2023-06-10, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag håller på mycket med bostäder. Mäklare är bland de dummaste man kan hitta (undantag finns) och det är mindre Högskola över dem än över en sjuksköterska. Lustigt att du inte, som jag, direkt på Idas ordval och uttal och samtalsval kan höra att hon inte precis är intellektuell utan en äkta lantis.

Jag har inte alls tänkt i de termerna och ser inte henne som mindre intellektuell än andra i programmet. Kan du ge några exempel som visar vad du menar?

Ordval?
Samtalsval?

Uttal t ex? Om man pratar norrländska, är man mindre intellektuell då än stockholmaren? Många stockholmare är ju inflyttade, ser du dom som mindre intellektuella än t ex dig om du bott där hela sitt liv?

Bara intressant att veta hur du tänker där För nu talar vi ju om en människa som du dissat rätt kraftigt i och med din utsaga om henne.

Och kanske den viktigaste frågan, vad är att vara intellektuell enligt dig? Ord har ju så många olika betydelser för olika människor.

Och en sista undran, skulle du beskriva dig som nörd? Jag har fått lite sådana vibbar från dig. Att du nördar lätt in dig. Men jag kan ha fel...
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-10 kl. 18:01.
Citera
2023-06-10, 18:02
Medlem
Citat:
Jag håller på mycket med bostäder. Mäklare är bland de dummaste man kan hitta (undantag finns) och det är mindre Högskola över dem än över en sjuksköterska. Lustigt att du inte, som jag, direkt på Idas ordval och uttal och samtalsval kan höra att hon inte precis är intellektuell utan en äkta lantis.

Jag tror dina inlägg bottnar i avundsjuka, man kan tycka vad man vill om hennes festande men att hon skulle vara mer korkad än genomsnittet är föga troligt. Hon är nog inte i närheten av Mensa som Arvid men sannolikt över genomsnittet.
Citera
2023-06-10, 18:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag har inte alls tänkt i de termerna och ser inte henne som mindre intellektuell än andra i programmet. Kan du ge några exempel som visar vad du menar?

Ordval?
Samtalsval?

Uttal t ex? Om man pratar norrländska, är man mindre intellektuell då än stockholmaren? Många stockholmare är ju inflyttade, ser du dom som mindre intellektuella än t ex dig om du bott där hela sitt liv?

Bara intressant att veta hur du tänker där För nu talar vi ju om en människa som du dissat rätt kraftigt i och med din utsaga om henne.

Och kanske den viktigaste frågan, vad är att vara intellektuell enligt dig? Ord har ju så många olika betydelser för olika människor.
En norrländska är mer lantis än en Stockholmare, det stämmer! Hon är inte dummare (o-intellektuell) än rödhåriga eller Malmö-killen eller bygga-själv-killen, de är rätt lika. Men de två andra tjejerna är smartare, och två av killarna.

Intellektuell är lätt. Det är en person som kan tala om annat än känslor eller vädret eller middagen, har intressen och kunskap som honhan läst sig till. Detta hörs på ordval och ämnesval.

Allt enbart killgissningar.
Citera
2023-06-10, 18:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Jag tror dina inlägg bottnar i avundsjuka, man kan tycka vad man vill om hennes festande men att hon skulle vara mer korkad än genomsnittet är föga troligt. Hon är nog inte i närheten av Mensa som Arvid men sannolikt över genomsnittet.
...nog inte i närheten av mensa... hehe det är väl de 1% abstrakt intelligentaste som får vara med dvs 3-4 personer per SKOLA. Jag tror inte Ida ligger topp 50%, någon som orkar kan slå upp hennes betyg som är medelmåttiga, och därför blev hon Mäklare.

OT: Själv var jag bäst i min Danderydsskola i matematik och med i Svenska Dagbladets matematiktävlingar där jag kom ca 25 i hela Sverige, så jag ligger på topp 0.1% eller så. Vilket inte innebär att jag gör allting rätt och jag kan ha tokfel. Men just intelligens kan jag bedöma och jag är inte avundsjuk utan tvärtom extrem snobb från Danderyd. Vi känner inte avundsjuka eller svartsjuka utan skaffar det eller gör det om vi saknar något.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 18:12.
Citera
2023-06-10, 18:44
Avslutad
Citat:
...nog inte i närheten av mensa... hehe det är väl de 1% abstrakt intelligentaste som får vara med dvs 3-4 personer per SKOLA. Jag tror inte Ida ligger topp 50%, någon som orkar kan slå upp hennes betyg som är medelmåttiga, och därför blev hon Mäklare.

