2004-03-05, 05:51
Medlem
Jag vill ha tips p beatnik bcker. Grna av Svenska frfattare eller europeiska iaf.
Har lst allt av Sture Dahlstrm.
Citera
2004-03-05, 20:07
Medlem
Eremitens avatar
Finns det ngon annan svensk sknlitterr beatnikfrfattare n Sture? Kanske kan man kalla Birgitta Stenberg fr en beatnikfrfattarinna, jag vet inte, spelar ingen roll, jag rekommenderar nd att du lser en del av hennes bcker om du inte redan r bekant med hennes frfattarskap.

Spanska trappan:
Frn Stockholms kultur- och journalistkretsar till utslagna poeter, prster, pederaster och prostituerade i Rom rr sig denna roman vars hndelser utspelas ren 1956-1964.

Chans (har ven blivit filmad):
Chans handlar om den 16-riga Stockholmsflickan Mari som varit p skyddshem i Skne och nu r p rymmen frn sin vervakare. Hon liftar tillbaka till Stockholm, till det gamla gnget. P vgen trffar hon mnga udda och vinddrivna existenser, men ocks den litterre gymnasisten Stefan som representerar en helt annan klass och milj n den Mari knner. Han ger henne en chans till ett annat liv n det hon hittills levt, men kommer hon att ta den chansen?

Rapport
Hr r en intressant lnk dr Birgitta berttar om sig sjlv och sitt f.d. knarkande och en del om knarkboken Rapport.
http://www.socialpolitik.com/gamlanu..._stenberg.html

Apelsinmannen (har gtt som TV-serie)
Krlek i Europa
Jag har ett vagt minne av att jag ven har lst Vldgsten, men jag r inte sker, s jag vgar inte rekommendera den.
Citera
2004-03-08, 13:18
Bannlyst
Stenberg rr sig visserligen i alternativa miljer p 50-talet, men bckerna r skrivna i efterhand (p 80-talet?) och har en stil som klart skiljer sig frn beat-frfattarnas vilda prosa.

Du tog upp Sture Dahlstrm, och hans tidigaste tv bcker som utspelar sig i Spanien (nglar blser hrt och en till jag inte minns namnet p) r vl det nrmaste man kan komma ett svenskt frsk till beat-litteratur.
Citera
2004-03-08, 16:25
Medlem
Tackar fr tipset, Eremiten. Ska ner till den lokala bokhandeln idag och se om jag hittar ngot av Stenberg.
Citera
2004-03-08, 17:29
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Stenberg rr sig visserligen i alternativa miljer p 50-talet, men bckerna r skrivna i efterhand (p 80-talet?) och har en stil som klart skiljer sig frn beat-frfattarnas vilda prosa.

Du tog upp Sture Dahlstrm, och hans tidigaste tv bcker som utspelar sig i Spanien (nglar blser hrt och en till jag inte minns namnet p) r vl det nrmaste man kan komma ett svenskt frsk till beat-litteratur.
Hon skrev faktiskt romanen Chans redan 1961 (Rapport och Vldgsten r ocks skrivna p 60-talet), strax efter det att hon hade lst en del av den amerikanska beat-litteraturen. Jag hller med om att hennes stil r klart annorlunda, men den r nd vldigt intressant.
Citera
2004-03-08, 21:24
Bannlyst
Ja, jag gillar Stenbergs lite sparsmakat ironiska prosa, speciellt gillar jag Krlek i europa och de bckerna i den trilogin (krlek i europa, apelsinmannen, spaska trappan). Fascinerande r ju att det dr r sjlvbiografiska grejer. Vilket liv hon levt!
Citera
2004-03-09, 23:08
Medlem
MonoMans avatar
ett par andra

Christian von Snellmans "Blues fr brder" r vl nd den frsta svenska beatnikromanen. Helt OK dessutom. I samma anda, fast inte beatnik per se ,r ju Thorsten Johnson. En roman skrev han, den hette "Konvoj". Hans novellsamlingar r outstanding.
Citera
2004-03-12, 01:08
Medlem
Har lst en bit in i "Krlek i Europa" nu, och jag gillar den. Ska skaffa fler bcker av Stenberg nu.
Blev tipsad om Tor-Ivan Odulf "Skymningen gr drarna oroliga", och hittade den p biblan. Den r dock skriven p senare tid, men verkar innehlla de typiska miljerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in