Citat:
Det jag har fetatNej, det där med regnet var ju när Johanna tänkte bränna inne J*lia. Tror att hon då inte heller satt i någon bil, utan var i en gäststuga:
A 153/1281
"M: Eh, jag, eh, eh, nej men det, eh, men det är väldigt, eh, mycket egentligen med hur liksom
Johanna är och hur hon beter sig och så där. Det är, och hon är, alltså hon har ju planerat
andra inbränningar och mordförsök också men det har liksom inte, eh, blivit av, ja bland
annat den gången, eh, när vi sov över i hos hennes pappa där på landet i gäststugan så hade ju
hon planerat att hon skulle, ja bränna inne Julia då i ja i hennes föräldrars hus. Men det
regnade jättemycket den natten så hon skippade det helt enkelt och jag låg i sängen där på
natten och bad till Gud för hela mitt liv att det skulle fortsätta regna och att det, att det här, ja
att det inte skulle ske helt enkelt. "
Det där med att Maja säger att hon satt i bilen, var det inte vid sprayningen av bilen?
När det med Tove och My hände säger Maja så här:
A 153/1278
"BF: Då har, vi har säkrat sms i jag tror det här är Johannas telefon och då skriver ni till
varandra. Du skriver till Johanna att du känner dig sjuk.
M: Mmm.
BF: Och bara bah, har ont i halsen och kan vi frtf sova över, fortfarande sova över? Johanna
fortsätter sen, Johanna svarar att om Maja bah har ont i halsen kan vi ju fortfarande sova över
skriver Johanna till dig. Eh, och sen skriver Johanna btw, bye the way gissar jag.
M: Ja.
BF: Mamma jobbar och Nils är hos pappa så vi kmr, kommer antar jag, nt, inte gissar jag.
BF: Kommer inte få ett bättre tillfälle så att säga. Och det här är på eftermiddagen den 4
januari och då svarar du jag har ont i halsen och känner mig dåsig. Följt av jag är inte rädd så
men jag vet inte om det är risky om du förstår. Vad är det ni pratar om här?
Kommer du ihåg?
M: Då pratar vi om, eh, ja brand.
BF: Ja. Sen ringer Johanna dig men du svarar inte. Du skriver ganska omgående jag är med
pappa just nu så jag kan inte prata just men om en stund. Och sen går det 14 minuter så ringer
du ett Facetime samtal till Johanna och pratar i 14 minuter och 33 sekunder. Kommer du ihåg
det här eller?
M: Nej inte vi har pratat.
BF: Nej men kommer ihåg det jag beskriver, de här sms:en och det eller? Som jag läser för
dig nu?
M: Eh, ja, alltså ja jag, ja.
BF: Vet du om ni träffades den här kvällen sen eller inte?
M: Det, jag har för mig att vi träffades.
BF: Ja det står så här sen till slut så kommer Johanna och Maja fram till att Maja ändå ska
komma till Johanna på kvällen och ses en sväng som det står här.
BF: Men du följde aldrig med till Tove och My?
M: Nej.
BF: Men då om du var hemma hos Johanna en sväng på kvällen där. Hade hon, kan du
komma ihåg om hon hade börjat förbereda för den här branden då?
M: Eh, ja.
BF: Kan du beskriva vad är det hon har förberett?
M: Hon hade köpt handsprit, eh, ja, eh, papper.
BF: Kan du beskriva det här pappret? Om du har varit där hemma, har du sett det här? Och i
sådana fall vad är det du ser?
M: Eh, eh, jag tror det var, eh, någon pappkasse eller nåt eller så.
BF: Vet du vad det är för typ pappkasse i sådana fall?
M: Eh, hur menar du?
BF: Ja det finns ju alltså Willys har ju en kasse och Coop har en, det finns ju en massa olika.
Det kanske finns någon logga på vad vet jag.
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:52 diarienr: 5000-K1226065-22 1278
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
M: Eh, nej det kommer jag inte ihåg.
BF: Inget minne?
F: Var såg du det här?
M: Eh, eh, jag tror det var i köket.
F: Mmm.
BF: Hos?
M: Johanna och Johannas mamma då, för det var innan hon hade flyttat.
BF: Det var innan hon hade flyttat ja. Okej.
F: Och sen sa du någonting om handsprit, hur vet du det?
M: Eh…
F: Handsprit.
M: För att, ja men hon hade tänkt, eh, att ja använda det. Jag vet inte. Jo jag tror hon köpte, ja
hon köpte det för den gången, eh, då. ¨
F: Hon köpte det för den gången?
F: Ja och att hon gjorde det hur vet du det så att säga?
M: Eh, hon sa det.
F: Hon sa det.
F: Mmm så att hon köpte det sa hon, det vet du att hon sa. Såg du den där handspriten?
F: Och var såg du den då?
M: Jag tror inne på hennes rum.
F: Du tror inne på hennes rum?
F: Det där med handsprit det är ju någonting som har blivit väldigt vanligt. Det är ju många
människor som har handsprit hemma just nu och har varit så ett tag men att den här
handspriten var just tänkt för det, hur vet du det?
