2023-06-08, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag svarade på följdfrågan, det är du som inte orkar kolla upp svaren!
Om du inte klarar av att läsa min inlägg i tråden så är det väl på precis samma vis ingen mening för mig att hela tiden upprepa samma saker om och om igen. Du fick ett tydligt exempel, inte ens det klarade du av att bemöta. Så du visar själv tydligt på det meningslösa med att förse dig med mer redan lämnad information.

Det är inte jag som har ett case att styrka, det är du. Och det lyckas du inte alls med, för det finns så många luckor i ditt case, vilket är precis vad jag och flera med mig påtalar. Just nu verkar ditt case vara att "allt är enklare om man är två, alltså mördade Maja Tove", och så tror du att det är bevisat

Det spelar ingen roll om dom så hade varit tio pers som hjälptes åt att mörda Tove, så hade det inte gått på en tiondel av tiden. Det tar Tove precis lika lång tid att dö oavsett hur många som håller hennes armar, ben och hals. Det tar Johanna precis lika lång tid att springa upp och ner i trapphuset två gånger osv. Och allt det där går inte på två minuter, och hade de varit två eller fyra eller åtta så hade det ändå inte gått på två minuter och än mindre på en minut eller 30 sekunder. Hur gärna du än tror att allt är linjärt mot antal mördare.

Du kanske fortfarande inte har fattat det, men det behöver inte vara ett "jättestarkt" case för att väcka rimligt tvivel, däremot behöver det vara ett jättestarkt case för att bevisa ett skeende bortom rimligt tvivel. Och du är väldigt långt ifrån att göra det med ditt case. Du är inte ens i närheten.

Vad gäller Johanna och Majas olika utlåtande så noterar jag att du fortfarande inte fattat att man inte kan säga att allting de säger antingen är sant eller falskt, utan att det kan variera. De är inte pålitliga som personer överlag i detta, men det betyder inte att vissa saker de säger inte är sanna eller inte är pålitliga, allt måste ställas i relation till fakta i fallet. Det var precis så tingsrätten gjorde. Men du kanske menar att tingsrätten gjorde fel när de trodde på Johannas uttalande om Maja, eller så menar du att allt Johanna säger är sant. Är det så du menar? Att allt Johanna säger är sant?
Sådär ja, två facepalms.

Och jo, allt går snabbare och är lättare om man är två som hjälps åt. Det är väl självklart att det går snabbare att krama livet ur någon om du har en kumpan som hjälper till att hålla offret i schack? Med två gärningsmän kan offret övermannas enklare och har mindre möjlighet att kämpa emot. Att ta livet av offret går därför snabbare. Offret kan inte slingra sig, GM tappar inte greppet om halsen. GM kan lägga all kraft på strypgreppet och behöver inte bekymra sig om motattacker eller att få avvärjningsskador från offret.

Med två gärningmän går det snabbare att röja upp och någon tid för att gömma undan liket behövs inte heller. Förmodligen är stressnivån lägre också när man är två partners in crime, jämfört med om man utför dådet själv. Med en lägre stressnivå går det snabbare att lugna ner sig och få hjärnan att funka igen efter ett mord som inte har planerats i förväg. Det är viktigt i det här fallet, för som vi vet så skrider Johanna tämligen omedelbart efter mordet till verket för att börja röja undan bevis. Med stödet av sin polares lugnande närvaro drabbas hon inte av panik utan kan tänka och agera. Maja får vara kvar hemma, med full uppsikt över situationen där.

Johanna har en sammanhängande och logisk historia att berätta. Den stämmer med oberoende uppgifter som går att belägga. Majas historia är, som du själv varit inne på, anpassad vartefter bevis har lagts fram för henne av polisen. Den har ändrats över tid och t o m i rätten kommer hon med en lite annan variant.

Det finns ingen anledning att misstänka att Johannas historia inte är sann i stora delar. I vissa avseenden försöker hon mildra sitt agerande, säkerligen för att få ett mildare straff. När det gäller Maja får man inte samma känsla. Där får man istället känslan att hon nekar till allt - viktigt som oviktigt - och bara motvilligt erkänner något om hon kan överbevisas.
Citera
2023-06-08, 19:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sådär ja, två facepalms.

