2023-06-09, 19:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så du är med på att om nån känner sig som en Anders och mår bra i att känna sig som en Anders även om du tycker att den borde känna sig som en Anna så är det helt ok?
Helt ok. Men du såg väl likheten mellan dina åsikter och prästens och att ni båda i mångt och mycket agerar på samma sätt.

Men om han ansåg att man skulle se honom som Anna och kalla honom för hon, är det förstås inget han kan kräva. Jag har förstås rätt att säga att jag vet att han inte är en kvinna och aldrig kan bli det och att jag aldrig kommer att se honom som det.

Du har förstås rätt att han din tro, för det är det. Men jag behöver inte dela den, som det kan vara straffbart att inte göra idag. Du är som prästen i negerland som tvingar andra att böja sig för din tro och att följa den med lagar.
Citera
2023-06-09, 19:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
En ren fascism alltså. En människa ska faktiskt särbehandlas här. Då alla andra accepterar det pronomen som gäller för dess kön.

En chef har förstås inte rätt att kräva att en person ska särbehandlas och alla i dess omgivning ska böja sig bara för den enda personens önskningar. Lite som en Hitlerjugend i en klass med en nazistisk chef som tvingar läraren att böja sig för hitllergrabbens krav att läraren ska göra honnör för honom då han är speciell. Det skulle du förstås försvarat i en sådan miljö.
Ja det står ju dig rätt att stånga huvudet blodigt om att det bara ska finnas två kön och att alla bör bli vid sin läst gällande sitt biologiska kön.

Det finns ju ändå människor som på riktigt känner att de är födda i fel kropp när det gäller biologiska könet. Och det finns könskorrigerande operationer. Det finns oxå individer, ofta unga, som tycker det är väldigt viktigt att inte identifiera sig med något kön, och vill identifiera sig som hen.

Men om du då tycker att din rätt att kalla någon han eller hon utifrån det kön den föddes som, är viktigare än denne individs välmående, så är det väl så. Förvisso en obehagligt åsikt enligt mig, men självklart har du rätt att tycka så.

Men om du som chef eller lärare, det vill säga är i en ställning där du har någon form av makt över personen. Och medvetet och konsekvent bara använder personens, för dig så viktiga biologiska kön, kan du bli fälld för ett brott, och detta enligt svensk lag.
Citera
2023-06-09, 19:34
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bevis? Hur menar du?
Förlåt, blandar jag ihop dig med någon annan. Var det inte du som
Precis postade denna länk? https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-16-att-medvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering#:~:text=Hen%20%C3%A4r%20ett%20k%C3% B6 nsneutralt%20och,att%20elever%20inte%20uts%C3%A4tt s%20f%C3%B6r.
Citera
2023-06-09, 19:36
Avslutad
Citat:
Helt ok. Men du såg väl likheten mellan dina åsikter och prästens och att ni båda i mångt och mycket agerar på samma sätt.

Men om han ansåg att man skulle se honom som Anna och kalla honom för hon, är det förstås inget han kan kräva. Jag har förstås rätt att säga att jag vet att han inte är en kvinna och aldrig kan bli det och att jag aldrig kommer att se honom som det.

Du har förstås rätt att han din tro, för det är det. Men jag behöver inte dela den, som det kan vara straffbart att inte göra idag. Du är som prästen i negerland som tvingar andra att böja sig för din tro och att följa den med lagar.
Nä lika lite som du kan kräva att bli kallad för han eller hon. Du kan ju bara hoppas på att omgivningen respekterar det som känns bäst för dig.
Citera
2023-06-09, 19:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Förlåt, blandar jag ihop dig med någon annan. Var det inte du som
Precis postade denna länk? https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-16-att-medvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering#:~:text=Hen%20%C3%A4r%20ett%20k%C3% B6 nsneutralt%20och,att%20elever%20inte%20uts%C3%A4tt s%20f%C3%B6r.

