2023-06-09, 17:58
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Meh, lite som jag ser det som en rättighet att inte bli felkönad.

Som sagt, inget reelt problem.

Om jag byter kön 3 gånger om dagen och du råkar felköna mig, har du kränkt mina rättigheter då?
Citera
2023-06-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Varför behöver man då inte acceptera andra vanföreställningar?

Hur är det på andra jobb? Om jag har en anställd som är trans måste jag bekräfta könsidentiteten då, precis som en läkare eller lärare?

Det är ingen vanföreställning. Transfolk är smärtsamt medvetna om att deras biologi inte matchar deras könsidentitet.

Ingen aning. Har du transfolk på ditt jobb som du oroar dig över?
Citera
2023-06-09, 18:02
Medlem
Citat:
Om jag byter kön 3 gånger om dagen och du råkar felköna mig, har du kränkt mina rättigheter då?

Nej det skulle jag inte säga. Hade en kompis som bytte namn och jag råkade säga fel till henne massor av gånger. Hon förstod.

Du får tänka på att det finns en verklighet utanför internet och utanför hypotetiska scenarion. De flesta vill passa in någorlunda och inte uppfattas som jobbiga as. Det är inget reellt problem. Byter nån könsidentitet 3ggr om dagen så lär den personen inte räkna med att alla andra är tankeläsare. Lär inte hålla i nån do-grej heller.
Citera
2023-06-09, 18:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej du förstår då uppenbarligen inte. Genus är den sociala biten och den är baserad på en mängd olika saker. Du vet mycket väl att vad som är manligt och kvinnligt innehåller bra många fler bitar än biologiska saker. Blått/rosa, kostym/klänning, långt hpr/ kort hår, hår under armarna/slätt under armarna etc etc etc finns hur jävla mycket som helst som inte är kopplat till biologi. Vi behandlar varandra på helt olika sätta baserat på upplevt kön. Hade du stött på buck Angel på stan så hade du behandlat honom som man, trots att han har fitta. Begreppen innehåller så mycket mer nyanser än vad du vill våga erkänna.
Det är det biologiska könet som bestämmer vad man är biologiskt. Något fysiskt. Något verkligt, så är det förstås en vanföreställning. Det man upplever i sitt huvud är inte verkligt. Alltså kan det s.k. upplevda könet inte vara verkligt, bara något som man anser. En vanföreställning.
Precis som jag sagt förut, kan man lura människor att något är något annat än det. Men det betyder inte att det är sant eller att någon behöver leka med i den här charaden.

Frågan är också varför du lägger så mycket energi på de här människorna och inte andra med vanföreställningar. Är det bara ideologiskt, att försvara kön som social konstruktion. En osann dogm.
Citera
2023-06-09, 18:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det är ingen vanföreställning. Transfolk är smärtsamt medvetna om att deras biologi inte matchar deras könsidentitet.

Ingen aning. Har du transfolk på ditt jobb som du oroar dig över?

Jag fattar fortfarande inte hur du kan hävda att det inte är en vanföreställning.

Inte än, men jag är orolig för när den dagen kommer. Det kan bli dålig stämning.
Citera
2023-06-09, 18:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det finns såna som tror att de är reinkarnerade egyptiska prinsessor också utan att det gör något alls.

Människor får tro precis vad de vill. Så länge de fungerar är det helt ok.
Inte riktigt samma sak. Det är diskriminering att inte spela med i charaden med vissa, men inte när det gäller andra. Att man dessutom framför sådana här lögner, att man kan anse sig ha ett annat kön som normalt, men inte när de gäller de andra galningarna.
Citera
2023-06-09, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är det biologiska könet som bestämmer vad man är biologiskt. Något fysiskt. Något verkligt, så är det förstås en vanföreställning. Det man upplever i sitt huvud är inte verkligt. Alltså kan det s.k. upplevda könet inte vara verkligt, bara något som man anser. En vanföreställning.
Precis som jag sagt förut, kan man lura människor att något är något annat än det. Men det betyder inte att det är sant eller att någon behöver leka med i den här charaden.

Frågan är också varför du lägger så mycket energi på de här människorna och inte andra med vanföreställningar. Är det bara ideologiskt, att försvara kön som social konstruktion. En osann dogm.
Om någon som hör Guds röst i huvudet bär prästkrage och presenterar sig som Fader Andreas, vad kallar du HONOM då?
Citera
2023-06-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Är du gravt autistiska så kanske du tror att biologi är allt som är verkligt men dä missar du allt socialt och psykologiskt.

Vill du benämna allt detta som vanföreställningar så go ahead men det säger liksom mer om dig än om det. Ska festa lite nu så vi får ta det vidare vid ett annat tillfälle.
Citera
2023-06-09, 18:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej det skulle jag inte säga. Hade en kompis som bytte namn och jag råkade säga fel till henne massor av gånger. Hon förstod.

Du får tänka på att det finns en verklighet utanför internet och utanför hypotetiska scenarion. De flesta vill passa in någorlunda och inte uppfattas som jobbiga as. Det är inget reellt problem. Byter nån könsidentitet 3ggr om dagen så lär den personen inte räkna med att alla andra är tankeläsare. Lär inte hålla i nån do-grej heller.

Hypotetiska scenarion är hur man bedömer argument. Det är så vi slipper leva ut alla experiment i verkligheten innan vi drabbas av konsekvenserna.

I transfrågan verkar samhället ha skitit i det och valt att bara köra på. Nu börjar verkligheten komma ikapp så smått, med Män som tävlar i damidrott och kukar i kvinnliga omklädningsrum. det var också bara hypotetiska scenarion en gång i tiden.
Citera
2023-06-09, 18:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?
Jag förstår inte riktigt. Om du vill identifiera dig som kvinna och det är viktigt för dig att folk säger hon till dig, så är det självklart något som sitter djupt rotat hos dig. Många av oss identifierar oss med vårt biologiska kön utan problem.

Jag tänker att om du öppet är berädd att stå för att du vill bli kallad hon. Är det kanske bara för omgivningen att rätta i sig efter din önskan och göra så. Så länge du är lycklig och trygg som kvinna och inte skadar dig själv eller din omgivning är det knappast något någon annan bör lägga en värdering i.
Citera
2023-06-09, 18:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Varför skulle någon vilja byta kön 3 gånger om dagen?
Citera
2023-06-09, 18:12
Medlem
Citat:
Jag fattar fortfarande inte hur du kan hävda att det inte är en vanföreställning.

Inte än, men jag är orolig för när den dagen kommer. Det kan bli dålig stämning.

Du får googla de båda begreppen. Det är inte så jävla svårt. Du har all världens kunskap vid dina fingrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in