Och jo, allt går snabbare och är lättare om man är två som hjälps åt. Det är väl självklart att det går snabbare att krama livet ur någon om du har en kumpan som hjälper till att hålla offret i schack? Med två gärningsmän kan offret övermannas enklare och har mindre möjlighet att kämpa emot. Att ta livet av offret går därför snabbare. Offret kan inte slingra sig, GM tappar inte greppet om halsen. GM kan lägga all kraft på strypgreppet och behöver inte bekymra sig om motattacker eller att få avvärjningsskador från offret.

Med två gärningmän går det snabbare att röja upp och någon tid för att gömma undan liket behövs inte heller. Förmodligen är stressnivån lägre också när man är två partners in crime, jämfört med om man utför dådet själv. Med en lägre stressnivå går det snabbare att lugna ner sig och få hjärnan att funka igen efter ett mord som inte har planerats i förväg. Det är viktigt i det här fallet, för som vi vet så skrider Johanna tämligen omedelbart efter mordet till verket för att börja röja undan bevis. Med stödet av sin polares lugnande närvaro drabbas hon inte av panik utan kan tänka och agera. Maja får vara kvar hemma, med full uppsikt över situationen där.

Johanna har en sammanhängande och logisk historia att berätta. Den stämmer med oberoende uppgifter som går att belägga. Majas historia är, som du själv varit inne på, anpassad vartefter bevis har lagts fram för henne av polisen. Den har ändrats över tid och t o m i rätten kommer hon med en lite annan variant.

Det finns ingen anledning att misstänka att Johannas historia inte är sann i stora delar. I vissa avseenden försöker hon mildra sitt agerande, säkerligen för att få ett mildare straff. När det gäller Maja får man inte samma känsla. Där får man istället känslan att hon nekar till allt - viktigt som oviktigt - och bara motvilligt erkänner något om hon kan överbevisas.

Jag saknar fortfarande ditt svar på detta inlägg.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Antingen medger du nu att Maja inte var med, eller så medger du att tidslinjen inte håller.

Något annat alternativ finns inte, så vilket är det?

Låt oss avsluta den diskussionen, så kanske vi kan gå vidare därifrån sen.
Citera
2023-06-08, 19:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har J studerat strypning så noga att hon själv tagit reda på att 10 s är en kritisk tid för stryptag? Har hon räknat sekunderna medan hon hållit greppet; 1001, 1002, 1003...?
I så fall är allt planerat in i minsta detalj, på sekunden när. Då har hon varit fullt medveten om att minsta lilla räknefel kunde leda till Ts död. Den risken är hon då villig att ta, planerat mord.
Dock är det endast hennes egna ord.

Eller har Sangborn hittat den tiden någonstans och förmedlat den till J att framföra för att undkomma ansvar för mord och i värsta fall landa i vållande?
Då kommer man ändå tillbaka till räknandet av sekunder och att felräkning kunnat leda till döden.

Sangborn och professor Eriksson satsar alltså sin heder på att J garanterat är trovärdig och har full koll på sekundräknandet i denna kaotiska situation med en panikslagen, kämpande och sparkande T.

Jag tycker att det är märkligt.

Jag funderar över om det kan vara så att Johanna inte bara är så väl påläst som du föreslår ovan, utan att hon också har tillämpat sina nyvunna kunskaper på så vis att hon tog den tid som behövdes för att strypa Tove, t.ex. 5-7 minuter om det var vad som krävdes, för att därefter fullt medveten och fullt beräknande påstå att hon bara höll i 10 sekunder. Planen där är då att hon skall framstå som oskyldig till mord, samtidigt som hon vet att det hon säger räcker för att Tove skulle kunna dö, hon anser sig alltså ge en trovärdig förklaring till ett agerande som ska kunna ses som en olyckshändelse, trots att det var ett mord. Nu har ju dock professor emeritus förklarat för oss att det där med en så kortvarig strypning, det är inte förenligt med vetenskapen, så det drar ju ett litet solkigt täcke över den storyn. Men i alla fall, det där är vad Johanna har läst på om och lärt, liksom säkert en hel del mer detaljer om hur man mördar någon diskret, genom strypning.

