Igen? Jag kommenterade en gång. Har du problem med tempus?
Rökridåer? Både diameter och begrepp är objektiva fakta som jag dessutom länkar till. Till skillnad från en icke nämnd person här…
Rysslands tillverkning är 10-20 ggr vad NATO ”kan uppnå”? Eh? Är du synsk eller?
Jag kan faktiskt acceptera att Ryssland kan tillverka fler granater IDAG än vad NATO kan. Framförallt eftersom de bara bygger ostyrda och okomplicerade granater. NATOs fabriker är gjorda för att bygga en mycket mindre mängd, men otroligt mycket mer avancerad ammunition än vad Ryssland gör.
Frågan är vad som är bäst? 100 granater som träffar inom 100 m från vad man siktar på, eller 1 granat som träffar inom 1 m?
Men självklart kan NATO matcha Rysslands produktionskapacitet av artillerigranater om de så önskade.
Faktum är att man redan börjar rampa upp detta:
https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/2023/03/28/us-army-eyes-six-fold-production-boost-of-155mm-shells-used-in-ukraine/
Så visst kan det ta tid för NATO att matcha vad nu Ryssland faktiskt HAR för kapacitet, men tydligen kan man med relativt modesta medel öka den 6x på mindre än 5 år. Så vad NATO ”kan uppnå” ligger nog en bit över vad du inbillar dig.
Och om dina fakta stämmer (de 400.000 granaterna, vilket jag du för tydlighetens skull tror är en grav överdrift), så är det då inte ens idag mer än 10 ggr vad NATO kan producera. Ovanstående länk gav att US Army själva går från 14.000 till 24.000 per månad under 2023. EU kan utan att ens göra några förändringar kanske producera 50.000 granater per månad:
https://www.defense-aerospace.com/europes-155mm-ammo-stocks-where-they-should-be-and-how-to-get-there/
Så OM det du säger är sant, så ligger Rysslands kapacitet närmare 5x vad NATO har idag. Vilket vi då ser att NATO kan komma ikapp på mindre än 5 år om de vill.
Och det är bara om man rampar upp befintliga fabriker. Till skillnad mot Ryssland så finns möjligheten att ta in fler fabriker och bygga om närliggande industrier.
Jag ska inte säga ”sanningen är”, du kan själv titta på vad som tillverkas idag och vad som kan styras om till 155mm granater. Det finns ett större antal producenter av finkalibrig ammunition (SAKO, Winchester osv.). Att få dem att börja producera grövre kalibrar av ostyrda artillerigranater är inte så långt att stäcka sig till, om de samarbetar med nuvarande producenter (NAMMO mfl.).
Så skillnaden ligger inte i vad som kan produceras idag, även om det nu skulle vara till Rysslands fördel, utan i vad du själv säger går ”att uppnå”. För de möjligheterna är inte stora i Ryssland. Samtidigt som de är enorma i ”Väst”…