Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag vet att det bara finns två kön, men om du kan visa hur det tredje ser ut och används vid befruktning får du gärna göra det. Jag utgår från att du missade biologilektionerna i mellanstadiet. Men med dagens skola är det kanske inte så konstigt.
Dom får identifiera sig som vad dom vill, om dom identifierar sig som en prinsessa, som många småflickor gör, betyder det inte att läraren behöver specialbehandla dem som om de vore det. Eller menar du att de ska det?
Dom där barnen mår inte bra oavsett vad man kallar dem om du tror det? Det finns som sagts tidigare, inte mycket som säger att de mår bättre av att man ger dem sådana här idéer om att saker kan vara som de inte är. Inte heller finns det mycket som visar att de mår bättre av könsstympningen heller. Jag anser att det handlar inte om barnen och det är bara objekt för extremfeminister och andra som vill leka Gud med naturen. Samma tankar som fanns inom nazismen. Här tar man till kniven föra att bevisa sina tester istället för avel.
Grunden är dogmen att kön är en social konstruktion och att män kan bli kvinnor och kvinnor bli män. Så är det inte. Man kan bara skapa en illusion, inget annat. Ingen man kan veta hur det känns att vara kvinna och ingen kvinna vet hur det känns att vara man. De kan bara anse det.
Du är inte så ung va? Det är förvisso inte jag heller. Men jag träffar ganska mycket ungdomar.
Det kan finnas flera anledningar till att dagens ungdom vägrar nöja sig med två kön. En skulle kunna vara revolt. Det finns inte så mycket kvar att revoltera emot. Tidigare generationer har redan gjort det mesta. Och vem vill revoltera på samma sätt som mamma eller mormor?
Men det kan oxå vara att internet gett ungdomarna en bredare världsuppfattning än vad vi eller att de fått en uppfostran som inte är lika snäv gällande könsramar som tidigare generationer.
Sverige har två biologiska kön, exempelvis Tyskland har tre. Men man bör om man ska diskutera ämnet vara förmögen att skilja på biologiskt kön och upplevd könstillhörighet.
Det är okey att i sten vägra inse att världen accepterar fler än två upplevda könstillhörigheter. Men på Facebook kan du exempelvis välja på 56 olika könstillhörigheter. Det finns de som säger att det finns 72 och det finns de som säger att det finns tusentals.
Här är en över några av de vanligaste.
A-gender
Androgyn
Cis
Cis man
Cis kvinna
Ciskönad
Ciskönad kvinna
Ciskönad man
Demikönad
Demiguy
Demigirl
Dubbelkönad
Female to Male
Femme
Flytande könsidentitet (Gender Fluid)
FTM
F2M
FTN
Gender Bender
Gender Nonconforming
Gender Pivot
Gender Questioning
Genderqueer
Interkönad
Interkönad man
Interkönad person
Interkönad kvinna
Intetkönad
Kvinna
Könsdivers
Könsneutral (Gender Neutral)
Könsvariant (Gender Variant)
Male assigned at birth, även kallat MAAB
Male to Female
Male to female transkvinna
Male to female transkönad kvinna
Man
MTF
M2F
Multikönad
Neutrois
Icke-binär
Nonkonform
Omnikönad
Pankönad
Polykönad
Queer
Trans
Transkvinna
Transman
Transperson
Trans*kvinna
Trans*man
Trans*person
T* man
T* kvinna
Transkönad kvinna
Transkönad person
Transmaskulin
Tredje kön
Trikönad
Tvekönad
Two-spirit
Two-spirit person
Two* person
Vi är nog cis både du och jag. Majoriteten av människor är det. Det vill säga att vi identifierar oss med vårt biologiska kön.
Men för dig är det hotande och provocerande att det nu mera finns en massa människor som identifierar sig som något annat. Jag tycker det är lite uppfriskande det och tänker att det är långt mycket viktigare hur vi bemöter varandra och vilka handlingar vi utför än att lägga vikt eller moral vid vad någon vill kalla sig.
Jag bedömer människor utifrån hur de är och hur de handlar. Inte utifrån om de känner sig som Neutrois
Icke-binär, Nonkonform, Omnikönad, Pankönad, Polykönad eller Queer.