv ofta och gärna uttrycker dig mycket värre än så. Men detta var verkligen löjligt naivt och rent äcklig form av victim blaming. Förstår du verkligen inte bättre än så här? Seriöst?
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-11 kl. 02:56.
Citera
2023-06-11, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tror väl inte det har med något att göra? Tror du Johanna eller Maja har mens inom 3 veckor?
Det är väl en viktig sund fundering
Hur ska det gå för M om hon bor kvar i Vetlanda och hur hennes föräldrar hanterar det hela
Citera
2023-06-11, 02:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Majas coach som blev ett sånt stöd för henne, extrapappa. att han t o m fick följa med Maja till BUP på föräldrarnas önskan nämner mobbning. Syftet var ta reda på varför hon hade så mycket ångest (15). Även pappan nämner mobbning t ex när hon började på gymnasiet efter Komback så mötte hon sina gamla mobbare igen. Och trivdes därför inte lika bra.

Så är det. Flera vittnar om den mobbning Maja utsatts för, även pga hennes utseende, och tyvärr ser vi hur en del fortsätter med sådan mobbning här i tråden, och en del som till och med försvarar mobbarna.

Att mamman skulle ha gett uttryck för motsatsen var visst bara ännu en lögn i den långa raden för att misskreditera Maja på alla sätt möjligt. Riktigt beklämmande.

Ja, du ser ju bara inläggen strax ovan detta hur en del i tråden helt blint förnekar den mobbing som Maja utsatts för, och säkerligen fortfarande utsätts för. Som du säger, hon hade till och med svårt att gå på gymnasiet pga mobbarna som fanns där.
Citera
2023-06-11, 02:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
När jag nämner att hudfärg kan ha något med saken att göra att Johannas ex inte får utstå spott och spe och skuldbeläggning, så går du i taket och börjar gorma om rasistkort och det ena och det andra.

Men när andra kallar Maja för missfoster, svart apa och n-ordet, då har du ingenting alls att anmärka.

Det är tydligt vad du har för agenda.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Majas utseende har ingenting med hennes eventuella aktiviteter under mordnatten att göra. Men det är flera i tråden som hela tiden återkommer till det, och du tar dem i försvar. Det finns inga bevis för att Maja mördade Tove. Det finns ingenting som antyder någon som helst avsikt för Maja att mörda Tove, vilket tingsrätten också påpekade. Tingsrätten fick till och med hitta på sina egna bevis för att kunna fälla Maja. Åsså valde de att tro på en mördare som de vet ljuger om allt annat vid just samma skeende. Om Maja skall skuldbeläggas för att Johanna kunde ha hindrats från att mörda Tove om Maja berättat om mordbränderna, ja, då skall så klart Johannas ex också skuldbeläggas på samma vis, för han hade samma information, men sa ingenting han heller. Han kunde ha sagt något på precis samma vis som Maja kunde. Han var dessutom inte i någon form av relation till Johanna längre, och på så vis mer fri och borde till och med kunna ha varit lite motiverad, men ändå sa han ingenting. Ändå betraktas han som helt fri från skuld för det som Maja hela tiden skuldbeläggs för. Att hudfärg har något med saken att göra är inte far-fetched. Hur mycket du än ogillar att det uppenbara påpekas.

Visa en enda gång som jag tagit dem i försvar! De flesta här försöker nog tiga ihjäl dem för att inte ge dem mer uppmärksamhet än de förtjänar.

Anledningen till att MH skuldbeläggs är att hon har mördat TT i samförstånd med JJ. Det har inget med hennes hudfärg att göra utan med hennes val och handlingar.

Att exet inte skuldbeläggs på samma sätt är för att han inte är en mördare.
Citera
2023-06-11, 03:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Visa en enda gång som jag tagit dem i försvar! De flesta här försöker nog tiga ihjäl dem för att inte ge dem mer uppmärksamhet än de förtjänar.

Anledningen till att MH skuldbeläggs är att hon har mördat TT i samförstånd med JJ. Det har inget med hennes hudfärg att göra utan med hennes val och handlingar.

Att exet inte skuldbeläggs på samma sätt är för att han inte är en mördare.

Du har fortfarande inte fattat frågan alltså. Backa och läs på. Det gäller agerande, eller avsaknad av agerande, INNAN mordet.

Eller förstår du inte att man inte kan skuldbelägga Maja för något som hände innan mordet, bara för att hon befann sig i lägenhet vid mordet, eller ens om hon deltog i det? Är du verkligen så trög?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in