2023-06-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Rainfall 🌧️ is expected on the Zaporizhzhia Front for the next 3 days making a Ukrainian 🇺🇦 offensive very difficult for tanks and infantry fighting vehicles due to softened, muddy ground slowing vehicle movement and causing heavy vehicles to more easily get stuck
XD, CV90 kan köra på myrar, som om regn skulle vara ett hinder…

https://youtu.be/HAsR7m1wXM0 3.30 in i filmen.

Det behövs en monsun för att det ska bli problem…

Edit: om du nån gång gått ut på en myr fattar du.
Citera
2023-06-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryssen har ställt upp en liten konvoj långt bakom fronten. Detta kan vara Archer som skjuter över vattnet. Även drönaren måste ju vara av en speciell modell för att klara detta avståndet ju.

https://twitter.com/markito0171/status/1667627400128077824

Har vi något uttalande eller fotobevis på att Archer är på väg alt. har levererats?
Ännu större siluett och mer unikt utseende än CV90 och bradley tex.
Krabs, Caesar, PzH 2000, Zuzana, AS90 mfl. kunde man följa nästan live när de transporterades igenom Europa.
Citera
2023-06-10, 22:35
Avslutad
Vi ser nu leopard 2, både a4 och a5, slås ut i en takt av 20-30 vagnar per dag

Det är mer än jag hade förväntat mig, och en väldigt farlig utveckling för Ukraina

Jag tror det beror på antingen dumdristigt beteende där man har övertro på västligt material

Eller om ryssarna fått fram något modernt pansarvärnsvapen
Citera
2023-06-10, 22:35
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det här är lite intressant - den lokala guvernören i Pskov (gränsstad vid Estland) meddelar skapandet av ett lokalt ”hemvärn” av civilbefolkningen för att bland annat hjälpa till att bemanna gränsen, vakta objekt etc 🤔

https://t.me/ZaDonbassVmeste/58793

Oklart varför, skulle kunna vara:
1. Vanlig dumhet bland lokala politiker som vill visa sig handlingskraftiga
2. En del av en större mobilisering
3. Ett sätt att frigöra ”riktiga” soldater för att flytta dem till Ukraina

Skulle gissa på alternativ 3. Kan lika gärna vara hemvärnsgubbar som håller vakt. I motsats till vad Putin påstår är inte NATO något hot så länge ryssen håller sig inom sina gränser. Är nog inte sista guvernören som tar det "initiativet" (läs order uppifrån).
Citera
2023-06-10, 22:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Har vi något uttalande eller fotobevis på att Archer är på väg alt. har levererats?
Ännu större siluett och mer unikt utseende än CV90 och bradley tex.
Krabs, Caesar, PzH 2000, Zuzana, AS90 mfl. kunde man följa nästan live när de transporterades igenom Europa.
Det finns fortfarande inte ett enda foto på att Archer ens är på väg till Ukraina. Den pjäsen ser ju verkligen speciell ut så det borde komma ut bilder på den tycker man ju. Om den nu är på plats i Ukraina alltså. Eller på väg iaf. De kanske flygs ner iofs för att hålla de mer hemliga.
Citera
2023-06-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Det är mer än jag hade förväntat mig, och en väldigt farlig utveckling för Ukraina

Jag tror det beror på antingen dumdristigt beteende där man har övertro på västligt material

Nej vi ser inte detta. Du har nog drömt.
Citera
2023-06-10, 22:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det är mer än jag hade förväntat mig, och en väldigt farlig utveckling för Ukraina.

Nej. 3 stycken Leopard är utslagna totalt:

Citat:
- 1 Leopard 2A4: (1, destroyed)
- 2 Leopard 2A6: (1, destroyed) (1, abandoned)

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Citera
2023-06-10, 22:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Skulle gissa på alternativ 3. Kan lika gärna vara hemvärnsgubbar som håller vakt. I motsats till vad Putin påstår är inte NATO något hot så länge ryssen håller sig inom sina gränser. Är nog inte sista guvernören som tar det "initiativet" (läs order uppifrån).
Ett problem med det ryska hemvärnet är att det är förbjudet för dess medlemmar att bära vapen om det inte råder krigstillstånd. Det var stor debatt om att ändra reglerna för detta i samband med invasionen i Belgoroddistriktet. Men det blev "nej". Putin vågar inte låta "vanligt folk" vara beväpnade. Jämför detta med belägringen av Kiev, förra året, då automatkarbiner delades ut till varje ukrainsk medborgare som sade sig vara villig att försvara sitt land. Detta är skillnaden mellan en statsledning som är rädd för sitt folk och en annan som hyser tillit till det.
Citera
2023-06-10, 22:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryssen har ställt upp en liten konvoj långt bakom fronten. Detta kan vara Archer som skjuter över vattnet. Även drönaren måste ju vara av en speciell modell för att klara detta avståndet ju.

https://twitter.com/markito0171/status/1667627400128077824

Kanske grovt önsketänkande för egen del bara för att jag vill att det ska vara ett konstverk signerat Archer men inbillar mig åtminstone att artilleri-nedslagen är av en annan karaktär än vad vi sett hittills.
Citera
2023-06-10, 22:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:

du menade det där fantastiska wounderwaffen som ryssen pratat om i ett år som dom hade i lagret i Uralbergen.
Citera
2023-06-10, 22:50
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Du är ett ryzztroll

Har du bevis 20-30 vagnar?
Citera
2023-06-10, 22:50
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Bra, även om oryx ligger långt efter i sina rapporter
Hyfsad skillnad i antal mot senaste ryZzmanus
Citera