Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Det finns några bra dokumänter på youtube från kuwaitkriget om du vill öka din förståelse för hur moderna väst styrkor genomför en offensiv. det är iför 20+ år gamla och det har delvis utvecklats och förbättras.
men det är som att se på fotboll, 22 spelare ,1 boll, 2 mål. men sen slutar likheterna , speciellt om du ställer upp säg barcelona FC a-lag på ena sidan, och säg rysslands bidrag till VM för "uteliggare som spelar fotboll" på andra sidan....
Jo, jag vet att NATO har god stridsvana mot araber i sandaler med Kalasjnikovs ungefär eller när USA har någon av alla sina hangarfartyg i närheten.
Jag tror inte man kan jämföra med Kuwaitkriget vad som nu pågår i Ukraina.
Ryssland gick in i Ukraina med en styrka som visserligen var både utbildad och välutrustade men saknade i stor utsträckning stridsvana och inte beredda på att möta en fiende som var hell-bent på att ha ihjäl dem. Ryssarna hade helt enkelt inte smakat blod och dessutom var de i klart numerärt underläge.
Det är knappast inte situationen idag. Snarare är den direkt omvänd eller t.o.m. med en mer stridskapabel rysk armé än ukrainarnas förra året.
Jag tror att man gör ett stor misstag om man jämför kriget i Ukraina med några av USA:s och NATO:s äventyr de senaste decennierna.
Och jag vet inte hur jag ska förklara detta men et är faktiskt inte så att jag hejar på ryssen, jag bara konstaterade redan från början att vi skulle hamna här till slut. Ryssland är större och starkare och får de tid på sig så har tyvärr inte Ukraina någon chans. Och det har ryssarna nu fått. Om inte ukrainarna på något sätt gör några framsteg d.v.s. slår igenom de ryska försvarslinjerna inom den närmaste så kommer det inte att gå bra för Ukraina, Deras sista chans ungefär.
Men tyvärr fruktar jag att det då blir en eskalering och ett NATO-ingripande i någon form. Om inte någon klok människa griper och får slut på detta på ett fredligt sätt.
Det som är förunderligt är att alla ni här och andra MÖP:ar med er "specialkompetens" missade detta och trodde något annat. Men vi får väl hoppas att stridslyckan vänder för Ukraina till slut.