OT: Själv var jag bäst i min Danderydsskola i matematik och med i Svenska Dagbladets matematiktävlingar där jag kom ca 25 i hela Sverige, så jag ligger på topp 0.1% eller så. Vilket inte innebär att jag gör allting rätt och jag kan ha tokfel. Men just intelligens kan jag bedöma och jag är inte avundsjuk utan tvärtom extrem snobb från Danderyd. Vi känner inte avundsjuka eller svartsjuka utan skaffar det eller gör det om vi saknar något.

Jag tycker den här historien är rätt gullig. Berättelsen om lantisarna från Götet (de är ju inte stockholmare)

Om gamla pengar …
Av Claes Blåe Publicerad igår 11:59

Det som följer är inte direkt ett rättsfall, men dock knutet till juridiken, och jag ville inte undanhålla följarna denna lilla pärla. Att Göteborg nu fyller 400 år gör inte tillfället sämre.

Jag läste för säkerhets skull juridik först vid Göteborgs universitet och därefter vid Uppsala universitet, för att avsluta studierna i Lund, där jag blev kvar till dags dato.

På juristlinjen i Göteborg föll det sig så att vi var några killar som diskuterade olika ämnen på rasterna och åt lunch tillsammans. Flera av dessa kom från de mera fiiina områdena vid havet utanför Göteborg; såsom Kullavik, Billdal och Hovås. Det blev alltså mycket tal om Porschar, Ferraris och stora segelbåtar.

Med i denna spontant bildade grupp fanns även en lite blygare kille som inte sade så mycket; han nickade mest instämmande och log. Vi kan kalla honom Göte, eftersom han var bördig från Göteborg sedan generationer, skulle det visa sig.

Efter någon månad in i studierna blev han slutligen tillfrågad av en nyfiken medlem i lunchgruppen.

– Men du då Göte. Har inte din pappa nå´n Ferrari?

Göte skruvade lite besvärat på sig och sade:

– Nja, ni vet. Hemma talar vi inte så mycket om pengar. De liksom bara finns…

Häpp och ridå!

Jag fick senare reda på att Göte var född in i en av de äldsta och mest burgna redarsläkterna i Göteborg. Det rörde sig alltså inte om nyrika pengar från Hovås, utan Göte hade helt enkelt genom födsel och ohejdad vana lärt sig att hantera pengar med respekt, såväl i tal som i bruk.
Citera
2023-06-10, 18:45
Medlem
Citat:

Mer än dubbelt så många har en IQ över 130, mer än 6 gånger fler har en IQ över 120 (här ligger nog Arvid iallafall), Ida har nog 110-119 (över normal).
Citera
2023-06-10, 20:18
Medlem
Vart går det att se gamla säsonger av detta trevliga program?
Citera
2023-06-10, 20:50
Medlem
Citat:
"lufttryckstjosan" är ju typexempel på katastrofscenario. Som man tänker jag tvärtom så här: hur många gånger har jag sett en tidningsrubrik "öppnade bildörren och flög ut"? Noll. Det är alltså inte ett existerande problem, utom i överkänsliga kvinnohjärnor.

Felet med henne är egentligen inte att hon är rädd för ingenting, som öppna bildörrar. Felet är att hon går igång känslomässigt på detta och skambelägger sin man. Som är mycket skötsam och som inte tycker han gjort något fel. Och då går han igång och blir sur. Och just han drar sig undan och kan inte prata när han är sur. Man måste alltså göra allt för att inte göra honom sur.

Kvinnan är alltså skulden till bildörrs-ångesten och spik-ångesten. För hon hade på ett lugnt och trevligt sätt kunnat säga "nä jag tycker inte vi spikar här kan vi tejpa?" och så hade hon haft kvar sin man. Men hon valde ångest och skam för hon vet inte något annat.

Råd från erfaren man: ganska viktigt att välja en fru som inte har katastrofscenarier som vardag. MYCKET viktigt att inte välja en kvinna som skambelägger dig.

I denna säsong skambelägger alla 4 kvinnorna sina män. Möjligen skambelägger Arvid Ida om alkohol, men väldigt mjukt. De andra tre männen skambelägger absolut inte sina kvinnor. De är så gulliga. Jag vill bo med dem.

Jag tror allt beror på att hon inte tycker om eller är attraherad av Agust.