M: Eh, för, eh, men hon funderar liksom, ja men vad för slags vätska man skulle kunna
använda Och då kom hon fram till handsprit"
A 153/1281
"M: Eh, jag, eh, eh, nej men det, eh, men det är väldigt, eh, mycket egentligen med hur liksom
Johanna är och hur hon beter sig och så där. Det är, och hon är, alltså hon har ju planerat
andra inbränningar och mordförsök också men det har liksom inte, eh, blivit av, ja bland
annat den gången, eh, när vi sov över i hos hennes pappa där på landet i gäststugan så hade ju
hon planerat att hon skulle, ja bränna inne Julia då i ja i hennes föräldrars hus. Men det
regnade jättemycket den natten så hon skippade det helt enkelt och jag låg i sängen där på
natten och bad till Gud för hela mitt liv att det skulle fortsätta regna och att det, att det här, ja
att det inte skulle ske helt enkelt. "
Det där med att Maja säger att hon satt i bilen, var det inte vid sprayningen av bilen?
När det med Tove och My hände säger Maja så här:
A 153/1278
"BF: Då har, vi har säkrat sms i jag tror det här är Johannas telefon och då skriver ni till
varandra. Du skriver till Johanna att du känner dig sjuk.
BF: Och bara bah, har ont i halsen och kan vi frtf sova över, fortfarande sova över? Johanna
fortsätter sen, Johanna svarar att om Maja bah har ont i halsen kan vi ju fortfarande sova över
skriver Johanna till dig. Eh, och sen skriver Johanna btw, bye the way gissar jag.
BF: Mamma jobbar och Nils är hos pappa så vi kmr, kommer antar jag, nt, inte gissar jag.
BF: Kommer inte få ett bättre tillfälle så att säga. Och det här är på eftermiddagen den 4
januari och då svarar du jag har ont i halsen och känner mig dåsig. Följt av jag är inte rädd så
men jag vet inte om det är risky om du förstår. Vad är det ni pratar om här?
Kommer du ihåg?
M: Då pratar vi om, eh, ja brand.
BF: Ja. Sen ringer Johanna dig men du svarar inte. Du skriver ganska omgående jag är med
pappa just nu så jag kan inte prata just men om en stund. Och sen går det 14 minuter så ringer
du ett Facetime samtal till Johanna och pratar i 14 minuter och 33 sekunder. Kommer du ihåg
det här eller?
M: Nej inte vi har pratat.
BF: Nej men kommer ihåg det jag beskriver, de här sms:en och det eller? Som jag läser för
dig nu?
M: Eh, ja, alltså ja jag, ja.
BF: Vet du om ni träffades den här kvällen sen eller inte?
M: Det, jag har för mig att vi träffades.
BF: Ja det står så här sen till slut så kommer Johanna och Maja fram till att Maja ändå ska
komma till Johanna på kvällen och ses en sväng som det står här.
BF: Men du följde aldrig med till Tove och My?
M: Nej.
BF: Men då om du var hemma hos Johanna en sväng på kvällen där. Hade hon, kan du
komma ihåg om hon hade börjat förbereda för den här branden då?
BF: Kan du beskriva vad är det hon har förberett?
M: Hon hade köpt handsprit, eh, ja, eh, papper.
BF: Kan du beskriva det här pappret? Om du har varit där hemma, har du sett det här? Och i
sådana fall vad är det du ser?
M: Eh, eh, jag tror det var, eh, någon pappkasse eller nåt eller så.
BF: Vet du vad det är för typ pappkasse i sådana fall?
M: Eh, hur menar du?
BF: Ja det finns ju alltså Willys har ju en kasse och Coop har en, det finns ju en massa olika.
Det kanske finns någon logga på vad vet jag.
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:52 diarienr: 5000-K1226065-22 1278
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
M: Eh, nej det kommer jag inte ihåg.
BF: Inget minne?
F: Var såg du det här?
M: Eh, eh, jag tror det var i köket.
F: Mmm.
BF: Hos?
M: Johanna och Johannas mamma då, för det var innan hon hade flyttat.
BF: Det var innan hon hade flyttat ja. Okej.
F: Och sen sa du någonting om handsprit, hur vet du det?
M: Eh…
F: Handsprit.
M: För att, ja men hon hade tänkt, eh, att ja använda det. Jag vet inte. Jo jag tror hon köpte, ja
hon köpte det för den gången, eh, då. ¨
F: Hon köpte det för den gången?
F: Ja och att hon gjorde det hur vet du det så att säga?
M: Eh, hon sa det.
F: Hon sa det.
F: Mmm så att hon köpte det sa hon, det vet du att hon sa. Såg du den där handspriten?
F: Och var såg du den då?
M: Jag tror inne på hennes rum.
F: Du tror inne på hennes rum?
F: Det där med handsprit det är ju någonting som har blivit väldigt vanligt. Det är ju många
människor som har handsprit hemma just nu och har varit så ett tag men att den här
handspriten var just tänkt för det, hur vet du det?
M: Eh, för, eh, men hon funderar liksom, ja men vad för slags vätska man skulle kunna
använda Och då kom hon fram till handsprit"
Här låter det onekligen som att Maja har varit medveten och även varit med på planerna om att bränna inne M’y och T’ove.
Läser man mellan raderna så låter det som något de gemensamt hade planerat att göra.
Det där med att hon frenetiskt skulle bett till Gud tror jag inte på, det låter konstlat:
Jag låg i sängen där på
att det inte skulle ske helt enkelt.
Senast redigerad av BayouX 2023-06-09 kl. 17:49.
Senast redigerad av BayouX 2023-06-09 kl. 17:49.