Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Du har nog rätt, Reimer. Dessutom pågår ju strider (nästan) hela tiden, där vi inget får veta. Det skulle kunna vara något större på G redan i kväll/natt:
Heaviest artillery bombardment along the Zaporizhzhia frontline tonight.
9:12 em · 9 juni 2023 · 159,4 tn visningar
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1667248259427979271
Ordentlig förbekämpning in progress?
Ukraina vill så gärna vinna men man vinner inte med propaganda. Ukraina kanske tar tillbaka en kilometer som de sedan tappar. Detta handlar om att förstöra så mycket utrustning som möjligt. Det fattar alla utom journalisterna och politikerna i väst med några undantag. USA har förlorat i princip varje proxykrig som de startat och kommer förlora i Ukraina. Deras historia av misslyckanden talar emot dem.
Annars läste jag i Expo att bokstaven "Z" skall förbjudas. Jag antar att vi inte kommer se någon remake av denna TV-serie.
https://www.youtube.com/watch?v=xxhud0q5FOE&ab_channel=MythicalNorse
Citat:
Ursprungligen postat av
Medvetenommycketxx
Så Ryssland har inbjudet det säger du....hmm
Såhär säger Medvedev ang trupper från enskilda Nato-medlemsländer:
Well, have the people of these countries been asked? Who among them wants war with Russia? Do they really want hypersonic strikes on Europe? And what does Uncle Sam think about this? It would affect him too, wouldn't it?" Medvedev added.
Ser inte ut som någon inbjudan från Ryssland tycker jag.
https://tass.com/politics/1629657
Jag stör mig faktiskt på Medvedev. Han byter ståndpunkt mest hela tiden. Det är något jag stör mig på när det kommer till honom. Jag måste nog sluta läsa hans Twitter.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Ukraina följer ganska precis våran typ av krigföring.
Dom skickar fram mindre förband som drar på sig artilleri eld sedan slår Ukraina ut det med eget artilleri. Hade det varit nato hade flyg slagit ut fiendens artilleri. Nu har inte Ukraina tillräckligt starkt flyg för deta utan använder eget artilleri funkar med nästan lika bra. Den större Ukrainska offensiven kommer inom 1-2 dagar dom röjer endast upp nu. Det ser mycket lovande ut hitills men mycket kan fortfarande gå fel. Ukraina har haft ytterst små förluster hitils.
Tja, du kan ju alltid låta amerikanska piloter flyga flygplanen!
Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Det vore en enorm eskalering och jag är inte säker på att ukrainarna själva vill det. Men visst - om exempelvis polsk/baltiska trupper tog över territorialförsvaret av västra Ukraina inklusive gränsbevakningen mot Belarus. Då frigörs stora ukrainska styrkor som kan sättas in i öster. Men det är verkligen att leka med elden.
Men om man får tro alla i den här tråden så som snubben under mig;
Citat:
"Skulle väst på allvar ge sig in i leken skulle Ryssland med konventionella vapen förgöras."
..och en lång rad andra tyckare i tråden så är Ryssland ingen "match" för västvärlden. Så mycket för propagandan. Vidare, någon gång måste man skicka trupp. Det behöver inte nödvändigtvis bli strid om trupperna skickas till västra Ukraina. Nödvändigt eftersom Ukraina i vilket fall kommer delas i två. Vad det här handlar om är att västvärlden inte vågar skicka trupp till Ukraina eftersom de är rädda för en eskalering. Uppriktigt känner jag inte till detta men vad har Ukraina sagt om en eventuell NATO intervention i Ukraina?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tralfamadore
Nja, Ukraina har efterfrågat allt möjligt bland annat presenterat en lista på hur många tanks man behöver för att besegra Ryssland och enligt Biden har det blivit tumme upp. Att förse Ukraina med långdistansrobotar som kan användas för att slå till långt inne i Ryssland är givetvis mer politiskt känsligt. Därtill är det en (ibland byråkratisk) process kring hur mycket stöd och av vad det samlade väst vill skicka. Det finns ingen grund bakom konspirationsteorin att blöda Ukraina och Ryssland på deras bästa. Tvärtom finns det en beslutsamhet hos det samlade väst att Ryssland inte kan tillåtas vinna. Inte konstigare än så även om Ukraina inte får allt de pekar på, på en gång. Tyngre ryska politiker pratar om att kärnvapen-bomba väst så vad de tycker skiter jag fan i. Skulle väst på allvar ge sig in i leken skulle Ryssland med konventionella vapen förgöras.
Tja, om väst är så starka så varför är du och den politiska eliten i västvärlden då emot att skicka NATO-trupp till Ukraina?
Citat:
Ursprungligen postat av
attog
Är du nytt skifte på fabriken? Har de inte lärt er att gå igenom loggar från dagen? 103:a på bollen. För övrigt fungerar inte den där retoriken längre. Blir liksom tokigt i förhållande till de nyheter som löpande kommer.
Tja, det är litet kaosartat i fabriken med tanke på alla segrar vi ha sett de senaste dagarna. Det är litet stökigt i Moskva just nu. Tydligen bråkar de om vem som skall styra Novorossiya så våra order är liksom litet svajiga. Dålig samordning.