2023-06-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vad jag har kollat upp ser sämre ut än vad den kritiserade warmonitor3 på Twitter har producerat... en annan person som silar Telegram och dylikt på all information och publicerar den utan källa innan han hinner faktagranska men warmonitor är inte en ekonomisk brottsling knarksmugglare och bedragare som Kenneth är.

Om man fokuserar mindre på vem han är och mer på vad han faktiskt har sagt, aka "track record" så framstår faktiskt Gregg som rena sanningsvittnet, särskilt i jämförelse med precis allting som kommer från ryskt håll.

Att han sedan inte alls har tillgång till all information är en helt annan sak.

Gregg = trovärdigt tills motsatsen bevisats
Ryska lögner = icke trovärdigt tills motsatsen bevisats
Citera
2023-06-10, 11:07
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Vilken info från honom har inte stämt om du kollar bakåt? Nutidsinformationen är ju svår att avgöra då det är nypublicerat men av det äldre så verkar infon korrekt iaf
https://twitter.com/spanaren/status/1550385683927367680
Jag är rätt övertygad om att det inte fanns några M1 tanks i Ukraina i September till exempel.
Det är väldigt oklart vad Kenneth gör i Ukraina och vad han lever på men att det är hederligt arbete han ägnar sig åt är föga sannorlikt.
Citera
2023-06-10, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Ukrainsk framryckning. Man blir lite tårögd:

https://twitter.com/ukrainiansquad/status/1667249894581587972?s=20
Citera
2023-06-10, 11:15
Medlem
Citat:
https://twitter.com/spanaren/status/1550385683927367680
Jag är rätt övertygad om att det inte fanns några M1 tanks i Ukraina i September till exempel.
Det är väldigt oklart vad Kenneth gör i Ukraina och vad han lever på men att det är hederligt arbete han ägnar sig åt är föga sannorlikt.

Ah, så eftersom han skrev om en (ukrainskt publicerad) lista på "utlovade" vapen från USA där slutleveransen inte stämde med förhandsryktena så är han inte trovärdig för tid och evighet?

Du känner inte att du är lite snett ute i alla fall?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skumt, annars heter det att ukraina skjuter ner alla drönare.
Men av nån konstig anledning lyckas alltid drönare slinka igenom och träffa just sjukhus.

Civil infrastruktur är prioriterade mål för ryssarna för att knäcka försvarsviljan. Sprängningen av Dammen var precis samma mål.
Citera
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Därför att dom civila befinner sig på den ukrainska sidan av floden, din idiot.
Det är Ukrainas ansvar att flytta på dom civila från fronten.
Inte alla! Ryssarna beskjuter nu båda sidor av floden.

Och Ukraina försöker rädda och evakuera trots rysk beskjutning av räddningspersonal.

Jävligt äckligt och krigsbrott utfört av er ryssäckel.
Citera
2023-06-10, 11:16
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ah, så eftersom han skrev om en (ukrainskt publicerad) lista på "utlovade" vapen från USA där slutleveransen inte stämde med förhandsryktena så är han inte trovärdig för tid och evighet?

Du känner inte att du är lite snett ute i alla fall?

Du känner inte att du kommer skämmas när Kenneth ertappas med att tillförskansa sig medel för egen räkning på ett eller annat sätt där nere?
Citera
2023-06-10, 11:17
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukrainsk framryckning. Man blir lite tårögd:

https://twitter.com/ukrainiansquad/status/1667249894581587972?s=20
Mmm, men det där såg ut att vara till 90% träning. Inte skarpt läge.
Citera
2023-06-10, 11:17
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Skumt, annars heter det att ukraina skjuter ner alla drönare.
Men av nån konstig anledning lyckas alltid drönare slinka igenom och träffa just sjukhus.
Ja det beror ju på att ni siktar på sjukhus!

Fan vad vidriga ni ryssar är!
Citera
2023-06-10, 11:38
Medlem
Citat:
Du känner inte att du kommer skämmas när Kenneth ertappas med att tillförskansa sig medel för egen räkning på ett eller annat sätt där nere?

Inte alls, han får väl själv stå för sina gärningar. Men hans track record vad gäller info är hyfsat trovärdig.
Citera
2023-06-10, 11:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Igen? Jag kommenterade en gång. Har du problem med tempus?

Rökridåer? Både diameter och begrepp är objektiva fakta som jag dessutom länkar till. Till skillnad från en icke nämnd person här…

Rysslands tillverkning är 10-20 ggr vad NATO ”kan uppnå”? Eh? Är du synsk eller?

Jag kan faktiskt acceptera att Ryssland kan tillverka fler granater IDAG än vad NATO kan. Framförallt eftersom de bara bygger ostyrda och okomplicerade granater. NATOs fabriker är gjorda för att bygga en mycket mindre mängd, men otroligt mycket mer avancerad ammunition än vad Ryssland gör.

