2023-06-09, 23:41
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Okej om du har lurat dig själv att Ukraina inte har "skuggan av en chans" men ändå fortsätter de kämpa och som vanligt är det bara putinister som vill berätta att det inte är någon idé att kämpa och göra motstånd. Varför gör du det? Det låter som en desperat vädjan tycker jag.

https://www.azerbaycan24.com/en/us-to-give-over-700-tanks-to-ukraine-says-biden/

"The United States and allied countries will provide more than 700 tanks to Ukraine, US President Joe Biden said at a joint press conference with President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy during an unexpected visit to Kyiv."

Blir det inte en framgångsrik storoffensiv från Ukraina inom tre månader så är det finito. Slut på stöd från väst. Ett "last ditch option". Sannolikheten för ett ukrainskat misslyckande kan uppskattas till omkring 90 % mot fortifierade ryska positioner i frontlinjen. Man borde sätta sig vid förhandlingsbordet och undvika ytterligare onödig blodspillan i PR-syfte.
Citera
2023-06-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
🇺🇸🇺🇦 - US officials to Politico: If Ukrainian counteroffensive succeeds, Ukraine would be able to count on additional military and economic assistance from the US and its allies, but if it fails, Western support may dry up, with Kiev facing calls to find a swift diplomatic resolution to the conflict.

Do or die for Kiev.

Ojoj 👀

https://t.me/BellumActaNews/96842
https://www.politico.com/news/2023/06/08/biden-ukraine-counteroffensive-00101088

Snart är kriget över med andra ord. Synd att väst saboterade förhandlingarna i början.
Citera
2023-06-09, 23:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är en formation. Så här ser standardmodellen ut:
Ett antal plutoner = ett kompani
Ett antal kompanier = en bataljon
Ett antal bataljoner = en brigad
Ett antal brigader = en division
Ett antal divisioner = en armékår
Ett antal armékårer = en fältarmé (även kallad "armé")
Ett antal fältarméer = en armégrupp
De ingående formationerna brukar vara minst två och ibland upp till fem i den närmast överordnade formationen. En ukrainsk brigad brukar bestå av fyra bataljoner, men en rysk består av tre, osv. En amerikansk eller brittisk division har nästan dubbelt så mycket folk som en rysk, osv.
Vad Ukraina har vid Zaporizjzjafronten är den 10 armékåren. Den ansvarar för nio brigader. Detta hade varit tre amerikanska eller brittiska divisioner, men eftersom ukrainarna kör en israelisk modell med strukturen kår -> brigad -> bataljon så "hoppar man över" divisionsnivån.
Ryssarna har inga kårer, utan har strukturen fältarmé (kallad Combined Arms Army i media) -> division -> brigad -> bataljon. Undantaget är de trupper som rekryteras från Luhansk och Donetsk. De är organiserade under varsin armékår med brigader under sig.
Man bör också komma ihåg att ryssarna gör som amerikanska marinkåren och kallar de brigader som lyder under en division för "regementen" medan begreppet "brigad" ges åt självständiga brigader som sorterar direkt under fältarmén (och i fallet marinkåren under kåren).

Tack, komplicerat faktiskt. Därför brukar jag ofta fuska och skriva "trupper"! För mig kan det vara alla storlekar!
Citera
2023-06-09, 23:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu förstår jag hur Ryssland har förstört 100 leoparder redan! Allt de ser är leoparder!

Allvarligt det är en sorts psykos hos ryssarna nu, de ser leoparder överallt, de har mardrömmar om leoparder.

Tror ingen panik/psykos per definition hos svenskar avlönade av främmande makt råder. De följer manus/arbetsuppgift under rådande informations-rundgång dikterat av Kreml. Sen har vi naturligtvis direkta imbeciller som köper tramset rakt av och apar efter men det är en diskussion i sig.

Femtekolonnarna är inte här för att övertyga någon i tråden som agiterar för civilisation och mot ryskt feodalistiskt envälde utan i ett försök att skapa en lögnaktig pseudo-debatt på egen planhalva för att påverka opinionen hos svenskt valboskap.

Målet är att sprida lögner som vilseleder när svennebanan googlar på saker som hör kriget till och hamnar i denna tråd. Spela på känslor är hett. "Ukraina vill fortsätta kriga, offrar unga män, amagad!" ...etc. När en fascistisk loser blev sprängd i luften i St: Petersburg så var det terror mot civilbefolkning. Etcetera.

