2023-06-09, 23:33
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Konstigt. Putin hade precis ordnat en fejkomröstning i Kherson och förklarat området ryskt "för evigt".
En jättepinsam fadäs av Putin där ryssarna fick lämna månaden senare.

Fejkomröstning? När det föreslogs att en omröstning skulle ske under överinseende av internationella valobservatörer så ville inte västsamfundet veta av detta. Varför?
Citera
2023-06-09, 23:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna säger att Ukraina kommer med en hel armé (Army Corps vad det nu betyder?) och skall anfalla snart med den. Natten blir oförglömlig säger de.
https://twitter.com/NOELreports/status/1667248479851237393
Det är en formation. Så här ser standardmodellen ut:

Ett antal plutoner = ett kompani

Ett antal kompanier = en bataljon

Ett antal bataljoner = en brigad

Ett antal brigader = en division

Ett antal divisioner = en armékår

Ett antal armékårer = en fältarmé (även kallad "armé")

Ett antal fältarméer = en armégrupp

De ingående formationerna brukar vara minst två och ibland upp till fem i den närmast överordnade formationen. En ukrainsk brigad brukar bestå av fyra bataljoner, men en rysk består av tre, osv. En amerikansk eller brittisk division har nästan dubbelt så mycket folk som en rysk, osv.

Vad Ukraina har vid Zaporizjzjafronten är den 10 armékåren. Den ansvarar för nio brigader. Detta hade varit tre amerikanska eller brittiska divisioner, men eftersom ukrainarna kör en israelisk modell med strukturen kår -> brigad -> bataljon så "hoppar man över" divisionsnivån.

Ryssarna har inga kårer, utan har strukturen fältarmé (kallad Combined Arms Army i media) -> division -> brigad -> bataljon. Undantaget är de trupper som rekryteras från Luhansk och Donetsk. De är organiserade under varsin armékår med brigader under sig.

Man bör också komma ihåg att ryssarna gör som amerikanska marinkåren och kallar de brigader som lyder under en division för "regementen" medan begreppet "brigad" ges åt självständiga brigader som sorterar direkt under fältarmén (och i fallet marinkåren under kåren).
Citera
2023-06-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Kherson var ingen offensiv överhuvudtaget. Ryssland valde att överge av strategiska skäl, som visat sig vara högst relevanta i efterhand....
😂 Ja vi säger väll så.
Citera
2023-06-09, 23:34
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag trodde inte att det var tornflygartävlingen Ukraina skulle vinna med hjälp av leopard 2, jag trodde att det var kriget. Tragiskt hur illa det hanteras.
Varje rysk tornflygning är ju en vinst...
Citera
2023-06-09, 23:35
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
😂 Ja vi säger väll så.

Vad är ditt motargument, låt höra?
Citera
2023-06-09, 23:35
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Reel chans? Ukraina har inte skuggan av en chans rent objektivt. De har inga långdistansmissiler. De har fått 60-70 moderna tanks (som USA medvetet begränsat för att inte läcka teknologi till Ryssland). USA och EU förmår producera 30 000 stycken 155 mm artilleripjäser per månad. Ryssland producerar 200 000 - 380 000 per månad. Hur i hela helvete inbillar du dig att Ukraina har ens skuggan av en chans? Jag lider med det Ukrainska folkets förluster. Det är väst som är problemet, inte Ukraina.
Okej om du har lurat dig själv att Ukraina inte har "skuggan av en chans" men ändå fortsätter de kämpa och som vanligt är det bara putinister som vill berätta att det inte är någon idé att kämpa och göra motstånd. Varför gör du det? Det låter som en desperat vädjan tycker jag.

https://www.azerbaycan24.com/en/us-to-give-over-700-tanks-to-ukraine-says-biden/

"The United States and allied countries will provide more than 700 tanks to Ukraine, US President Joe Biden said at a joint press conference with President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy during an unexpected visit to Kyiv."
Citera
2023-06-09, 23:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Reel chans? Ukraina har inte skuggan av en chans rent objektivt. De har inga långdistansmissiler. De har fått 60-70 moderna tanks (som USA medvetet begränsat för att inte läcka teknologi till Ryssland). USA och EU förmår producera 30 000 stycken 155 mm artilleripjäser per månad. Ryssland producerar 200 000 - 380 000 per månad. Hur i hela helvete inbillar du dig att Ukraina har ens skuggan av en chans? Jag lider med det Ukrainska folkets förluster. Det är väst som är problemet, inte Ukraina.

artilleripjäser betyder inte det du tror.
Citera
2023-06-09, 23:38
Medlem
2022-12-31s avatar
🇺🇸🇺🇦 - US officials to Politico: If Ukrainian counteroffensive succeeds, Ukraine would be able to count on additional military and economic assistance from the US and its allies, but if it fails, Western support may dry up, with Kiev facing calls to find a swift diplomatic resolution to the conflict.