Jo det var jag. Nu fattar jag hur du menar.

Lagen är ju som den är och jag tycker den är fel. Man är helt enkelt lagligt tvingad att spela med i personers vanföreställningar.
Citera
2023-06-09, 19:49
Medlem
RedXs avatar
Lite ”breaking news” på temat, men NHS i Storbritannien har precis gått ut med att pubertetsblockerare förbjuds för mindreåriga patienter, med undantag för medverkande i kliniska studier.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12178335/Puberty-blockers-prescribed-young-people-clinical-research.html

Dominobrickorna faller en efter en.
Citera
2023-06-09, 19:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det står ju dig rätt att stånga huvudet blodigt om att det bara ska finnas två kön och att alla bör bli vid sin läst gällande sitt biologiska kön.

Det finns ju ändå människor som på riktigt känner att de är födda i fel kropp när det gäller biologiska könet. Och det finns könskorrigerande operationer. Det finns oxå individer, ofta unga, som tycker det är väldigt viktigt att inte identifiera sig med något kön, och vill identifiera sig som hen.

Men om du då tycker att din rätt att kalla någon han eller hon utifrån det kön den föddes som, är viktigare än denne individs välmående, så är det väl så. Förvisso en obehagligt åsikt enligt mig, men självklart har du rätt att tycka så.

Men om du som chef eller lärare, det vill säga är i en ställning där du har någon form av makt över personen. Och medvetet och konsekvent bara använder personens, för dig så viktiga biologiska kön, kan du bli fälld för ett brott, och detta enligt svensk lag.

Jag vet att det bara finns två kön, men om du kan visa hur det tredje ser ut och används vid befruktning får du gärna göra det. Jag utgår från att du missade biologilektionerna i mellanstadiet. Men med dagens skola är det kanske inte så konstigt.

Dom får identifiera sig som vad dom vill, om dom identifierar sig som en prinsessa, som många småflickor gör, betyder det inte att läraren behöver specialbehandla dem som om de vore det. Eller menar du att de ska det?

Dom där barnen mår inte bra oavsett vad man kallar dem om du tror det? Det finns som sagts tidigare, inte mycket som säger att de mår bättre av att man ger dem sådana här idéer om att saker kan vara som de inte är. Inte heller finns det mycket som visar att de mår bättre av könsstympningen heller. Jag anser att det handlar inte om barnen och det är bara objekt för extremfeminister och andra som vill leka Gud med naturen. Samma tankar som fanns inom nazismen. Här tar man till kniven föra att bevisa sina tester istället för avel.

Grunden är dogmen att kön är en social konstruktion och att män kan bli kvinnor och kvinnor bli män. Så är det inte. Man kan bara skapa en illusion, inget annat. Ingen man kan veta hur det känns att vara kvinna och ingen kvinna vet hur det känns att vara man. De kan bara anse det.
Citera
2023-06-09, 20:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nä lika lite som du kan kräva att bli kallad för han eller hon. Du kan ju bara hoppas på att omgivningen respekterar det som känns bäst för dig.
Om folk inte vill kalla mig för han får de väl göra det och förolämpa mig. Likadant kan jag kalla dig för det kön du inte har om du påstår att du inte bryr dig?

Men det handlar om vad som faktiskt gäller. En man kan inte bli en kvinna. Det är omöjligt. Man kan bara skapa en illusion av det. Du kan förstås kalla en ko för get. Men inte blir kon en get för det. Men du verkar faktiskt tro att det är så.

Du är fortfarande prästen. Du är en förtryckare av andra människor som du vill tvinga på andra din tro. Du vill tvinga andra människor att anse att Gud finns och menar att man får inte säga till de lurade barnen att Gud inte finns, för då kan de bli ledsna.
Senast redigerad av EnCarte 2023-06-09 kl. 20:07.
Citera
2023-06-09, 20:08
Avslutad
Citat:
Om folk inte vill kalla mig för han får de väl göra det och förolämpa mig. Likadant kan jag kalla dig för det kön du inte har om du påstår att du inte bryr dig?