Frågan är vad som är bäst? 100 granater som träffar inom 100 m från vad man siktar på, eller 1 granat som träffar inom 1 m?

Men självklart kan NATO matcha Rysslands produktionskapacitet av artillerigranater om de så önskade.

Faktum är att man redan börjar rampa upp detta: https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/2023/03/28/us-army-eyes-six-fold-production-boost-of-155mm-shells-used-in-ukraine/

Så visst kan det ta tid för NATO att matcha vad nu Ryssland faktiskt HAR för kapacitet, men tydligen kan man med relativt modesta medel öka den 6x på mindre än 5 år. Så vad NATO ”kan uppnå” ligger nog en bit över vad du inbillar dig.

Och om dina fakta stämmer (de 400.000 granaterna, vilket jag du för tydlighetens skull tror är en grav överdrift), så är det då inte ens idag mer än 10 ggr vad NATO kan producera. Ovanstående länk gav att US Army själva går från 14.000 till 24.000 per månad under 2023. EU kan utan att ens göra några förändringar kanske producera 50.000 granater per månad: https://www.defense-aerospace.com/europes-155mm-ammo-stocks-where-they-should-be-and-how-to-get-there/

Så OM det du säger är sant, så ligger Rysslands kapacitet närmare 5x vad NATO har idag. Vilket vi då ser att NATO kan komma ikapp på mindre än 5 år om de vill.

Och det är bara om man rampar upp befintliga fabriker. Till skillnad mot Ryssland så finns möjligheten att ta in fler fabriker och bygga om närliggande industrier.

Jag ska inte säga ”sanningen är”, du kan själv titta på vad som tillverkas idag och vad som kan styras om till 155mm granater. Det finns ett större antal producenter av finkalibrig ammunition (SAKO, Winchester osv.). Att få dem att börja producera grövre kalibrar av ostyrda artillerigranater är inte så långt att stäcka sig till, om de samarbetar med nuvarande producenter (NAMMO mfl.).

Så skillnaden ligger inte i vad som kan produceras idag, även om det nu skulle vara till Rysslands fördel, utan i vad du själv säger går ”att uppnå”. För de möjligheterna är inte stora i Ryssland. Samtidigt som de är enorma i ”Väst”…

Vad gäller rysk produktion av granater för sitt artilleri, så förlitar jag mig på "Välisluureamet", dvs det estniska utrikesspionaget. Den estniska underrättelsetjänsten håller absolut världsklass när det gäller Ryssland och är uppe i den allra högsta ligan tillsammans med USA, Storbritannien och Kina. Esterna har ibland lite nytta av sin stora ryska minoritet när det handlar om att "penetrera" ryska organisationer.

Vad Välisluureamet vet att förtälja är att Ryssland har en kapacitet på ca 3,4 miljoner granater per år eller ca 10 000 per dag.

Ett stort problem för ryssarna är att en mängd fabriker har lagts ned under senare år när produktionen har centraliserats och flyttats över till vissa oligarkers händer. För närvarande finns det tre större fabriker och de producerar naturligtvis för fullt, men produktionen kan inte öka ytterligare inom överskådlig tid eftersom den redan ligger på max. Det är av detta skäl som import från bl a Nordkorea har blivit så viktig (jag talar här om granater till de sovjetryska 152 mm rören).
Citera
2023-06-10, 11:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad gäller rysk produktion av granater för sitt artilleri, så förlitar jag mig på "Välisluureamet", dvs det estniska utrikesspionaget. Den estniska underrättelsetjänsten håller absolut världsklass när det gäller Ryssland och är uppe i den allra högsta ligan tillsammans med USA, Storbritannien och Kina. Esterna har ibland lite nytta av sin stora ryska minoritet när det handlar om att "penetrera" ryska organisationer.

Vad Välisluureamet vet att förtälja är att Ryssland har en kapacitet på ca 3,4 miljoner granater per år eller ca 10 000 per dag.

Ett stort problem för ryssarna är att en mängd fabriker har lagts ned under senare år när produktionen har centraliserats och flyttats över till vissa oligarkers händer. För närvarande finns det tre större fabriker och de producerar naturligtvis för fullt, men produktionen kan inte öka ytterligare inom överskådlig tid eftersom den redan ligger på max. Det är av detta skäl som import från bl a Nordkorea har blivit så viktig (jag talar här om granater till de sovjetryska 152 mm rören).

Ukraina börjar även nu tillverka 155mm ammunition ser det ut som. Prov än sålänge dock.

"Ukraine's state-owned military enterprise Ukroboronprom is attempting to begin production of the 155 mm artillery shells, the company's spokesperson Natalia Sad said.

Ukroboronprom is building capacity to build NATO-caliber rounds as Ukraine's military is fielding a large number of Western artillery, using the 155 mm shells.

"We have mastered the production of 82 mm mortar mines, 122 mm, and 152 mm artillery rounds, as well as 125 mm tank shells. Today, the work on the 155 mm NATO caliber continues," Sad said."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in