2023-05-07, 17:21
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Okej så jag kanske kan chansa?

Vet ej hur bt.cx är i dag, men förr var dem grymma att ha och göra med.

Jag har gett upp i dag, orkar inte med besväret.
Citera
2023-05-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad ger de för förklaring till det? Tillåter de inte heller aktiehandel?
Kollade min mail men alla meddelanden på banken tas bort efter 30 dagar.

Men jag kom ihåg att dom var väldigt strikta, mina pengar studsade bara mot coinbase och jag fick en skriftlig varning och blev tillsagd att jag kunde bli utkastad från banken vid fler försök till att köpa bitcoins.

Finns bättre banker för handel med krypto, handelsbanken har jag sett andra nämna.
Citera
2023-05-09, 07:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Kollade min mail men alla meddelanden på banken tas bort efter 30 dagar.

Men jag kom ihåg att dom var väldigt strikta, mina pengar studsade bara mot coinbase och jag fick en skriftlig varning och blev tillsagd att jag kunde bli utkastad från banken vid fler försök till att köpa bitcoins.

Finns bättre banker för handel med krypto, handelsbanken har jag sett andra nämna.
Läste lite på någon sida jag tyvärr inte hittar tillbaka till, men det handlar tydligen om att de inte kan se var pengarna ursprungligen kommer från. Alltså att det har med penningtvättslagen att göra.
Citera
2023-05-09, 13:15
Medlem
Tunnelbanans avatar
Funderar också på att byta från Ica banken. Någon som har tips på en annan kryptovänlig bank?
Citera
2023-05-09, 13:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelbanan
Funderar också på att byta från Ica banken. Någon som har tips på en annan kryptovänlig bank?
Danske bank brukar nämnas som bäst för krypto i Sverige.
Citera
2023-05-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Läste lite på någon sida jag tyvärr inte hittar tillbaka till, men det handlar tydligen om att de inte kan se var pengarna ursprungligen kommer från. Alltså att det har med penningtvättslagen att göra.
Lite konstigt är det ändå då vissa banker tillåter det. Alla banker i Sverige arbetar väl under samma banklagar förmodar jag, det är väl icabanken som vill gå i bräschen.
Citera
2023-05-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Lite konstigt är det ändå då vissa banker tillåter det. Alla banker i Sverige arbetar väl under samma banklagar förmodar jag, det är väl icabanken som vill gå i bräschen.

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att bankerna lagligt (?) tar sig rätten att bestämma vad kunderna ska använda sina insatta pengar till.

Det om något är ett gott argument för en fullskalig bitcoinisering.
Citera
2023-06-08, 16:14
Medlem
Om du har Ica Banken är det tyvärr kört då de inte tillåter detta.

Har tyvärr själv bytt till Ica Banken ifrån Handelsbanken.

Fick ett argt meddelande från Ica direkt jag skulle köpa bitcoin, på endast en liten summa pengar.

Funderar själv på att skaffa Handelsbanken också för att kunna göra Bitcoin köp.
Citera
2023-06-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att bankerna lagligt (?) tar sig rätten att bestämma vad kunderna ska använda sina insatta pengar till.

Det om något är ett gott argument för en fullskalig bitcoinisering.

Är väl inte så konstigt egentligen.
Skulle du tycka det var bra att jag kunde köpa en kinesunge för 100k och ha som sexslav?
Förmodligen inte.

I det fallet hade du velat att min bank hade koll och sa" nähädu, vi ser att du försöker föra över pengarna till en hallick i kina och det tillåter vi inte".

Samma sak med bitcoin.
Dom ser du försöker köpa bitcoin som då kan användas för illegala verksamheter.
Kan fiat också men det är lättare att bara skicka 100k i bitcoin till nån terrorist än att ta med 100k i kontanter på flyget till syrien.
Citera
2023-06-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Skulle du tycka det var bra att jag kunde köpa en kinesunge för 100k och ha som sexslav?
Förmodligen inte.

I det fallet hade du velat att min bank hade koll och sa" nähädu, vi ser att du försöker föra över pengarna till en hallick i kina och det tillåter vi inte".

Samma sak med bitcoin.
Kan fiat också men det är lättare att bara skicka 100k i bitcoin till nån terrorist än att ta med 100k i kontanter på flyget till syrien.

Om banken noterar misstänkta transaktioner, är det rimligt att den upprättar en polisanmälan eller anmälan till finansinspektionen eller dylikt.

Det är inte rimligt att banken har laglig rätt att stoppa transaktioner, frysa eller stänga konton etc, utan någon som helst rättslig prövning och utan kännbart straff för ansvarig banktjänsteman.

Lösningen på detta problem är en fullskalig bitcoinisering.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-09 kl. 12:34.
Citera
2023-06-09, 14:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Förmodligen inte.

Samma sak med bitcoin.
Att köpa Bitcoin är inte riktigt samma sak som att köpa sexslavar, eller hur?
Citera
2023-06-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att köpa Bitcoin är inte riktigt samma sak som att köpa sexslavar, eller hur?

Jag menade att banken inte kan veta vad du gör med dina bitcoin, därför ser dom det som en risk.
Om dom hade kunnat kontrollera bitcoin och var dom skickas precis som med bankkonto, så hade dom säkert inte haft nåt problem med det.

Tycker man ska få göra vad man vill med sina pengar så länge det inte är dåliga saker man gör, och förstår hur banker tänker.
Dom tänker väl att kan dom inte kontrollera så du inte gör nåt fuffens med bitcoin så är det lika bra att inte tillåta det alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in