Do or die for Kiev.

Ojoj 👀

https://t.me/BellumActaNews/96842
https://www.politico.com/news/2023/06/08/biden-ukraine-counteroffensive-00101088
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Fejkomröstning? När det föreslogs att en omröstning skulle ske under överinseende av internationella valobservatörer så ville inte västsamfundet veta av detta. Varför?
En omröstning i Kherson? Starta krig och hålla omröstningar? Du låter som en primitiv idiot som inte fattar hur tokigt det där låter.

Putin är avslöjad som den lilla lögnande råttan han är, ingen i väst vill ta i barnkidnapparen med tång och ännu mindre spela med i hans lekar om folkvilja. Vi kan utlysa val i samtliga republiker och regioner i Ryssland med internationella valobservatorer. Alla som röstar för en utbrytning erbjuds medlemskap i Nato.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Vad har Ukraina visat att de lyckats med? Att ta några hektar lerig åkermark som ryssarna redan övergivit?
Så Du medger att ryssen lämnar mark de annekterat och kallat rysk för all framtid, udda...
Citera
2023-06-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Min favorit är "reporting from Ukraine" på YT. Tyvärr följer jag inte rysk propaganda längre; den är för dålig och korkad. Jag följde en vitrysk youtuber som var ganska bra och pro-Ryssland men han fick ju alltid så extremt fel om allt. Kollade man en video som var 1 månad gammal så såg man hur korkade slutsatserna blir när man är ryss-lojal. Bästa ryssarna är Igor Girkin och Wagner.
https://www.youtube.com/watch?v=Ac-WQbqV5DI&t=44s
Jag har inte hört något gott om Girkin men vad vet jag. Jag läser Andrei Martyanov nu när "The Saker" lagt ned samt RT och Tass. Martyanov är kunnig eftersom han är en f.d. officerare men fruktansvärt obalanserad i sina slutsatser och drar långtgående slutsatser han inte har bevis för. Det jag stör mig mest på i den här konflikten är bristen på information. Det är nästan omöjligt att analysera det här kriget på ett seriöst sätt på grund av propagandan. Uppgifterna är för motstridiga. Jag följer kriget på strategisk och politisk nivå och inte taktisk nivå - det är betydligt lättare att följa eftersom du sällan får något bekräftat i kriget. Men som sagt - ska checka "Reporting from Ukraine".

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Edgerton. Det var länge sen. Så här: Kriget i Ukraina utkämpas i rätt hög grad i media och, inte minst, på Internet. Propaganda är propaganda. Det ligger i sakens natur att det ofta är snudd på omöjligt för oss att veta vad som är sant och vad som är falskt för stunden, men i ett krig är konsekvenserna svåra att dölja i längden. Det är bara att ge sig till tåls. Jag är f.ö. hyfsat ovillig att spekulera i hur det här kriget ska sluta — främst för att Ryssland visat sig så oerhört mycket svagare (militärt) på alla sätt än jag någonsin kunnat tro. Allt är inte skit, men bristen på initiativ talar sitt tydliga språk.
Jag stör mig också på att det går upp och ned i det här kriget. Ibland förlorar Ryssland och ibland förlorar Ukraina. Det är inte helt lätt att avgöra eftersom vi inte sitter på informationen. Jag har stört mig enormt på Douglas Macgregor som snackar om en rysk kontra-offensiv - som aldrig kommer. Så länge väst skickar vapen verkar det här kriget kunna fortsätta pågå.

Citat:
Vad har Ukraina visat att de lyckats med? Att ta några hektar lerig åkermark som ryssarna redan övergivit?
Tja, kriget har hållit i femton månader så något har Ukraina lyckats med. Jag trodde kriget skulle vara över på ett par veckor eller månader men det har hållit på för länge. Jag trodde mer om Ryssland men å andra sidan förstår jag att Ryssland slåss mot NATO. Ukraina antagligen är den kraftfullaste proxyn som USA någonsin haft. Jag antar att de kommer ta tid - men som beskådare vill man ju gärna se att något sker. Det är tradigt krig.
Citera
2023-06-09, 23:40
Medlem
barkies avatar
Citat:

Notera också hue Kuleba fick tokspel igår när Erdogan erbjöd en internationell kommittè för att utreda dammsprängningen. Helt galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in