Alla med IQ >~95 borde läsa igenom detta manus men tyvärr inte.

Bland dem som håller ihop sin svenska bäst i denna tråd - i vissa fall rakt av akademiskt korrekt - så är jag rätt säker på att det är filurer inom AfS som gillar (åtminstone gillade) sina studieresor till Moskva häromåren.
Citera
2023-06-09, 23:45
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Blir det inte en framgångsrik storoffensiv från Ukraina inom tre månader så är det finito. Slut på stöd från väst. Ett "last ditch option". Sannolikheten för ett ukrainskat misslyckande kan uppskattas till omkring 90 % mot fortifierade ryska positioner i frontlinjen. Man borde sätta sig vid förhandligsbordet och undvika ytterligare onödig blodspillan av PR-syfte.
Blir det ingen framgångsrik offensiv för Ukraina blir det något som liknar en frusen konflikt i bästa fall.
Du slänger ur dig en massa siffror och påståenden men om det vore så att Ukrainas offensiv var dömd att misslyckas hade den givetvis inte genomförts eftersom de som sätter sina liv på spel inte godtar sådana odds. Alltså har Ukraina med sina kompisar i väst gjort sitt yttersta för att offensiven ska bli så framgångsrik som möjligt. Det är som sagt bara z-fascister och rysstroll som vädjar om fred eftersom det är enda chansen för Putin att behålla makten.
Citera
2023-06-09, 23:47
Medlem
Citat:
Just det. Ryssland slåss mot hela NATO, det är korrekt.
Nej det gör dom inte inte en enda nato soldat har blivit dödad eller skadad så antingen är nato soldaterna helt överlägsen eller så ljuger du igen
Citera
2023-06-09, 23:47
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Just det. Ryssland slåss mot hela NATO, det är korrekt.
Jaha, har du exempelvis sett USA "slåss" mot Ryssland? Hur skulle det se ut om USA entrade scenen?

Simonyan vill att Ryssland börjar bomba västländer, bl a Sverige. Är det något du ställer dig bakom?
Citera
2023-06-09, 23:48
Medlem
barkies avatar
Citat:
Blir det inte en framgångsrik storoffensiv från Ukraina inom tre månader så är det finito. Slut på stöd från väst. Ett "last ditch option". Sannolikheten för ett ukrainskat misslyckande kan uppskattas till omkring 90 % mot fortifierade ryska positioner i frontlinjen. Man borde sätta sig vid förhandlingsbordet och undvika ytterligare onödig blodspillan i PR-syfte.

Det är makalöst att folk inte inser vilka enorma resurser väst och USA pumpat in i Ukraina.

Jag tror definitivt inte det är finito när Ukraina misslyckas. Aldrig att väst/USA släpper det här kriget så enkelt. De har investerat allt i det här. Pengar, manskap, träning, legosoldater, vapen, fordon och nu flyg.

Hela grunden av det EU/USA vilar på, står på spel. Man kan inte förlora ansiktet här, det går inte. Man har skapat ett falskt narrativ av de söta hobbits mot orcherna.

När Ukraina misslyckas igen, så kommer ännu en false flag att ske. Kemvapen, massaker, sabotage eller dylikt som är såpass grov att europeiska länder indirekt ger sig in i konflikten. De kommer rulla på ett år eller två, sen när alla länder blödig och uttarmats glider USA in med full kraft och avslutar det hela.

Skulle inte förvåna mig om de knäpper Zelensky och skyller på Ryssland. Snubben vet alldeles för mycket och skulle vara den perfekta symbolen för starten av ett nytt stort krig.
Citera
2023-06-09, 23:49
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Blir det ingen framgångsrik offensiv för Ukraina blir det något som liknar en frusen konflikt i bästa fall.
Du slänger ur dig en massa siffror och påståenden men om det vore så att Ukrainas offensiv var dömd att misslyckas hade den givetvis inte genomförts eftersom de som sätter sina liv på spel inte godtar sådana odds. Alltså har Ukraina med sina kompisar i väst gjort sitt yttersta för att offensiven ska bli så framgångsrik som möjligt. Det är som sagt bara z-fascister och rysstroll som vädjar om fred eftersom det är enda chansen för Putin att behålla makten.