Men det skulle också kunna vara som du föreslår, att det är Sangborn som är väl påläst och som har försett Tove med dessa 10 sekunder. För det är ju onekligen så att Sangborn har grävt sig ner duktigt i detaljer kring strypmord för att kunna föra sitt försvar i detta fallet. Hon är därför också helt säkert fullt medveten om alla hål i det där sållet hon försöker hålla upp som försvar, och ja, det är nästan så man kan börja fundera över när en försvarsadvokat som Sangborn inte längre verkar för det som är rätt, och därmed börjar ge sig ut i tassemarkerna utan för den goda advokatsseden.
Citera
2023-06-08, 19:29
Medlem
Citat:
Om dunsen kom av att Johanna försökte lyfta och flytta Toves döda kropp, hade dunsen med mordet att göra då?
Varför är det annars inte minst lika logiskt att dunsen kan ha kommit av en sådan händelse?

Ja ljudet kan ha kommit av det med. Men i så fall hörde inte grannarna något alls av själva mordet. Och det var några ljud till efter första dunsen. Särskilt efter att grannen ringde på tycker man ju att J (eventuellt M) borde varit knäpptyst om hon höll på med något annat. Sedan tänker jag att det är kanske troligare att J i så fall försökte släpa T än att lyfta och då blir det ju ingen duns på samma sätt. Om det inte var så att J tänkte prova att ta T på ryggen (en idrottsövning som vissa gör men vet ej om hon hade koll på det.)

Men självklart går det inte att veta säkert vad som hände.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-08 kl. 19:32.
Citera
2023-06-08, 19:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag funderar över om det kan vara så att Johanna inte bara är så väl påläst som du föreslår ovan, utan att hon också har tillämpat sina nyvunna kunskaper på så vis att hon tog den tid som behövdes för att strypa Tove, t.ex. 5-7 minuter om det var vad som krävdes, för att därefter fullt medveten och fullt beräknande påstå att hon bara höll i 10 sekunder. Planen där är då att hon skall framstå som oskyldig till mord, samtidigt som hon vet att det hon säger räcker för att Tove skulle kunna dö, hon anser sig alltså ge en trovärdig förklaring till ett agerande som ska kunna ses som en olyckshändelse, trots att det var ett mord. Nu har ju dock professor emeritus förklarat för oss att det där med en så kortvarig strypning, det är inte förenligt med vetenskapen, så det drar ju ett litet solkigt täcke över den storyn. Men i alla fall, det där är vad Johanna har läst på om och lärt, liksom säkert en hel del mer detaljer om hur man mördar någon diskret, genom strypning.

Men det skulle också kunna vara som du föreslår, att det är Sangborn som är väl påläst och som har försett Tove med dessa 10 sekunder. För det är ju onekligen så att Sangborn har grävt sig ner duktigt i detaljer kring strypmord för att kunna föra sitt försvar i detta fallet. Hon är därför också helt säkert fullt medveten om alla hål i det där sållet hon försöker hålla upp som försvar, och ja, det är nästan så man kan börja fundera över när en försvarsadvokat som Sangborn inte längre verkar för det som är rätt, och därmed börjar ge sig ut i tassemarkerna utan för den goda advokatsseden.
Men hur i hela friden kommer man på idén att räkna sekunder i ett sådant läge? Och exakt 10!!
För mig är det en gåta att någon kan tro på det.
Citera
2023-06-08, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här har du några exempel där deras gemensamma vänner vittnar om att relationen var jämlik och byggde på respekt. Det vittnas även om att det är Maja och inte Johannas som uttryckt att hon har det som ett fängelse där hemma. Det finns även exempel på där Maja har stått upp för andra personer och sagt till Johanna. Maja kan även bli jättearg enligt M*lkie. Nästan alla vittnar om att dom är extremt tajta. Märkligt nog verkar hatet gentemot övriga personer inte sipprat ut särskilt mycket. Jag tror dom två har behållit sina värsta tankar dom två emellan.

Förhör med Louise (sid 627)

Kan du beskriva Maja och Johannas relation?
De trivs ihop. Johanna peppar Maja att hänga på. De kan skoja och så. Båda har rätt hård
jargong mot varandra, men båda tål det och ingen tar illa vid sig.

Har de pratat illa om någon annan?
En gång var det en tjej på någon spelkväll som de hade lite svårt för. Då sa Maja att hon nog
skulle flytta. Och Maja verkade glad över det. Det var inte Tove.