Men det handlar om vad som faktiskt gäller. En man kan inte bli en kvinna. Det är omöjligt. Man kan bara skapa en illusion av det. Du kan förstås kalla en ko för get. Men inte blir kon en get för det. Men du verkar faktiskt tro att det är så.

Du är fortfarande prästen. Du är en förtryckare av andra människor som du vill tvinga på andra din tro. Du vill tvinga andra människor att anse att Gud finns och menar att man får inte säga till de lurade barnen att Gud inte finns för då kan de bli ledsna.
Nä precis, folk får kalla dig hon och tösen bäst de vill. Det är de som avgör vad de ska kalla dig, inte du.
Citera
2023-06-09, 20:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nä precis, folk får kalla dig hon och tösen bäst de vill. Det är de som avgör vad de ska kalla dig, inte du.

Det är diskriminering.

https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-16-att-medvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering#:~:text=Hen%20%C3%A4r%20ett%20k%C3% B6 nsneutralt%20och,att%20elever%20inte%20uts%C3%A4tt s%20f%C3%B6r.
Citera
2023-06-09, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är diskriminering.

https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-16-att-medvetet-anvanda-fel-pronomen-ar-diskriminering#:~:text=Hen%20%C3%A4r%20ett%20k%C3% B6 nsneutralt%20och,att%20elever%20inte%20uts%C3%A4tt s%20f%C3%B6r.
Nädå, jag får kalla EnCarte för hon och tösen hur mycket jag vill. Skulle jag framhärda i att göra det i proffesionella sammanhang eller som lärare så vore det förmodligen kränkande särbehandling, ja. (Efter att EnCarte gjort klart att han föredrar att bli kallad han, förstås.)
Men vi i grannskapet eller umgängeskretsen får säga hon hur mycket vi vill. Det bestämmer vi vad vi vill säga och inte han.
Senast redigerad av Ipsi 2023-06-09 kl. 20:20.
Citera
2023-06-09, 20:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag vet att det bara finns två kön, men om du kan visa hur det tredje ser ut och används vid befruktning får du gärna göra det. Jag utgår från att du missade biologilektionerna i mellanstadiet. Men med dagens skola är det kanske inte så konstigt.

Dom får identifiera sig som vad dom vill, om dom identifierar sig som en prinsessa, som många småflickor gör, betyder det inte att läraren behöver specialbehandla dem som om de vore det. Eller menar du att de ska det?

Dom där barnen mår inte bra oavsett vad man kallar dem om du tror det? Det finns som sagts tidigare, inte mycket som säger att de mår bättre av att man ger dem sådana här idéer om att saker kan vara som de inte är. Inte heller finns det mycket som visar att de mår bättre av könsstympningen heller. Jag anser att det handlar inte om barnen och det är bara objekt för extremfeminister och andra som vill leka Gud med naturen. Samma tankar som fanns inom nazismen. Här tar man till kniven föra att bevisa sina tester istället för avel.

Grunden är dogmen att kön är en social konstruktion och att män kan bli kvinnor och kvinnor bli män. Så är det inte. Man kan bara skapa en illusion, inget annat. Ingen man kan veta hur det känns att vara kvinna och ingen kvinna vet hur det känns att vara man. De kan bara anse det.

Jag FATTAR verkligen inte hur vi kunde hamna här. Att det du beskriver är något som ens behöver debatteras. Jag kan förstå religioner, indoktrinerade frikyrkliga människor som fortfarande hävdar att jorden är 5000 år gammal. Men med den här skiten så går vi ju bakåt! Var gick det fel? När blev det ansett som normalt och självklart att ditt "upplevda genus" är något som ska respekteras av omgivningen? Det känns som jag sovit de senaste 15 åren och vaknat upp i en ding-ding värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in