Om Ryssland har trumf på hand har de inget att vinna på en "frusen konflikt" och en bred DMZ. Om väst står på sig så kommer Ryssland se till att det sker ett regimskifte i Ukraina, precis som USA och CIA med fettot Nuland (Fuck the EU) i spetsen gjorde 2014.
Citera
2023-06-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tror ingen panik/psykos per definition hos svenskar avlönade av främmande makt råder. De följer manus/arbetsuppgift under rådande informations-rundgång dikterat av Kreml. Sen har vi naturligtvis direkta imbeciller som köper tramset rakt av och apar efter men det är en diskussion i sig.

Femtekolonnarna är inte här för att övertyga någon i tråden som agiterar för civilisation och mot ryskt feodalistiskt envälde utan i ett försök att skapa en lögnaktig pseudo-debatt på egen planhalva för att påverka opinionen hos svenskt valboskap.

Målet är att sprida lögner som vilseleder när svennebanan googlar på saker som hör kriget till och hamnar i denna tråd. Spela på känslor är hett. "Ukraina vill fortsätta kriga, offrar unga män, amagad!" ...etc. När en fascistisk loser blev sprängd i luften i St: Petersburg så var det terror mot civilbefolkning. Etcetera.

Alla med IQ >~95 borde läsa igenom detta manus men tyvärr inte.

Bland dem som håller ihop sin svenska bäst i denna tråd - i vissa fall rakt av akademiskt korrekt - så är jag rätt säker på att det är filurer inom AfS som gillar (åtminstone gillade) sina studieresor till Moskva häromåren.
Jag trodde de flesta i det nationalistiska lägret i Sverige var pro-Ukraina. Det är den bilden jag får av diskussionen på Twitter. Det kanske har undgått dig men båda sidor ljuger i krig. Du måste korsläsa kriget. Vidare bör man inte fasta vid den taktiska nivån. Det är meningslöst eftersom ingen i tråden vet vad som sker på marken. Utan tvekan måste båda sidor till slut förhandla. Om det dröjer ett år eller tre år vet jag inte men någon gång måste detta ske. Då får vi antagligen veta vem som "vunnit" i den mån du kan vinna ett krig.
Citera
2023-06-09, 23:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har inte hört något gott om Girkin men vad vet jag. Jag läser Andrei Martyanov nu när "The Saker" lagt ned samt RT och Tass. Martyanov är kunnig eftersom han är en f.d. officerare men fruktansvärt obalanserad i sina slutsatser och drar långtgående slutsatser han inte har bevis för. Det jag stör mig mest på i den här konflikten är bristen på information. Det är nästan omöjligt att analysera det här kriget på ett seriöst sätt på grund av propagandan. Uppgifterna är för motstridiga. Jag följer kriget på strategisk och politisk nivå och inte taktisk nivå - det är betydligt lättare att följa eftersom du sällan får något bekräftat i kriget. Men som sagt - ska checka "Reporting from Ukraine".

Fetat 1: Detta är nog det kriget i världshistorien med mest information. Kanske för mycket information så det blir svårt att sovra.

Fetat 2: Ja men det är för att det finns mycket information från olika sidor. Om något krig har varit "mindre propaganda" och "mindre motsägelsefullt" är det bara för att man sett färre sidor och fått en mer vinklad, partiskt propaganda-sida. Detta är det normala; det syns bara nu med sociala medier etc. I andra krig kan vissa aktörer sätta agendan så att det framstår som mindre propaganda och mindre motsägelsefullt. Men det var inte dessa krig. De var likadana som detta, men ingen märkte det när några papperstidningar satte agendan.
Citera
2023-06-09, 23:53
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Om Ryssland har trumf på hand har de inget att vinna på en "frusen konflikt" och en bred DMZ. Om väst står på sig så kommer Ryssland se till att det sker ett regimskifte i Ukraina, precis som USA och CIA med fettot Nuland (Fuck the EU) i spetsen gjorde 2014.
Det är väl här någonstans meningsutbyte blir helt ointressant för ni menar att Ryssland är oövervinnerliga och att det lönar sig inte att göra motstånd. Bättre att sluta "fred" och ge ryssarna vad de har stulit. Från min sida menar jag Ryssland är ett konkursbo, ett efterblivet land och en skugga av Sovjet som föll tungt och hårt trots att det var betydligt mer välskött än nuvarande Ryssland.

Att spekulera om framtiden och dra sådana långtdragna slutsatser som du gör tillför inget.
Med tanke på vad du skrivit om Bakhmut och Kinzhal så tillför du ingenting till någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in