Maja och Johannas relation mer. De är tighta? Ja, jättetighta. Man hänger alltid med båda. Tycker att de haft en fin vänskapsrelation. Tror Maja har behövt det, för hon är lite blygare. Johanna höjer Maja så hon får lite mer självförtroende

Är det en jämlik relation? Ja, som jag förstått det. Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på saker, och båda drar liknande skämt och så. Är det något tillfälle där Maja gått med på något för att Johanna ville det?Nej. Kanske att den här grejen med Pontus Airosto, att de åkte ut till honom och pratade om filmen. Det var nog Johannas idé. Det hade nog inte Maja gjort själv. Vem pratar mest under inspelningen? De pratar nog lika mycket. Johanna börjar kanske.

Förhör med Mirjam (sid 649)

Gällande Maja säger Mirjam att Maja är yngre, "hon söker bekräftelse på fel sätt". Mirjam
menar att Maja träffar olika killar, hon har följt med killar hon inte känner, vilket gjort
Mirjam orolig. Mirjam säger vidare att Maja har en "sträng pappa" och hon tror att Maja gör
saker i nån slags revolt mot pappan. Mirjam säger att Maja sagt att hon har det som ett
"fängelse hemma". Mirjam förklarar att Majas pappa försöker ha kontroll över Maja, han kan
ringa och kolla henne när hon är på fester och liknande.

Förhör med M*lkie (sid 568)

Jag vet med säkerhet att de tre har varit ovänner ett år eller så. Jag tror att bråket började för ca
ett år sedan när någon inte blev bjuden på en födelsedagsfest.

Maja har jag sett bli jättearg innan. Hon kan skrika så öronen gå sönder på henne. Jag har sett
henne bli jättearg för ca ett år sedan. Jag minns inte vad hon blev arg över. Men vi var på en
fest och hon blev jättearg över något. Mina polare har också sett Johanna bli jättearg. Det är
Markus och Julius som har sett Johanna jättearg. Så de tre ihop, då kan vadsomhelst hända.
Vad menar du? Att Tove som är väldigt irrationell och känslig, och de andra kan bli väldigt arga. Då kan vad som helst hända när de tre är tillsammans. Var det verbalt när Maja blev arg?
Det var bara verbalt, men hon var jättearg.
Vad hände? Jag kommer inte ihåg, men bara att hon blev jättearg.

Förhör med Ida (sid 578)

Ida berättar att hon bara hört att Johanna och Maja är tjafsiga. Ida har även hört att Maja
misskött sig inom idrotten, både fotboll och handboll, typ varit fysisk ful och tuff på plan. Ida
har inte upplevt det själv utan bara hört på ryktesväg

Förhör med Filip (sid 772)

Johanna kan säga saker på otrevligt sett. Maja har reagerat ibland med på hur Johanna säger saker.
Typ som att man är trög och så. Känns som att Maja har försvarat mig ibland. Johanna sa till mig att Maja hade sagt till Johanna att jag förtjänar bättre än Johanna.

Förhör med Camilla (sid 856)

Har du insikt i Maja och Johannas relation, och kan du beskriva den?
Nära vänner. Väldigt tighta. Är det någon som tar mer plats än den andra?
Nej, det skulle jag inte säga. Skulle du beskriva det som en jämlik relation? Ja, det skulle jag.

Förhör med Max ( sid 865)

Kan du beskriva Majas som person?
Vet inte riktigt, men Johanna och Maja var nog ganska lika. På vilket sätt? Samma energi typ, de funkade bra ihopKan du beskriva Johanna och Majas relation? Tove, My, Laura och Johanna och Maja bråkade som fan. Ser du det som en jämlik relation, den mellan Johanna och Maja? Beskriv. Ja, det skulle jag säga Har du någon vetskap om Tove och Johannas relation?
Den var normal, men sedan gick den från 0-100 och så träffades de inte alls längre. Det gick
åt helvete snabbt då. Det var två läger, Johanna och Maja mot Tove, My och Laura.

Tack!

Nu tror jag ändå att det är ganska många som har påpekat att det inte varit en jämlik relation, och det kan ju knappast vara slumpen heller.

