Finns det ngon annan svensk sknlitterr beatnikfrfattare n Sture? Kanske kan man kalla Birgitta Stenberg fr en beatnikfrfattarinna, jag vet inte, spelar ingen roll, jag rekommenderar nd att du lser en del av hennes bcker om du inte redan r bekant med hennes frfattarskap.
Spanska trappan:
Frn Stockholms kultur- och journalistkretsar till utslagna poeter, prster, pederaster och prostituerade i Rom rr sig denna roman vars hndelser utspelas ren 1956-1964.
Chans (har ven blivit filmad):
Chans handlar om den 16-riga Stockholmsflickan Mari som varit p skyddshem i Skne och nu r p rymmen frn sin vervakare. Hon liftar tillbaka till Stockholm, till det gamla gnget. P vgen trffar hon mnga udda och vinddrivna existenser, men ocks den litterre gymnasisten Stefan som representerar en helt annan klass och milj n den Mari knner. Han ger henne en chans till ett annat liv n det hon hittills levt, men kommer hon att ta den chansen?
Rapport
Hr r en intressant lnk dr Birgitta berttar om sig sjlv och sitt f.d. knarkande och en del om knarkboken Rapport.
http://www.socialpolitik.com/gamlanu..._stenberg.html
Apelsinmannen (har gtt som TV-serie)
Krlek i Europa
Jag har ett vagt minne av att jag ven har lst Vldgsten, men jag r inte sker, s jag vgar inte rekommendera den.