2023-06-09, 22:52
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det sägs väldigt mycket i sociala medier - fram och tillbaka. Detta var det som Medvedev skrev men han har en tendens att ändra sig. Hur som helst. Min poäng var att NATO skall skicka trupp till Ukraina.
Det vore en enorm eskalering och jag är inte säker på att ukrainarna själva vill det. Men visst - om exempelvis polsk/baltiska trupper tog över territorialförsvaret av västra Ukraina inklusive gränsbevakningen mot Belarus. Då frigörs stora ukrainska styrkor som kan sättas in i öster. Men det är verkligen att leka med elden.
Citera
2023-06-09, 22:53
Medlem
akademikerfyllos avatar
Hallå mina ovänner! Det går inte särskilt bra för Ukraina nu, eller hur?

Citat:
The Ukrainian military has suffered “significant” casualties in its faltering attempt to mount a counteroffensive against Russian forces, US officials told CNN on Thursday. While Kiev has kept quiet about its losses, Moscow estimates that the offensive has already cost Ukraine almost 5,000 lives.

Citat:
President Joe Biden’s administration has conceded that Ukrainian military units may be suffering heavy losses of troops and US-supplied weaponry as they ramp up attacks against Russian forces in the Donbass region.

Citat:
American-made Bradleys and German-made Leopard tanks destroyed by Russia
Moscow previously reported that Kiev had lost over 30 armored fighting vehicles in a failed counteroffensive

Citat:
The testimonies of recently evacuated civilians from Artyomovsk (also known as Bakhmut) – like those of civilians in Mariupol and other areas – once again suggest Ukraine is guilty of the very war crimes its officials level at Russia.

RT.com (betydligt trovärdigare än västmedia).
Citera
Medlem
Citat:
Detta sammanfattar rätt bra hur propagandan har saboterat den västerländska sidan.

https://twitter.com/Xnerdz/status/1667165052493758468/photo/1

Ukraina har efterfrågat ett luftförsvar och långdistans robotar men istället skickar västvärlden stridsvagnar som i princip rullar rakt in i ett ryskt robot och artilleri regn. Sedan sitter de pro-ukrainska trollen på sociala medier och tjafsar om att Ukraina vinner. När motsatsen sker. Det är så här Ryssland vinner det här kriget. Någon av de tyngre ryska politikerna slog fast att västvärlden inte har "ballarna" att kriga med Ryssland och istället ägnar sig åt att skicka mindre kvantiteter vapen, käfta i sociala medier och hitta på sagor i TV. Utan luftförsvar och flygunderstöd är de här tyska stridsvagnarna värdelösa men sådant får vi aldrig läsa om i media. Vad är syftet med det här kriget? Blöda Ryssland? Det handlar rakt inte om att vinna.

Det sägs väldigt mycket i sociala medier - fram och tillbaka. Detta var det som Medvedev skrev men han har en tendens att ändra sig. Hur som helst. Min poäng var att NATO skall skicka trupp till Ukraina.

Military Summary är rätt bra och sammanfattar öppna ryska och ukrainska källor. Jag menar - det är bättre än propagandan från neo-konservativa ISW som systematiskt återkommer i media.
Ukraina följer ganska precis våran typ av krigföring.
Dom skickar fram mindre förband som drar på sig artilleri eld sedan slår Ukraina ut det med eget artilleri. Hade det varit nato hade flyg slagit ut fiendens artilleri. Nu har inte Ukraina tillräckligt starkt flyg för deta utan använder eget artilleri funkar med nästan lika bra. Den större Ukrainska offensiven kommer inom 1-2 dagar dom röjer endast upp nu.
Det ser mycket lovande ut hitills men mycket kan fortfarande gå fel. Ukraina har haft ytterst små förluster hitils.
Citera
Medlem
Citat:
Det ser ut som Ryssland har skjutit sönder ett par av de europeiska stridsvagnarna

https://twitter.com/RALee85/status/1667152744728395781/photo/1

Vad jag kan se är det en Leopard 2 samt ett par andra fordon varav i alla fall en är en Bradley.

https://twitter.com/RALee85/status/1667152744728395781

https://twitter.com/RALee85/status/1667154927053856768?ref_src=twsrc%5Etfw

Forbes hävdar att Ryssland har förstört minst en Leopard 2 och hänvisar till filmerna ovan.

Enligt ryska MOD har Ryssland förstört flera Leopard 2. Expressen och AP var direkt ute och försökte skademinimera genom att visa gamla klipp. Det som västvärlden inte förstår är att du inte vinner krig genom propaganda men med segrar på taktisk, operationell, strategisk och politisk nivå. I synnerhet de två sistnämnda.

Ukraina efterfrågar hjälp och vad får de? Ett hundratal Leopard 2 och Bradleys som kommer skickas till Ukraina över en ettårsperiod. Det tog ett år innan Ukraina fick MIM-104 Patriot och ett halvår innan Ukraina fick HIMARS. Ukraina har efterfrågat F-16. Det kräver också AWACS för att F-16 skall vara framgångsrik och inte bli nedskjuten efter en sorti. Inte en mediekanal utanför de små militära journalerna påpekar detta. Inte en enda journalist har krävt att AWACS skickas.