Samtidigt behöver en ojämlik relation inte heller innebära att den en är kuvad, helt tyst, aldrig vågar skämta eller vågar yttra ett önskemål, utan det som på ytan kan ses som jämbördigt, kan innehålla ojämlikt och icke ömsesidighet på ett djupare plan. Också kan sådant synas bättre om de två är ensamma med varandra och i vissa situationer. Kan krävas att man känner personerna mer på djupet, sett hur de förändrats över tid och om man pratar om känslor, konflikter osv med varandra.

Nu tar jag baa upp den första tjejen, L*ouise här. Får se om jag orkar djupdyka i de andras på samma sätt.

L har bara känt Johanna i ca 6 månader, och som det verkar mest handlar det om att festa och skoja. L*ouise verkar inte prata om djupare saker med Johanna eller Maja, och kände inte till konflikten med Tove alls tex. Hon ser dom (Maja och Johanna som sin närmaste vänner, men samtidigt känner hon inte vissa av Johannas vänner. L är väldigt positiv till Johanna och Maja. Skulle säga att jag uppfattar det som att L inte gillar konflikter, så hon undviker sådant också.

Den hårda jargongen som L pratar om behöver inte betyda att Maja t ex kritiserar Johanna, ifrågasätter henne eller på annat sätt utmanar Johanna. Det är svårt att veta vad som menas.

Jag märker också at L har svårt att ta till sig at tjejerna kan vara skyldiga, trots att Johanna inte berättade att A*lbin ringt henne för att fråga efter Tove som var försvunnen när de sedan chattar om kvällen. Johanna berättar istället om att de bråkat men blivit vänner och att Maja och de (hon och Maja?) var på Donken sen. FL frågar L om hon inte tycker att det är konstigt, och det tycker hon ju förstås, att det känns konstigt att hon berättar om bråket istället för att Tove saknas. Sen ljuger ju Johanna på om att hon varit ut och sökt i närområdet i bil och med A*lbin.

Ja, jag tror helt enkelt inte att L känner tjejerna på djupet, har inte intresserat sig för några konflikter eller djupare saker än det som är lite här och nu. Och har ännu inte råkat hamna i en sits där det kanske kan komma fram andra lite negativa sidor från Johanna.

Saxat från förhör med L*ouise:

"Vi har umgåtts mycket det senaste halvåret. Jag ser henne som en av mina närmre vänner"
//
"Jag umgicks med M*iriam först ett tag och sen började jag umgås med Johanna. "
//
" Beskriv Johanna? Hur är hennes personlighet?
Väldigt positiv och omtänksam. Hon kommer ihåg mycket, typ om man ska på arbetsintervju
så frågar hon om det. Hon peppar och hon är stöttande och förstående. Om jag bråkat med min
kille så är hon stöttande. Hon vill hitta på saker och så.
Kan du beskriva din och Majas relation?
Jag är nära med henne med. Hon är lite blygare, men hon har blommat ut lite med. Hon är
också stöttande och bryr sig mycket. Även att hon är blyg så hänger hon gärna på saker med.
Vi kan prata. Hände något så frågade jag henne hur det är och så. Hon har känt att vi tyckt om
henne."
//
" Vad vet du om Tove?
Inte mycket. Jag har aldrig hört Maja, Miriam eller Johanna prata illa om Tove."
//
"Nej. Jag känner inte igen så många andra av deras kompisar. När vi umgåtts så har det varit
vårt kompisgäng och så har de hängt på."
//
"Vad pratar ni om då?
Nämen fester och så. Pratade om sådant som hänt innan och så. Har en skämtsam jargong. "
//
"Men under de här sex månaderna som du och Johanna varit nära vänner, så har ni aldrig
någonsin pratat om Tove?
Nej."
//
" Du reagerade inte på detta, att hon gick fram till polisen?
Nej, jag tänkte att det var en fyllegrej. Jag gillar inte drama, så ville inte vara en del av det. Det
är kanske därför jag och Johanna inte pratar om sådana saker. Så sen gick jag hem."
//
"Men M*iriam vet nog mer. Jag har
aldrig pratat med Johanna om sånt här. Miriam har nog mer koll på deras bråk. "
//
". Men om Johanna bråkade med någon så bytte hon gäng i stället. Jag har aldrig frågat varför hon inte umgicks med personer."
//
"Hon sa inte direkt varför. Hon hade bara bytt umgänge, för hon trivs bättre med andra. Hon skaffar ju nya vänner lätt. "
//
" Sa hon varför?
Nej. Det var inget jag brydde mig om så mycket heller. "
//
"När jag och Johanna och Maja umgås så festar vi mest och skämtar"
//
"Är det en jämlik relation?
Ja, som jag förstått det. Jag tycker inte att någon blir tvingad till något. Båda är på att hitta på
saker, och båda drar liknande skämt och så.
Är det något tillfälle där Maja gått med på något för att Johanna ville det?
Nej. Kanske att den här grejen med Pontus Airosto, att de åkte ut till honom och pratade om
filmen. Det var nog Johannas idé. Det hade nog inte Maja gjort själv.
"
Citera
2023-06-08, 19:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Har J studerat strypning så noga att hon själv tagit reda på att 10 s är en kritisk tid för stryptag? Har hon räknat sekunderna medan hon hållit greppet; 1001, 1002, 1003...?
I så fall är allt planerat in i minsta detalj, på sekunden när. Då har hon varit fullt medveten om att minsta lilla räknefel kunde leda till Ts död. Den risken är hon då villig att ta, planerat mord.