Hade det varit en som hon var intrsserad av hade hon kanske istället tyckt att oj vad busig han är och fnittrat och sagt till på ett annat vis.

Hon har noll intresse för honom. Noll kemi. Inget fysiskt.
Citera
2023-06-10, 21:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag skulle inte vilja påstå att det inte skulle vara en utmaning för mig om det hände mig. Vilket det aldrig gjort, men om relationer utvecklas till vänskap, varför inte. Nu är ju A i en speciell situation och behöver det tydligen. Så vi får se hur det går i nästa avsnitt

Han kanske behöver det, men han hade ju inte behövt att skylta med det så?
Det skulle ju kunna vara så att han vill stöta bort Ida, som han ändå tycker är för "på"?
Bara en tanke, behöver inte vara så.
Låt oss säga att en person är minst intresserad, då vågar ju denne med "mer utsvävningar" antingen för att stöta bort den som är mest intresserad, eller så är den bara plump.
Om man själv är den som är mest ointresserad, så kanske man tar till att berätta osmickrande saker om sig själv. Man har ju inget att förlora. Man kanske vill göra att den som är för på, ska lugna sig lite.

Ibland kan det vara lättare "att ta fram sina dåliga sidor" för att få den andra ointresserad, än att vara den som dumpar (och ses som the bad guy).

Nu pratar jag inte om Arvid, men jag kan ju tänka mig, att folk i en sån här serie, där deltagarna får så mycket skäll av tittarna "för att vara den mest ointresserade" kan ta till att visa mer osmickrande sidor för sin partner, för att få den att ledsna?

Jag säger inte att det är glasklart, men självklart finns sådant med hos deltagare, som utsätter sig för detta hjärnskrynklande experiment. De verkar nästan hålla ut för de är kära i "att bli omhändertagna" av Sexolog-Kalle och Raw-Freddan.

De vet att loppet är kört, men de tar till massa knep, partyhattar, snälltolka, råd och dylikt, hela tiden bakom kameran.

Hur fan står de ut?
Citera
2023-06-10, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han kanske behöver det, men han hade ju inte behövt att skylta med det så?
Det skulle ju kunna vara så att han vill stöta bort Ida, som han ändå tycker är för "på"?
Bara en tanke, behöver inte vara så.
Låt oss säga att en person är minst intresserad, då vågar ju denne med "mer utsvävningar" antingen för att stöta bort den som är mest intresserad, eller så är den bara plump.
Om man själv är den som är mest ointresserad, så kanske man tar till att berätta osmickrande saker om sig själv. Man har ju inget att förlora. Man kanske vill göra att den som är för på, ska lugna sig lite.

Ibland kan det vara lättare "att ta fram sina dåliga sidor" för att få den andra ointresserad, än att vara den som dumpar (och ses som the bad guy).

Nu pratar jag inte om Arvid, men jag kan ju tänka mig, att folk i en sån här serie, där deltagarna får så mycket skäll av tittarna "för att vara den mest ointresserade" kan ta till att visa mer osmickrande sidor för sin partner, för att få den att ledsna?

Jag säger inte att det är glasklart, men självklart finns sådant med hos deltagare, som utsätter sig för detta hjärnskrynklande experiment. De verkar nästan hålla ut för de är kära i "att bli omhändertagna" av Sexolog-Kalle och Raw-Freddan.

De vet att loppet är kört, men de tar till massa knep, partyhattar, snälltolka, råd och dylikt, hela tiden bakom kameran.

Hur fan står de ut?

Man kan ju undra vad det står i kontraktet de skrivit på? Fake it till you make it?
Citera
2023-06-10, 23:51
Medlem
Vart har ni fått det från att Arvid skulle ha hög IQ?
Ni är ju för fan fullare än Kerstin!
Citera
2023-06-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det blir väl så när "feministpsykologen" är med och castar. Till och med de kvinnliga tv-tittarna inser ju att problemet för flera av snubbarna i programmet är att de inte klarar av att stå upp för sig själva, det blir aldrig någon gnista mellan paren eller "magi" som några kallar det. Psykologernas standardtips att "vänta" kommer aldrig fungera. För att skapa gnistor krävs friktion.
Det är så i varje säsong av detta program att psykologerna försökte få fram magi hos par som det är dött hos, där inga kärlekskänslor har uppstått. Totalt verkningslöst.
Lär knappast uppstå några gnistor hos Agust och Caroline eller hos Alexander och Lina i de avsnitten som är kvar av denna säsong. Tippar på att det blir skilsmässa mellan de paren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in