Vidare ser man fegheten i den här tråden bland Ukrainas "vänner". Användare som är rädda för stora stygga Ryssland samtidigt som de ljuger ihop historier om vad som sker i Ukraina och världen. I Polen och Baltikum har man modet att föra samtal om man skall skicka trupp till Ukraina. Ryssland har till och med inbjudit till det. Ni får gärna ta västra Ukraina säger Ryssland. Således, det kanske är dags nu att släppa rädslan för "tredje världskriget" och skicka trupp till västra Ukraina så inte Ryssland tar hela landet.
Så Ryssland har inbjudet det säger du....hmm

Såhär säger Medvedev ang trupper från enskilda Nato-medlemsländer:

Well, have the people of these countries been asked? Who among them wants war with Russia? Do they really want hypersonic strikes on Europe? And what does Uncle Sam think about this? It would affect him too, wouldn't it?" Medvedev added.

Ser inte ut som någon inbjudan från Ryssland tycker jag.

https://tass.com/politics/1629657
Citera
Medlem
Lukasjenko tänkte anfalla Ukraina i slutet av förra året.

Lukasjenka var redo i december 2022 att ge order om att starta invasionen av Ukraina, men han kunde inte övertala armén, Valery Sakhashchik, en medlem av Tikhanovskayas kabinett och grundaren av den vitryska luftburna anfallsgruppen som en del av de väpnade Forces of Ukraine, berättade för Espresso. Enligt honom började soldaterna ställa ett stort antal frågor till kommandot: de säger, varför skulle de åka till Ukraina, varför blev det ukrainska folket plötsligt en fiende.

Försvarsministeriet i Republiken Vitryssland försökte skrämma militären, men ingenting blev av det, noterade Sakhashchik: "KGB nästan med full styrka tillbringade nästan en vecka i trupperna, utpressade, skrämde, pratade med militären - det gjorde det. Det fungerar inte. De rapporterade till den högsta ledningen att den vitryska armén inte var redo att genomföra fientligheter i Ukraina, så ordern utfärdades inte."
Citera
2023-06-09, 22:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina kommer att avancera, men till vilket pris? Vad har de kvar för att hålla områdena de erövrar?

Ukraina har många trupper med lätt infanteri som kommer efter offensiven och försvara de nya områdena. De har mobilserat 900 000 personer så de har inte tunga vapen till alla.

Och så flyttas ju fronten så de som var vid den gamla fronten flyttar fram. Så gjorde de i Kharkiv när ryssarna flydde där.
Citera
2023-06-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har nog rätt, Reimer. Dessutom pågår ju strider (nästan) hela tiden, där vi inget får veta. Det skulle kunna vara något större på G redan i kväll/natt:
Heaviest artillery bombardment along the Zaporizhzhia frontline tonight.

9:12 em · 9 juni 2023 · 159,4 tn visningar
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1667248259427979271

Ordentlig förbekämpning in progress?
Ukraina vill så gärna vinna men man vinner inte med propaganda. Ukraina kanske tar tillbaka en kilometer som de sedan tappar. Detta handlar om att förstöra så mycket utrustning som möjligt. Det fattar alla utom journalisterna och politikerna i väst med några undantag. USA har förlorat i princip varje proxykrig som de startat och kommer förlora i Ukraina. Deras historia av misslyckanden talar emot dem.

Annars läste jag i Expo att bokstaven "Z" skall förbjudas. Jag antar att vi inte kommer se någon remake av denna TV-serie.

https://www.youtube.com/watch?v=xxhud0q5FOE&ab_channel=MythicalNorse

Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Så Ryssland har inbjudet det säger du....hmm

Såhär säger Medvedev ang trupper från enskilda Nato-medlemsländer:

Well, have the people of these countries been asked? Who among them wants war with Russia? Do they really want hypersonic strikes on Europe? And what does Uncle Sam think about this? It would affect him too, wouldn't it?" Medvedev added.

Ser inte ut som någon inbjudan från Ryssland tycker jag.

https://tass.com/politics/1629657
Jag stör mig faktiskt på Medvedev. Han byter ståndpunkt mest hela tiden. Det är något jag stör mig på när det kommer till honom. Jag måste nog sluta läsa hans Twitter.
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ukraina följer ganska precis våran typ av krigföring.
Dom skickar fram mindre förband som drar på sig artilleri eld sedan slår Ukraina ut det med eget artilleri. Hade det varit nato hade flyg slagit ut fiendens artilleri. Nu har inte Ukraina tillräckligt starkt flyg för deta utan använder eget artilleri funkar med nästan lika bra. Den större Ukrainska offensiven kommer inom 1-2 dagar dom röjer endast upp nu. Det ser mycket lovande ut hitills men mycket kan fortfarande gå fel. Ukraina har haft ytterst små förluster hitils.
Tja, du kan ju alltid låta amerikanska piloter flyga flygplanen!

Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det vore en enorm eskalering och jag är inte säker på att ukrainarna själva vill det. Men visst - om exempelvis polsk/baltiska trupper tog över territorialförsvaret av västra Ukraina inklusive gränsbevakningen mot Belarus. Då frigörs stora ukrainska styrkor som kan sättas in i öster. Men det är verkligen att leka med elden.
Men om man får tro alla i den här tråden så som snubben under mig;

Citat:
"Skulle väst på allvar ge sig in i leken skulle Ryssland med konventionella vapen förgöras."
..och en lång rad andra tyckare i tråden så är Ryssland ingen "match" för västvärlden. Så mycket för propagandan. Vidare, någon gång måste man skicka trupp. Det behöver inte nödvändigtvis bli strid om trupperna skickas till västra Ukraina. Nödvändigt eftersom Ukraina i vilket fall kommer delas i två. Vad det här handlar om är att västvärlden inte vågar skicka trupp till Ukraina eftersom de är rädda för en eskalering. Uppriktigt känner jag inte till detta men vad har Ukraina sagt om en eventuell NATO intervention i Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Nja, Ukraina har efterfrågat allt möjligt bland annat presenterat en lista på hur många tanks man behöver för att besegra Ryssland och enligt Biden har det blivit tumme upp. Att förse Ukraina med långdistansrobotar som kan användas för att slå till långt inne i Ryssland är givetvis mer politiskt känsligt. Därtill är det en (ibland byråkratisk) process kring hur mycket stöd och av vad det samlade väst vill skicka. Det finns ingen grund bakom konspirationsteorin att blöda Ukraina och Ryssland på deras bästa. Tvärtom finns det en beslutsamhet hos det samlade väst att Ryssland inte kan tillåtas vinna. Inte konstigare än så även om Ukraina inte får allt de pekar på, på en gång. Tyngre ryska politiker pratar om att kärnvapen-bomba väst så vad de tycker skiter jag fan i. Skulle väst på allvar ge sig in i leken skulle Ryssland med konventionella vapen förgöras.
Tja, om väst är så starka så varför är du och den politiska eliten i västvärlden då emot att skicka NATO-trupp till Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av attog
Är du nytt skifte på fabriken? Har de inte lärt er att gå igenom loggar från dagen? 103:a på bollen. För övrigt fungerar inte den där retoriken längre. Blir liksom tokigt i förhållande till de nyheter som löpande kommer.
Tja, det är litet kaosartat i fabriken med tanke på alla segrar vi ha sett de senaste dagarna. Det är litet stökigt i Moskva just nu. Tydligen bråkar de om vem som skall styra Novorossiya så våra order är liksom litet svajiga. Dålig samordning.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-09 kl. 23:12.
Citera
2023-06-09, 22:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, som det verkar så har Ukraina steppat upp rejält, ryssarna varnar för att det kan bli "hett" inatt, vi får se hur det har landat imorgon

https://twitter.com/WarFrontline/status/1667264909992775692
Kan så vara! Eller så är det psykologisk krigföring som tagit skruv. Bara att vänta och se. Blir iofs. inte förvånad om det skulle ta flera dagar innan nyanserade rapporter kommer, men... ju förr desto bättre.
Citera
2023-06-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Tror inte heller det skulle vara aktuellt om inte Ryssland angriper nato men det lär dom aldrig göra. Det vågar dom inte för då förlorar dom. Är väll önske senariot men det lär inte ske.
Citera
2023-06-09, 22:59
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hallå mina ovänner! Det går inte särskilt bra för Ukraina nu, eller hur?

RT.com (betydligt trovärdigare än västmedia).
Jag var lite orolig innan jag läste ditt inlägg men nu vet jag att det går bra för Ukraina eftersom allt du skriver är motsatsen till vad som händer.
Citera
2023-06-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Senaste två från Mercouris, som styrker ukrainska nederlag:
Den ukrainska offensiven har inte startat än. Men dom har slagit ut mängder med ryskt artilleri vilket är poängen. Sedan sätter dom in offensiven. Ukraina har tagit mycket små förluster hitils men ryssland har förlorat stora mängder artilleri.

Ser mycket bra ut deta för Ukraina innan nästa vecka är slut så har rysslands försvarslinjer kolapsat
Citera
2023-06-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har många trupper med lätt infanteri som kommer efter offensiven och försvara de nya områdena. De har mobilserat 900 000 personer så de har inte tunga vapen till alla.

Och så flyttas ju fronten så de som var vid den gamla fronten flyttar fram. Så gjorde de i Kharkiv när ryssarna flydde där.

Fronten kan väl i princip bara bli kortare. Ukraina behöver inte heller hålla nåt annat än fronten.

Det är klart slår de en kil ner till svarta havet blir väl iofs fronten längre....men får se om det inte blir Luhansk i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in