Eller har Sangborn hittat den tiden någonstans och förmedlat den till J att framföra för att undkomma ansvar för mord och i värsta fall landa i vållande?
Då kommer man ändå tillbaka till räknandet av sekunder och att felräkning kunnat leda till döden.

Sangborn och professor Eriksson satsar alltså sin heder på att J garanterat är trovärdig och har full koll på sekundräknandet i denna kaotiska situation med en panikslagen, kämpande och sparkande T.

Ja, det som är mest märkligt tycker jag är att det har begåtts så många misstag som finns beskrivna i obduktionsutlåtandet.

Varför hade man två så pass ”gröna” specialister till att på egen hand genomföra en rättsmedicinsk obduktion på en så pass skadad, djurangripen och bränd kropp? När det ligger livstidsstraff i potten för två häktade i 20-års åldern - helt beroende på hur fynden undersöks och tolkas??
Var fanns den rutinerade mångåriga överläkarkompetensen i Linköping?? Varför har ingen sådan person dubbelkollat obduktionen och protokollet??

För det verkar ju inte ha gjorts!
Jag förstår det inte. Detta var en mycket, mycket viktig och svår obduktion på en skadad dumpad kanske mördad avliden ung person där man absolut inte fick missa eller feltolka något.

Dock är inte just 10 sekunder i allmänhet någon kritisk tidsgräns vid strypning.
Det tar vanligen 3-4 minuter innan någon avlider av strypning. Det uppstår inte heller en icke-reversibel strypningseffekt vid just 10 sekunder.
Kvävningsdöd genom manuell strypning är vanligtvis är ett långt förlopp på flera minuter.

Vid strypning stängs luftvägarna till och ibland även venerna, sällan artärerna.
Men framförallt är det bristen på luft som gör skada - i detta fall ansåg man att T var kvävd med syrebristeffekt på hjärn- och hjärtvävnaden. Det tar flera minuter innan dessa skador uppstår.

Om man jämför med att inte få luft när håller andan under vatten - då är 10 sekunder ingen tid som påverkar någon särskilt mycket.
Citera
2023-06-08, 20:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
.

Hörru, Heretic77, du som har i detalj gått igenom 300+ strypmord. Hur många av alla de morden utgjordes av den typ av mord som professor emeritus talar om, där enkom ett tryck på sinus caroticus har orsakat död inom 10 sekunder?
Citera
2023-06-08, 20:11
Medlem
Citat:

Snälla professor Eriksson är en av Sveriges mest välmeriterade rättsläkare, om inte den bästa. Han satsar alltså inte sin ”heder” på någonting öht. Han ger sitt utlåtande över det protokoll som finns från Rmv.
Citera
2023-06-08, 20:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Intressant att läsa. Du är en god analytiker.
Dagen efter mordet skriver J i sina anteckningar på mobilen att hon ska 'snacka med M'. Så uppenbarligen är det viktigt. Framgår det om J brukar skriva den noteringen? De pratade väl regelbundet.
J skriver också om jag minns rätt på söndagen att hon ska fundera över om hon ska gå med i hyresgästföreningen och byta telebolag/bredband . Jag tolkar det som att hon har framtidstro och inte är så orolig för att åka fast. Underskattar riskerna?

Jag vet inte det, men tack.

Och du är själv duktig analytiskt. Du plockar inte sällan fram sådant som ingen annan har tänkt på.

Ja, i FUP verkar man fokusera på städningen av bilen som en punkt, men som du säger är det ju konstigt att skriva att man ska prata med sin kompis.

Möjligt att de andra punkterna som finns med är från tidigare:

"Kl. 10:17:42 öppnas applikationen Anteckningar (Notes) och en anteckning med rubriken
”☑Att göra” göra redigeras.
Anteckningen skapades 2022-10-08.
Innehållet är"

"☑Att göra
Mån 
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön
Komma igång me telia streaming
Gå med i hyresgästföreningen?
15 nov gallan maja spelar, kan ej…
Läggan, pappas kontor, städa bilen, snacka me maja, sova tidigt
Att se:
House of dragons
Dumma mej 4
After 4 (”After Ever Happy”)
"

"Kl. 10:17:42 redigeras anteckningen men det
går inte utröna vad som redigeras mer exakt
från texten.
Intressant är att ”städa bilen” finns med.
"

Ja, vad betyder "Läggan". Det pratade vi om tidigare. Och vad handlar pappas kontor om?

Och nu ser jag att 15 nov står ju under söndag? Men det är ju 16:e ju.

Men den länga raden "Läggan, pappas kontor, städa bilen, snacka me maja, sova tidigt ", känns ju aktuell med de tre punkterna: städa bilen, snacka med maja och sova tidigt...ja.
Citera
2023-06-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, det som är mest märkligt tycker jag är att det har begåtts så många misstag som finns beskrivna i obduktionsutlåtandet.

Varför hade man två så pass ”gröna” specialister till att på egen hand genomföra en rättsmedicinsk obduktion på en så pass skadad, djurangripen och bränd kropp? När det ligger livstidsstraff i potten för två häktade i 20-års åldern - helt beroende på hur fynden undersöks och tolkas??
Var fanns den rutinerade mångåriga överläkarkompetensen i Linköping?? Varför har ingen sådan person dubbelkollat obduktionen och protokollet??

För det verkar ju inte ha gjorts!
Jag förstår det inte. Detta var en mycket, mycket viktig och svår obduktion på en skadad dumpad kanske mördad avliden ung person där man absolut inte fick missa eller feltolka något.

Dock är inte just 10 sekunder i allmänhet någon kritisk tidsgräns vid strypning.
Det tar vanligen 3-4 minuter innan någon avlider av strypning. Det uppstår inte heller en icke-reversibel strypningseffekt vid just 10 sekunder.
Kvävningsdöd genom manuell strypning är vanligtvis är ett långt förlopp på flera minuter.

Vid strypning stängs luftvägarna till och ibland även venerna, sällan artärerna.
Men framförallt är det bristen på luft som gör skada - i detta fall ansåg man att T var kvävd med syrebristeffekt på hjärn- och hjärtvävnaden. Det tar flera minuter innan dessa skador uppstår.

Om man jämför med att inte få luft när håller andan under vatten - då är 10 sekunder ingen tid som påverkar någon särskilt mycket.

Det går fortare att dö utav strypning än 3-4 minuter.
Citera
2023-06-08, 20:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Men hur i hela friden kommer man på idén att räkna sekunder i ett sådant läge? Och exakt 10!!
För mig är det en gåta att någon kan tro på det.

Men det har Johanna inte gjort. Hon har strypt Tove i så många minuter som krävdes för att Tove skulle dö.

Därefter så säger hon att hon höll i 10 sekunder, och att hon skulle säga det var planerat redan från början, eftersom hon läst att någon kan dö av ett sådant grepp. Men samtidigt tänker hon att det är ingen "allmänbildad" kunskap och därför kan hon säga att hon bara höll i tio sekunder och hävda att det var en olycka, för hon kunde ju inte veta att Tove kunde dö av det.

Men det är ju alltså omtvistat om det kan ske, och frågan är som du nämnde om det var Clea som kom på idén att skylla på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in